Sinds een kleine 3 maanden ben ik de trotse eigenaar van een jonge super lieve maar echte eigenwijze fjord
Hij is 4,5 jaar en was al wel ingereden, helaas met een 2 maten te klein zadel, dus sinds ik hem heb heeft er geen meer op gehad.. een nieuw zadel is aangemeten en in de maak (aanpasbaar)
Verder train ik hem vanaf de grond zoveel mogelijk en heb ik zijn rugje lekker rust gegeven.
Nu zijn we al een stuk verder qua rugspieropbouw en hij is zo ontzettend braaf dat we er 1 x in de week een barebackpad opleggen om lekker een stukje buiten te stappen in het bos.. voor de afwisseling en een beetje om het gevoel erin te houden voor beide.
Dit deed hij ook super goed! eerste x samen met ander paardje, daarna n x alleen.. even wat tegenspurten bij het terrein verlaten, maar was goed te corrigeren.
Afgelopen weekend ging ik weer.. Hij was wat energieker door te veel brok de dag ervoor.. zijn nog aan het uitvogelen wat voor hem werkt..door lage weerstand moet ik hem even wel bijvoeren van de da ..maar op t een reageert hij beter dan t ander.. ondanks dat ik n bonk energe onder me voelde was hij toch braaf.. totdat we tegenover ons zijn vriendinnenpaardje tegenkwamen.. daar is hij dikke maatjes mee.. hij wilde niet meer verder.. heb 20 minuten staan worstelen, maar zonder zadel had ik toch wat minder houvast.. hij liep de hele tijd achteruit, maar aan beide kanten van straat zijn slootjes en er kwamen veel wielrenners en auto s langs..dus n erg veilige situatie was het niet.. bij achteruitlopen liet ik hem gewoon gaan.. niet extra aansporen of wat dan ook.. na n paar meter draaide hij om.. nu kan n fjord erg sterk zijn in de nek...dus was vrij lastig om hem om te trekken..maar kreeg het wel voor elkaar... vriendinnenpaardje bleef voor mijn gemak even staan, anders wast omdraaien en erachteraan rennen haha dan zou ik helemaal niets meer te zeggen hebben vrees ik... maar iedere x omgedraaid en liepen we weer n stuk.. dacht ik goed zo..en aai en braaf.. maar dan wilde paardenvriendin weer door lopen en ging hij weer op de rem, ondanks been... en t zelfde verhaal... dit 20 minuten volgehouden, toen ben ik er door onveilige situaties toch afgesprongen en heb hem aan de hand verder meegenomen naar waar ik naartoe wilde, van vriendin af..
vandaag weer een poging gedaan, samen met een ander paardje waar hij niets mee heeft,
ondanks dat t paardje ernaast liep stopte hij nu bij elk hek, in zn achteruit en ging pas weer verder zodra t andere paardje voorop ging..nu ben ik blijven herhalen, dus iedere x weer pad uitlopen, terug weer naar de plekken waar hij stopt.. en dit gedaan totdat hij gewoon doorliep, daarna beloond en naar stal gegaan.
Maar nu moet ik dit ook alleen gaan doen natuurlijk...sowieso doe ik dat pas weer als ik n zadel heb, voelt toch n stukje stabieler.. maar nu mijn vraag... wat kun je doen als je pony achteruit loopt.. zonder tips van slaan schoppen e.d. een vriendelijke toch strenge doeltreffende manier (heb m 1 x flink aangespoord omdat we bijna in de sloot kwamen...toen kreeg ik n bok, dus dat is sowieso niet de oplossing.
Hoop dat iemand goede ideeen heeft voor me!
Alvast bedankt!!
groetjes

haha
.. Ik rijd hem bitloos en hij krijgt van mij al lange teugel..deze neem ik alleen aan als t nodig is.. (westernmanier) idd draai ik hem door in de kant waar hij naar toe draait
Doorzetten is iets wat je wel zeker moet kunnen bij fjorden haha