rijden met spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LastDream

rijden met spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 12:47

hoi bokkers :)

ik heb een tuiger van 10 jaar. harstikke leuk best. alleen echt een heethoofd. meestal komt het goed als, je zelf rustig blijft :) . Ze was te laaste tijd behoorlijk hengstig.
Alleen de laaste tijd, is ze heel gespannen. alles is eng. Ook met rijden. Ineens in de mesthoop eng?
Naar mijn weten is daar nog nooit wat gebeurd :') .

De laaste keer heb ik haar gelongeerd. Ze was heel rustig, todat ik er op ging :) . Weer spanning en langs de mesthoop is eng. ze kijkt er heel erg na en loopt er met een boog weg. Als ik haar door rijdt dan draaft ze weg.

Heeft iemand tips?

Ik ben al aan de hand er mee langs gelopen, en dat gaat beter :)

alvast bedankt! :D

LastDream

Re: rijden met spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 12:59

iemand? :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:05

Geef het even de tijd qua reacties, niet gelijk je topic omhoog schoppen.

Zo te horen heeft je paard de lente in de bol. Wat doe jij bij de 'enge' kanten, laat je haar kijken? Of juist niet?

Over het algemeen werkt het prima als je een paard aan het werk zet, vraag de aandacht er bij, ga overgangen en figuren rijden enz. De 'enge' kant negeren, als je daar langs gaat niet laten kijken maar binnenstelling en doorrijden, maak er maar een extra volte als het nodig is. Maar blijven rijden, vooral niet meeliften.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:08

het is net voorbij een hoek, ik rij haar dan gewoon rechtdoor langs de mesthoop, maar dan wijkt te naar binnen :) . Ook aan de andere kanten van de bak is ze gespannen, :)

maar die hengstig heid. hoe lang blijft dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:09

Ik denk dat de meeste spanning bij jou weg komt, paard is onzeker, jij ook dus versterk je de angst bij het paard. Ik rijdt er ook zo een, daarin moet ik echt het voortouw nemen, niet proberen ergens langs te gaan, nee we gaan er gewoon langs. Probeer dit met begeleiding op te lossen, anders wordt dit enkel maar erger en kan dit tot gevaarlijke situaties leiden.

Edit: Hengstigheid zou 1 keer per maand moeten zijn, als ze daar nu constant last van heeft kun je de dierenarts even raadplegen, je hebt hier wel medicatie voor.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:13

de ene zegt dat het gewoon uitproberen is,. Ze heeft namelijk nog nooit dit gedrag vertoont en meestal is ze gewoon relax met rijde :) . ik moet toegeven, dat ik het ook wel toegeef hoor, misschien moet ik gewoon strenger zijn en doorzetten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:16

Zeker niet toegeven. Afstappen en er langs lopen of bv het voorwerp aan laten tikken met de neus is een idee.
Ben je anders gaan voeren? Meer suikers misschien?
In het gras zat afgelopen week wel meer fructrose weet niet of dat ook zulke gevolgen kan hebben op paarden? En of je paard op de weide staat.

Ik heb een verzorgpaard als tuiger hij doet niks anders dan dit. Maar dit was altijd al zo.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:19

volgens mij staan ze nog niet op de wei, Voeren is 2x een halfje brok,
Maar tuigers doen dit vaker?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:26

Maar je bent dus niet meer gaan voeren of een ander merk?
Of dat voor veel tuigers geldt durf ik niet te zeggen.
Misschien is er een centraal topic voor tuigers hier op bokt en kan jehet daar eens vragen.
Maar jou tuiger deed het hiervoor toch niet?
En misschien speelt de hengstigheid ook wel mee maar je kent jou eigen paard het beste.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:28

linnie050 schreef:
Maar je bent dus niet meer gaan voeren of een ander merk?
Of dat voor veel tuigers geldt durf ik niet te zeggen.
Misschien is er een centraal topic voor tuigers hier op bokt en kan jehet daar eens vragen.
Maar jou tuiger deed het hiervoor toch niet?

nee klopt. daarvoor was er niks aan de hand. Vanmiddag ga ik weer rijden en kijken of het beter gaat :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:35

Hoi LastDream,

Je verhaal is onwijs herkenbaar en je bent ook meer dan welkom in het tuigpaardentopic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=1001995&start=2625

Die spanning...dat is tuigpaardeneigen. Er zijn maar weinig tuigpaarden die stoer zijn en zich nergens wat van aantrekken }>
Daar leer je mee te dealen. In het topic staan nog meer antwoorden en tips.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:54

Hier ook een tuiger met een klein hartje! vind alle geluiden en nieuwe dingen ongelofelijk eng (of dingen die er voorheen al waren). Wat je kan doen is kijken vanaf waar hij de mesthoop niet meer eng vind en dan wat voltes rijden en dan oefeningen doen die hem steeds dichter bij het enge ding brengen. Bijvoorbeeld al wijkend je cirkel/volte vergroten richting de mesthoop. ik zorg dan altijd voor voldoende binnenstelling (zelfs wat overdreven). Je moet echt proberen de focus bij jou te houden (oké dat is makkelijker gezegd dan gedaan). Of iedere keer een volte rijden als hij verschiet, doe ik ook wel eens als het niet te erg verschieten is. Als het dan goed gaat, bellon ik altijd met mijn stem, soms gepaard gaande met wat halsstrekken. Ook gewoon op je paard blijven zitten alsof er echt niks aan de hand is en heel kalm blijven. Ik hoop dat je er wat aan hebt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:57

Ik heb het idee dat het "aanstellerij" is van het paard. Het paard weet dat jij niet echt iets doet als het moeilijk gaat doen, en ondertussen ben jij met iets anders bezig (het enge) als met paardrijden (waarbij het paard zelf moet gaan opletten en nadenken).

Zorg dat je streng bent, en het paard echt daarheen stuurt waarheen jij wilt dat het paard gaat. Als het paard ergens niet langs wilt, ga dan op een volte, en blijf deze volte net zo lang groter rijden tot je er wel langs gaat. Soms kan daarbij een zweepje op de schouder (druk, niet slaan) helpen. Daarnaast moet het paardrijden niet te saai voor het paard zijn. Zorg dat het paard geen tijd over heeft om over enge dingen na te denken, maar zorg voor aandacht bij jou door middel van veel figuren en overgangen.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 17:28

heel erg bedankt! ze is gewoon gespannen , en blijkbaar word ik daar gespannen van :) . gewoon doorrijden en niet zeuren

vandaag niet gereden, paard is ziek :(

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:01

LastDream schreef:
volgens mij staan ze nog niet op de wei, Voeren is 2x een halfje brok,
Maar tuigers doen dit vaker?

"volgens mij"?! Weet je niet of je paard op de wei staat of niet?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 06:49

Het is waarschijnlijk een hormonale kwestie.
Het ene paard heeft hier meer last van dan het andere.

Je geeft aan dat je paard alleen gespannen is als je er op gaat zitten.
Merries laten zich niet zomaar "bespringen" in bepaalde periodes.
Jouw aanwezigheid op haar rug wekt stress op en daarmee is ze nu bang van "alles".

Je zult waarschijnlijk merken dat het periodiek beter gaat.
Noteer de mindere periodes maar op een kalender en je zult een ritme ontdekken.

Je kunt hier verder niets mee, vermijdt het naar buiten te gaan in die paar dagen per maand, (je zult ze gemakkelijk op je kalender kunnen voorspellen over een paar maanden) het kan gevaarlijk zijn doordat je paar excessief reageert.