Jonge haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CountryA

Jonge haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 10:21

Hallo bokkers,

Ik heb sinds gister een lease haflinger, die ga ik 5 dagen per week rijden.
Ze is pas 5 jaar, loopt nu een jaar onder het zadel, maar heeft de laatste 6 weken niet gereden.
Ook zit er nog niet echt een 'stuur' op in de galop, en ze is nog wat frisjes (logisch).
Ik wil het liefst over een halfjaar op B/L niveau rijden, ik doe het lekker rustig aan, 6 maanden de tijd.
Ik ga haar niet onder druk zetten, gewoon alles op zijn tijd.
Hebben jullie toevallig nog tips, misschien een soort trainingsschema of iets?

Anoniem

Re: Jonge haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:42

Als je daar nog geen ervaring mee hebt is het enige goede advies om les te nemen. Wij kunnen niet zien hoe jij rijdt en wat je doet dus we kunnen je ook geen nuttige tips geven in dit geval. :)

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:44

Veel afwisselen qua training! Dat doet een jong paard goed, ik spreek uit ervaring.. Hier nog een 5 jarige. :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:45

Ik zou die 5 keer wel opbouwen. 5 keer per week kan erg veel zijn voor een 5 jarige. De een heeft het nodig, de ander krijgt het niet gehendelt.
Je zult dus echt naar het paard moeten kijken en neem goede begeleiding van een instructeur, dat is erg belangrijk bij jonkies.
Ook moet je nog niet echt een doel vaststellen, je least haar sinds gister? Kijk eerst eens hoe het gaat, misschien haal je dat wel helemaal niet en zit je pas over een jaar op B niveau.

Gewoon rustig aan doen, begeleiding zoeken en kijken naar wat je jonkie aankan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:22

In een half jaar naar B/L niveau, maar je moet hier vragen wat je moet doen?

Stel je doelen bij. Leer het paard eerst eens kennen. Ga met instructie aan de slag met een trainingsschema dat bij jou paard past, en zorg dat daar dus ook voldoende afwisseling in zit. Als je dan een aantal maanden verder bent, zie je vanzelf welk niveau het is. Bedenk wel dat je beter langer kunt doen over de opbouw, maar het paard heel houdt, als snel, snel en tussendoor met een kreupel paard staan.

CountryA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 11:56

Ik ga ook zeker niks overhaasten, ik heb gister op der gereden, en ze had redelijk goede gangen.
Maar ik ga nu denk ik 3x in de week rijden, 20 minuutjes.
Langzamerhand opbouwen, eerst kijken of het paard dat wel aankan

Jessica2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:01

Alleen die gene die met het paard aan de slag gaat kan zien / voelen hoe het paardje ervoor staat.
Je kan nog zoveel schema's verzinnen als je niet door hebt wat er onder je gebeurt heeft het geen zin om een schema op te stellen. De ene oefening pakt ze/hij sneller op dan de andere. En weer een andere is veel te moeilijk. Ik zou zeggen begin gewoon met rijden en bij voorkeur met begeleiding. Liever 2x 30 min als 1x een uur. Maar het is gewoon paard en persoon gebonden. Hoe ver ben jij en hoe snel ontwikkeld het paard zich.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:14

Er is geen schema en het is onmogelijk om nu te zeggen op welk niveau je hem over een half jaar rijdt. Als je op dit forum moet vragen wat je moet doen om dit voor elkaar te krijgen, geeft voor mij aan dat je niet erg ervaren bent en veel begeleiding nodig hebt. Ga rustig aan de gang met een goede instructeur en luister goed naar wat je pony aangeeft. Het kan zomaar eens heel anders lopen dan jij voor ogen hebt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 07:33

Ja 5x per week is best veel voor een jong dier wat nog in de groei is, zeker ook een haflinger is een laatbloeier, je verzorgt hem nu nog maar 6 dagen, neem eens de tijd om aan mekaar te wennen, dat kan soms zelfs een half jaar duren, waarom wil je zo snel?
Neem idd een goeie instructrice die jou kan helpen en je miss zelf afremt, werk aan de basis , als die er niet is dan kom je uiteindelijk in de problemen, de basis voor jou en de haf is een band opbouwen, zorgen dat het dier echt voor je WIL werken , het is jou hobby maar laat het voor het dier ook leuk zijn en vergeet het doel van de echte dressuur niet, want wat is jou doel voor deze haflinger?

CountryA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 08:17

Ho wacht stop. Ik ga zeker niet te snel, echt niet. Ik weet zelf wat de grens is, en ik ben ook zeker niet onervaren. Ik vraag alleen hoe jullie het hebben aangepakt, met een jong paard enzovoorts. Ik heb als doel, een band met dit dier op te bouwen en vervolgens recreatief te rijden maar dat die op begeven moment een beetje de basis beginselen heeft van het dressuur rijden.

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:20

Ja, veel oefenen & lessen nemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:25

5 dagen per week rijden zou ik sowieso achterwege laten...

Ik heb en 5 jarig paard half jaar onder het zadel.. Die rijdt ik 4x per week waarvan vaak 1x het bos in. De overige dagen is die vrij en longeer ik nog een dagje.

Verder les nemen! En heel basic rijden. Tempocontrole, balans en buiging.

CountryA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 09:31

Ik ga zoals het er nu uitziet, 3 dagen rijden, waarvan een keer rijden les.
De overige dagen gaan we lekker wandelen, door het bos, een beetje longeren, maar niet te intensief.
Dus 3 dagen rijden, slechts een halfuur maximaal.
Voor de rest mag ze ook lekker op het weiland met der vriendjes.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:34

Ik zou ook grondwerk doen op de dagen dat je niet rijdt, ideaal om een band op te bouwen met je paard :j doe dat nu zelf ook veel met mijn Haf. Verder klinkt het goed!

CountryA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 09:49

Oh nice! Welke oefeningen doe je het meeste en welke zijn het effectiefst?

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:03

Ik PB je wel even :)

CountryA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 10:20

Dankjewel!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:27

Mijn haflinger is ook 5 (bijna dan)
Aan haar merk ik dat je vooral veel moet afwisselen dus ik zou je doelen bij stellen en geen tijdslimiet eraan vast plakken

CountryA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 10:29

Afwisselen lijkt me inderdaad heel belangrijk. Ik ga tijdens het rijden, vooral gewoon rustig stappen, een drafje en af en toe een galopje. Veel figuren en niet te intensief, nog niet teveel aan der vragen.

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:30

Grondwerken is idd het beste om een goede band op te bouwen.
Zelf ben ik van mening dat een goede band het halve werk is. :)