Problemen met mijn lieve haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_Storm

Problemen met mijn lieve haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 20:12

Wie kan mij helpen?

Ik heb een 6 jarige haflinger, onwijze goedzak, verschrikkelijk lief en altijd in voor een lekker snoepje in ruil voor een kusje. Maar goed.. Een haflinger is geen haflinger zonder lekker eigenwijs te zijn!

Ik loop nu al een tijdje vast op het nageven van mijn haflinger. Ik begrijp heel goed dat die het onwijs moeilijk vindt, het is ook niet dat die het niet wilt of gemeen gaat doen, maar het is wel frustrerend!

Nou ben ik op zoek naar tips en oefeningen om hem toch lager met zijn hoofd te laten lopen. Ik ben met mijn instructrice bezig zoveel mogelijk ontspannen te rijden, maar na een uur is die eindelijk ontspannen en is de (privé)les afgelopen.. Hij maakt zich vaak sterk, is erg scheef en loopt vaak zo hoog mogelijk met zijn neus in de lucht.

Wie kan mij helpen met wat tips of oefeningen? :)

Alvast bedankt!
Groetjes, Denise

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:18

Ik geloof dat ik het eerst in het zadel zou zoeken en een osteopaat zou laten komen. Als je paard z'n hoofd echt zo hoog mogelijk houd, dan klinkt mij dit eerder als een rugprobleem.

EmmyJoycee

Re: Problemen met mijn lieve haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:21

Kijk mijn topic in m'n onderschrift anders even! Ik had precies het zelfde, het lukte me maar niet etc.. Betekend niet dat je dit ook hoeft te doen, maar zo kan je zien wat het kan doen bij een pony en baasje :) mijne liep ook het liefst zo hoog mogelijk met z'n hoofd.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 20:24

Het ligt niet aan het zadel of zijn rug: we hebben er een nieuw zadel op maat gemaakt op liggen! Ook is zijn rug helemaal goed gekeurd. Zijn gebit wordt ook regelmatig nagekeken en daar werd ook niks geks ontdekt! Behalve dat die nog aan het wisselen is.

Het is ook zo dat zijn achterhand erg stijf is, hij heeft een echte wiebelkont! Misschien dat dit ook een oorzaak is dat die het erg moeilijk vindt.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:26

DeniseZalm schreef:
Het ligt niet aan het zadel of zijn rug: we hebben er een nieuw zadel op maat gemaakt op liggen! Ook is zijn rug helemaal goed gekeurd. Zijn gebit wordt ook regelmatig nagekeken en daar werd ook niks geks ontdekt! Behalve dat die nog aan het wisselen is.

Het is ook zo dat zijn achterhand erg stijf is, hij heeft een echte wiebelkont! Misschien dat dit ook een oorzaak is dat die het erg moeilijk vindt.

Wow, echt heel toevallig die van mij wiebelt ook heel erg!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:27

Treed hij wel goed onder met de achterbenen? En ook op een volte?

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 20:30

@EmmyJoyce: ik heb bij jouw gereageerd! Ik geloof dat ik hetzelfde probleem heb.. Hoe oud is jouw haffie?

@Mirranda: Nee, daar ligt denk ook een deel van het probleem. Vooral linksom is die heel erg scheef, drukt die zijn hals eruit (inbuigen naar links: hoofd naar links, maar buigt absoluut niet in zijn hals) en zet die zijn achterbeen er niet goed achter..

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:36

Dan zou ik het toch zoeken in een probleem in wervelkolom/bekken.
Is er wel een osteopaat bij geweest?

Wij hebben zelf een paard met hypermobiliteit. Zij zat op een gegeven moment zo vast dat ze gewoon niet meer normaal kon lopen. Ze is nog jong en dan gebeurt dat heel makkelijk omdat de spieren nog niet zo goed ontwikkeld zijn. Inmiddels een paar keer behandeld en toen bleek ze dus eigenlijk dus hypermobiel te zijn. Niets schokkends maar wel iets om rekening mee te houden.

Ik kan je dus wel aanraden om eens specifiek naar bekken/achterhand/wervelkolom te laten kijken.
Het klinkt alsof je paard gewoon niet kan (en niet omdat de wil er niet is, maar een beperking in het lichaam).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:13

De truuk is om nog niet te focussen op dat hoofd naar beneden, maar eerst je paard recht maken, actief maken en los maken. Pas dan kan een paard gaan ontspannen. EEn paard kan pas ontspannen als hij in balans is en dat kan hij nu nog niet.
Je kunt hem een keer door een osteopaat laten behandelen maar dan moet je daarna wel heel goed weten waar je mee bezig bent, dus laat je goed begeleiden met zowel rijden als longeren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:29

Zoals "jolien " ook al gezegd heeft niet te veel aan dat hoofd gaan werken met je handen, want de kans is heel erg groot dat het paard dan nog meer gaat tegentrekken.
Toch ben ik heel zeker dat je er echt wel wat aan kan doen, zelfs op vrij korte tijd.
Eerst laterale buiging en dan pas verticale buiging, het resultaat is dus uiteindelijk wat je wil maar er moet eerst iets anders.
je zei zelf dat hij vrij scheef is, dus rechtrichten is zeker een noodzaak, maar dat kan dus ook via laterale flexie.
Dit kan in eerste instantie al via het grondwerk, nadien dan ook onder het zadel.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 21:36

Ik geloof dat ik heel wat aan de rwactie van aeolusnr1 kan hebben! Heb je misschien wat grondoefeningen die ik zou kunnen doen?
Ik geloof niet zo dat het echt vanuit zijn rug vandaan komt, hij is goedgekeurd en wordt regelmatig nagekeken. Osteopaat is naar mijn idee niet heel nodig. Niet omdat ik wil dat mijn paard lijdt, maar vooral omdat hij nog vrij jong is en gewoon nog niet heel lenig is. We kunnen het namelijk wel! Ik loop alleen nu gewoon even vast..

Maar zoals iedereen weet: 1 stap vooruit, 2 stappen terug. En geduld is een schone zaak.. Al zijn tips en oefeningen altijd welkom! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:42

hoe loopt hij als er iemand anders op zit?Je instructrice bijvoorbeeld?
Een paard erdoor rijden is niet eenvoudig.En is inderdaad niet alleen de voorkant.
Van achter naar voor rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:45

Eerst recht maken en dan verder gaan kijken :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:47

[quote="VivaLaVida"]Eerst recht maken en dan verder gaan kijken :)[/quote

is 'ie krom dan?

jgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:51

Ik weet niet of jou paard als jong paard met anderen in de wei heeft gelopen maar daar ontstaan juist de problemen die door een osteopaad verholpen kunnen worden. vaak heeft een jong paard juist een probleem door het vele spelen en stoeien met soortenoten, dit gaat niet altijd even voorzichtig waardoor er problemen kunnen optreden. hoeft dus niks met leeftijd te maken te hebben. mijn pony van destijds 4 was lastig te rijden bleek uiteindelijk rugproblemen te hebben ontwikkeld door stoeien in de wei... is maar een voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:04

geerke schreef:
VivaLaVida schreef:
Eerst recht maken en dan verder gaan kijken :)[/quote

is 'ie krom dan?

Scheef :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:07

maar hoe weet je dat?Hoofd omhoog/rug wegdrukken is niet per definitie scheeft.Of ken je het paard?Dan zeg ik niets :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:14

Dat schrijft ts in haar OP, vandaar. Ik vind het nutteloos om aan het nageven te gaan werken bij een paard wat scheef is :)

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 22:21

Er rijdt iemand op die al een stuk ouder is dan mij, al heel veel meer rij ervaring heeft (ondanks dat ik ook al 13 jaar lessen heb!) en net even groter van formaat is (klinkt banketstaaf, maar dat zegt ze zelf ook altijd!).
Daar loopt die super bij.. Echt ontspannend en rechtgericht. Ze helpt mij nu ook een paar weken en het gaat wel steeds wat beter. Maar als ik zelf rijd wil ik gewoon wat meer oefeningen zelf kunnen doen!

En ja, mijn haffie is echt scheef! Probeert vaak zijn achterhand er niet onder te zetten en wanneer ik hem links laat inbuigen gooit die wel zijn hoofd naar binnen, maar buigt niet zijn hals. Wilt niet zeggen dat die het niet kan, want hij kan het wel prima! Rechtsom gaat overigens een stuk beter :)
Het rechtrichten is wel iets waar de nadruk bij de lessen op ligt hoor! Het is ook niet zo dat ik verwacht dat die in een keer nageeflijk loopt, maar ik wil er wel naar toe gaan werken. En ik begrijp dat die dan eerst recht moet zijn, maar daar zou ik graag tips voor willen!

Mijn instructrice, al heel veel mensen onwijs geholpen en mij ook uiteraard, bekijkt het altijd positief. Zo loopt die in stap mega goed bij mij na wat los rijden! Alleen zodra ik dan aandraaf, gaat het mis: hoofd omhoog, sterk worden...

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:25

Om je paard na te laten geven zijn er een paar dingen waar je eerst aan moet denken.
Hij moet voorwaarts zijn, ontspannen zijn, recht worden en op 4 benen lopen.
Zorg dus dat hij lekker voorwaarts loopt en zoek daar je ontspanning in, zorg ook dat jij ontspannen zit (goed ademen! ), maak lekker veel bochtjes en veel van hand veranderen. Wat je kan doen om je paard op 4 benen te laten lopen is gewoon stukjes binnenhoefslag meenemen. Als je op de binnenhoefslag rijdt dan heeft hij geen steun van de bakrand en daardoor zal hij langzaam op eigen benen komen. Je zal vanzelf zien dat je paardje zal beginnen te zakken maar verwacht nirt dat dit binnen een week gebeurt :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:51

Als het zadel, gebit en rug uitgesloten is dan zou ik puur op ontspanning gaan rijden.
Het vertrouwen geven en niet te veel aan dat hoofd en het echte rijden denken maar een lekker los teugeltje en zakt hij vanzelf wel. ( dat is nog geen nageven, maar wel een begin omdat hij dan durft te zakken ipv met zijn hoofd zo hoog te lopen)
En wbt het inbuigen dat kan je oefenen door veel slangenvoltes te rijden en door op de grond te oefenen dmv een snoepje aan de zijkant te houden en proberen dit steeds langer vast te houden, daarbij tellend 21 22 23 enz
Een wiebelkont is dat bij jou een goed bewegende kont van links naar rechts of wat bedoel je want als ik nl zeg dat mijn paard een wiebelkont heeft dan ben ik daar juist blij mee want dan laat ze los?
Ook een scheef paard kan gewoon nageven en ontspannen, die van mij kan het super zowel onder het zadel als aan de longeerlijn en de dubbele lijnen, loopt heel netjes ''aan de teugel'' met haar achterhand er goed onder, maar ze is nog steeds erg scheef.
En paard dat niet in balans is kan ook echt wel ontspannen, dat zou wat zijn als ze dat niet zouden kunnen arme jonge paarden.

Sommige dingen die hier geroepen worden vind ik echt onzin en de volgorde is ook verkeerd. :+

Tempocontrole Eerst zorgen dat het jou tempo is en als jou paard tegen het bit in gaat of die nek er op zet als je een kleine ophouding maakt moet je daar niet te veel aan zitten, maar gewoon steeds op een volte zetten en alles het liefst natuurlijk met je lichaam ipv je teugels.

Ontspanning Zorgen dat je paard het fijn vind dat je op zijn rug zit, teugeltje los of licht contact lekker door de bak heen bochtje hier bochtje daar.

En dan pas denken aan de rest.

Nageeflijkheid en aanleuning
Impuls en Schwung
Rechtgericht zijn
Verzameling

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:10

Ik heb precies hetzelfde met mijn twee haflingers :')

Mijn ruin verveelt zich snel dus bij hem werkt het goed om veel kleine voltes, overgangen en veel te wijken. Bij mijn merrie heb ik ook nog niet een oplossing. Inmiddels geeft ze na, maar ontspant ze zich nogsteeds niet. Maar al wel steeds meer dus ik zou zeggen: heb geduld

amberMelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:02

Ik heb deze.problemen ook gehad met mijn haf. Heb er een sportmasseur bij gehad en toen bleek ze in het bekken vast te zitten waardoor de achterhand niet kon ondertreden. Na een paar behandelingen merkte ik al veel verschil.
De sportmasseur was claire beijersbergen. Een echt aanrader!