Pony reageert niet snel genoeg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBlue

Pony reageert niet snel genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 14:37

Hallo,

Even in het kort mijn verhaal, misschien hebben jullie tips.

Ik rij graag buiten met mijn bijrijdpony. De pony is tijdens buitenritten altijd erg heet. Dit is natuurlijk geen probleem. Echter is het wel probleem dat de pony niet reageert op ophoudingen. Hierdoor ontbreekt een stukje controle. In een langzamer tempo draven zit er al niet in. Wanneer ik terug wil naar stap, moet ik minstens 6 flinke ophoudingen maken. Dit doe ik zowel met mijn handen, mijn zit als mijn stem. Echter krijg ik pas heel laat reactie en zijn we alweer een halve minuut verder voordat het beestje gaat stappen. In de bak heb ik de overgangen geoefend. Dit gaat perfect, geen enkel probleem. Als ik wil versnellen tijdens het buitenrijden krijg ik ook direct reactie. Het is alleen bij het langzamer willen gaan tijdens het buitenrijden.

Ik vraag me af of jullie dit herkennen, en hoe jullie het hebben opgelost. Ik zou graag de pony beter willen leren reageren op de hulpen; het kan soms best gevaarlijk zijn dat ik de pony niet op tijd kan laten vertragen. :')

Alvast bedankt!

Angela

Re: Pony reageert niet snel genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:05

Je gaat al verkeerd als je sneller gaat dan het tempo waarbij je controle hebt. Kortom: ga niet sneller als het tempo waarbij de hulpen wel doorkomen. Als dat betekend dat je alleen maar kunt stappen, so-be-it. Anders krijg je levensgevaarlijke situaties. Vanuit op die manier meerdere brave buitenritten te hebben gereden kun je af en toe enkele passen het tempo opvoeren, maar ga telkens weer terug naar het langzame tempo voordat het paard het tempo gaat bepalen.

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:13

ik ga dit even volgen... :j :j mijn pony heeft dit ook als ik op buitenrit rijd, met mennen gaat het prima. maar als ik bijvoorbeeld even gedraaft heb en weer wil stappen dat duurt het- net zoals jij zei- een hele poos, en daarna wil ze gelijk weer draven, ik ben nu aan het oefenen dat als ze harder gaat dat we omdraaien en 5 sec stilstaan, daarna weer stappen en zodra ze harder gaat; stilstaan.. alleen werkt het nog niet zo goed :(

xBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 17:13

Angela schreef:
Je gaat al verkeerd als je sneller gaat dan het tempo waarbij je controle hebt. Kortom: ga niet sneller als het tempo waarbij de hulpen wel doorkomen. Als dat betekend dat je alleen maar kunt stappen, so-be-it. Anders krijg je levensgevaarlijke situaties. Vanuit op die manier meerdere brave buitenritten te hebben gereden kun je af en toe enkele passen het tempo opvoeren, maar ga telkens weer terug naar het langzame tempo voordat het paard het tempo gaat bepalen.

Dankjewel voor de tip. Vaak gaat het op de heenweg nog wel goed qua tempo. Ik zal inderdaad voordat hij het tempo gaat bepalen laten stappen. En hopelijk kan ik het dan langzaam opbouwen dat hij steeds wat langer (onder controle) kan draven. Hij heeft namelijk vrij veel beweging nodig. De eigenaresse laat het daarom maar gewoon hard draven altijd. Het aanleren rustig te blijven zal dus moeilijk worden, maar ik ga het proberen. Bedankt!

xBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 17:16

Leukertje schreef:
ik ga dit even volgen... :j :j mijn pony heeft dit ook als ik op buitenrit rijd, met mennen gaat het prima. maar als ik bijvoorbeeld even gedraaft heb en weer wil stappen dat duurt het- net zoals jij zei- een hele poos, en daarna wil ze gelijk weer draven, ik ben nu aan het oefenen dat als ze harder gaat dat we omdraaien en 5 sec stilstaan, daarna weer stappen en zodra ze harder gaat; stilstaan.. alleen werkt het nog niet zo goed :(

Grappig dat hij onder het zadel anders reageert dan tijdens mennen. Bij mijn pony is het zowel met mennen als met rijden hetzelfde. Lukt het stilstaan wel? Die van mij heeft ook moeite met stilstaan buiten. :+

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:31

Ik denk dat het een balans probleem is. een paard wat op de voorhand loopt kan niet anders dan steeds harder en sterker te worden, hij moet zich tenslotte overeind houden met jou erop, als je in de bak meer technisch kan gaan trainen en het dier jou te leren dragen met de achterhand dan zul je uiteindelijk ook in het bos verbetering zien, ik zelf ben nu al een tijd bezig met een die in het bos steeds harder ging en sterker werd en ben nu een jaar bezig en ga nu de vruchten plukken, kan eindelijk draven dat hij terug komt op zit en een halve ophouding en de galop gaat ook steeds beter , maar daar moet nog aan gewerkt , het kost dus tijd en tot die tijd zou ik gewoon heel veel stappen, want wat je zegt het is gevaarlijk met een paard wat steeds harder gaat en hij kan er zelfs van in paniek raken, als je pech hebt of struikelen met jou erop, vaak nemen we aan dat je op een paard gaat zitten en hup gaan, in het bos moet een paard jou ook dragen, dus erg belangrijk dat het dier zijn achterhand gebruikt en niet op de teugel gereden word. dus geduld en les nemen , de zijgangen aanleren en dan wel technisch goed aan leren anders heb je er nog niks aan.
Hard is leuk maar het moet jou tempo zijn en blijven. maar dan zal het paard eerst moeten leren dragen en op jou moeten kunnen vertrouwen en jij op het paard.
Laatst bijgewerkt door midgie op 04-04-14 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:33

k ga helemaal mee met wat "Angela" ook al schreef.
Nu zeg je dat de heenweg nog vrij goed gaat maar de weg terug naar huis al moeilijker wordt.
Dat is heel dikwijls zo hoor, je bent hier echt niet alleen, maar ik zou op het moment hij even begint te versnellen onmiddellijk 180° draaien dus de andere kant uit, niet ver paar passen en weer draaien, en dit zoveel herhalen als nodig is.
Braaf en rustig is rechtdoor, onrustig of versnellen is dus draaien.

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:20

Ik herken wat je bedoelt. Bij mijn paarden maak ik op buitenrit steeds meer ophoudingen om het te oefenen. Met stem gebruik helpt goed ;) hoewel dat natuurlijk verschilt per paard.
Probeer wat uit

xBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 15:45

midgie schreef:
Ik denk dat het een balans probleem is. een paard wat op de voorhand loopt kan niet anders dan steeds harder en sterker te worden, hij moet zich tenslotte overeind houden met jou erop, als je in de bak meer technisch kan gaan trainen en het dier jou te leren dragen met de achterhand dan zul je uiteindelijk ook in het bos verbetering zien, ik zelf ben nu al een tijd bezig met een die in het bos steeds harder ging en sterker werd en ben nu een jaar bezig en ga nu de vruchten plukken, kan eindelijk draven dat hij terug komt op zit en een halve ophouding en de galop gaat ook steeds beter , maar daar moet nog aan gewerkt , het kost dus tijd en tot die tijd zou ik gewoon heel veel stappen, want wat je zegt het is gevaarlijk met een paard wat steeds harder gaat en hij kan er zelfs van in paniek raken, als je pech hebt of struikelen met jou erop, vaak nemen we aan dat je op een paard gaat zitten en hup gaan, in het bos moet een paard jou ook dragen, dus erg belangrijk dat het dier zijn achterhand gebruikt en niet op de teugel gereden word. dus geduld en les nemen , de zijgangen aanleren en dan wel technisch goed aan leren anders heb je er nog niks aan.
Hard is leuk maar het moet jou tempo zijn en blijven. maar dan zal het paard eerst moeten leren dragen en op jou moeten kunnen vertrouwen en jij op het paard.

Balans is sowieso een probleem, waar ik ook aan werk met het rijden in de bak. In de bak is hij echter niet vooruit te branden...(bij wijze van, dan wil hij het liefst de hele tijd stappen en na een paar rondjes draven heeft hij al geen zin meer) Dit, ondanks dat ik probeer het voor hem leuk te maken door heel afwisselend te rijden met veel overgangen en figuren. Maar ik denk dat het rijden op ten duur wel beter gaat in de bak. Dat ie het leuker gaat vinden en daardoor gemotiveerder zal gaan raken. (dat hoop ik tenminste. Ik heb namelijk op dit moment het gevoel dat ik hem er alles behalve plezier mee doe wanneer ik ga rijden in de bak.) De bak is verder erg mul en zwaar om in te lopen... dat zal misschien ook wel meespelen.

Het tempo is in de bak in principe wel redelijke goed te bepalen. Hij gaat alleen liever te langzaam dan te snel.

Bedankt voor de tip in ieder geval, ik ben er mee aan het werk.

xBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 15:46

aeolusnr1 schreef:
k ga helemaal mee met wat "Angela" ook al schreef.
Nu zeg je dat de heenweg nog vrij goed gaat maar de weg terug naar huis al moeilijker wordt.
Dat is heel dikwijls zo hoor, je bent hier echt niet alleen, maar ik zou op het moment hij even begint te versnellen onmiddellijk 180° draaien dus de andere kant uit, niet ver paar passen en weer draaien, en dit zoveel herhalen als nodig is.
Braaf en rustig is rechtdoor, onrustig of versnellen is dus draaien.

Bedankt voor de tip. Ik ga het proberen. Ik ben alleen bang dat hij hiervan nog onrustiger word.

Natalija

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:02

Ik herken me heel erg in jouw probleem! Als hij niet snel genoeg reageert, draai ik hem altijd 180 graden. Dit werkt vaak wel.

xBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 10:03

Natalija schreef:
Ik herken me heel erg in jouw probleem! Als hij niet snel genoeg reageert, draai ik hem altijd 180 graden. Dit werkt vaak wel.

Ik ben bang dat hij dan uitglijd aangezien ie zo snel gaat. Is al een keer gebeurt met iemand anders erop.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:06

Daarom moet je hem ook al draaien zodra je merkt dat hij onrustig wordt. Als hij gaat rennen ben je dus al te laat. :)