zitten en galoperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

zitten en galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 12:30

ik heb een vraag wat betreft ten eerste het zitten.
Stel je rijd op de rechter hand wend bij C af en gaat wijken dus richting B (dus wijken naar links)
waar zet je dan je gewicht?
-Rechts omdat dat de kant is waar je heen gaat?
-of links zodat rechts vrij komt en hij dus alle ruimte heeft om die kant op te wijken.

daarnaast heb ik ook nog een vraag wat betreft De Galop.
ik heb een net 8 jarige friese merrie, opzich doet ze alles heel erg netjes. draaf netjes hoofd-hals houding is goed, alleen de galop... op de rechter hand gallopeerd ze wel aardig met al wel wat sprong, maar nog veel te hard. op de linker hand galopeerd ze echt veel en veel te hard met zo goed als geen sprong.
nou weet ik wel dat de galop over het algemeen moeilijk is voor friezen, omdat hun achterhand daar meestal nog niet sterk genoeg voor is.
in de les zijn we al heel veel bezig met overgangen. stap draf galop maar ook midden stap en draf.
nou is mijn vraag aan jullie, Wat is nou echt een GOEDE oefening om zo snel maar wel zo goed mogelijk die achterhand sterker te krijgen met de vooruitzichten op een goed gesprongen galop die gewoon rustig is.?

MVG Jennifer

FriesWytske

Re: zitten en galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:10

Sterker maken van de achterhand kun je niet snel doen. Dat kost tijd.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 13:13

Ja aar van de ene oefening worden ze dit sneller dan van de andere :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:15

Wat FriesWytske al zegt, met de achterhand kan je wel jaren bezig zijn wil die goed onderkomen.. :j
Als eerste je eerste vraag. Ik ga dan op rechts zitten (als ik naar links wijk) omdat mijn paard die kant op gaat. Ga je op links zitten word het veel lastiger voor je paard om daar te scharen.

Tweede vraag; Probeer je paard eens op te vangen en aan te vullen met je kuit. Ze mag niet uit de galop vallen, maar mag ook niet zo hard. Dus opvangen, been erbij, opvangen, been erbij... Zo krijg je uiteindelijk ook meer sprong in de galop.

Verder idd overgangen blijven rijden om die achterhand te trainen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:18

Ik laat mijn gewicht in het midden en leg alleen mijn been aan. Puur het wijken voor druk dus en niet met mijn gewicht. Wat ik vroeger heb geleerd is wijken naar rechts is gewicht iets op links en vise versa.

Maar als je bij C afwend en dan naar B rijdt dan wijk je toch voor het rechter been :o? ?

Rennen in galop is vaak een kwestie van onbalans en nog niet sterk genoeg zijn in de achterhand.
Schakelen qua overgangen is altijd goed, ook om dit te ontwikkelen.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om naar buiten te gaan, anders recht toe recht aan galopperen, daar worden ze sterk van naar mijn mening.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:22

Longeer je haar ook wel is?
Galop training met balkjes is ook wel effectief aan de longe en ook een aantal sprongen galop, weer terug naar draf en opnieuw aanspringen etc...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:25

Zamba schreef:
ik heb een vraag wat betreft ten eerste het zitten.
Stel je rijd op de rechter hand wend bij C af en gaat wijken dus richting B (dus wijken naar links)
waar zet je dan je gewicht?
-Rechts omdat dat de kant is waar je heen gaat?
-of links zodat rechts vrij komt en hij dus alle ruimte heeft om die kant op te wijken.

Je gaat dan dus naar links, toch? Ik ga iets zitten op de kant waar we niet heen gaan. Dus wijken voor het linkerbeen, dan ga je naar rechts en zit ik iets op links. Als ik per ongeluk iets op de andere kant ga zitten komt de achterhand naar binnen (travers).

Probeer veel kleine stukjes te galopperen in plaats van een lang stuk. Bij mijn fjord werkte het aardig om vanuit stap aan te galopperen, dit een stukje vol te houden en vervolgens belonen en terug naar draf. Veel blijven schakelen in stap en draf is sowieso goed, daarnaast kun je haar longeren, dan zal ze misschien wel makkelijker galopperen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:26

Tja met de galop heb ik met mijn fries juist helemaal geen moeite hij galoppeert zo makkelijk.
Verder qua wijken, probeer hem/haar indd voor je been op zij te drukken en niet met je gewicht.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:44

Zamba schreef:
Ja aar van de ene oefening worden ze dit sneller dan van de andere :)

Nee, dat is niet het geval. Het heeft met het paard zelf te maken. Een lang paard heeft langer nodig om een sterke achterhand te krijgen dan een compact gebouwd paard.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 15:13

Dat snap ik zelf ook wel :) maar je hebt oefeningen waar je de achterhand eerder sterker mee maakt dan andere oefeningen.
Ik bedoel ik kan me voor stellen dat je met tempoovergangen je de achterland sterker krijgt dan eindeloos hetzelfde tempo rijden

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:12

Jij vraagt om oefeningen die de achterhand snel sterker maken. En die zijn er niet. Daar gaat tijd overheen. Reken daar maar minimaal een jaar of langer voor.

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:00

Ik heb geleerd je gewicht te verplaatsen naar de kant waar je naartoe gaat ;)

En over de galop: in ieder geval nageven om de achterhand eronder te zetten, verder zou ik niet weten hoe je snel achterhand sterker maakt. Het kost sowieso tijd