Voor het eerst op buitenrit met een nieuw paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Voor het eerst op buitenrit met een nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 22:50

Hallo bokkers,

Ik heb sinds de zomer een nieuw paard. Ze is bijna 8 jaar en is nooit (misschien een enkele keer) op buitenrit geweest. Ze is hoog opgeleid in de dressuur maar of ze braaf buiten is dat weet ik niet.
Ik heb meer vertrouwen in haar gekregen. Ik had nooit gedacht dat ik ooit mer haar kon gaan springen en dat hebben we ook samen voor het eerst gedaan en ze was heel braaf. Nu wil ik ook wel een buitenritje wagen.
Maar hier is dus mijn vraag:

Wat moet je doen op buitenrit als je paard ergens van schrikt oid. Ik ben wel veel op buitenrit geweest met mijn vorige pony en op andere paarden. Maar zij was 18 toen ik haar kreeg en heeft dus alles wel eens gezien. Dit paard is niet zo ervaren in buitenritten.

Een stalgenoot gaat met haar brave fries mee. Ik ga van tevoren normaal dressuren. Als ze een beetje moe is dan willen we gaan. Ik ben van plan om de slofteugel eraan te doen als ik naar buiten ga. Dat is toch net dat extra veiligheid. Ik voel me zelfverzekerder met een slof als extra rem als ze er van door zou gaan. Wat denken jullie?
Ik probeer ook iemand te regelen die aan de hand meeloopt.

Aan de ene kant denk ik dat ze heel braaf zal zijn, maar aan de andere kant ook weer niet :') . Help!

44Myrthe44

Re: Voor het eerst op buitenrit met een nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:53

De eerste keer een klein rondje maken van ong. 10 minuten.
Als er dan iets gebeurt ben je dicht bij stal en kun je snel terug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:53

Gewoon doen. Ik ben zelf met mijn toen net vierjarige gewoon eerst 15 minuten in de bak gegaan, daarna gelijk naar buiten met een ander paard. Ik heb een heel kijkerig paard maar door het te doen en me vooral geen zorgen te maken gaat dat gewoon goed. En als hij schrikt stel ik hem gerust maar moet hij wel gewoon doorlopen. Evt pak ik dan een stukje schoudervoor/opzij om hem bij de les te houden. Telefoon mee (heb ik altijd om het hek open te bellen) en staleigenaresse ook even laten weten dat je naar buiten gaat.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:54

Wij hebben de allereerste keer iemand mee laten lopen die hem vast hield met een touw, toen voelde ik me helemaal zeker :) verder hebben we net gedaan of er niets spannends was, dus geen extra aandacht gegeven met tractors, wapperend plastic ed. Een andere tip is om (wat er ook voor engst gebeurd) altijd in beweging te blijven. Niet stil staan, maar gewoon rustig doorstappen. Heel veel succes en wie weet valt het allemaal reuze mee! Ik ben normaal gesproken niet echt een slofteugel voorstander, maar ik kan me in dit geval voorstellen dat je je er veiliger bij voelt. Hopen dat je hem niet hoeft te gebruiken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:05

En mocht ie even opkijken: oefeningen!
Zoals Jorienn al zei, schouder binnenwaarts, wijken..

Succes, en het belangrijkste: geniet :p

Bonjour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:06

Probeer je van te voren niet druk te maken over alles wat er fout kan gaan! Onthoud dat paarden spiegelen en als jij je heel erg druk gaat maken kan je dat alleen maar op haar over brengen.
Fijn dat er een paard mee gaat die erg braaf is daar kan je paard zich aan optrekken en maakt het makkelijker. Ook voor jezelf, als je lekker met die andere persoon aan het kletsen bent wordt je ook wat relaxter en zal je dat op je paard overbrengen. En gewoon doorrijden als iets spannend is, niet teveel aandacht aan besteden. Gewoon been eraan evt wat aan het werk zetten en doorrijden.

Veel succes! En vergeet niet te genieten. Er is niets leuker dan heerlijk naar buiten gaan met je paard :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:09

Gewoon doen. Ze staat in de weide neem ik aan, dus natuur kent ze wel. Verstandig dat een braaf paard meegaat, en in het bos schrikken is niet heel anders dan in de bak.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:10

is de fries echt braaf braaf en de ruiter een beetje handig? en kennen jou paarden de fries elkaar goed? dan zou ik niet iemand vragen hem aan een touwtje mee te nemen (dan kan je alleen maar stappen) maar degene op de fries vragen je paard aan een touwtje vast te houden (hand paardrijden alleen met ruiter) je kan dan gewoon
ook wat harder als dat geeft vaak minder reden tot streken uithalen.
Bij ons gaan alle jonge paarden als ze een rem en stuur hebben al zo mee naar buiten werkt perfect. Lekker recht uit kilometers maken worden ze sterk van

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:12

ik heb de eerste keer ook iemand mee laten lopen enzo. en zelf vooral niet zenuwachtig zijn want dan word het paard dat ook

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:15

Belangrijkste is je niet druk maken, je maakt je er nu al zorgen om terwijl t wsl gewoon helemaal goed gaat ;) dus als je zover bent om naar buiten te gaan, denk er nier over na en gewoon lekker rijden. Lekker ontspannen zitten en genieten! Voor jezelf kan je er altijd een slof aan doen. Je geeft aan dat je je dan veiliger voelt, dus meer ontspannen. Je hoeft m nier eens te gebruiken (zou ik dan sws nier doen, alleen als die echt aan de kletter zou gaan orzo. Maar dat gebeurd waarschijnlijk echt niet).

Dus gewoon nier te veel over nadenken, doe wat jij denkt wat t beste is eb gewoon lekker ontspannen en genieten
Veel plezier :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:15

Bijzonder.. zelf wandel ik altijd aan de hand tot ik zeker weet dat alles oke is. Erop is altijd spannender voor het dier maar je weet iig dat paard alles kent..

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 23:37

@44Myrthe44, dat zou idiaal zijn allen hebben we niet echt uitrijmogelijkheden in de buurt. We kunnen een weg oversteken om dan bij de plantages te komen en een waterwingebied. De andere kant op is het dorp. Daar kunnen we ook opzich een beetje heen. Eerst een lange rechte pad door en dan tussen de huizen in. Het is een boerendorpje haha. Misschen is dat beter, dan hoeven we nog niet over een drukke weg en zijn we altijd in de buurt van stal.

@prugelpiet, ja normale paarden komen buiten haha. Maar mijn merrie blijft continu rennen totdat ze neervalt. Ik ben al een tijdje bezig om het probleem te vinden maar die is moeilijk te achterhalen. Ze is gefokt door Alex van Silfhout en hij zegt dat ze bij hun ook een hekel had aan de wei. Dus om blessures te voorkomen gaat ze elke dag in de stapmolen en als ik tijd heb, mag ze na het rijden even in de paddock om even te rollen ect. Ik hoop dat ze binnenkort normaal de wei in kan!

@genja, de paarden kennen elkaar niet zo heel goed. Ze ziet de fries wel tijdens het rijden maar daar blijft het bij. Het is een echte merrie :')

@pimaude, dat is een idee alleen is ze erg groot (175cm en ik ben 160cm), ik kan beter sturen als ik erop zit.

Alle anderen ook heel erg bedankt voor jullie tips! Ik ga denk ik eerst even langs de straat waar bij stal aan ligt en als dat goed gaat dan gaan we wel even door de plantages.

Meer ervaringen en tips zijn altijd welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:40

Grootte.. maakt dat veel uit? Geen idee hoe ze ad hand is, maar zelf wandel ik er echt liever naast. Ook vertrouwder voor de paarden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:59

Ik heb jouw vraag hier ook goed gelezen.
En begrijp wel dat jij een beetje ongerust bent maar zie verder bij het paard eigenlijk geen enkele reden waarom dit nu niet zou kunnen lukken.
uit angst er dan toch maar een slof gaan aanhangen als extra noodrem ?????? Dit is een totaal verkeerde gedachte, dit noem ik zelfs niet paardrijden, sorry.
Ofwel durf je het aan en ga je ervoor, maar dan correct paardrijden, ofwel blijf je gewoon thuis, maar een slof hoort hier niet in dit verhaal thuis.
Zoek ook les in het buitenrijden, ook daar is veel meer mogelijk dan je eerst zomaar zou denken.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:34

Ik kan me voorstellen dat je de eerste keer spannend vind, maar misschien gaat het heel erg goed.
Ik ben vandaag ook weer naar buiten geweest na een poosje. Ik sta op een nieuwe stal en ben naar de manege zo'n 15 minuten verderop gereden. Ze was super braaf en heeft zelfs al de tijd voorop gelopen en dat terwijl ze de omgeving niet kent. Ging braaf brugje op en af. Ik had het helemaal niet verwacht en was voor de tijd ook bang dat het niet goed zou gaan. Zo zie je maar weer....
Ik zou er geen slof aan hangen. Dan liever een martingaal eraan als je dat meer zekerheid geeft.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:40

Eens met Debbie00- martingaal is genoeg. Ik zou nooit een slof doen eerlijk gezegd. Iemand mee late lopen kan veel vertrouwen geven, maar lekker achter het Friesje ook. Ik zou zeggen...gewoon lekker gaan en niet teveel over nadenken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:01

Wat ik me afvraag, wat is er nou zo erg aan een slofteugel als die goed gebruikt wordt? (dus hangt lekker los als ie niet wordt gebruikt/nodig is.. En alleen als het uit de hand zou lopen even extra zekerheid bied.)

Veel plezier ts!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 06:25

Gaan met die banaan!
Gewoon lekker langs die fries meerijden, niks met touwtjes die iemand moet vasthouden oid, jij zit erop, jij hebt controle.
Als ze iets engs ziet of hoort, zelf goed blijven ademhalen en gewoon doorrijden. Wat je absoluut niet moet doen is zelf al beginnen met braaf of ho zeggen als je zelf iets engs ziet, zo maak je je paard nerveus.
Gewoon lekker genieten en je niet teveel bezighouden met wat je paard kan zien of doen.

Verder de slof, dat is vooral een mentale steun voor jezelf. Als jij rustiger bent met dat ding, dan doen. Als je hem maar losjes hebt hangen, paard moet buiten niet afhankelijk worden van een slof.
Succes en veel plezier!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 06:35

Joaltijd schreef:
Wat ik me afvraag, wat is er nou zo erg aan een slofteugel als die goed gebruikt wordt? (dus hangt lekker los als ie niet wordt gebruikt/nodig is.. En alleen als het uit de hand zou lopen even extra zekerheid bied.)

Als jij die slof los hebt hangen is je paard al weg als-ie aan de kletter gaat voordat je 'm op maat hebt. En eenmaal aan de kletter trek je je paard voor je het weet over de kop als je eraan gaat hangen uit paniek. Die dingen zijn levensgevaarlijk als een paard aan de kletter gaat. Ze zijn niet als rem bedoeld.
Bovendien trek je je paard met z'n kop tussen de voorbenen, dé manier om een paard lekker hoog te laten bokken. Moet je 'm vooral bij helpen :D

Tenslotte heb je ook de kans dat je paard er met een paar bokkesprongen in terecht komt met z'n voorbenen als je 'm los hebt hangen. En echt, áls er wat gebeurt, ben je te laat met een losse slof op maat maken.

Als jij zo onzeker bent zou ik zeggen, laat een ander met veel buitenrij-ervaring jouw paard rijden. Dan kan jij zien hoe je paard het doet, en diegene met ervaring het gewoon oplossen als het toch een beetje spannend zou zijn voor je paard. Twee bange wezens bij elkaar is een recept voor mislukken...

Ga ook je paard niet eerst moe rijden in de bak, dat maakt alleen maar dat je paard er een vervelende ervaring aan over houdt - "heb ik hard gewerkt, moet ik nog het bos in ook"