Mioux geeft een goed advies. Blijf zelf rustig, ga haar niet overdreven toespreken als je in de verte een auto ziet maar doe alsof het doodnormaal is.
Als ze echt zo bang is dat ze gaat steigeren, kan je haar heel rustig aan (dus stapje voor stapje) aan auto's laten wennen? Met hulp van stalgenoten met een bomproof paard, en een vriend/vriendin/ouder/stalgenoot met een auto op de parkeerplaats/rustige weg. Dus jouw paard tussen de brave paarden zetten, en dan zo langs de stilstaande auto stappen, als dit goed gaat de auto jullie met een ruime bocht in laten halen, en als dit goed gaat de auto jullie tegemoet laten rijden, weer tot dit goed gaat. Als dat allemaal lukt, jouw paard eens voorop laten lopen met dit alles, en daarna kijken of jullie langs groter verkeer kunnen.
Nou moet ik er bij zeggen, mijn paard is ondanks alle oefeningen, trainingen etc altijd bang gebleven voor trekkers en vrachtwagens wanneer deze op dezelfde weg als wij rijden. Om ongelukken te voorkomen ga ik als we zulk groot verkeer tegen komen altijd even een erf op of een brede berm in, zodat mijn paard rustig kan kijken naar het voertuig wanneer deze voorbij rijdt. Als dit niet kan dan stap ik af, mijn paard is een stuk rustiger aan de hand en durft er (briesend en dribbelend) langs als ik maar tussen hem en de trekker in loop. Als jouw paard ook aan de hand bang blijft zou ik niet afstappen, omdat ze dan wel sneller los kunnen raken.