Paard met moeilijke bouw, correct dressuur rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Paard met moeilijke bouw, correct dressuur rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 09:06

Hallo allemaal,

Eens even een discussie. Soms zie je van die paarden die niet heel erg voordelig zijn gebouwd voor de dressuursport, hele korte/lange rug, korte hals met snel onderhals spieren etc.
Zijn al deze paarden correct dressuur matig te rijden over de rug met lengtebuiging etc?

Tyrzavm

Re: Paard met moeilijke bouw, correct dressuur rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:17

Mijn paard heeft ook totaal geen makkelijke bouw om dressuurmatig perfect te lopen . Hij is een tuiger gekruist met American saddlebred , dus een hoge hals . Het kan wel , met veel oefening , maar voor hem blijft het gewoon lastig

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:22

Mijns inziens is elk gezond paard correct door het lijf te rijden, dus ook over de rug en ook met lengtebuiging. Het ene paard zal wellicht verder kunnen buigen en strekken in zijn lijf maar in de basis moet elk paard gewoon lekker los door zijn lijf kunnen lopen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:09

De Klassieke Dressuur is geschikt voor (vrijwel) alle paarden.
Het doel is nl de harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Deze zijn voor ieder paard anders.

Wil je wereldkampioen worden dan moet je een daarvoor geschikt paard kopen, wil je gewoon fijn rijden, rekening houdend met de beperkingen van je paard, dan kan dat op ieder paard.

De oefeningen en de filosofie voor de ontwikkeling zijn altijd dezelfde, het eindresultaat is relatief.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:13

Ik heb een vrij lang (1.61 en dekenmaat 205) springpaard met een ouderwets plat kruis, ze kan prima lang en laag over haar rug, alleen verzamelen kost erg veel moeite en kracht, dit doen we iedere training maar een korte periode.

nienkes96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:57

ik vind dat ook als een paard geen perfecte dressuursmatige bouw heeft je een paard toch dressuurmatig moet trainen om hem gezond en onder controle te houden. Dressuur is de basis van alles. Je hebt dressuur en dressuur. Hogere dressuur is inderdaad niet voor elk paard weggelegd

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:30

Mijn paard is langer dan de meeste paarden waar ik op gereden heb voor ik hem kocht, voor mij enorm wennen dus. Hem bij elkaar rijden heeft me veel tijd gekost. Veel meer tijd dan het waarschijnlijk/misschien had gekost met een paard met een andere bouw. Maar ik wil gewoon leuk rijden en hem lekker laten lopen, een leuke uitdaging voor mij dus en beslist niet onmogelijk voor hem. We moeten er alleen samen wat langer aan werken en ik denk dat die vlieger voor heel veel combinaties op gaat.

Maar ik had überhaupt geen ambities om in de hogere dressuur een kijkje te nemen, had ik dat wel gehad was ik wellicht beter af geweest met een ander paard. Maar de basis zou volgens mij ieder paard (met de juiste ruiter) toch wel moeten lukken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:32

Ja, en juist bij zulke paarden zie je ook naast het rijden en overige trainen een paard wat ich lekkerder in zijn vel voelt en beter kan bewegen :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:51

Ik zag op facebook iemand met een muildier een z1 proef (dacht ik)rijden. Zag er niet eens heel slecht uit..en die hebben pas een onvoordelige bouw. Dan zou je toch zeggen dat je best een eind kan komen met de meeste paarden haha.
Mijn paard heeft ook een lastige bouw. Erg compact met rechte hals. Best lastig soms.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:06

Ik heb een nrps springpaard met veel engels en arabisch bloed, hij is vrij lang, schuine schouder, maar wel een mooie, gespierde hals. Hij is ook nog lichtelijk overbouwd met een weke rug. Vooral het verzamelen is voor hem heel lastig. Maar door middel van heel veel galop en springtrainingen is zijn achterhand nu best wel gespierd waardoor het allemaal steeds beter gaat. Hij kan nu goed verzamelen en verruimen zonder dat hij uit elkaar valt, zijn galop is ook erg bergop geworden. Het kan allemaal wel, maar je zult er gewoon wat harder voor moeten trainen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:17

Hier een niet zo voordelig gebouwd paard in de dressuur. (hoog kruis, holle rug van nature en dan nog eens een vrij verticale hals. :+ ). Eveneens een NRPS met veel arabisch bloed. :+
Het kost meer moeite maar ook die paarden zijn gewoon correct te rijden. Het eist alleen wat meer van de ruiter en ze hebben soms wat langer tijd nodig om de juiste spieren op te bouwen.. :)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:31

Volgens mij is dat juist waar de dressuur in werkelijkheid om gaat - ieder paard zo harmonisch te laten lopen. In mijn ogen is dressuur dan ook zo'n beetje de gymnastiek voor de paarden.

Tenzij jij een andere definitie van dressuur hebt?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:18

Je zult extra aandacht moeten geven aan hun 'gebrek'. Hierdoor zal de training wat langer duren. Maar ook een paard met een lange rug, of korte hals kan correct gereden worden.

Een paard met een lange rug, heeft baat bij extra buikspieroefeningen. Hun rug moeten ze leren ontspannen, daarvoor hebben ze buikspieren nodig.
Een paard met een korte hals, moet je trainen op hals strekken en goed neerwaarts blijven.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:21

Kan met mijn verzorg shire ook een aardig uit de voeten met de dressuur.. heb wat meer tijd en geduld nodig.. maar met de juiste begeleiding zijn we al een heel eind gekomen! Ben van mening dat je met alle paarden wel ver kan komen.. alleen de een heeft er meer moeite mee als de ander.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:27

Ik denk dat je als je rekening houdt in je training met de bouw van je paard en je paard de tijd gunt op punten waar hij het door zijn bouw moeilijk mee heeft je een eind kan komen.
Mijn pony heeft een hele korte rug en nek. Lengtebuiging is iets waar wij altijd mee bezig zijn in de training en als het even wat minder gaat komt dat gelijk weer boven drijven. Ze kan daarentegen op een postzegel verzameld galopperen, zonder dat daar nou heel erg veel zweet en moeite in zit.
Een goede lesgever die elk paard individueel bekijkt is ook heel fijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:45

Poowniee schreef:
Hallo allemaal,

Eens even een discussie. Soms zie je van die paarden die niet heel erg voordelig zijn gebouwd voor de dressuursport, hele korte/lange rug, korte hals met snel onderhals spieren etc.
Zijn al deze paarden correct dressuur matig te rijden over de rug met lengtebuiging etc?

uhm...korte hals en rug is helemaal niet onvoordelig voor dressuur. Hoe kom je daar nou bij?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:46

Simpelman schreef:
Het doel is nl de harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Wil je wereldkampioen worden dan moet je een daarvoor geschikt paard kopen, wil je gewoon fijn rijden, rekening houdend met de beperkingen van je paard, dan kan dat op ieder paard.

De oefeningen en de filosofie voor de ontwikkeling zijn altijd dezelfde, het eindresultaat is relatief.

_/-\o_

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:50

Simpelman schreef:

niet alleen het juiste paard simpelman ;)
ook een goede ruiter :+

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:05

Hangt vooral af van wat je bedoelt met dressuur. Dressuur zoals het oorspronkelijk bedoeld is kun je met ieder paard doen en daar zullen ze ook profijt van hebben, dan gaat het om het gymnastiseren, rechtrichten etc. en dat kun je bij ieder paard doen. Houdt niet in dat ze het allemaal even makkelijk voor elkaar zullen krijgen, een correct gebouwd paard zal het een stuk makkelijker hebben.

Als je het hebt over de dressuur in de wedstrijden zoals je dat nu zit dan heb je inderdaad een groot nadeel aan een paard die zijn bouw niet mee heeft. Kans dat je daar dan ver mee komt is vrij klein.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:29

hyppolyte schreef:
Hangt vooral af van wat je bedoelt met dressuur. Dressuur zoals het oorspronkelijk bedoeld is kun je met ieder paard doen en daar zullen ze ook profijt van hebben, dan gaat het om het gymnastiseren, rechtrichten etc. en dat kun je bij ieder paard doen. Houdt niet in dat ze het allemaal even makkelijk voor elkaar zullen krijgen, een correct gebouwd paard zal het een stuk makkelijker hebben.

Als je het hebt over de dressuur in de wedstrijden zoals je dat nu zit dan heb je inderdaad een groot nadeel aan een paard die zijn bouw niet mee heeft. Kans dat je daar dan ver mee komt is vrij klein.

Volgens het FEI reglement 401 is het doel van de dressuur:
"de harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard"

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:52

Uhuh, ja dat zal best :j. Dat is alleen niet wat ze bij wedstrijden beoordelen... :+
Vandaar dus het splitsen, dressuur zoals het bedoeld is, en dressuur zoals ze het op wedstrijd willen zien...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:11

hyppolyte schreef:

Stalgenootje rijd met haar kruising shetlander(B formaat) inde M2. En nee daar heeft ze heel lang over gedaan, ook vaak genoeg een 1e of 2e prijs behaald tussen alle dressuurpaarden. :+
Dat het trainen meer vergt is wat anders dan dat je er niet ver mee zou kunnen komen op wedstrijd. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:12

hyppolyte schreef:
Uhuh, ja dat zal best :j. Dat is alleen niet wat ze bij wedstrijden beoordelen... :+
Vandaar dus het splitsen, dressuur zoals het bedoeld is, en dressuur zoals ze het op wedstrijd willen zien...

Het is dus dan je vrije keuze, mee te doen , wat ze op wedstrijd willen zien.
Waarom kies je dan niet zoals dressuur bedoeld is?
Dat is toch beter voor het paard?

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:19

Mijn paard is niet erg opwaarts gebouwd, stevige voorhand en stevige nek (wel lang genoeg vind ik). Ik denk dat het wel moet lukken, maar dat je er wat meer voor moet trainen dan het perfect gebouwd dressuurpaard. (Niet dat het mij goed afgaat hoor). Soms vraag ik me Wel af of het rijden gemakkelijker zou gaan met een 'echt' dressuurpaard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:23

Laurrren schreef:
Mijn paard is niet erg opwaarts gebouwd, stevige voorhand en stevige nek (wel lang genoeg vind ik). Ik denk dat het wel moet lukken, maar dat je er wat meer voor moet trainen dan het perfect gebouwd dressuurpaard. (Niet dat het mij goed afgaat hoor). Soms vraag ik me Wel af of het rijden gemakkelijker zou gaan met een 'echt' dressuurpaard.

een paard hoort niet opwaarts gebouwd te zijn. Dat zou echt niet goed zijn voor zijn balans.
bij jou paard is het een kwestie van de achterhand krachtiger maken , door lager tempo te rijden, zodat hij met zijn achterhand straks zijn voorkant kan liften mbv romp en spieren achterhand.
Geld overigens voor elk paard.
:D