Wie rijdt regelmatig passades of carré?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Wie rijdt regelmatig passades of carré?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 16:33

Ik vroeg me af hoe veel van jullie zich mit passades en carrés bezighouden.

(voor de duidelijkheid, ik heb het over passaDe, niet passaGe, of pEsade)

voor mij zijn het heel belangrijke oefeningen, vele vormen van de passade ben ik nog niet aan toe, omdat ik nog geen repulon wil vragen aan mijn paarden, bijvoorbeeld.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 16:49

Misschien kun je je vraag wat duidelijker formuleren? Bedoel je carroussel rijden?

kleinvosje

Re: Wie rijdt regelmatig passades of carré?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 16:53

Ik ben ook benieuwd naar wat er precies met die termen bedoeld wordt. Ik loop al even mee in de paardensport, maar ken ze niet?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 17:01

carré betekend 'vierkant'

zijnook weer verschillende vormen van. het is een heel oude oefening.

lees: galopper rechtuit, bijvoorbeeld rechterhand, kwart-pirouette naar rechts, drie passen rechtuit, kwart pirouette, rechtuit, enz.

wat het lastig maakt is dat het precies een 90° hoek moet zijn, anders raak je het vierkant kwijt. je moet ook de buiging er vanzelfsprekend in zetten, tussen het rechte stuk en de wending enz.

een passade is een rechte lijn met 180° wendingen in galop... kort gezegd.
in zijn simpelste vorm is dat halve pirouette, vliegende wissel, rechtuit, hlave pirouette enz.

die pirouette kan een galoppirouette zijn maar ook een courbettepirouette, of mezair of terre-a-terre

maar je kunt die wendingen ook rijden in repulons, een voorhandwending in redop. (redop is een zijgang in terre-a-terre of courbette)

er zijn zelfs t-vormige versie van afgebeeld in Grisone geloof ik.

pluvinel (vroeg 17e eeuw) beschrijft de passade en courbette als het mooiste wat je op een paard kan bereiken (dus nog boven de capriole).

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:20

Aha. De klassieke rijschool. Ben benieuwd wie op Bokt deze graad van dressuur met zijn paard heeft bereikt. Het lijkt mij nogal hoog gegrepen. Volgens mij kun je deze oefeningen zien bij de ruiters van de Spaanse of Weense rijschool. Die doen er heel lang over om een paard dit te leren en ook de ruiter moet een bepaald niveau hebben.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:21

Voorbeeld van een passade:

Ben nog aan het zoeken naar een voorbeeld voor een carre.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:25

Dankjewel Dribbel, ik had deze nog niet gezien. Moet eerlijk zeggen dat ik niet heel blij word van dat filmpje. Ik rij niet volgens de klassieke rijkunst, maar neem wel arbeidspirouettes mee in mijn training.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:28

Filmpje is idd niet het beste voorbeeld, maar kon even niks anders vinden en het geeft toch een idee wat de oefening inhoud (met of zonder t? Ik ben te lang weg uit Nederland volgens mij...)

Noem je het nog steeds een passade als deze in stap is uitgevoerd? Dus stap/zijgang op rechte lijn, wending om achterhand en weer stap/zijgang op dezelfde lijn.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 05-04-14 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:29

Als je een carré ook in stap en draf kunt doen steek ik nu mijn hand op, ik noem ze gewoon vierkantjes en ruitjes rijden :=
Ik ben nog niet heel gericht bezig met arbeidspirouetten dus galop is nog een stap te ver.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:30

Met t ;-), zet er maar eens loop neer ipv houd. dan wordt het inloopt, met t dus.
Ik snap nu wat de oefening is ja. Kan me ook wel een voorstelling maken van een carré.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:36

Ik rij veel 'vierkanten' op elk niveau van de africhting, is er bij mij al vroeg ingehamerd.
Vind dat ontzettend belangrijk ter controle van de zithulpen, buitenschouder begrenzing, rechtrichten ,balans en tempo controle. Vooral het rechtstellen na de wending/keertwending of pirouette wordt erg vaak vergeten en blijft het paard half gebogen verder lopen wat uitbreken over de schouder tot gevolg heeft. Dat zie je vaak ook in de zijgangen. Veel paarden worden niet rechtgesteld voor dat ze bij de hoek aankomen.
Op jonge paarden maak ik daar al een begin mee door eerst echt scherpe wendingen te rijden in stap en draf vanaf de lange zijden (dus niet automatisch alles afronden). Dan ga ik door met een zeer grote keertwending om de achterhand (in stap), die maak ik steeds correcter. Zodra ze klaar zijn voor echt galopwerk pakken ze dan een kwart arbeidspiouette al verbazend makkelijk op.
Ik heb nu geen ouder paard, maar mijn eerste paard kon ik heel mooi kwart pirouettes laten springen op een vierkante volte in galop. Als dat op beide handen goed gaat geeft dat een heel fijn gevoel van een durchlässig paard :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:43

Ik rijd de carre zowel onder het zadel als voor de koets. Ze maken deel uit van mijn dagelijkse training om de schouder mooi te zetten.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 19:21

ook mijn ervaring sizzle!

Ik vind beide oefeningen confronterend :)

over frau Öttel; Terre-a-terre is een heel moeilijke oefening. kun je precies uitleggen wat je er zo 'niet blij van wordt'?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:23

Ik zie een paard met heel veel spanning, dat al voor de inzet van de eerste draai achter omspringt en ook bij het uitkomen van de eerste draai niet op de hulpen changeert. Het is erg strak in de aanleuning. Begrijp me niet verkeerd, ik geloof prima dat het een heel moeilijke oefening is, en wellicht heeft dit paard het nog niet helemaal goed onder de knie, maar dan zou ik ervoor kiezen om een dergelijk filmpje niet te plaatsen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 19:48

er is natuurlijk van alles aan af te dingen,maar het was nou niet helemaal de bedoeling om een kwaliteitsoordeel te vellen met dat filmpje, het is voorbeeld van de oefening.

en in die terre-a-terre springt ie eigenlijk met beide achterbenen, dus ook niet om, ze is wel iets hard in de hand misschien maar dat is eigenlijk moeilijk te zien in de film. normaal rijdt ze niet met constante teugeldruk (die keer dat ik haar live heb zien rijden)

maar goed, imperfecties uitkauwen was niet zo de bedoeling van het topic, want daar hebben we het klassiek vs academisch topic al voor :P

het ging mij meer om ideeen en dingen waar mensen zelf wat mee kunnen. het zijn zoals boven ook wel duidelijk wordt) niet de meest bekende oefeeningen en ze zijn echt wel nuttig.