mijn paard wil echt niet loslaten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLA__HORSES

mijn paard wil echt niet loslaten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:44

heyy allemaal,

ik en mijn vriendin hebben samen een pony maar ze wil echt niet loslaten... we hebben alles geprobeerd we rijden nu met touwtjes martingaal en af en toe met slof. sinds kort rijden we ook 1x in de week met spoortje omdat ze gewoon niet opzij gaat voor je binnen been... en daar komt alles vandaan...

ik hoop een paar tips te krijgen

xx

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:47

Laten jullie wel los dan, met al deze hulpmiddelen gaat het echt niet beter op worden, vaak hebben deze een te scherpe inwerking en werken niet vanuit ontspanning, maar vanuit dwang.

Krijgen jullie ook les, zo ja wat zegt deze ervan.

En wat betreft sporen, deze gelijk lozen. Ze zijn bedoeld voor verfijning en niet om aan het been te rijden. Dit doe je juist door een paard voorwaarts te rijden en de juiste hulpen voor geven.
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 08-04-14 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:47

Gooi je slof in de prullebak en neem les :)

F_Orumster

Re: mijn paard wil echt niet loslaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:50

Relaccountje.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:50

Een paard zou uit zichzelf moeten loslaten, dit kun je niet dwingen met welke hulpteugel dan ook. Ze moet zich ontspannen en daardoor de rug loslaten. Met een hulpteugel dwing je het af en is een paard dus niet mooi ontspannen over de rug. Hierdoor lijkt het leuk maar inprincipe bereik je het tegenover gestelde en heb je kans op blessures. Je moet je eerst afvragen waarom laat ze niet los? Laat ze aan de longe wel haar rug mooi los? Past het zadel wel? Heeft ze last van de rug of gebit? Er moet een reden zijn waarom ze zich spant tijdens rijden en dus de rug vast zet. Pas als je alles door een deskundig iemand hebt laten beoordelen. Kun je er met een gerichte training aan gaan werken maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. En een paard nooit dwingen in een bepaalde houding te gaan lopen ze moeten het zelf doen.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:52

Ik ga volkomen mee met sjanien! Kan er dan ook niks meer aan toe voegen.

Verder wil ik je veel succes wensen

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:53

je hulpteugels en zullen je niet helpen
wat je moet doen is een goede lesgever zoeken

LOLA__HORSES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:56

myk_en_shant schreef:
Laten jullie wel los dan, met al deze hulpmiddelen gaat het echt niet beter op worden, vaak hebben deze een te scherpe inwerking en werken niet vanuit ontspanning, maar vanuit dwang.

Krijgen jullie ook les, zo ja wat zegt deze ervan.

En wat betreft sporen, deze gelijk lozen. Ze zijn bedoeld voor verfijning en niet om aan het been te rijden. Dit doe je juist door een paard voorwaarts te rijden en de juiste hulpen voor geven.

ja we hebben ook les degene waarvan we les hebben zegt juist dat verschillende dingen helpen. we laten zeker los en t is niet dat ze met haar kin op dr borst loopt want dat zou slecht zijn alleen het geeft gewoon de aanleuning waarin wij haar verder rijden. heb je dan nog tips om zonder sporen een paard opzij te zetten wanneer ze echt niet opzij gaat? ze is namelijk heel voorwaards dus daar gebruiken we de spoortjes niet voor
xx

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:00

Een paard wat niet loslaat ik nog lang niet klaar voor de zijgangen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:01

Pony begrijpt jullie hulpen waarschijnlijk niet....of kan nog niet wijken?
En anders zal je een filmpje moeten plaatsen.

LOLA__HORSES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:02

sjanien schreef:
Een paard wat niet loslaat ik nog lang niet klaar voor de zijgangen

maar hij zal toch eerst voor het binnen been opzij moeten voordat hij los laat anders is het een kwestie van in de krul treken en daar ben ik echt tegen!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:03

Wat bedoel je eigenlijk met loslaten?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:04

Mijn paard laat ook los en gaat niet voor mn binnenbeen opzij hoor.
Ja, als ik wijken inzet of een volte verklein en verruim, maar niet om nagefelijk te rijden.

LOLA__HORSES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:06

Ess_Ramona schreef:
Mijn paard laat ook los en gaat niet voor mn binnenbeen opzij hoor.
Ja, als ik wijken inzet of een volte verklein en verruim, maar niet om nagefelijk te rijden.

rij jij je paard alleen op je hand los?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:08

Uh nee..
Ik denk dat jij niet snapt wat wij bedoelen.

Een paard rij je van achter naar voor.
Dus zorgen dat ie zn achterhand meeneemt en dan kan ie pas echt nagefelijk lopen.

Een paard laat pas los als JIJ loslaat.
Zolang jij m vasthoudt houdt hij ook vast.

Rij hem met je benen, zweepje erbij en sporen af.
Opzij doe je niet sporen, maar gewoon met je been.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:11

Met loslaten bedoel je dat hij zijn hoofd laat zakken en vervolgens over de rug komt ik totale ontspanning?

In dat geval ga beginnen met veel longeren, goed actief van uit het achterbeen. Volte steeds iets verkleinen en vergroten en veel tempo wisselingen maken. :) Wanneer dit goed gaat kan je dit ook toepassen tijdens het rijden.

Als ik het zo hoor zit het paard zo vast dat ik de eerste 2 weken echt alleen ging longeren.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:11

Voor zijwaartse gangen hoort je pony eerst in balans te lopen en in ontspanning.
Zo te horen is beide nog niet in orde.
Wil je toch een keertje zijwaarts rijden, doe dit in kleine stukjes. Krijg je geen reactie op been, een tikje met de zweep achter jouw been. Dus wijken naar links, tikje achter je rechter been etc.

Dit soort dingen hoort je instructrice ook weten.

Kijk op zich zijn hulpmiddelen niet erg, zolang je ze op de juiste manier gebruikt.

En wat betreft loslaten, hoe doe je dit precies.
Loslaten is niets meer dan te veel druk eraf laten en met een luchtige hand rijden. En goed blijven aanvullen in voorwaartse druk met je kuiten.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:17

Misschien helpt het om een keer met lange teugel te rijden of een buitenritje
Zoek ontspanning en het paard elaat los, vooral niet als een houten stok op je paard zitten omdat je aan je houding moet denken, wees een zoutzak en ga mee met de beweingen - alseerst dat en dan komt de rest goed
Beter met een slechtere houding beginnersoefeningen doen op een ontspannen paard dan het hoogste dressuur lopen waar alles gespannen en vast is ;)
en gooi zeker die hulpteugels weg, troep met dit soort dingen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:20

Niet zelf blijven aanprutsen, tegen de tijd dat jullie naar allerlei hulpmiddelen moesten grijpen waren jullie al te laat met begeleiding zoeken. Goed rechtrichten is het antwoord op jullie problemen, en dat lukt zo te lezen niet alleen.

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:21

Mijn tip ga een andere instructrice zoeken.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:27

Hoi TS, hoe bedoel je het niet willen loslaten precies?

Wordt je pony zwaar in de hand of wil ze gewoon niet (voldoende) buigen? En wat doe jij dan?

Ik zou sowieso niet zoveel nadruk leggen op het zijwaarts gaan. Dat heb je nog niet nodig. Eerst maar voorwaarts, ontspanning en daarna aanleuning. Dan kan je, wanneer die aanleuning in orde is, dat zijwaartse weer meepakken, dan kan je ook zorgen dat je pony met het juiste lichaamsgebruik voor je been opzij gaat. Je kan nu wel willen dat ie opzij gaat, maar wanneer de pony niet loslaat zal die dat een beetje als een houten plank doen en daar heb je vrij weinig aan. :)

Let ook op met het gebruik van hulpteugels, als je deze gebruikt om die aanleuning te verkrijgen, realiseer je wel dat je je paard een houding aanleert, die weinig te maken heeft met echte nageeflijkheid. Dan lijkt het straks heel wat, maar dan heb je stiekem nog steeds hetzelfde probleem.

Hoe is je pony aan de longe? Heb je dan dezelfde problemen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 04:52

Ik zou erg graag een filmpje zien, dan kunnen we zien wat er gebeurd, wat je pony doet, maar ook wat jij doet. Ik heb het idee dat je je aandacht op de voorkant hebt, ipv op de rug. Een paard/pony wordt nageeflijk vanuit de rug, de voorkant heeft er minder mee te maken dan je wellicht denkt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 05:08

Wanneer een pony "niet los laat" betekent dat dat er iemand anders ook niet los laat.....
Je pony beschermt zich.
Wanneer hij zich vast zet dan kun je niets meer mee zoals je gemerkt hebt.

Aan jou nu de kunst om, opnieuw, zoveel vertrouwen op te bouwen met vriendelijke uitleg en heel veel beloning dat hij mee wil gaan werken.

Het is makkelijker om met één kilo hersenen te werken dan tegen 500kilo spieren.

lolifantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:12

Ken je zelf wel het gevoel als een pony loslaat en nageeft? Als je dit nog nooit op een andere pony hebt gedaan/gevoeld dan zal het nog niet zo meevallen om dit deze pony aan te leren. Hulpmiddelen gaan hier niets aan veranderen, je zal het eerst zelf moeten leren.