problemen met stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alwayshorse

problemen met stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 17:30

Sorry als het hier verkeerd staat.

Hallo :)
Ik heb een probleempje met het opstappen op mijn vp. Wanneer ik ga rijden, en ik wil opstappen loopt ze weg ( dus net wanneer ik me voet in de beugel heb). Als ik dan de teugels strakker pak loopt ze naar achteren, en wanneer ik haar hoofd dan naar rechts breng dan komt ze met haar hele lichaam naar mij toe. Ik stap altijd op met een krukje. 1 keer was het zo dat ik haar hoofd naar rechts deed (zodat ze niet weg kon) maar ze kwam weer met haar hele lichaam naar mij toe en ze liep toen mij omver over het krukje.
Dus weet iemand oplossing hiervoor :)

Angela

Re: problemen met stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:32

Eerst je paard leren om stil te staan bij het opstijgen. Dit kun je het beste doen met een helper, die voor je paard gaat staan. De afstand tussen de helper en je paard maak je steeds groter.

Als een helper niet mogelijk is, kun je ook het paard tegen de wand parkeren, en vanuit daar opstijgen. Dan kan het paard niet voorwaarts weg.

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 17:34

Dankje voor je snelle reactie.
Wat bedoel je precies met tegen de wand parkeren?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:40

Tegen de rand van de bak zetten met de borst (of het hoofd in geval van een hoge muur). Niet bij schrikdraad mocht je in een wei rijden, dat is niet handig. Met stroom kunnen ze schrikken, en zonder stroom kunnen ze er gewoon in gaan hangen. Kies bij voorkeur een hoek, waardoor ze zowel links als rechts ook niet veel ruimte hebben. (links sta je zelf, en rechts is een muur).

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:40

Eerst trainen om (voor het opstijgen met/bij een krukje) stil te blijven staan. Jij staat uiteraard gewoon op het krukje :-) Staat ze netjes stil? Dan een kleine beloning dmv een klein stukje wortel oid.
Als ze doorheeft dat er wat lekkers aan vast zit kun je de volgende stap gaan proberen namelijk het opstappen. Blijft ze ook nu mooi staan...weer een stukje wortel. Dit bouw je uit tot zij blijft stilstaan voor het opstappen, en opstappen zelf en als laatste dat zij pas weg stapt als jij het sein geeft.

Ik ben er in de eerste instantie geen voorstander van om met "lekkers" te belonen, maar soms is het wel retehandig! :-D

Als zij alles éénmaal doorheeft kun je dat stukje wortel langzaamaan afbouwen ;-)

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 17:44

Okee dankjewel voor beide antwoorden

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:45

Graag gedaan...kleine moeite :-)

Succes!

Beauuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:47

Ik heb die van mij het geleerd door elke keer als ik opstapte een snoepje te geven, en dat had ze na 2 keer al door en toen stond ze netjes stil. Daarna afgebouwd met snoepje geven zodat ik ook gewoon zonder snoepje normaal kon opstappen, en het gaat nog steeds goed!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:48

In de meeste gevallen heeft het paard geen respect voor zijn ruiter als hij niet stilstaat.
Ik heb dit probleem ook met de mijne en hier komt het door gebrek aan vertrouwen en respect.
Mij is verteld van hem aan te leren achter-en voorwaarts te gaan op vraag en tussendoor stilstaan, dit alles herhalen tot hij heel gevoelig en correct op jouw vraag en hulpen reageert.
Ik ben nu alleen nog met grondwerk begonnen en het stilstaan gaat erop vooruit, alleen het opstappen lukt nog niet goed.
Veel geduld en dat komt wel goed, als hij weer de leiding van je overneemt vraag hem om het tegenovergestelde te doen tot dat die snapt dat jij de leiding hebt.
Ik hoop dat het je kan helpen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:14

Zoals al is gezegd "Angela" hetgeen jij hier beschrijft is een manier die veel gebruikt wordt, en idd het werkt soms vrij goed.
Dus noem het manier 1.
Nu manier 2.
Zelf zou ik het natuurlijk weer heel anders doen, dat hebben al heel veel mensen ervaren.
Ik train altijd het stilstaan ergens midden in de piste, ik en het paard, dus zonder hulp er naast.
Ik ga er echt van uit dat ik echt elk paard kan leren dat stilstaan makkelijker is dan te bewegen, daar draait het in deze vraag eigenlijk om.
Ik had overlaatst een mevrouw met haar paard, het paard vertrok altijd al tijdens het opstijgen , de vrouw was er zo al een paar keer naast gevallen en zelfs één keer blijven aanhangen met haar voet in de stijgbeugel, dit was zo al een jaar of 2.
Het lukte mij al tijdens de eerste training het paard stil te laten staan tijdens het opstijgen, dus moeilijk is het echt niet, maar je moet het paard er wel toe uitnodigen.

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:18

Eigenlijk alles wat hierboven staat, alleen volgensmij stond deze er nog niet bij. Probeer als je opstijgt, je paard zijn hoofd naar binnen te laten kijken (eigenlijk een soort rechterstelling). Dit doen ze namelijk ook met inrijden. Als hij niet goed stilstaat laat je hem dus naar binnen kijken en als hij dan stilstaat beloon je hem. Dit herhaal je maar je laat hem steeds minder ver naar binnenkijken als hij het goed doet, totdat hij het gewoon helemaal normaal doet. Veel succes

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 19:50

Dankjullie wel voor alle antwoorden ik ga er maar eens mee aan de slag :)

shinehorse schreef:
Eigenlijk alles wat hierboven staat, alleen volgensmij stond deze er nog niet bij. Probeer als je opstijgt, je paard zijn hoofd naar binnen te laten kijken (eigenlijk een soort rechterstelling). Dit doen ze namelijk ook met inrijden. Als hij niet goed stilstaat laat je hem dus naar binnen kijken en als hij dan stilstaat beloon je hem. Dit herhaal je maar je laat hem steeds minder ver naar binnenkijken als hij het goed doet, totdat hij het gewoon helemaal normaal doet. Veel succes

Ik had dat op het begin vermeld dat als ik haar hoofd naar binnen breng(naar rechts haal) dat ze dan met haar hele lichaam naar mij toe gaat en zelfs over het krukje jomt en mij dus omver duwt. :)

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:57

Citaat:
shinehorse schreef:

Ik had dat op het begin vermeld dat als ik haar hoofd naar binnen breng(naar rechts haal) dat ze dan met haar hele lichaam naar mij toe gaat en zelfs over het krukje jomt en mij dus omver duwt. :)

Het hoofd naar binnen toe halen is naar links, er vanuit gaande dat je vanaf links wilt opstappen.

Als je de teugels erbij pakt en je paard haat naar achteren lopen zet je er misschien voor hem/haar te veel druk erop.

Dit vergt veel oefenen in rust, mijn paard deed dit in het begin ook, ben soms bijna langer bezig geweest met opstappen dan met rijden (Overdreven, maar je snapt wat ik bedoel).