Paard stopt bokt en steigert, medisch al nagekeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reneetjex3

Paard stopt bokt en steigert, medisch al nagekeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:15

Hallo allemaal ik ben ten einde raad ...
Mijn 8 jarige merrie doet sinds enkele maanden 'stout'

He begon met af en toe een bokje en een steigertje tijdens het rijden maar toen liep ze nog nageeflijk
Stilletjes aan begon het met stoppen en niet meer vooruitwillen en bokken en steigeren
natuurlijk was mijn eerste reactie ze zal iets mankeren.
Tanden zijn nagekeken en ze had een scherpe tand en die is bijgevijld
Zadel is nagekeken en was inorde
rug e.d. Zijn ook nagekeken door 2 verschillende osteopaten en deze vonden de eerste keer rugklachten en deze zijn behandeld geweest en met de controle waren ze inorde

Nu na al deze controles blijft ze nog steeds dit gedrag vertonen, echter doet ze dit niet als je met losse teugel zonder te vragen en te spelen voor nageeflijkheid rijd.... En het is niet dat ze na 40 mij lopen uit zichzelf een beetje haar hoofd omlaag doet en nageeft...

nu hebben mijn ouders al veel geld uitgegeven aan al deze onderzoeken en zijn ze het beu en willen ze haar liever kwijt omdat ik 3 maand geleden 2 ruggenwervels heb gebroken na het incasseren van vele bokken en uiteindelijk ten val ben gekomen.

Mijn lesgeefster en de ruiter die alle jonge paarden op de manege rijd kunnen er ook niet mee rijden dus ik denk dat het nog steeds iets medisch is maar zou niet weten wat en mijn ouders kan ik niet overtuigen voor verdere onderzoeken.

Anoniem

Re: Paard stopt bokt en steigert, medisch al nagekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:20

Hoe rijd jij je paard nageeflijk? Heb je misschien een filmpje?

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:23

2 jaar geleden heb ik ook een paard gehad die ook ineens 'onhandelbaar' gedrag begon te vertonen. Niet gericht eraf werpen, maar gewoon staken inderdaad en blijven bokken.
Ook wij hebben er tandarts, dierenarts en fysio naar laten kijken, maar niks kunnen vinden.

Toen alle hoop al was opgegeven, zijn er foto's gemaakt van zijn gebit. Hier werd een verborgen wolfskies gevonden die zo niet zichtbaar was, maar waar het paard blijkbaar erg veel last van had :(:) . Deze hebben ze er operatief uitgehaald en paard was weer helemaal de oude. Dus misschien heb je hier wat aan.

Reneetjex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:24

Ik heb helaas geen filmje maar ik neem les van een ervaren dressuurruiter, ik trek mijn paard niet in de nageefelijkheid. Ik probeer ze ontspannen te rijden en vroeger ging ze dan vanzelf aan te teugel lopen maar dit help helaas niet meer.

Reneetjex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:27

Hey Wendy was dat paard ook braaf als je gewoon een contact teugel had ?

Reneetjex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:29

Wendy89 schreef:
2 jaar geleden heb ik ook een paard gehad die ook ineens 'onhandelbaar' gedrag begon te vertonen. Niet gericht eraf werpen, maar gewoon staken inderdaad en blijven bokken.
Ook wij hebben er tandarts, dierenarts en fysio naar laten kijken, maar niks kunnen vinden.

Toen alle hoop al was opgegeven, zijn er foto's gemaakt van zijn gebit. Hier werd een verborgen wolfskies gevonden die zo niet zichtbaar was, maar waar het paard blijkbaar erg veel last van had :(:) . Deze hebben ze er operatief uitgehaald en paard was weer helemaal de oude. Dus misschien heb je hier wat aan.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:30

Lastig! Mijn paard bokte ook en bleek goed vast te zitten op meerdere plekken. Nu is ze los en bokt ze nog, maar dan meer om uit te proberen hoever ze kan gaan (ik heb haar net 3 maand). Als ik nu met haar het bos in ga, dan is ze wel heel braaf.

Kan het bij jou niet hetzelfde zijn? Dat ze de bak/directe omgeving gewoon zat is en aan afwisseling toe is? En hoe is de situatie verder? Staat ze binnen of buiten? En hoelang mag ze naar buiten? Als ze de ruimte hebben kunnen ze zelf rare sprongen maken. In een box kropt deze energie alleen maar op. En wat en hoeveel en wat voer je haar? Misschien magnesium proberen? Of voer als Havens coolmix of Pianissimo? Dat is speciaal voor drukke en nerveuze paarden.

Al een week rust geprobeerd? :)

Misschien ook een idee om haar eens te longeren, doet ze het dan ook? Of probeer eens de dubbele lijnen, dan kun je net iets meer van ze vragen.

Veel vragen en opmerkingen, maar ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Reneetjex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:36

Ik heb 3 verschillende pistes ter beschikking en in alle 3 doet ze het. Het is mazr dat net ietsje meer dat je aan haar vraagt waarop ze dan een stakende reactie krijgt verder is ze niet extreem actief eerder aan de luie kant. Ze wordt paar keer per week losgezet en dan kan ze al der energie kwijt ook wordt ze paar keer in de week op de wei gezet en elke ochtend gaat ze in de molen. Ze krijgt 3 keer per dag 1 schep eten weet nu niet juist hoe het heet maar het is geen brok, een mix. Aan de longe stopt ze niet maar als ik haar aan de bijzet zet (niet te kort) loopt ze wel.
Ik kan zelf nog niet rijden want loop nog een maand met corset ... :s

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:37

Nee, zowel losse als contact teugel accepteerde hij niet meer. Het bit drukte hem waarschijnlijk al op de wolfskies zonder dat er druk op stond.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:38

Je hebt 3 maanden geleden op 2 plaatsen je rug gebroken en nu rij je al weer paard?

Reneetjex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:38

Wendy89 schreef:
Nee, zowel losse als contact teugel accepteerde hij niet meer. Het bit drukte hem waarschijnlijk al op de wolfskies zonder dat er druk op stond.

Hm ja bij haar kan ik wel rijden met losse teugel ... Dan kan ik er alles mee. Maar ik heb haar niet goedkoop gekocht als doel om dressuur te rijden en ik vind het jammer dat het er nog altijd niet van gekomen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:39

3 scheppen voer, nauwelijks gereden worden en af en toe maar buiten komen? Dan vraag je wel een beetje om energiebommetjes of ligt dat aan mij :o

Reneetjex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:40

cam schreef:
Je hebt 3 maanden geleden op 2 plaatsen je rug gebroken en nu rij je al weer paard?

Staat nergens in mijn startbericht dat ik zelf rij nu, deze probleem zijn er al een aantal maanden dus ook voor mijn val. Nu rijd er den bijrijdster mee

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:41

ik heb ook zo één. moet gewoon zo nu en dan klappen hebben , dan is het weer over. Dominant uitprobeer gedrag. Als ik weer eens niet heel stevig ben begint ze weer.

Reneetjex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:41

Bizzybijtje schreef:
3 scheppen voer, nauwelijks gereden worden en af en toe maar buiten komen? Dan vraag je wel een beetje om energiebommetjes of ligt dat aan mij :o

Ze wordt 4 keer per week gereden , 2 keer gelongeerd elke dag molen en 1 rustdag... Ik zeg net dat ze niet energie vol is tijdens het rijden ze staakt gewoon en stijgert en bokt dan

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:46

Met losse teugel kan het zo zijn dat het niet drukt en wanneer je haar oppakt ze die druk wel voelt. Maar dat is vanaf hier toch gissen. Dat kan ik zo niet beoordelen. Je geeft aan dat je er graag mee verder wilt, dus dan denk ik toch dat het geen kwaad kan om er een foto aan te wagen. Dat kost dan wat, maar dan kun je in ieder geval ook weer wat uitsluiten.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:47

Ik denk ook dat ze gewoon weet dat ze er mee weg komt. En dat je toch een keertje der op der lazer moet geven.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:48

Ik denk puur gedrag, ik rij zelf vaak ''probleem paarden'' ook voor andere mensen. En 9 van de 10 paarden is het gedrag of het zit tussen hun oren dat het nog steeds ergens zeer doet van een probleem uit het verleden (tand problemen, vast zitten, slecht zadel/bit etc.) Denk dat het puur even er doorheen bijten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:48

Sjongejonge. Een paard heeft ook gevoel r12312. Ik hoop dat ts jou 'raad' niet opvolgt.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:52

pimaude schreef:
Sjongejonge. Een paard heeft ook gevoel r12312. Ik hoop dat ts jou 'raad' niet opvolgt.

Wat is dat voor onzin? Kan me niet voorstellen dat jij nooit op je kop hebt gehad van je ouders als je iets deed wat niet mocht? Bovendien gaat een paard niet dood als je die een keer een tik(je) verkoopt.

Reneetjex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:52

xGwennn_94 schreef:
Ik denk puur gedrag, ik rij zelf vaak ''probleem paarden'' ook voor andere mensen. En 9 van de 10 paarden is het gedrag of het zit tussen hun oren dat het nog steeds ergens zeer doet van een probleem uit het verleden (tand problemen, vast zitten, slecht zadel/bit etc.) Denk dat het puur even er doorheen bijten is.

Ik ga blij zijn als ik zelf terug mag en kan rijden en ze erdoor zetten ... Al moet ik niet te zot gaan doen ik kan heel goed blijven zitten maar als ik er nog een keer afval denk ik dat dat niet goed gaat doen :j

Reneetjex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 22:54

pimaude schreef:

In de beginne gaf ik ook eens een tik als ze zo ging stilstaan en bokken en steigeren hoor. dit hielpt ze liep netjes verder maar uiteindelijk werd haar gedrag erger en hielp dat niet meer waarop ik dan dacht dat het toch iets serieus was en dat ze pijn had

Mijn merrie is onwijs lief in de omgang. Ze plast als ik aankom net als een blij hondje volgt me door de gangen en in de piste ...

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:56

Voor wat ik lees (er vanuit gaande dat het niet medisch is), heb je echt een dominant paard wat zijn plaats moet gaan leren kennen. Ga grondwerk doen, naast je laten meelopen en stoppen en achterwaarts als jij dat wilt. Vraag om respect, want dat is er nu overduidelijk niet. En nogmaals: probeer dubbele lijnen, kan ze lekker in protest gaan zonder dat er ongelukken gebeuren en jij kunt laten zien wie de baas is. Als ze op de grond weet wie de baas is, zal ze je ook sneller in het zadel accepteren.

Maar gebit nog eens checken kan zeker geen kwaad! Sluit alles uit, dan weet je of het eerlijk is om haar aan te pakken.

Een zweepje in je hand kan ook vaak wonderen verrichten. En dan hoef je um vaak niet eens te gebruiken! Ik pak altijd een kort zweepje zodat ik er zeker van ben dat ik haar niet onnodig raak. Alleen al het bij me hebben van een zweepje doet mijn paard dubbel nadenken voordat ze iets uithaalt.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:56

Bokt en stijgers ze continu door of is het 1x en klaar?

Bij een 1 malige steiger of bok kan je dit proberen:

Nu je weet dat ze dit doet kan je proberen haar voor te zijn door slim te rijden. Ga bijv. Veel figuren rijden, ik neem aan dat een paard tijdens een halve volte niet gaat bokken of stijgeren.

Het paard nageefelijk laten rijden kan het paard uit balans brengen, door te steigeren gaat het paard in protest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:57

Denk dat het toch een serieus (verwaarloosd) gedragsprobleem is. Misschien iemand er op zetten die ervaring heeft met probleempaarden?