Haflinger Sterre op wedstrijd (L2), graag tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shetties

Haflinger Sterre op wedstrijd (L2), graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 19:21

Gisteren heb ik met mijn haflinger Sterre een (oefen) wedstrijd op school gehad, en ik zou graag willen dat er mensen met ervaring naar kijken :)

Sterre is een (net) 8 jarige haflinger merrie, en op dit moment rijden we L2 (tussen de paarden).
Het gaat allemaal niet zo snel omdat ik bijna niet op dressuurwedstrijd ga ( :o ), maar ook omdat ze echt geen makkelijke pony is. Want zo loopt ze een paar weken achter elkaar super, en dat kan zomaar opeens omslaan en dan zijn we weer een paar stapjes terug.
Sinds 2 weken zijn we dus weer een paar stapjes terug, en dat betekend niet lekker willen loslaten en buigen, erg afgeleid zijn en niet graag willen nageven.
Omdat ik niet weet of dit een 'dipje' is, of dat ze ergens last van heeft, laat ik sowieso volgende week de fysio even komen (tandarts is pas geweest en was niks aan de hand).

Gister had ik dus een oefen wedstrijd op school, dit was verplicht of je moest een vervelende alternatieve opdracht doen. Ondanks dat ze de dag ervoor niet mega fijn liep (maar ook niet slecht), toch maar gegaan.
Wonder boven wonder liep ze op wedstrijd een stuk fijner, maar je ziet wel dat het buigen en loslaten nog niet is wat het moet zijn.
Verder vind ik dat ik zeker in het begin stiller moet zitten/mijn handen stillen moet houden, de teugels zijn wat te lang waardoor ze op de voorhand valt, ze moet meer dalen met haar hals bij middenstap en halsstrekken, de 'middendraf' is meer versnellen dan verruimen en het wijken moet ook beter. Ik heb ook de neiging om mijn rechterhand hoger te hebben dan mijn linker, en dan vooral met het wijken. Oh ja en dat naar beneden kijken blijft ook een vervelende tic :o

We hebben zeker nog veel om aan te werken, maar zeker vergeleken hoe we in het begin rond reden is het een enorme verbetering (tegen de hand, sneltreinvaart, niet willen buigen enz). Nu is ze voor haar doen erg relaxt en braaf.

Helaas heb ik mijn protocol nog niet omdat niet bij de prijsuitreiking was (deze krijg ik maandag van een klasgenootje), maar ik zou toch graag willen dat er mensen met een frisse blik naar kijken :)

De video is HD opgenomen, dus je kan de resolutie omhoog zetten.

20Femke02

Re: Haflinger Sterre op wedstrijd (L2), graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:28

vind best goed gaan alleen
moet je je benen stilhouden met doorzitten

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:30

Zo, jou pony zal wel een hele zere mond hebben.
Heb nog nooit iemand zo erg zien zagen. Wat een rukken geef je aan die teugels! Waarom doe je dat?
Mijn tip is dus: handen stil houden! Geld trouwens vooral voor de stap en draf, in de galop is het al een stuk minder.
Overigens vind ik dat je verder wel een nette houding hebt, en een hele leuke pony (en een hele brave, dat ie zelfs met dit gepluk niet in de staak gaat... zo braaf vind je ze maar weinig! bij mijn paard had je ernaast gelegen :P).

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:30

Heel eerlijk? Ik vind het er niet erg lekker uit zien.
Wat je zelf al aangeeft, je handen zijn érg beweeglijk. Vooral aan het begin trek je bij iedere stap in je pony zn mond. Ook hangen je teugels regelmatig in boogjes, je mag ze een stuk korter pakken :) Het valt me overigens op dat dit vooral tijdens het lichtrijden is, bij het doorzitten heb je ze te strak waardoor je zaagt omdat je zit niet erg stil is, en dus daardoor je handen ook niet. Wisselwerking dus die redelijk simpel op te lossen is door goed aan je zit te werken. Ook zonder teugel rijden werkt vast een keer goed om aan je balans te werken!

Ook mag het tempo een stuk hoger. Ik vind het een beetje lijken alsof je pony erg ingehouden loopt, tijdens de middendraf vind ik het er een stuk beter uit zien! Wanneer je je pony meer voorwaarts gaat rijden zul je zien dat hij aan de voorkant ook makkelijker wordt :)
Tijdens het wijken gooit je pony zijn kont direct naar buiten als je je been aanlegt, vooral op de linkerhand zie je dit. Probeer je pony goed recht onder je te houden.
Let ook op je tenen, deze draai je ook naar buiten.

Verder vind ik dat je er chique uit ziet op je haf en leuk zo'n wedstrijd op school!

Edit: stukje toegevoegd

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:44

Sommige reacties vind ik net iets overdreven hierboven.
Maar het ziet er idd niet echt fijn uit. Probeer je paard actiever te krijgen, dat gaat de aanleuning alleen ten goede komen. Probeer de verbinding met de paardenmond soepeler te houden en je handen stil, niet zagen in de paardenmond. Ik kan me voorstellen als je paard zijn dagje niet heeft dat het wat moeilijker gaat, maar probeer hier naar toe te werken, actief paard, soepele aanleuning, en zelf wat meer onstpanning. Succes!

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:49

Probeer meer activiteit te krijgen vanuit de achterhand. Je handen meer naar voren en je teugels wat meer op maat. Dan zal het totale beeld wat rustiger worden.
Leuke haflinger!

RoosMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:52

OlympicOrry schreef:
Sommige reacties vind ik net iets overdreven hierboven.
Maar het ziet er idd niet echt fijn uit. Probeer je paard actiever te krijgen, dat gaat de aanleuning alleen ten goede komen. Probeer de verbinding met de paardenmond soepeler te houden en je handen stil, niet zagen in de paardenmond. Ik kan me voorstellen als je paard zijn dagje niet heeft dat het wat moeilijker gaat, maar probeer hier naar toe te werken, actief paard, soepele aanleuning, en zelf wat meer onstpanning. Succes!

+ je buiging. Je pony buigt nauwelijks in je oefeningen, maar ook in je hoeken. De hoeken nooit vergeten, die geven een heel belangrijk beeld voor je proef!

Jongens probeer opbouwende kritiek te geven!

Verder helemaal mee eens! Volgens mij heb je zelf ook al heel goed door wat er beter kan :)
Wat voor school doe je?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:54

Wat een mooie en brave haflinger heb jij en met mooie gangen.
Natuurlijk heb je periodes dat het beter gaat en dan weer wat minder, dat is nu een maal een onderdeel van het paardrijden. Je haf is ook nog niet zo oud.
Ik zie vaker dat mensen onrustig worden in de handen als het paard niet los laat, zoals jij schrijft. En misschien werkte het ook niet mee dat je mede scholieren stonden te kijken.
Alleen zo los je het niet op. Hierboven is het ook al aangegeven. Niet het hoofd naar beneden forceren maar vanuit een actief achterbeen naar een stille aanleuning rijden. Dat is de basis en daar kom je uiteindelijk het verst mee. Succes.

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:54

wat heb je voor het halsstrekken normaal(omdat je deze uitslag nog niet hebt)? je paard laat tijdens het hals strekken niet zijn hals vallen zeg maar, ik denk dat hij je hand niet goed volgt omdat je heel de tijd aan het zagen bent. ik zou ook je teugels een stuk korter pakken maar succes!

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 19:57

Het lijkt inderdaad alsof ik erg zit te zagen, dat is absoluut niet zo. Wat ik wel af een toe probeer is om haar stelling te wisselen, ik weet dat dat niet de bedoeling is, maar daardoor veranderd mijn handhouding dus.
Ik probeer mijn handen zo stil mogelijk te houden, maar doordat mijn pony spanning opbouwt ga ik gespannener zitten en ga ik dus niet lekker met de beweging mee. Ik ben me er van bewust dat het geen lekker beeld geeft, maar ik zou dan ook graag tips willen om dit op te lossen :)

Het gekke is dat ik zonder zadel/teugels/beugels super stil zit, maar zodra ik mijn beugels in doe gespannen ga zitten ofzo.

Het klopt dat ze heel ingehouden loopt, ze is enorm rennerig en als ik de bak in kwam ging meteen het gas er op. Dus ze moest eerst terug naar rustig, en nu kan ik er meer aan gaan rijden.
We zitten nu dus ook in een beetje vicieuze cirkel, want zijn wordt gespannen, en ik dus ook, waardoor zij ook weer niet kan ontspannen.

Ja mijn tenen staan naar buiten, bedankt voor de tip!

Ik heb een enorm goede instructrice, ik heb al meerdere gehad die het hadden opgegeven en die ik nu heb is echt goed (en mijn instructrice is echt niet van het zagen en harde verbinding/druk, maar juist van de ontspanning). Het ligt dus echt bij mezelf.

Ja de buiging is echt niet goed nu, moet veel beter/meer. Ik probeer de hoeken ook mee te nemen, maar dat is zeker een punt waar we hard aan moeten werken :)

Bedankt voor alle tips, hebben jullie nog meer tips om haar (en mij) te laten ontspannen?
Misschien mijn beugels langer? Want zonder beugels zit ik wel ontspannen, ik rij dus ook vaak zonder beugels omdat ik veen doelgerichter mijn hulpen kan geven.

Ik heb zondag SGW waarbij ik weer een proef moet doen, maar dit is B en dus moet ik lichtrijden.
Ik kan die proef wel als vergelijking toevoegen?

Alle tips waardeer ik, af en toe wel even slikken, maar daar leer ik alleen maar van denk ik maar.
Ik heb er het meest aan als er ook bij staat hoe ik dat zou kunnen oplossen, dus als jullie dat erbij zouden willen zetten erg graag!

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:58

Je hebt een mooie haf :j
Helaas vind ik het geen fijn beeld.
Je hebt geen onafhankelijke zit, jij bent erg onrustig met je handen, waardoor je pony onrustig word in zijn aanleuning.
Verder proeftechnisch vind ik het geen wp waardige proef, ik zie geen verschil in arbeids en middengalop, hij wijkt wel, maar heel moeizaam, en valt terug in tempo. en ik zie niks vanuit de achterhand komen.
De potentie is er wel, maar er moet ontzettend veel verbetert worden.
Heel erg veel succes!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:00

shetties schreef:
Het lijkt inderdaad alsof ik erg zit te zagen, dat is absoluut niet zo. Wat ik wel af een toe probeer is om haar stelling te wisselen, ik weet dat dat niet de bedoeling is, maar daardoor veranderd mijn handhouding dus.

Ik durft te zeggen dat het niet alleen lijkt, maar ook zo is, je geeft vaak een paar behoorlijke jennen aan die teugels, de binnenteugel ook nog eens, op momenten dat er geen stelling nodig is. Dat is voor mij zagen. Je handen stil houden is niet moeilijk, veel minder moeilijk dan hetgeen wat je nu doet hoor! Gewoon netjes die armen langs het lichaam en de teugels vasthouden, voelen en vooral toestaan vanuit de hand zelf.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:05

Lara_Silver schreef:
shetties schreef:

Ik durft te zeggen dat het niet alleen lijkt, maar ook zo is, je geeft vaak een paar behoorlijke jennen aan die teugels, de binnenteugel ook nog eens, op momenten dat er geen stelling nodig is. Dat is voor mij zagen. Je handen stil houden is niet moeilijk, veel minder moeilijk dan hetgeen wat je nu doet hoor! Gewoon netjes die armen langs het lichaam en de teugels vasthouden, voelen en vooral toestaan vanuit de hand zelf.

Handen stilhouden is helaas wel moeilijk voor TS, en ook voor mij, anders zit ze hoogstwaarschijnlijk niet zo op jaar pony :)

Ik vind het ook erg moeilijk om mijn handen stil en gelijk tw houden, maar probeer ze inderdaad langs je lichaam te houden en je handen te dragen. Oefenen oefenen oefenen! En veel kilometers maken. Ook kun je je pony beter laten lopen dan proberen haar in te houden, hierdoor krijg je alleen maar meer spanning.. Helaas weet ik ook dat dat erg lastig is, had zelf ook zo'n hittepetit.. Vandaar het kilometers maken en veel oefenen!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:07

Je haflingertje kan fijn lopen hoor. :j

Zoals je al zelf aangegeven hebt, ben je heel bewegelijk. Het lijkt alsof jij niet lekker zit tijdens het doorzitten, want je lijkt heel gespannen te zitten. Daardoor is het moeilijk mee te gaan met de bewegingen van je paard en de draf uit te zitten. (ik zie net dat je dat ook al hebt gezegd) Het is voor jou misschien wel goed je te focussen op je zit tijdens de rijlessen. Misschien kan je speciale zitlessen nemen?

Wat betreft de middendraf mis ik het verruimen. Je paard versnelt wel in tempo, maar echt ruimer worden zijn passen niet. Verder, als je moet afwenden, bereid je dan voor om af te wenden. De bochten worden nu vrij scherp en snel genomen.

En verder.... Gewoon lekker doorgaan, jullie zijn een leuke combinatie. :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:09

Als je aangeeft zonder zadel/beugels beter te zitten dan met is dit zadel dan wel goed passend voor jou?

Ik zou de komende tijd wel een beetje focussen op een goede eigen houding, want je geeft nu aan dat je paard niet loslaat etc. maar dat is imo met jou onrustige zit (en handen) ook helemaal niet raar, zeker niet aan het begin van de proef. Wellicht eens kijken bij bijv. een centered riding instructeur oid?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:15

Je wilt graag tips, vandaar dat ik een wat uitgebreidere reactie ga geven. Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik denk dat je graag wilt leren en hoop dat je vooral ook in de praktijk de benodigde hulp hebt (of zoekt) zodat je ook daadwerkelijk vooruit kan!

Ten eerste wat algemene dingen.
Je handen zijn echt te onrustig. Zowel in het lichtrijden als in het doorzitten, ik denk dat dit daarom niet direct vanuit je zit komt. Je mag ook best wat stiller zitten, maar dat is niet de grote stoorzender imo. Begin eens met je ellebogen (vooral de rechter) wat dichter bij je lichaam te houden en je handen rechtop. Scheelt waarschijnlijk al de helft in de beweging in je hand!
Daarnaast heb ik het idee dat je de pony eigenlijk continu iets te diep aan het rijden bent. Volgens mij is de houding van het paard goed op de momenten waarop jij denkt dat ze omhoog komt. De onrust in de aanleuning creëer je (denk ik) dan ook vooral zelf omdat je denkt dat het niet goed is. Doe eens minder, wacht eens af wat er daadwerkelijk gebeurt voordat je in gaat grijpen en ik denk dat het hele plaatje er al een stuk rustiger uitziet!

Dan valt op dat je in de wendingen regelmatig je handen wat naar buiten plaatst. Niet doen! Het paard moet buigen en de hoek in om je binnenbeen. Als dit nog even niet lukt los je dit nooit! op door je handen naar buiten te plaatsen, dat nodigt het paard namelijk uit om van het binnenachterbeen af te lopen en over de buitenschouder te vallen...Wat het probleem alleen maar verergert. Ga dus voor opleiding en niet voor het nette plaatje. Blijft ze onvoldoende om je been in de hoek, houd dan je buitenhand bij de hals, binnenhand iets van de hals, tik bij achter je binnenbeen en rijd eventueel een kleine volte in de hoek totdat ze wel buigt. Nooit nooit nooit meer op deze manier oplossen hoor want zo kan ze simpelweg niet buigen en help je haar eigenlijk zelfs de buiging te ontlopen!

Dan het wijken. Compliment voor de zijwaartse reactie op je been!! Keurig! Jammer genoeg blijft ze niet voldoende los door het lijf waardoor ze vooral de eerst keer erg onzuiver gaat bewegen. Iets minder zijwaarts en iets meer voorwaarts blijven gaan (gebruik de ruimte die je hebt!) kan dit al verminderen. De tweede keer laat je de achterhand voorkomen en dit corrigeer je niet of nauwelijks. Tip, heel veel oefenen onder begeleiding zodat je leert voelen wanneer ze achter voor gaat, wanneer je teveel zijwaarts gaat etc. Komt wel goed!

Je middenstap. Véél meer lengte in de hals en véél meer meegaan met je hand in de beweging. Kwaliteit van de stap is absoluut voldoende en je kan hier veel meer uithalen.

Ik vind dat je de draf in het algemeen met meer impuls mag rijden. Ik verwacht eigenlijk dat de pony dan ook wat losser door het lijf gaat bewegen. Nogmaals, je hebt echt een kwaliteitsvol dier hoor! Maar je rijd merendeel van de tijd geen arbeidsdraf. In het L kom je daar misschien nog net mee weg, ga je M starten zal je hier echt serieus op afgestraft gaan worden. Om het nog maar niet te hebben over de problemen die dit gaat geven met verzamelen. Naar voren denken jullie, allebei!

Het achterwaarts is wat haastig en onrustig. Volgens mij is het een erg werkwillige pony. Oefen dit thuis dan ook vooral vanuit rust. Probeer de overgang wat beter voor te bereiden, houd je kuit er iets bij zodat ze gesloten stil gaat staan. Geef een duidelijke hulp voor het achterwaarts gaan zodat je onderscheid maakt. Ik zou bij deze thuis afwisselen tussen aw --> direct weer voorwaarts en aw --> stilstaan, rust zoeken en dan weer voorwaarts. Ze is nu te gehaast in het wegdraven, zorg dat ze leert op jou te wachten.

In het halsstrekken volgt ze weliswaar onvoldoende je hand (wat volgens mij beter wordt als ze wat meer vertrouwen krijgt in jou handen/jij je hand wat stiller kan houden) maar!!! je hebt hier wel een beter arbeidstempo!! Zie je hoe mooi ruim ze dan kan bewegen? Op die manier mag je de hele proef rijden hoor, veel mooier!

Je remt af voor je aangaloppeert....WHY? Nu kan ze bijna niet anders dan tegen je hand omhoog springen, zonde! Veel vlotter op de overgang aanrijden, je zal zien dat ze dan minder omhoog komt en je overgang ineens veel meer kwaliteit heeft.
Verder geld in de galop eigenlijk hetzelfde als in de draf. Je bent ze te rond aan het maken en teveel aan het remmen. Juist de stukjes waarin ze wat omhoog komt en iets harder gaat (die voor jou gevoel, denk ik, niet gecontroleerd zijn en waarop je ingrijpt) zijn goed!!

Enne...wachten met groeten tot je pony stilstaat ~~}>

Zo, heel verhaal geworden. Laat je alsjeblieft niet afschrikken door de reacties en probeer eruit mee te nemen wat je kan. Je hebt een ongelofelijk fijn dier met uitstekende bewegingen en een fijne instelling en jullie hebben als combinatie nog enorm veel te winnen. Werk vooral aan jezelf, ben consequent, ga niet rijden voor een net plaatje maar rijd trainingsgericht, dan komt de rest echt goed!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:19

Wat een hele goede oefening is voor je handen (en armen), is om in paardrijhouding te gaan trampoline springen. Pas als je je rug, schouders, ellebogen en polsen los kunt laten zul je merken dat je handen niet meer mee op en neer springen.
Ik zie ook een probleempje in de tempocontrole, je pony loopt onder je uit, rent gewoon van het achterbeen af. Persoonlijk zie ik dan liever dat je haar gewoon een keer terugneemt (in de training desnoods op halt, in de proef doe je dat niet snel :P ) en dan de hand weer ontspannen voor en toerijden met het been. Probeer in je training heel veel te schakelen, om de paar passen naar voren en weer terug, en dat te minimaliseren dat je in de proef ook die controle krijgt. Consequent zijn en heel streng voor jullie zelf.
Ik denk eigenlijk dat daar het meeste werk zit: eerst je lichaamsbeheersing en de tempocontrole, als de reactie er is op twee kuiten, werken aan de reactie voor de eenzijdige kuit dat ze meer gaat buigen en pas als dat voor elkaar is, kun je verder met dat stukje versterken voor meer zitten in de middendraf, het wijken, het achterwaarts etc.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:08

Jammer dat sommige reacties zo scherp zijn, want ik vind niet dat je dat verdient. Ik vind juist dat je (relatief) rustig op je haf zit, met al dat publiek en duidelijk geen makkelijke haflinger.

Om mee te starten: het is geen beeld waar je je voor hoeft te schamen, je bent duidelijk bewust met dingen bezig. Wel zijn er inderdaad duidelijke schaafpunten.

Het grootste punt waar je tegen aan loopt naar mijn idee, is dat je haf zijn rug en bovenlijn niet volledig/werkelijk ontspant en loslaat. Dat zou ook je handbewegingen verklaren, want waarschijnlijk krijg je continue wisselende druk op je teugels, waar je met je handen op reageert. Om dat op te lossen, moet er echt meer werkelijke nageeflijkheid komen. De hele rug ronder, losser. In de training zou ik hem daarom net wat ronder rijden. Dus een beetje doorvragen, naar beneden, zelfs een stukje achter de loodlijn. Het gaat maar om kleine beetjes, maar dat kan veel verschil maken. Dat is om te gymnastiseren, in de proef mag hij lopen waar hij nu loopt, maar dan wat losser. Je moet wel goed opletten dat je hem daarbij wat actiever aan de achterkant rijdt, anders valt hij op de voorhand. Maar als je hem voor iets doorvraagt, moet hij ook meer zijn lendenen loslaten, en dan kan je het achterbeen er onder rijden. Dit is niet voor ieder paard geschikt, maar bij deze bouw, kan je het zo doen.

Gebrek aan werkelijke nageeflijkheid verklaart ook de weinige ruimte in de middenstap en het onvoldoende volgen van de hand bij het hals strekken. En als hij niet echt loslaat, houdt hij zijn lendenen dus vast en krijg je dat moeizame achterwaarts. Hij kan ook niet echt goed verruimen als hij zijn rug net niet genoeg los laat, daarom gaat hij harder in de middendraf. En bij het aanspringen in de galop zie je ook dat hij meteen zijn rug weg drukt, niet lekker door naar voren springt.

Meid, ik zeg niet dat hij muurvast zit, maar om een haflinger dressuurmatig goed aan het werk te krijgen, moet het wel echt losser en zachter in het lichaam worden. Dan wordt jij dat vanzelf ook.

De nageeflijkheid zou dus mijn eerste werkpunt zijn, als die er is kan de lengtebuiging aansluiten, dat hangt samen.

Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:26

Niet eens met SaraL

- takt en regelmaat
- ontspanning en buigzaamheid
- aanleuning
- schwung
- rechtgerichtheid
- verzameling

Niet eerst werken aan de nageeflijkheid, dan ga je hem in elkaar trekken, daar wil je niet naar toe.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:32

Urielle schreef:
Niet eens met SaraL

- takt en regelmaat
- ontspanning en buigzaamheid
- aanleuning
- schwung
- rechtgerichtheid
- verzameling

Niet eerst werken aan de nageeflijkheid, dan ga je hem in elkaar trekken, daar wil je niet naar toe.

Oke, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Voel me alleen even geroepen om nog aan te geven dat nageeflijkgeid alles behalve in elkaar trekken is. Uit ervaring weet ik dat mijn voorstel een goede ingang kan zijn bij een haf. Bij mijn KWPNer ga ik helemaal met jouw voorstel mee, dus erg paard afhankelijk. Ze moet zelf maar uit de reacties halen wat ze denkt dat bruikbaar is.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:36

Evaencoco schreef:
wat heb je voor het halsstrekken normaal(omdat je deze uitslag nog niet hebt)? je paard laat tijdens het hals strekken niet zijn hals vallen zeg maar, ik denk dat hij je hand niet goed volgt omdat je heel de tijd aan het zagen bent. ik zou ook je teugels een stuk korter pakken maar succes!

Dat was wat mij ook het eerste opviel. Je paard volgt je hand niet, omdat hij weet dat jouw hand pijn doet! Maw, je hebt geen nageeflijkheid, maar een pony in een mooie krul. Helaas niet de bedoeling.

Leuke pony en misschien ook wel een leuke combinatie als je een goede nageeflijkheid erop nahoudt. Dus: handen open, overgangen rijden en figuren rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:05

saral schreef:
Oke, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Voel me alleen even geroepen om nog aan te geven dat nageeflijkgeid alles behalve in elkaar trekken is. Uit ervaring weet ik dat mijn voorstel een goede ingang kan zijn bij een haf. Bij mijn KWPNer ga ik helemaal met jouw voorstel mee, dus erg paard afhankelijk. Ze moet zelf maar uit de reacties halen wat ze denkt dat bruikbaar is.

Nageeflijkheid wordt altijd in elkaar trekken zolang het paard niet voldoende van achteruit gereden wordt, ze moet eerst controle krijgen over het tempo zodat ze dat achterbeen aan de gang kan zetten.
Zonder dat achterbeen ben je van voor naar achteren aan het rijden. (en dat is niet afhankelijk van het ras)

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:18

Ik heb niet álles zitten lezen, maar het eens in de zoveel tijd moeite hebben met buigen en ontspannen heeft hoogstwaarschijnlijk inderdaad met je zit en je handen te maken. Je zit súper netjes rechtop, maar je doorzitten is onrustig en hobbelig. Je zít niet echt.

Wat anderen ook al zeggen, je handen... Ik denk dat je de onafhankelijke zit nog niet lekker onder de knie hebt, waardoor je je armen vastzet tegen je lichaam met je doorzitten en lichtrijden.

Leer ontspannen op je paard en leer je armen, je benen, je rug, je schouders, je hoofd, alles los van elkaar te gebruiken.

Veel succes!! Met goed les en veel oefenen kom je hier samen wel uit!

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:32

Urielle schreef:
saral schreef:

Nageeflijkheid wordt altijd in elkaar trekken zolang het paard niet voldoende van achteruit gereden wordt, ze moet eerst controle krijgen over het tempo zodat ze dat achterbeen aan de gang kan zetten.
Zonder dat achterbeen ben je van voor naar achteren aan het rijden. (en dat is niet afhankelijk van het ras)

Heb t even terug gelezen en snap nu hoe je mijn post leest. De verwarring zit hem in t feit dat ik als 'eerste werkpunt' de nageeflijkheid schrijf. Dat kan zeker weten niet zonder actief achterbeen, daar heb je gelijk in, dat hoort voor mij er inderdaad ook bij. Dus dat zou ik samen meenemen. Ik schrijf ook dat ze hem dus daarbij actiever moet rijden aan de achterkant, maar dat kan misschien wat duidelijker. Gymnastiseren van achteruit over de rug, dat is zoals ik t bedoelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:33

Er is al heel veel gezegd en er komen zat tips voorbij.
Ik wil daar een klein dingetje over kwijt, waar je misschien wel wat aan hebt. :)

Je weet vast dat je handen mee moeten, in de beweging van het paard zijn hoofd? Wat ik bij jou zie gebeuren is, dat je handen juist tègen de beweging van het hoofd ingaat. Het moet dus precies andersom. Als je dat onder de knie krijgt, snapt en voelt, zijn je handen al veel stiller en een logisch gevolg is dan, dat de aanleuning ook beter en stiller wordt.
Ik denk als je dit doorkrijgt, je grootste probleem is opgelost.
Er zijn nog wel veel meer verbeter puntjes maar daar is al genoeg kritiek en tips over gegeven. Succes iig!