kun je een cross-paard omscholen naar dressuurmatig rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stalletje5

kun je een cross-paard omscholen naar dressuurmatig rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 11:44

Sinds een half jaar heb ik een paard, de vorige eigenaar heeft met hem gesprongen en cross gereden. Nu ben ik meer een recreatief/dressuurmatige ruiter. Het paard heeft een sterke onderhals, en houdt zijn rug vast.
Er heeft al een osteopaat naar gekeken, en behandeld, eerlijk gezegd met rijden merk ik geen verschil.
Ik ben al maanden bezig met voorwaarts-neerwaarts te rijden, maar het gaat moeizaam.
Heeft iemand tips? Met rijden of longeren?
Is het beter om te longeren met longeerhulp, of elastiek, of touwtjes? Of juist niet?
Alle tips zijn wekom.

Anoniem

Re: kun je een cross-paard omscholen naar dressuurmatig rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:48

Les nemen haha :D Maar een crosspaard omscholen naar dressuur, ieder paard moet dressuurmatig in orde zijn. Dit is dus geen kwestie van omscholen maar gewoon trainen. Ik zou sowieso les nemen uiteraard, en focussen op het door het lijf laten lopen. Probeer hem in ieder geval iets lager/ronder in te stellen en veel figuren te rijden om hem losser te krijgen. Daarnaast train je zo ook meer de bovenlijn waardoor hopelijk die onderhals (al is deze vaak ook een beetje genetisch aangelegd) wat verdwijnt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:49

Een crosspaard moet juist dressuurmatig fijn op orde zijn.
Waarschijnlijk was dit paard voorheen al niet op orde, wat zegt de dierenarts ervan?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:52

een paard dat eventing wedstrijden gereden heeft heeft dus dressuurproeven gelopen. Is het paard lichamelijk gezond?

Dan met een goede instructeur opnieuw beginnen, niet omscholen maar herscholen

mkr_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:54

Absoluut mogelijk, maar het zal wel wat tijd en energie gaan kosten. Anderzijds vind ik het ook wel apart: in de SGW wordt ook een dressuurproef gereden.

Dus oefenen, kilometers maken en samen een team worden, dan komt dat helemaal goed

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:57

Mijn pony heeft zz gesprongen en zz gecrosd bij de pony s en loopt z 2 bij de paarden.
Is inmiddels 22 jaar ,rijd geen wedstrijden meer omdat hij genoeg gepresteerd heeft.

Prima mogelijk dus.

stalletje5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 12:48

Bedankt voor de reacties.
Ik heb 1 x per week les, maar we maken weinig vorderingen. Vandaar dat ik een beetje in een rij-dipje zit.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:51

Tijd voor een andere instructeur?

Of vraag of je instructeur een paar keer rijd voor je, dat je kunt 'na-rijden' en zo het gevoel weer krijgen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:02

Zorg idd voor een goede instructeur. Als je het idee hebt dat je nauwelijks verder komt, dan zou je kunnen overwegen een andere instructeur te nemen. Je zou idd diegene een paar keer kunnen laten rijden, om te zien of je paard het dan wel oppakt. Daarnaast kun je ook trainen aan de dubbele longe. Daar ben ik persoonlijk meer fan van dan touwtjes en andere hulpen. Je kunt daarmee namelijk doorvragen of juist meer vrijheid geven en je kunt ook werken met (contra)stelling. Maar als je daar geen ervaring mee hebt is het wel aan te raden om enkele lessen te nemen. Je hebt even wat handigheid nodig, maar dan is het een fijne manier om je paard soepel te maken en te trainen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:04

een goed cross paard is ook dressuurmatig geschoold.
maar heeft de vorige eigenaar er een zooitje van gemaakt: tuurlijk, ieder paard is (moet) dressuurmatig te rijden.
Neem een goede instructeur in de hand, veel succes!

nienkes96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:31

geduld houden, goede les. longeren kan ook helpen. Misschien voor het rijden longeren om hem wat losser te maken zodat het makkelijk gaat?