Wat te doen met hete merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellerhuisje

Wat te doen met hete merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 20:19

Hallo,

Ik ben op zoek naar meningen / ervaringen van mensen. Ik probeer het verhaal zo kort mogelijk te houden, maar lang zal het sowieso worden.

Bijna vijf jaar terug kochten wij een merrie. Spring gefokt en uitgebracht op springwedstrijd omdat mijn dochter graag de springsport in wou. Het eerste jaar ging dit erg goed, ze volgen de klasse B door. Na een keer succesvol in de L gestart te zijn ging het echter mis. Paard wou opeens geen dubbels meer springen. Mijn dochter ( toendertijd 15 jaar ) raakte hier erg onzeker van. Ondertussen nog een paar keer B gestart waarna het weer de goede kant op ging.

Een jaar later kreeg de merrie een wond op haar been ( wat nergens schade aan gebracht heeft ) waardoor ze 3 week stalrust had. Rijden ging dus niet. Nadat ze weer begonnen met rijden ging het springen niet meer zoals voorheen. Merrie werd erg het bij het zien van een hindernis en gaat er als een speer op af. Dochter heeft goed les genomen waarna ze na een tijdje weer op wedstrijd ging.

Door school etc. kreeg mijn dochter het erg druk en reed geen tot weinig wedstrijden. Dochter had inmiddels met verschillende paarden vervelende dingen meegemaakt waardoor zij het vertrouwen in het springen kwijt was. Ze zijn toen ongeveer 1.5 jaar niet op wedstrijd geweest. Mijn dochter merkte wel dat de merrie ondertussen tijdens de trainingen met springen weer ontzettend heet was en sprong hierdoor eigen nooit. Op een gegeven moment was mijn dochter de kluts kwijt met het rijden en voelde zich niet meer vertrouwd op de merrie. Besloten om een kennis de merrie uit te laten brengen om heer vervolgens te verkopen.

Dit ging super. Meisje was hete paarden gewend en sprong de merrie in drie maand tijd van de B naar de M. Meisje was ondertussen gehecht geraakt aan dit paard en was er van overtuigd haar zelf te gaan kopen. Om een lang verhaal kort te maken: meisje had niet het geld op de merrie te kopen en toen zij dit hoorde besloot ze "opeens" te stoppen met het rijden van onze merrie. Merrie weer bij ons thuis, probleem was dat ik dat weekend kopers zou krijgen voor de merrie. Mijn dochter zag het niet zitten op een M springpaard voor te brengen terwijl ze zelf eigenlijk nog niet op B niveau zaten, op dat moment. (was afgesproken dat het meisje die de merrie uitbracht haar ook voor zou rijden bij eventuele kopers). Uiteindelijk zijn de kopers niet op komen dagen.

Mijn dochter had inmiddels weer wat enthousiasme opgebouwd na gezien te hebben dat de merrie moeiteloos M sprong. Ze besloot nieuwe instructie op te zoeken en weer aan de slag te gaan. Dit ging in het begin ontzettend goed en na een tijdje zijn ze op oefenspringen geweest en hebben ook wat wedstrijden meegepakt, maar toch bleef de heetheid naar boven komen tijdens het springen. Helaas duurde het niet lang voordat de heetheid weer echt de overhand nam. Mijn dochter werd weer angstig. We besloten bitloos te proberen om te kijken of de merrie hier rustig van zou worden. Dressuurmatig was ze daarmee op de pinken te rijden en ook het springen ging beter. Helaas kwamen wij erachter dat dit bitloze hoofdstel een neusriem had die niet op wedstrijd mag. Dochter kocht een andere neusriem, waar de merrie dus weer keihard door heen loopt.

Wij zitten nu echt met de handen in het haar. Mijn dochter is er aan de ene kant klaar mee, maar wil aan de andere kant de merrie absoluut niet kwijt, je raakt natuurlijk gehecht aan een dier. Ook is mijn dochter bang dat het paard bij een handelsstal terrecht komt en vervolgens in verkeerde handen komt.

De merrie is inmiddels bijna 12 jaar oud, beschikt over een super techniek en loopt ook in de L1 dressuur.

Nu mijn vraag, wat kunnen wij hier het beste mee doen? Zijn er bepaalde stallen / mensen die opzoek zijn naar gretige springpaarden? Is er nog iets wat mijn dochter nog kan proberen wat we nog niet geprobeerd hebben? ( Paard heeft een tijdje terug op internet gestaan, veel reacties, geen kijkers )

Sorry voor het lange verhaal, ben benieuwd naar jullie meningen.

rox_en_wilvy

Re: Wat te doen met hete merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:26

Wat krijgt ze te eten? Komt ze voldoende buiten?

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 20:29

Ze krijgt 1,5 kilo basis brok per dag, verdeeld over twee keer.
Ze komt elke dag buiten, minstens 6 uur, normaal van 9:00 tot 19:00.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:08

Ik ben hier heel nuchter in. Je hebt een prima paard maar je dochter kan er niet mee overweg. Waarom niet naar een handelsstal? Lijkt me dat wanneer het paard potentie heeft juist daar een goede match vindt.
Nu zit je te tobben als er kijkers komen omdat je haar zelf niet goed voor kunt stellen.
Als je dochter haar echt niet kwijt wil dan moet ze met haar aan de slag. Ik denk dat de merrie wat springen betreft gewoon geen match is met je dochter. Maar ze kan natuurlijk prima dressuur rijden als dat wel gaat.

Ook bij kopers die bij je thuis komen heb je geen enkele garantie dat ze niet alsnog de handel in gaat.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:12

Bij mijn springpaard werkte een lepeltje magnesium door het voer heel goed om de scherpe kant eraf te halen. Hij is nu nog wel heet, maar goed controleerbaar.
Zoek maar eens door in een topic over magnesium oxide. Kost overigens ook nog eens geen drol :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:23

Het voorrijden hoeft bij verkoop geen probleem te zijn. Gewoon als m paard te koop zetten met daarbij dat paard meer kwaliteit bezit als dochter en jullie zoeken naar een minder heet type. Mochten er kijkers komen kun je gewoon zeggen dat paard onder een andere ruiter m gestart is. De juiste ruiter zal dat niet uitmaken. Zal het paard waarschijnlijk los willen zien springen en als je dochter er een paar b hindernissen mee springt zullen ze er zelf wel hoger mee springen.Dat hoeft geen probleem te zijn.

ilsegerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:38

__Nathalie__ schreef:
Het voorrijden hoeft bij verkoop geen probleem te zijn. Gewoon als m paard te koop zetten met daarbij dat paard meer kwaliteit bezit als dochter en jullie zoeken naar een minder heet type. Mochten er kijkers komen kun je gewoon zeggen dat paard onder een andere ruiter m gestart is. De juiste ruiter zal dat niet uitmaken. Zal het paard waarschijnlijk los willen zien springen en als je dochter er een paar b hindernissen mee springt zullen ze er zelf wel hoger mee springen.Dat hoeft geen probleem te zijn.

Hier ben ik het wel mee eens en als een koper echt heel graag wil zien dat het paard m springt met ruiter dan moeten ze wachten tot je bijrijdster ook tijd heeft.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:23

ja maar ik denk dat het niet zo makkelijk is om zo een paard in deze tijd verkocht te krijgen. Dan heb je bij een handelsstal meer kans.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:53

justkid schreef:
ja maar ik denk dat het niet zo makkelijk is om zo een paard in deze tijd verkocht te krijgen. Dan heb je bij een handelsstal meer kans.

Ik denk dat het wel mee valt. Als dat paard echt zo fijn springt maakt het goede ruiters niet uit dat dat paard een beetje moeilijker te rijden is. Een ervaren iemand die een fijn springpaard zoekt kijkt op een hele andere manier naar een paard als de doorsnee huis tuin keuken ruiter.

Ik zou lekker een filmpje maken van het paard als hij vrij springt waarop zijn kwaliteit te zien is. Dan heb je het grootste deel al gehad.

Ik had verwacht mijn springgefokte merrie afgelopen jaar ook moeilijk te kunnen verkopen. Daarom had ik besloten haar te verkopen voor ik zwanger zou zijn. Zodat ik genoeg tijd zou hebben de juiste ruiter voor haar te vinden. Was een gecompliceerd paard. Erg sensibel en zeker niet door iedereen te rijden. Bij de 2de kijker was ze al verkocht.

Prijs moet dan wel reeel zijn natuurlijk

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 23:14

Als het paard daadwerkelijk goede spring kwaliteiten heeft zul je er vast een goede plek voor vinden. Goede springpaarden is nog steeds handel in, in de hogere klasse.

En je paard verkopen aan een sport/handelstal hoeft zo gek nog niet te zijn. Zolang ze de hogere sport beoefenen, komen de paarden meestal ook goed terecht. Daar komen geen ponyhandelaartjes bij te pas.

En anders, ja, je kan er wel energie en geld in blijven pompen, maar als je dochter beter een rustiger paard kan rijden, dan is het misschien beter zo, wie weet kun je ergens nog een ruil zien te regelen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:29

Wat te doen met hete merrie ????
Beetje laten afkoelen hé.
Lijkt mssn een te simpel antwoord maar toch komt het daar op neer, er zijn verschillende technieken die daar specifiek ook op werken, zelfs al bij de eerste training al.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:19

Begin eens simpel, haal dr van de brok af. Enkel ruwvoer en een vitamine korreltje.