Schudden met het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneeee

Schudden met het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:30

Hallo, ik loop tegen een (klein?) probleempje aan
Als ik rij wil ik graag ,om verschillende redenen, dat mijn paard aan de teugel loopt.
Het kost soms wat moeite, het is opzich wel een heethoofdje en het enige wat ze wil is het liefst zo hard mogelijk lopen.
Als ik haar aan de teugel heb (bijna nooit als ik rij, maar af en toe lukt het als ze wat rustiger is of moe is) , gaat ze met haar hoofd schudden zodra ik de teugels wat losser doe zodat ze haar hals kan strekken.
Dit doet ze niet als ze helemaal niet aan de teugel heeft gelopen.
De vorige eigenaar heeft haar ook wel aan de teugel gereden, toen schudde ze ook met haar hoofd (ook gewoon tijdens het rijden als je niet naar benden liep).
Ik snapte toen bij haar niet hoe je het bij haar voor elkaar kreeg, maar na een enige tijd en wat lessen had ik het juiste 'knopje' gevonden.
Het lijkt er op dat ze er last van heeft als ze zo heeft gelopen.
Iemand het idee wat fout kan zijn ?

spotterick

Re: Schudden met het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:35

Nou, de ene zegt het is geweldig om een paard aan de tegel te laten lopen. De ander niet.
in sommige landen is het ook verboden om je paard achter de teugel te laten lopen. (altans dat zegt mijn moeder die al ruim 40 jaar in de sport zit).
dusja dat verbieden ze niet omdat het zo goed is.

mijn paard kan wel aan de teugel lopen maar vind dit dus echt niet leuk. Is er geen mogelijk heid om hem met losse teugel te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:41

Zet je veel druk in de mond om het paard aan de teugel te laten lopen of rijdt je überhaupt met veel druk in de mond?

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:42

Is het niet omdat het aan de teugel lopen niet door de juiste rijtechniek wordt veroorzaakt, maar dat het te veel geforceerd wordt? Hierdoor lijkt het misschien ontspannen terwijl de nek juist verkrampt raakt. Aan de teugel rijden gaat niet om het mooie plaatje, maar om de juiste techniek en nagevelijkheid.
De schudden kan dan het gevolg zijn, omdat hij/zij de spieren ermee wil losgooien.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:47

Schudden kan ook een teken van dominantie zijn of oversprong gedrag..
Maar het kan natuurlijk nog veel meer redenen hebben.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 22:09

Ik reed ik vorig jaar met veel meer druk in de mond dan nu, het enige wat ze wil doen is haar hoofd omhoog en zo snel mogelijk lopen. Dat gaat nu stukke beter, ik kan haar veel meer houden. In de les word ze best moe omdat ze dan veel van haar energie geeft. Ze heeft altijd energie voor 100 en kan wel uren lopen. Als ik kan wat kneepjes geef in de teugel loop ze meteen rond, maar dit houden we niet lang vol.
Zodra ze iets meer vrijheid in de teugel krijgt loop ze een stuk harder en wil ze gaan draven of galopperen. Nu krijg ik steeds meer door hoe ik haar wat terug kan houden, ik trek niet maar ik ga rustiger lichtrijden en zodra ze iets versneld maak ik snel wat sterkere vuisten en laat ik weer los.
Ook valt het mij op dat we niet goed in evenwicht zijn, de achterhand neemt ze ook niet goed mee en ze struikelt vaak met haar achterbenen. Als we willen aangalopperen galoppeerd ze voor wel en draaft ze achter. (nou kost het haar wat moeite om in galop te komen aangezien ze een draver is).

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 22:15

In het begin dacht ik ook dat het dominantie was, bij de vorige eigenaar deed ze dat niet, alleen als er iemand anders op zat. Nou ben ik ook vaak te lief voor haar en loopt ze af en toe een beetje over me heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:39

Maar wanneer doet ze het schudden nu precies, als je haar aan de teugel vraagt?

Jessica2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:14

Kan het zijn dat het tuig niet helemaal goed past? Dit kan ook een reden voor het schudden zijn namelijk.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 11:59

Joolien schreef:
Maar wanneer doet ze het schudden nu precies, als je haar aan de teugel vraagt?

Als ik te teugels wat losser doe zodat ze bijv. haar hals kan strekken

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:08

Waarschijnlijk vraag je het op een manier die het paard niet prettig vind of moet ze spieren gaan gebruiken waar ze niet gewent is die te gebruiken en dus last krijg. Rij je der wel van achter na voren? Misschien is kijken voor een andere instructrice...heb niet het idee dat je er goed aan doet hoe je het paard nu rijd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:12

Een paard krijg je niet aan de teugel, zeker niet met kneepjes. Dat is gewoon een paardonvriendelijk truukje.
Nagefelijkheid is iets wat je "krijgt" als je paard lekker los in zijn lijf is en en correct gereden wordt.