Wat is de ideale leeftijd voor het inrijden van een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Wat is de ideale leeftijd voor het inrijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 09:55

Beste bokkers,

Wat vinden jullie van bovenstaande stelling?

Ik weet dat de meningen enorm verschillen. In de disciplines; western, drafsport, maar binnen de engelse rijstijlen ook.

De een vind dat een paard jong beleerd moet worden omdat hij anders gaat puberen en moeilijker is in de omgang. De ander vind weer dat het voor de gewrichten en botgroei beter is om te wachten.

Ik ben sinds kort in het bezit van een 3,5 jarige en wil haar gaan beleren vanaf haar 4e jaar. En dan niet meteen erop maar alles op het gemakkie want ik heb geen haast. Ik denk zelf dat het beter is voor de ontwikkeling om nog even te wachten.

Wat vinden jullie en vooral; waarom?

jwl

Re: Wat is de ideale leeftijd voor het inrijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:02

Die van mij kreeg ik toen ik 4 was, we zijn nu een jaar verder, maar verder dan de 'basics' die er op zitten ben ik nog niet.
het was nog echt een baby :)
dit jaar zie ik wel hoe ver we komen, ik ben iig niet van plan heel intens te gaan rijden, meer een beetje conditie op bouwen en meer spier kweken

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:10

De mijne heb ik gekocht toen hij 3 jaar was, maar omwille van bouw en andere toestanden, is hij vorig jaar, einde zomer, (op zijn 5 jaar) pas beleerd. In de winter heeft hij stilgestaan, en nu ga ik hem terug opnemen. Denk dat dit zijn fysieke gezondheid alleen maar ten goede gaat komen. Ik wil gewoon heel rustig met hem het rijden beginnen opbouwen, heb geen deadlines of wedstrijdambities op korte termijn, dus we zien gewoon van dag tot dag, waar we komen.
Heb er achteraf gezien geen spijt van dat hij pas met 5 is opgeleerd, terwijl het eerst het plan was op 3 à 4 jaar. Ik heb liever een sterk en gezond paard dat tot hoge leeftijd meekan, dan eentje wat vroeg is ingereden en misschien daardoor fysieke problemen heeft of ontwikkeld. 2 jaar in een mensenleven (en paardenleven) is niets.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 27-03-14 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:18

In mijn ogen: hoe langer je wacht, hoe beter het is. Nu zullen niet veel mensen wachten tot hun paard helemaal uitgegroeid is (een jaar of 8), en dat is ook niet wat ik wil zeggen, maar daar moet je dus een afweging in maken. Hoe lang kun je wachten? Vanaf 4 jaar vind ik het redelijk acceptabel om er een paar keer per week even op te gaan zitten.

Ik zou zelf een paard nooit inrijden/laten inrijden voor het 5e jaar, maar ik heb ook totaal geen wedstrijdambities en wil gewoon graag een fijn recreatiepaard.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:19

Vanaf een jaar of 4 is vroeg zat.
De mijne is ingereden met haar 4 jaar daarna poos stil gestaan en met 5 weer wat opgepakt.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:26

Mocht ik ooit weer in het bezit komen van een jong paard, wil ik wachten met inrijden tot het paard minimaal 4 jaar is en misschien nog wel een beetje ouder. Wat dat aan gaat kan ik me wel vinden in de post van YellowGray. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:30

Mensen verwarren het werken met het paard wel eens met gelijk zadel mak en rond sturen.
Een paard is met 3 jaar echt nog niet uit ontwikkeld dat is met sommige rassen geloof ik anders maar pin mij daar niet aan vast.
Ik heb wel eens gehoord dat koudbloedrassen meer tijd nodig hebben maar ik weet niet of er ook een onderzoek naar is gedaan.

Van veulen tot 3 jarig paard doe je niet meer dan halstermak, voetjes op tillen en netjes aan het touw kunnen mee lopen.
Ik ben eigenlijk voor zadelmak maken rond het vierde jaar. Maar zelfs dat zou nog te vroeg zijn gezien de ontwikkeling van de rug.
Je gaat er wel op zitten, dus dan moet je voordat je er op gaat al het paard aan het werk zetten vanaf de grond waarbij het meer rug spieren gaat ontwikkelen die de ruiter uiteindelijk kunnen dragen.
Dat kun je bereiken met longeren maar ook aangespannen werk en je paard daar dressuurmatig aan het werk zetten is mooi om het paard sterk te maken.

Beauuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:30

Als ik zelf een jong paard zou nemen dan ga ik pas met 5 beginnen, en misschien zelfs pas met 7 als het paard is uitgegroeid.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:46

Ligt helemaal aan het paard zelf.. en niet alleen aan de lichamelijke ook aan de geestelijke ontwikkeling vind ik zelf. Vanaf 4 jaar zou ik er zelf pas opstappen.. mits ze er aan toe zijn. Bij grotere stevigere paarden zou ik nog langer wachten.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:12

Ik vind dat je vooral moet kijken naar het paard zelf. Hoe volwassen hij al is qua bouw en gedrag. Ik ken paarden die met drie jaar er echt wel klaar voor waren, ik ken ook paarden waar het beter voor geweest was als er nog even mee gewacht was. Mijn paard is ingereden toen hij ruim 4 was (bij zijn vorige eigenaar). Ik ben er heel blij mee dat ze zo lang gewacht heeft, toen wij hem kochten met 4,5 was hij nog erg puppy.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:19

ik heb mijn verzorgpaard met 6 jaar ingereden, want toen begon ik pas het verzorgen. ze was zo van de polder afgetrokken en kon dus helemaal niks, zelf geen halster om. maar dat is heel goed bevallen, paard was veel volwassener/gemotiveerd en zeker van zichzelf. ik heb zeer rustig aan gedaan met beleren zodat ze alles goed kon verwerken. ze is nu 8 jaar en ze heeft de pubertijd gewoon overgeslagen denk ik. alles ging vloeiend, geen verzet of niks. heerlijk ik zou het zo weer doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:26

Roos ben het met je eens. Rustig beginnen en je paard volgen. Ieder paard is anders. Mijn jongste paard was een laat bloeier in haar koppie dus pas met 7 jaar begonnen voorzichtig met galopperen en dressuren. Vanaf 5 jaar begonnen met zadelmak maken en inrijden en vooral buitenrijden. Maar 3 x in de week zat ik er dus op. Nu ze 10 jaar is rijd ik haar 6 x per week, 4 x dressuur op het weiland 2 x buitenrit per week.
Mijn oudste paard was erg wijs en volwassen in zijn lijf met zijn 4de jaar en daar werd toen al volop mee gemend en buiten gereden. Vanaf zes jaar serieus mee gedressuurd. De jongste was een wat kwetsbaar paard, de oudste oer sterk en jong volwassen.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:28

Hier ook vanaf 5 jaar. En de winter na het zadelmak maken, laat ik ze weer met rust en start dan het echte inrijden vanaf 6 jaar.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:30

Opvallend dat tot nu toe iedereen die reageert eigenlijk op z’n vroegst met 4 jaar wilt beginnen terwijl ik om me heen (en hier op bokt bij ITP) toch veelal zie dat paarden op 3 jarige leeftijd worden ingereden.

Mijn merrie was voor het eerst onder het zadel toen ze ruim 4 was. We hebben het heel rustig opgepakt tot het najaar/winter. In die paar maanden voornamelijk gestapt en geoefend met sturen, halthouden en voorwaarts gaan op het been. Ook wel al gedraafd maar nog geen lange stukken. Toen door verschillende omstandigheden (heeft niets met het paard te maken) een aantal maanden vrijwel niet gereden en nu wil ik het weer gaan oppakken. Dat doet ze erg braaf, de basis zit er duidelijk goed in.

Ik was sowieso al van plan haar op 4 jarige leeftijd in te rijden, ik vind dat ook vroeg zat. Nu ze al bijna 5 wordt vind ik het wel tijd om wat meer te gaan doen (en daar wil ik zelf uiteraard ook graag). Ik merk dat ik het wel eens vervelend vind dat ik me soms bijna moet verantwoorden waarom ze nog niet als volleerd rijpaard onder het zadel loopt. Ook toen ze 3 was steeds maar de vraag of ik er al op zat…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:39

Ja Daan ken ook paarden die op een stal structureel met 2,5 jaar zadelmak werden gemaakt. Amazone ging er twee drie keer per week op en na drie vier weken als paard braaf was ging hij weer voor een lange tijd (minimaal een jaar) de wei op. LIjkt me niet zo heel erg kwaad kunnen fysiek ook al maak ik zelf andere keuzes.
Als je vanaf die leeftijd 5 of 6 x per week serieus gaat rijden en doorrijdt vind ik het een heel ander verhaal. Dus is ook maar hoe en wat men doet. Maar ik geloof niet dat paar weken op die jonge leeftijd kwaad kan ook al zou ik het zelf nooit doen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:57

pien_2010 ik vind 2,5 wel echt te jong. Op die manier met een 3 jarige zou ook niet mijn keuze zijn maar als ze daarna dan echt minimaal een jaar het land op gaan vind ik het wel acceptabel. Ik heb dat echter nooit zien gebeuren, want dan willen mensen het toch "bijhouden".

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:59

Mijn bijna 5 jarige ben ik nu pas aan het longeren.
Mede door de omstandigheden, eerst zelf ziek en daarna brak mijn merrie haar been waar ik nog steeds in een flink revalidatietraject zit, maar eigenlijk is hij er nu pas klaar voor !
Dus het komt allemaal mooi op z'n pootjes terecht.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:01

Grappig, toevallig in een ander topic deze discussie ook gehad.

Persoonlijk vindt ik dat je moet kijken naar je paard/pony. En wat je van plan bent.

Ik heb mijn eigen gefokte merrie, eind mei wordt zij 3. Ze zal ook als ze 3 is ingereden worden, ben aan het longeren en alles te leren kennen. Het is niet zo dat ik er na het inrijden direct vol mee aan de slag ga.
Ze moet langer mee.
Buiten dat is het afhankelijk hoe je gaat rijden, is het een zwaar uur trainen of een half uurtje ontsapnning? Ga je in een zware bak, of in een mooie stevige?

Mijn merrie is in het koppie en qua bouw echt geen puppy meer. Maar houdt dit wel in mijn achterhoofd. Na het inrijden gaat ze lekker het land op, zal ik haar eens per week (miss 2/3x) pakken en een ontspannen half uurtje rijden.

Op de planning staat voo rons nog een NRPS keuring in juli. Pas daarna zal ze wat vaker opgepakt worden.. en dan nog.. het blijft spelenderwijs.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:24

Anike de bodem, het tuig, soort training etc speelt zeker een belangrijke rol in te belasting maar feit blijft dat je er op zit en dat is belastend. Bij een jong paard dat nog volop in de groei is zou ik hier nog even mee wachten.

Dat een paard er qua bouw al volgroeid uitziet zegt niets over de ontwikkeling van het skelet, de spieren, pezen etc.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:26

De ideale leeftijd bestaat niet. De ene is eerder geestelijk volwassen dan de andere. Persoonlijk begin ik pas met 3,5 met longeren etc. Dat vind ik gevoelsmatig een fijne leeftijd. Maar mijn shet was erg jong in de kop en met hem ben ik pas serieus aan het werk gegaan vanaf zijn 4e. Mijn andere pony is weer met de 3 beleerd, maar dat had mijn pa toentertijd geregeld, ik was toen nog een stuk jonger.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 13:28

Anike: Het klinkt op zich niet verkeerd hoe je het wil gaan doen.
Ik vind het op die manier 10 x beter dan dat je n 5 jarige hoog in t M hebt lopen waaraan je duidelijk ziet dat die heel vroeg intensief is opgepakt.
Maar in hoeverre denk je dat het invloed heeft op de ontwikkeling van de botten e gewrichten?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 13:30

Wat telt bij de meesten zwaarder: geestelijk of lichamelijk?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:32

Beide even zwaar. Een paard dat wel al vroeg 'oud' in de kop is, maar jonger is dan 3/3.5 daar zou ik echt nog geen belastend werk mee gaan doen. Beetje longeren op een grote volte of wat lange lijnen tot daar aan toe, maar wel rustig opbouwen zodat ze het mentaal ook kunnen volgen.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 27-03-14 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:32

Daan_Ordeal: Tuurlijk. het blijft belastend. Dat hou je niet tegen, je kan natuurlijk wel alles erop aanpassen.
Roos_M: Ik heb mijn merrie zelf gefokt, met het oog op plezier hebben met haar. Met haar moeder kon ik niet lekker naar het strand en bos enzo. Dat wil ik met haar wel. En lekke rde polder in. Zowel erop als ernaast.

Wedstrijden zijn leuk, maar hebben bij on sabsoluut de prio niet :n
Wij willen gewoon plezier hebben :)

Ik ken mijn merrie dus vanaf dag 1 en kan ook goed inschatten hoe zij zich hierbij voelt. Overhaasten doe ik niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:39

Ik ben zelf een absolute tegenstander van al inrijden om 3 jarige leeftijd op z'n vroegst op 4 jarige leeftijd, maar dan ook niet te veel. Ik wil daar absoluut niet meer zeggen dat je dan dus niets kan doen tot z'n 4e. In tegendeel, ik ben dan weer wél voorstander van al zo vroeg mogelijk grondwerk met je paard doen, sinds dat ik mijn paard (vanaf 1 jaar) in mijn bezit heb ben ik er al mee aan de slag geweest dat ik haar kan poetsen, overal kan aanraken, mee kan lopen en ook dat ze al verkeersmak is en ik heb haar een dekje op haar rug gelegd. Stukjes fietsen etc. allemaal prima (mits je paard al niet meer schrikt etc ;) ) Dat kun je allemaal al doen voor dat ze 4 zijn. En dan kun je rustig aan er eens op stappen, maar ook daar denk ik dat ik zelf nog 1 of 2 jaartjes langer wacht en haar eerst voor de wagen laat beleren :)