Oefeningen balans paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Oefeningen balans paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 09:42

Zoals de titel doet vermoeden

Ik heb op zoek naar oefeningen, aan de hand of onder het zadel, om balans paard te verbeteren.

Door medische problemen heeft mijn paard nooit lange stukken aan elkaar onder het zadel geweest. (max 6 maand)
Ze is nu sinds kort terug aan het werk.
Ze heeft altijd al moeite gehad met haar balans en nu dus nog steeds.

Maar ik kom niet verder dan.
-Balkjes lopen.
-binnenhoefslag rijden.

Maar wil haar meer helpen dan dat.

Wil ook graag gaan wandelen, maar ze is nog erg onzeker op de baan. En dit lukt ook nog niet.
Strand of bos moet ik voor op verplaatsing. En dat is ook moeilijk te organiseren omdat ik geen eigen vervoer heb.

Kennen jullie nog leuke en handige oefeningen?

Science90

Re: Oefeningen balans paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:44

Gewoon goed voorwaarts rijden en veel figuren erin gooien. Eerst op eigen benen, dan nageeflijk. Balkjes en binnenhoefslag zijn natuurlijk goede oefeningen, maar denk vooral aan tempocontrole.

Wandelen kan natuurlijk altijd, dan doe je er in het begin een hengstenketting aan zodat je meer controle hebt.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 10:06

demo_love schreef:
Gewoon goed voorwaarts rijden en veel figuren erin gooien. Eerst op eigen benen, dan nageeflijk. Balkjes en binnenhoefslag zijn natuurlijk goede oefeningen, maar denk vooral aan tempocontrole.

Wandelen kan natuurlijk altijd, dan doe je er in het begin een hengstenketting aan zodat je meer controle hebt.

Heb de indruk dat ze nu makkelijker haar balans kan bewaren als het tempo niet te hoog ligt.
Dus echt heel gericht een niet te hoog basistempo aanhouden daar doet ze nu het best op.
Ze wil tegenwoordig vanzelf beetje gaan lopen en smijt dan haar gewicht helemaal naar voor.
Terwijl we vorig jaar nog juist resultaat zagen met vooruit rijden.

Hengstenketting zal niet helpen, want ze doet niet geweldig.
Ze blijft gewoon stilstaan, en wil dan niet meer vooruit :(:) :=

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:07

Werken aan de hand? Zo train je ook bijvoorbeeld schouder binnenwaarts ed..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 10:34

Rachel_x schreef:
Werken aan de hand? Zo train je ook bijvoorbeeld schouder binnenwaarts ed..

Dat doe ik liefst enkel onder het zadel. Omdat ik vind dat je paard veel te veel over die schouder wegvalt aan de hand.
Nu dit neem ik al mee tijdens instappen en dit doet ze eigenlijk erg makkelijk.

Wat ik wel al doe aan de hand is aan de longe wijken voor druk, circel vergroten en verkleinen.
Dit doet ze eigenlijk goed. Loopt vanzelf mooi nageefelijk. Aan een halster, kaptoom of hoofdstel.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:37

Ik leer juist van mijn instructrice dat het tempo helemaal niet zo hoog hoeft. Eerst passen leren afmaken in een normal tot rustig tempo voor dat je het tempo opvoert.

Inderdaad, op de binnenhoefslag of in de wei rijden, veel begeleiden met je benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:40

Martine_R schreef:
Ik leer juist van mijn instructrice dat het tempo helemaal niet zo hoog hoeft. Eerst passen leren afmaken in een normal tot rustig tempo voor dat je het tempo opvoert.

Inderdaad, op de binnenhoefslag of in de wei rijden, veel begeleiden met je benen.

Eens met jouw instructrice!.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 10:42

Martine_R schreef:

Ja inderdaad. Nu is ze vanzelf voorwaarts en kan ik een rustig tempo aanhouden.

Voordien was ze allesbehalve voorwaarst en moest ik echt gas geven, want ze deed alles om letterlijke n figuurlijk stil te vallen... Voornamelijk in die achterbenen. Want dat vind ze nog erg moeilijk.

Onze piste heeft geen omheining. Dus dat is alsinds goed.