na 2 jaar weer @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

na 2 jaar weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:41

Na een pauze van 2 jaar (eerst medisch, later door drukte ivm verhuizing en verbouwing), beginnen Wainonia en ik nu voor de derde keer opnieuw en hopelijk is het nu echt voor lange tijd! Ze staat inmiddels bij onszelf op stal sinds 3 weekjes (ze was voordien van mijn ouders).

Wainonia is ons eigen fokproduct van Oliver (v. Voltaire) uit een Wolfgang merrie. Ze is helaas niet al te groot geworden (1.61 ten opzichte van mijn 1.80) en ze wordt in juli 11. zoals gezegd zijn we echt net weer begonnen. Voor de stop hadden we net het L1 uitgereden en daar moeten we nu eerst weer naartoe werken. Wainonia is een erg mensgericht paardje, maar wel echt merrie en een pittige dame met een eigen wil. ze kan zowel met als zonder zadel zuur kijken soms. :+.

losstappen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

draf
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pasje wijken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

even bijkomen en mn andere paardje begroeten
Afbeelding

galop
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik heb even moeten spitten maar dit was onze laatste @work voor onze stop: Murosch @ [RT-HAW] Ñieuwe basis voor Noon en Clau (L1/L2)

Tips zijn welkom maar hou het wel vriendelijk aub :o :)

Muronia

Re: na 2 jaar weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 07:50

uhm.. helemaal niemand?

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:11

Ik vind het een stuk fijner beeld dan je vorige topic. Ze loopt een stuk meer ontspannen, zoekt je hand meer op en lijkt meer vertrouwen te hebben in je hand. Let erop dat je niet je armen/schouders vastzet, ik heb het idee dat ze daardoor soms geneigd is om in een valse knik te gaan lopen (maar dat zie ik in dit topic al een stuk minder!). Probeer je handen goed te sluiten. Ik heb ook de neiging om mijn handen een beetje open te houden en ik heb dan het idee dat het losser en fijner contact is voor m'n paard, maar dit is niet zo. Op het moment dat jij je handen dicht hebt kun je veel beter je paard volgen en een constante aanleuning houden. Wel vind ik het super dat jij zo goed voor je uit kijkt. Goed bezig en ik ben benieuwd hoe dit paardje zich verder gaat ontwikkelen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 13:19

Dank je voor je reactie! Ik voel zelf ook meer ontspanning bij haar en ik merk ook echt dat ze met heel veel motivatie aan het werk is, ze vindt het leuk en dat voel ik.

Ze is wel nog steeds wat fanatiek op en tegen mijn been maar ik probeer deze nu juist toch gewoon wat meer aan te leggen zodat ik minder op mn handen rij en dat pakt ze prima op. Daar zat denk ik ook de oorzaak van de valse knik.

Nu loopt ze er soms nog iets te veel voor in plaats van erachter te duiken, maar dat vind ik voor nu helemaal geen probleem.

Voor wat betreft mijn handen, ik ben er echt een kei in om te blokkeren in mijn handen en we zijn er met de lessen (met mijn andere paard) hard mee bezig om dat af te leren, dus eigenlijk ben ik hier best blij mee.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 17:34

meer tips zijn uiteraard welkom.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 08:14

_O- heb ik iedereen de mond gesnoerd met mn anky-matic rijkunsten <<) ? of is het zo beroerd dat iedereen zich maar wijselijk stil houdt :=

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 07:33

Ahh, wat banketstaaf dat niemand reageert! Ja meis, ik heb niet zo'n hoog rijniveau dus een tip van mij zou belachelijk zijn! Maar ik vind het er wél heel relaxed uitzien, en dat is wat mij als recreant-buitensloffer aanspreekt:-)) Succes saampjes!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 08:51

hey dank je!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:55

Ziet er super uit! Heel mooi paardje, en het ziet er echt naar uit dat ze er zin in heeft om het werk terug op te pakken.
Ik vind je houding op zich heel goed, ontspannen en toch geen stoelzit.
Een werkpuntje is misschien je beenhouding. Als je benen vanaf de enkel ineens niet meer aanliggen zal je meer moeite hebben om je hulpen fijn door te brengen. Ik moest mijn voeten voor mijn gevoel onnatuurlijk naar binnen draaien en toen waren ze precies goed :)
Je paardje loopt nu heel fijn op eigen benen en dat kan daar alleen maar mee helpen!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:15

Ik vind het er ontspannen uitzien! Op sommige foto's draai je je tenen niet naar binnen, maar de kwaliteit van de foto's is niet zo goed.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 18:19

@ Saars en Zertab, dank jullie! Jullie hebben helemaal gelijk over mijn voeten/enkels, ik zal er eens wat meer op gaan letten.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:49

Volgens mij ligt je zadel te ver naar voren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 19:55

goed gezien idd. Maar dat komt er nu van dat ze zo lang heeft stilgestaan, vetjes heeft gekweekt, spieren is verloren die er weer aan moeten. Het is een maatwerk zadel voor haar (na tig zadels gepast te hebben, die allemaal naar voren schoven). Ze heeft bijna geen schoft, is rondgeribd en heeft de singelgroeve heel ver naar voren liggen, dus het was erg moeilijk om een zadel te vinden die netjes bleef liggen. Deze doet dat wel, alleen moeten we wel km's maken om de spieren terug te kweken en de vetjes te verliezen eerst nu. ik heb er al een banaansingel aan en stap onderwijl af om het zadel terug naar achteren te leggen, maar op dit moment schuift ie inderdaad nog naar voren. Ik hoop dat het snel weer goed blijft liggen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:49

Ziet er al beter uit, misschien loopt ze nog fijner als ze wat meer gaat bollen vanuit de schoft. Dan zal ze ook meer gaan dragen, dat kan je oefenen door heel veel voorwaarts-neerwaarts te gaan rijden en voltes te rijden. Bij de voorlaatste foto ben je iets te strak in je handen, dit kan natuurlijk een moment opname zijn maar ik zou in die galop eerst gaan oefenen met een langere teugel zodat ze je hand gaat opzoeken. Gewoon zitten en wachten denk ik dan maar ;) Het kan even duren maar dan heb je net zo'n fijne basis om later te gaan oprichten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 17:50

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben met de tips bezig. De voeten werken nog niet echt mee (wat wil je met die maatje 42's :p ), maar het scheelt al een stuk dat ik me er bewuster van ben haha. Ik heb haar vandaag in galop ook wat langer gelaten aan de voorkant, maar dan rent ze nog wel behoorlijk onder me vandaan (dat deed ze eerst in draf ook, gaat al stukken beter), dus daar zit nog wel een werkpuntje in nu.

ZoZenn, dank je wel!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:13

Is normaal dat ze eerst gaat rennen hoor, dat hebben wel meer paarden. Gewoon lekker diep gaan zitten en desnoods met de stem (ho) rustig houden :)

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 05:53

Ik weet er ook niet zoveel van, maar één ding, nouja 2, vallen me wel op. Waar is de cap? ;) En verder ziet het er toch wel ontspannen uit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 08:02

dank je wel, en de cap ligt in de kast naast de sporen en de peesbeschermers.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:22

Jammer dat de cap niet op je hoofd stond daar, wel zo veilig ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 14:46

Floortje en joyce bedankt voor de tip. Verstandig dat jullie hem wel dragen, ik zal het nooit iemand afraden ook maar het is op mijn eigen terrein en mijn eigen verantwoordelijkheid.

_Tamaartje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:21

Ziet er al mooi ontspannen uit.
Ik heb ook een rondgeribd paard met lage schoft en zelfs met anatomische singel schuift het zadel nog snel naar voren (vooral bij galop). Wat bij ons echt verschil maakt: niet te strak aansingelen. Ik houd de singel heel los, stijg op met krukje zodat het zadel dan niet schuift en dan loopt mijn paard veel fijner (meer schoudervrijheid). Je zou verwachten dat het zadel juist sneller schuift als je niet goed aansingelt, maar bij ons is het tegendeel waar. Voor mijn gevoel trekt een strak aangesingelde singel het zadel juist naar voren bij mijn rondgeribde paard. Gelukkig heb ik een heel braaf paard dat niet snel opzij springt :D Met buitenritjes singel ik overigens wel goed aan, voor de veiligheid.

Succes met je leuke paard, drie keer is scheepsrecht :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 18:27

@ Tamaartje bij een (te) losse singel kruipt ie juist meer naar voren. Komende week komt de zadelmaker sowieso even langs om het zadel op te vullen dus ik hoop dat het dan ook al een stukje beter wordt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:11

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)