Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Oneofus schreef:Hej hej!
Sinds kort rijd ik een erg leuk paardje, waar ik op korte tijd al erg veel van heb bijgeleerd. Nu botsen we steeds tegen hetzelfde probleem aan, namelijk tijdens het galopperen op cirkel, breekt ze plots uit naar de andere kant van de piste, en gaat er in rengalop vandoor. Dit gebeurt vaker op de rechterhand, de kant dat voor haar ook het moeilijkst is. Op dat moment heb ik ook erg weinig controle. Ik ben intussen al aan de slag met mijn instructeur, maar krijg graag ook wat tips van jullie. Ik doe namelijk binnen 2 weken mijn brevet, waarbij controle nou juist erg belangrijk is ..
Bedankt alvast!
Groetjes!
xemmaxx schreef:Dus als ik het goed begrijp gaat ze als je op de rechterhand galoppeerd gaat ze ervandoor in rengalop?
nienkes96 schreef:heb je het idee dat je op de ene teugel veel meer druk hebt? Hierdoor kan je paard misschien de mogelijk hebben om eruit te breken
FriesWytske schreef:Dit komt me heel bekend voor. De merrie waar ik nu op rijd, deed dit ook het eerste wedstrijdjaar, nu 2 jaar terug. Hoe ik het heb opgelost is als volgt.
Elke keer als ze sterk werd, ging ik over in draf. Dit heeft wel een aantal weken geduurd voordat ik weer normaal op een volte kon galoperen in de rechtergalop. En thuis ging ik in de training niet verder dan een halve volte. Dit heb ik op les steeds verder uit kunnen bouwen.
Denk dan ook dat het bij jouw paard ook een gebrek is aan balans in de rechtergalop.
Angela schreef:Hoe is de stelling en buiging in stap en draf op de volte? Zorg in ieder geval voor extra stelling naar binnen op de rechterhand. Als je weet dat je paard naar links uitbreekt, zorg dan dat het hoofd van het paard in ieder geval niet "zomaar" mee kan.
Oneofus schreef:Angela schreef:Hoe is de stelling en buiging in stap en draf op de volte? Zorg in ieder geval voor extra stelling naar binnen op de rechterhand. Als je weet dat je paard naar links uitbreekt, zorg dan dat het hoofd van het paard in ieder geval niet "zomaar" mee kan.
Op linkerhand kan ik meer stelling vragen dan op rechterhand, op rechts zit ze wat vast, waardoor het niet goed lukt om stelling/buiging te vragen. Vandaag opnieuw les gehad, eerst in linker- galop, wat super ging, hierna rechter, ging enkele cirkels goed, maar toen ik hierna de hoefslag volgde en opnieuw de cirkel opreed, probeerde ze het weer. Hierna terug verder gereden en overdreven geholpen met mijn binnenhand, wat wel goed werkte, toen stopte het uitbreken. Ik had alleen het gevoel dat mijn hulp echt overdreven was op de binnenhand..
Angela schreef:Dat is een kwestie van rechtrichten. Als je paard rechter wordt, zal het helpen met de binnenhand ook niet meer nodig zijn. Je zou kunnen overwegen om je paard niet tot last te zijn, en de galop op die hand achterwege te laten tot je merkt dat je op een buitenteugel stelling binnenwaarts kunt rijden op die hand in stap en draf.
We zijn al even aan de slag met rechtrichten, maar dit vlot niet zo snel. Vraagt natuurlijk erg veel tijd, wat zeer normaal is. Het je soms nog andere tips? De rechter galop laten nu is niet echt een optie, omdat ik binnenkort zal trachten mijn brevetten te halen, en hierbij wordt galop op beide kanten gevraagd, en ik wil graag dat dit goed gaat, lees: gecontroleerd.
doe haar anders een keer aan de longeer lijn dat jij gwn rijd maar toch het veiliger is. Wees vanaf begin streng want het kan ook gwn zijn dat ze je uitprobeert .