Paard ontspant enkel met iets in de mond; tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maiska

Paard ontspant enkel met iets in de mond; tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:57

Ik hoop dat het hier goed staat :)

Sinds 2 weken rijd ik mijn paard met slofteugel (heb les). Nu had ik de slof laatst zo aangesloten dat mijn paard het leuk vond het ding onder het rijden in de mond te pakken. Zodra hij hem in de mond heeft, ontspant hij nagenoeg volledig, is niet meer sterk, licht aan het been, gewoon zoals het hoort. Zonder die slof in de mond is het een gevecht waar ik in de lessen hard aan werk...

Mijn vraag: zijn er mensen die dit herkennen ; een paard wat ontspant als hij iets in de mond heeft naast het bit? Hij kauwt er een heel klein beetje op. Ik kan nog gewoon sturen etc. Wat zou dit kunnen betekenen? Heb geprobeerd te googelen maar het is moeilijk de juiste zoekterm voor dit probleem in te voeren. Mijn eerste gedachte, mijn paard kennende, is het een vorm van stress die hij zo probeert te vergeten. Instructrice heb ik uiteraard al gevraagd. Kreeg nog de tip een wilgentak te proberen extra door het bit heen, maar dat klinkt heel raar... Wil ook niet gaan klungelen...

Ibbel

Re: Paard ontspant enkel met iets in de mond; tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:59

Klinkt alsof je eens een leren bitje (Meroth) moet proberen...

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 17:01

Ik heb nu een ongebroken dtrens in. Heb weinig verstand van bitten en ben ook een beetje bang wat anders te proberen, wil hem niet extra stress bezorgen. Mijn gevoel zegt wel dat ik iets met het bit moet gaan doen. Ik ken die bitten wel, ga er even naar googelen, dankjewel :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:06

Ik zou inderdaad een leren bitje proberen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:06

Anders zou je nog een lerenbitje in een iets grotere maat kunnen proberen, dat je naast de trens in de mond legt? En dan langzaam overstappen op alleen het leren bitje?

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 17:08

Kunnen jullie ook motiveren waarom? :) zie dat er best wat verschillende soorten zijn en prijsklasses.

Angela, dat is ook zeker een idee! Mijn slof gaat natuurlijk af en toe uit de mond en dan is het weer zoeken.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:10

Een leren bitje, of wellicht latex om je bitje heen doen! Wellicht vind hij metaal niet fijn... heb je RVS of Aurigan/ Argentaan? Ook de smaak van een bitje kan namelijk een hoop doen, koper geeft een zoete smaak en pakken ze vaak gemakkelijk aan! Succes.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:11

Misschien vind je paard het niet fijn om op metaal te kauwen, maar wel op leer.

Misschien smaakt het lekker, voelt het fijn aan...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:15

Leer vormt zich naar de mond. Ik ken zat paarden die metaal in hun mond niks vinden. Soms is een apple-bitje ook een oplossing, of flexibel rubber.
Heb er hier één staan waar ik al 3 jaar mee aan het zoeken ben naar de ultieme oplossing :D

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 17:23

Bedankt voor alle tips! Heb het sterke vermoeden dat hij vroeger op stang en trens gereden is, misschien dat het hier ook aan kan liggen... Ben nu 2,5 jaar verder inmiddels, waarvan de grootste tijd bitloos gereden. Bitbandage ook al geprobeerd. Het is echt een kwestie van uitproberen denk ik...

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:21

Hengsten pakken van nature ook veel dingen vast in hun mond. Sommige zijn stukken beter handelbaar wanneer ze iets vast te houden hebben. Wellicht heeft hij dit ook. Zou idd beetje experimenteren met verschillende bitten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:39

Bij menpaarden gebruiken we natuurzeem om de stang, even huisvlijt met naald en draad en dat blijft half jaar goed.
Nat maken voor je gaat rijden.bevalt prima.
Voor 5 euro ben je klaar.

Geen latex om het bit doen, dat geeft brandwonden in de mond, heb ik geleerd.