van menpaard naar rijpaard,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieniefarm

van menpaard naar rijpaard,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 06:05

Hallo!

Ik heb een leuke friese merrie van 8jaar gevonden! Maar...
het is een menpaard,

Ben zelf een recreatieve ruiter en wil natuurlijk een rijpaard.

Heeft iemand ervaring mwe om een menpaard een rijpaard ervan te maken?
En was het lastig? Zoja dan gaat de koop natuurlijk niet door!

ik hoop op wat tips!

xxx

ralphtdw

Re: van menpaard naar rijpaard,

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 06:22

Als het paard niks kent onder het zadel dan moet hij natuurlijk zadel mak gemaakt worden.
Wellicht zit er al wat beter stuur op.
maar merk wel vaak bij paarden die altijd voor de kar lopen dat ze redelijk sterk en voorwaarts zijn.
maar dat hoeft niet altijd O te zijn.
en dat ze vaak vast zitten aan 1 kant.
Dit alles hoeft geen probleem te zijn.
maar neem wel begeleiding bij het zadelmak maken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 06:36

Veel menpaarden worden ook onder het zadel getraind. Geen probleem.
Onze haflinger komt zowel in de dressuur voor de koets als onder het zadel uit in de wedstrijdring.

Dus dat hoeft geen belemmering te zijn.
Maar is dit paard wel beleerd onder het zadel
Als menpaard zit er een stuur op, een rem en goed verkeersmak

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 07:03

Het voordeel van een menpaard is vaak dat ze goed verkeersmak zijn, dus een mooi startpunt. Maar je moet de zadelmak fase niet onderschatten, het is niet alleen dat mens op de rug ipv erachter maar ook totaal nieuwe hulpen en dus erg moeilijk voor een paard. In dat opzicht is het nog een totaal onbeleerd paard. Je zou haar een maand of twee bij een trainer kunnen neerzetten hiervoor, dan weet je zeker dat dat op een goede manier gebeurd.

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 08:55

Dat is het probleem najuist,
ze kent de besturing en de rem zit erop.. verkeersmak is ze zeker,

alleen ze heeft nog niemand op haar rug gehad..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:03

Als het een braaf dier ia waar je een klik mee hebt zou ik het doen als ik jou was...

Ik heb alleen het vermoeden dat jij geen ervaring hebt met het inrijden van paarden. Heb je hulp beschikbaar om dit te doen? En met hulp bedoel ik iemand die echt de tijd kan nemen om jullie verder te helpen en niet na 2x opeens geen tijd/zin meer heeft. anderszul je het paard weg moeten brengen om in te laten rijden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:05

Ik heb pas nog een 16 jarige Friese merrie zadelmak gemaakt. Altijd in 2 span en enkelspan gelopen.

Ze loopt nu op een dubbelgebroken watertrensje en is niet sterk.

2 kleine dingetjes, ze is erg kijkerig omdat ze haar oogkleppen mist maar dit gaat steeds beter.

Ze loopt graag midden op de weg ( je kan me die kar niet de berm in he)

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 09:22

@neon: ik heb idd niet veel ervaring met zadelmak maken/inrijden, ik durf het alleen ook niet aan, omdat je anders heel je paard verkloot...
ik ben dus al aan het zoeken naar iemand die haar eventueel zou willen inrijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:50

Maar dan weet je dus niet hoe ze onder het zadel is en of dit wel bij jou past... Dus wil je die gok nemen?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:00

Joolien schreef:
Maar dan weet je dus niet hoe ze onder het zadel is en of dit wel bij jou past... Dus wil je die gok nemen?

Dat weet toch niemand die een onbeleerd paard koopt of er eentje fokt en zadelmak laat maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:05

friesam schreef:
Joolien schreef:

Dat weet toch niemand die een onbeleerd paard koopt of er eentje fokt en zadelmak laat maken?

Klopt maar dat is dus altijd een risico met dit soort paarden :) maar een groter risico als je wat onervaren bent. Dan kun je beter een leerpaard kopen wat al wat bevestigd is en waar je wat van kunt leren. :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:12

Mijn ervaring is (bij mijn paard) dat je echt vanaf de basis moet beginnen met zadelmak maken. Maar omdat er al wel een stuur en een rem op zit, gaat het makkelijker en sneller dan bij een volledig onbeleerd paard. Door in het begin de stemcommando's samen met de been en zit hulpen te gebruiken, leerde hij heel snel wat ik bedoelde. Hij doet nu allebei zonder problemen, ik kan hem puur op zit en benen rond sturen en voor de kar loopt hij ook nog steeds prima. Maar als je geen ervaring hebt met een paard zadelmak maken, zou ik er zeker hulp bij vragen.

Friesam, wat jij op de weg hebt, had ik in het begin in de bak. Hij wilde niet op de hoefslag lopen, want met een kar erachter past dat niet :)

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 10:19

@joolien: het is niet dat ik geen ervaring heb met rijden, rijd al vanaf me 6e,
heb alleen nog geen ervaring met zadelmak maken van een paard,

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:22

Ik heb er de laatste 2 jaar 2 zadelmak gemaakt die betuigd waren en wij hebben geen bak.
De eerste was 11 jaar en een koudbloed (soort belg) daar hadden we ook geen zadel voor, opgestapt met barebackpad en rondje door de wei, ja gaat goed hop naar het bos.

De 2e was de Fries, die stond er voor de handel en onze merrie had net een veulen aan de voet dus Fries gezadeld, rondje op het erf en hop het bos in.

Zou niet mijn voorkeur hebben liever eerst in een bak proberen maar da was de situatie niet helaas.
Beide zijn het wel erg brave paarden in omgang en voor de wagen.

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 11:00

Ze is idd een erg rustig paard, ook erg "cool" in het hoofd,het is natuurlijk dat ze al wel wat gewend is omdat ze voor de kar loopt..
maar erop is natuurlijk anders dan erachter!

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:03

Mijn ervaring is juist dat menpaarden, fijne rijpaarden worden. Ze kennen toch al een hoop wat mee genomen kan worden onder het zadel. Ik zie er het probleem niet van.

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 11:25

@emr: je hebt zelf een paard dat ooit een menpaard is/was? En hoe ben je daarmee omgegaan etc?

mariekemeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:38

ook ik heb een super leuke fries die altijd voor de kar heeft gelopen en het nu leuk doet onder het zadel.

ze wil alleen steeds hard en de galop vind ze erg moeilijk maar das een kwestie van oefenen en goeie begeleiding

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:41

Ze lopen vaak veel op de voorhand in een wat 'trekkende' houding omdat ze dat gewend zijn...
Ik las ook ooit dat ze vaak wat harder in de mond zijn? Dit weet ik natuurlijk zelf niet zeker maar dat is wat ik ooit las

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:47

Onze Gelder was 3 enkel-, dubbel- en 4span betuigd en had nog nooit iemand op z'n rug gehad.
Zadelmak maken was een lachertje :j .
Hij deed niets maar snapte het ook niet :o? . Dus in combi met stemhulpen beenhulpen geleerd en geen probleem.
Friese merrie, die ik ken, idem; de basis gronddingen zitten er vaak heel goed op.

Wat betreft vast zitten of kijken in 1 kant: mijn ervaring is dat dit vaker voorkomt bij recreatiemenpaarden dubbelspan. Die kunnen op den duur zo gaan lopen doordat ze zo altijd in het span staan en misschien niet altijd dressuurmatig juist gereden worden.

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 17:32

Dank jullie wel voor tips/mening!

ik heb er nog even over nagedacht, en ga haar toch kopen!

meer tips en ervaringen zijn altijd welkom! X

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:02

Lieniefarm schreef:
@emr: je hebt zelf een paard dat ooit een menpaard is/was? En hoe ben je daarmee omgegaan etc?

Uh nouja zelf is een groot woord, ik verzorg/rijd ze, maar in principe alle paarden die bij ons op stal staan zijn zowel menpaard als rijpaard. Inmiddels zijn ze grotendeels verkocht maar ik kan het alleen maar als prettig ervaren. Het paard waar ik het in mijn vorige post over had, die heb ik met behulp van een wat ervaarrede ruiter ingereden, deze stond al voor de koets. Ik ben begonnen met rustig logeren met zadel en de beugels naar beneden. Voordeel 1 is dat ze erg goed op stemhulp reageren en voordeel 2 is dat ze al gewend zijn aan tuig op zijn of haar rug, dus een zadel is in principe ook geen probleem. Het zadelmak maken was een eitje, het enige wat niet helemaal lekker ging was reageren op het been, maar in combinatie met been + stemhulp was dit ook binnen enkele tijd bevestigd. Het fijne is dat je onder het zadel gerichter kan gaan trainen, wat weer bevorderlijk is voor het werk voor de koets. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:03

Lieniefarm schreef:
Dank jullie wel voor tips/mening!

ik heb er nog even over nagedacht, en ga haar toch kopen!

meer tips en ervaringen zijn altijd welkom! X

Succes! Wel laten keuren he!