Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). Eveneens een NRPS met veel arabisch bloed. 
Poowniee schreef:Hallo allemaal,
Eens even een discussie. Soms zie je van die paarden die niet heel erg voordelig zijn gebouwd voor de dressuursport, hele korte/lange rug, korte hals met snel onderhals spieren etc.
Zijn al deze paarden correct dressuur matig te rijden over de rug met lengtebuiging etc?
Simpelman schreef:De Klassieke Dressuur is geschikt voor (vrijwel) alle paarden.
Het doel is nl de harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Deze zijn voor ieder paard anders.
Wil je wereldkampioen worden dan moet je een daarvoor geschikt paard kopen, wil je gewoon fijn rijden, rekening houdend met de beperkingen van je paard, dan kan dat op ieder paard.
De oefeningen en de filosofie voor de ontwikkeling zijn altijd dezelfde, het eindresultaat is relatief.
Simpelman schreef:De Klassieke Dressuur is geschikt voor (vrijwel) alle paarden.
Het doel is nl de harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Deze zijn voor ieder paard anders.
Wil je wereldkampioen worden dan moet je een daarvoor geschikt paard kopen, wil je gewoon fijn rijden, rekening houdend met de beperkingen van je paard, dan kan dat op ieder paard.
De oefeningen en de filosofie voor de ontwikkeling zijn altijd dezelfde, het eindresultaat is relatief.
hyppolyte schreef:Hangt vooral af van wat je bedoelt met dressuur. Dressuur zoals het oorspronkelijk bedoeld is kun je met ieder paard doen en daar zullen ze ook profijt van hebben, dan gaat het om het gymnastiseren, rechtrichten etc. en dat kun je bij ieder paard doen. Houdt niet in dat ze het allemaal even makkelijk voor elkaar zullen krijgen, een correct gebouwd paard zal het een stuk makkelijker hebben.
Als je het hebt over de dressuur in de wedstrijden zoals je dat nu zit dan heb je inderdaad een groot nadeel aan een paard die zijn bouw niet mee heeft. Kans dat je daar dan ver mee komt is vrij klein.
. Dat is alleen niet wat ze bij wedstrijden beoordelen... 
hyppolyte schreef:Hangt vooral af van wat je bedoelt met dressuur. Dressuur zoals het oorspronkelijk bedoeld is kun je met ieder paard doen en daar zullen ze ook profijt van hebben, dan gaat het om het gymnastiseren, rechtrichten etc. en dat kun je bij ieder paard doen. Houdt niet in dat ze het allemaal even makkelijk voor elkaar zullen krijgen, een correct gebouwd paard zal het een stuk makkelijker hebben.
Als je het hebt over de dressuur in de wedstrijden zoals je dat nu zit dan heb je inderdaad een groot nadeel aan een paard die zijn bouw niet mee heeft. Kans dat je daar dan ver mee komt is vrij klein.

hyppolyte schreef:Uhuh, ja dat zal best. Dat is alleen niet wat ze bij wedstrijden beoordelen...
Vandaar dus het splitsen, dressuur zoals het bedoeld is, en dressuur zoals ze het op wedstrijd willen zien...
Laurrren schreef:Mijn paard is niet erg opwaarts gebouwd, stevige voorhand en stevige nek (wel lang genoeg vind ik). Ik denk dat het wel moet lukken, maar dat je er wat meer voor moet trainen dan het perfect gebouwd dressuurpaard. (Niet dat het mij goed afgaat hoor). Soms vraag ik me Wel af of het rijden gemakkelijker zou gaan met een 'echt' dressuurpaard.