Training met Zizo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveJip

Training met Zizo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 17:20

Hallo

Zizo is een 9-jarige KWPN ruin en een ontzettende knuffel, ik verzorg hem nu 5 jaar,
we rijden nu samen een jaar of 2.
Zijn eigenaar rijd inmiddels Z1 met hem maar verwacht niet dat wij daar al zijn.
De laatste tijd hebben we geen proeven meer gereden en zijn vooral gaan richten op ontspanning
en los laten vanuit mij.
Nu zijn we bezig om weer wat meer oprichting, verzameling, verruiming en wijken mee te pakken,
vooral in het verruimen en wijken de ontspanning en aanleuning bewaren is lastig, hier werken we dus nog aan, activiteit en blijven rijden van mijn kant is daarin belangrijk.
Ook is het belangrijk dat ik tussendoor stukken ontspanning mee pak en niet overvraag.
Tips hiervoor zijn ontzettend welkom! Ik wil namelijk in mei weer een FNRS wedstrijdje meepakken
en daarbij is het handig om sneller achter elkaar te kunnen handelen. (F13, ongeveer gelijk aan L)
Bovendien mag ik werken aan mijn houding, mijn benen mogen iets netter liggen en ik knik in waardoor ik scheef ga zitten, ik heb gemerkt dat dit vooral te maken heeft met netjes omhoog kijken,
dan gaat dit beter.
Ook hierin zijn tips welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Training met Zizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:11

wat me inderdaad op de foto's is iets wat je zelf ook al zei...

je zit scheef boven je paard... het lijkt ook wel alsof je linker beugel korter is dan je rechter beugel. Probeer daarnaast je handen te laten dragen en niet te veel vast te zetten op je bovenbenen...

Ontspan zelf ook en bovenal geniet ;)

Succes met je FNRS wedstrijd

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:53

Ik vind je verder netjes rijden hoor :) Je lijkt alleen je handen wel ver uit elkaar te hebben, of dit zo is weet ik niet maar probeer er op te letten :)

Wel een leuke combi hoor, succes met je wedstrijd :)

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:35

Vind het er ook netjes uit zien hoor! :)
Let op je tenen, niet naar buiten draaien, en je lijkt af toe naar voren te zitten.

Leuke combinatie!

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:33

Volgens mij zitten je beugels niet gelijk, maar verder ziet het er netjes uit hoor!!
Ook een mooi paard <3

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 16:03

Ik vind je te streng met je binnenhand.. :j
Dat is vooral op deze 2 foto's te zien:
http://i62.tinypic.com/21bkc2c.jpg
http://i58.tinypic.com/21bsku8.jpg
Hoe komt dit? Je zet je handen vast. Zoals hier boven genoemd heb je ze ver uit elkaar, maar ook nog eens bijna op je bovenbenen geplakt. Probeer ze netjes te dragen en te ontspannen in je hand.
Even een foto'tje gejat:
Afbeelding
Hoop dat de lijntjes een beetje duidelijk zijn..
De tact van je paard klopt net niet helemaal. Ik denk dat dit komt doordat je paard niet actief genoeg loopt. Maak je hem actiever, treed de achterhand meer onder, en zal de tact waarschijnlijk ook verbeteren. Veel schakelen dus, en lekker vw-nw gaan rijden. Dit laat ik ook weer zien met de rode driehoekjes bij de benen van het paard. Wat zie je? Je ziet dat het paard voor ruimere passen maakt dan achter. Je paard loopt nog te veel op de voorhand, en loopt niet vanuit achter. Motor achter even activeren, en zorgen dat je paard meer gaat dragen. (door dus overgangen te rijden). Dan even de streepjes bij jouw lichaam. Die bij je rug, je valt wat voorover, en dit kan je inderdaad misschien wel oplossen door meer voor je uit te gaan kijken en niet naar je paard. Je rug is netjes recht, maar vergeet niet ook rechtop te gaan zitten. Ga desnoods voor jouw gevoel te veel achterover zitten.
De streep van je schouders tot aan je hielen, wat zie je daar? Ik zie een ruiter die niet recht zit. Je hak hoort in een rechte lijn met je schouders te staan. Ik kan het niet goed zien, maar daar moet je óf een gaatje langer (dat ik niet verwacht), of gewoon goed op gaan letten dat je je benen goed laat afhangen, en je onderbeen wat naar achter legt. Ik zie ook nog wat bij je armen. Laat ze netjes recht naar beneden hangen, en dan een nette knik in je ellebogen. Geen knik van 90 graden, maar gewoon een nette verbinding van de mond naar je hand. Je paard loopt achter de loodlijn, en moet dus actiever gaan lopen.
Bij jullie mist het dus vooral aan activiteit. :j Krijg jij je paard actief genoeg, dan zullen jullie al zoveel verbeterd zijn. :j

Op het eerste gezicht ziet het er heel netjes uit hoor, maar als je dus verder gaat kijken, krijg je dus een hele lijst aan (negatieve) punten. (sorry! :=)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :)

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 18:40

Heel erg bedankt juist. Vandaag heb ik weer gereden en aan de eerste punten proberen te werken, voornamelijk mijn houding waar ik zelf nog niet erg tevreden over was.
Met name heb ik erop gelet dat ik mijn hand voor me uit hield en handen rechtop en dat ik zelf netjes rechtop zat (niet ingeknikt naar rechts, dus scheef)
Werken aan mn houding vergt wel wat spanning omdat ik het me nog eigen moet maken, dit geeft niet voor de rest.
Het handen bij elkaar ben ik al jaren mee aan het werk, vandaar dat ik het er niet bij heb gezet,
maar dit zwakt af en toe wel eens af.
Bovendien heb ik 2x een proef geoefend en daarbij heeft vooral het zelf loslaten heel erg verschil getoond,
ook in zijn looplust.
Ik moet meer aan hem durven geven!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:40

ILoveJip schreef:
Heel erg bedankt juist. Vandaag heb ik weer gereden en aan de eerste punten proberen te werken, voornamelijk mijn houding waar ik zelf nog niet erg tevreden over was.
Met name heb ik erop gelet dat ik mijn hand voor me uit hield en handen rechtop en dat ik zelf netjes rechtop zat (niet ingeknikt naar rechts, dus scheef)
Werken aan mn houding vergt wel wat spanning omdat ik het me nog eigen moet maken, dit geeft niet voor de rest.
Het handen bij elkaar ben ik al jaren mee aan het werk, vandaar dat ik het er niet bij heb gezet,
maar dit zwakt af en toe wel eens af.
Bovendien heb ik 2x een proef geoefend en daarbij heeft vooral het zelf loslaten heel erg verschil getoond,
ook in zijn looplust.
Ik moet meer aan hem durven geven!

Ik knik zelf ook in. :j Ik knik in naar binnen, of ik nou links of rechtsom rijd, ik knik in naar binnen.. Daarom is het belangrijk om je lichaam recht te maken. Netjes rechtop, bovenarm naar beneden af laten hangen, schouders naar achter, benen ontspannen laten hangen vanuit je heupen... En dan ga je automatisch al rechter zitten. Werkt bij mij heel erg goed moet ik zeggen.
Heb je spanning in je benen? Zoja, probeer dan eens een gaatje langer te rijden, en gebruik je been alleen wanneer het nodig is. Verder laat je ze ontspannen hangen.
Met de lengte van je teugels hoe je ze nu vast hebt (ga dan even uit van de foto die ik gebruikt heb) zou ik liever zien dat je meer mee geeft met je hand. Hand dragen en wat naar voren en laat je paard je hand volgen. Dan oogt het in elk geval niet zo strak meer. :)

AnneLieff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:08

Aller eerst leuk paard!

Leuk om een Z paard te rijden, kun je erg veel van leren!

Vind het er al leuk uitzien, maar voor je wedstrijd zijn er nog wat kleine dingetjes waar je aan kan werken.

Met name je houding, ik vind je erg scheef op je paard zitten en je zet je handen vast.
Probeer je vooral te ontspannen, laat je paard van voor even voor wat het is en focus je op je zit.

Probeer je beugels eens minimaal een gaatje langer te doen. Bij voorkeur 2.
Probeer langer te zitten, mooi je benen af laten hangen langs je zadel (hakken uitdrukken en tenen naar binnen.) Rechtop zitten, schouders naar achter en armen ontspannen af laten hangen langs je lichaam. Handen dragen en vooral niet vast zetten.

Wat paard betreft mag hij veel actiever lopen. Vind hem wat op de voorhand vallen. probeer veel overgangen, tempowisselingen en figuren te rijden.

Succes!

4ever2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:05

AnneLieff schreef:
Aller eerst leuk paard!

Leuk om een Z paard te rijden, kun je erg veel van leren!

Vind het er al leuk uitzien, maar voor je wedstrijd zijn er nog wat kleine dingetjes waar je aan kan werken.

Met name je houding, ik vind je erg scheef op je paard zitten en je zet je handen vast.
Probeer je vooral te ontspannen, laat je paard van voor even voor wat het is en focus je op je zit.

Probeer je beugels eens minimaal een gaatje langer te doen. Bij voorkeur 2.
Probeer langer te zitten, mooi je benen af laten hangen langs je zadel (hakken uitdrukken en tenen naar binnen.) Rechtop zitten, schouders naar achter en armen ontspannen af laten hangen langs je lichaam. Handen dragen en vooral niet vast zetten.

Wat paard betreft mag hij veel actiever lopen. Vind hem wat op de voorhand vallen. probeer veel overgangen, tempowisselingen en figuren te rijden.

Succes!

Hier ben ik het mee eens.
Gewoon zo door trainen! :Y)

sannie007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:09

Je zit inderdaad wat scheef. Het begint eigenlijk al bij je hoofd, dus probeer zelf ook soepel te blijven in je rug en nek. Het lijkt alsof je een beetje tegen hangt. Ik denk dat het inderdaad kan schelen als je wat gaat testen met je beugels om je onderlichaam recht op je paard te krijgen. Je zal dan vanzelf in je bovenlichaam ook rechter (kunnen) gaan zitten.

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 18:04

Ik zal eens kijken of het beter gaat als ik de beugels een gaatje langer maak. En even zorgen dat ze recht hangen.
Het is niet zo zeer zo dat ik me vast zet in mijn nek of rug, maar ik ontspan in de verkeerde houding.
Zoals al eerder gezegd ben ik bezig met mijn schouders en armen (juiste houding en ontspannen)

Ik zou graag wat meer specifieke tips willen voor het rijden van oefeningen en het activeren van het paard.

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 16:34

Even een foto van een kleine verbetering, mijn handen voor het zadel, minder breed en mijn beugels een gaatje langer gedaan :)
Nu nog die knik in mijn nek eruit krijgen!
Afbeelding

xxjetrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:14

Leuke combi!
Ik denk niet dat ik iets aan heb te vullen op de rest, je ziet dat je bij de tweede foto al veel beter op de aandachtspuntjes let.
Goed dat je er zo hard aan werkt!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:55

Tip voor je handen: Houd anders je handen boven de schoft en de topjes van je pinken tegen elkaar. Laat ze eventueel een paar keer vast tapen. Verder zie ik al wel wat verbetering! Netjes hoor, maar probeer je schouders te ontspannen en wat naar achteren te doen. Dit wordt ook makkelijker als je je handen wat hoger houdt en bij elkaar.

Heb er zelf ook heel veel last van gehad. Nu nog zelfs wel eens. Instructeur heeft toen mijn pinken vastgetaped. Voelt ontzettend debiel, maar als je paard geen streken uithaalt een veilige en overweegbare oplossing. Hoop dat je er wat aan hebt ;)

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 17:46

Dankje voor de tip, maar mijn pinken aan elkaar tapen zie ik eerlijk gezegd toch niet zo zitten, een ongeluk zit in een klein hoekje.
Ik rijd liever met een heleboel zelfdiscipline

ZoZennOud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:52

De laatste foto ziet er al een stuk beter uit, je houdt je handen veel beter!