Paard dribbelt en krult zich op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Paard dribbelt en krult zich op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:48

Ik rij zo af en toe een paardje van een ander. Hij wordt de laatste jaren vnl in het bos gereden en er wordt weinig van hem gevraagd, dressuurmatig gezien. Is nogal vlug/voorwaarts aangelegd, als ik opstap en met een loshangend teugeltje rondrijd (en dus niks van hem vraag) begint hij al snel te dribbelen (het lijkt op joggen, en het zit dus wel zalig, maar is niet wat ik wil). Ik neem hem dan steeds terug en beloon hem als hij ontspannen stapt. Ik wil graag dat hij lange, kalme passen maakt, eigenlijk dat hij zich in zijn hele lijf lekker lang maakt.
Na een tijdje rondrijden gaat dit wel beter, dit zijn wel maar korte momenten. Ik vraag me af of ik hem niet beter eerst flink zou kunnen laten draven (hij gaat dan wel als een mafkees door de baan lopen racen) zodat de brand er een beetje af is. Ipv hem steeds weer 'op de rem te zetten'. Maar misschien is dit gewoon een kwestie van uitproberen.
Daarnaast krult hij zich regelmatig helemaal op, zodat de teugels in een boogje hangen en ik het contact compleet kwijt ben. Hij heeft van zichzelf al een kort rond halsje dus dit gaat hem heel makkelijk af. Maar omdat hij van zichzelf als zo vlug is, begint ie meteen weer te rennen als ik hem been geef. Is dit een kwestie van tóch doen en dan steeds maar weer terug nemen, en opnieuw beginnen, totdat ie het snapt?

Het paard wordt normaal gesproken met een enkelgebroken pelham met kinketting en hoge neusriem gereden! Een bit met hefboomwerking dus. Hij opent daarbij zijn mond (nogal wiedes). Ik rijd hem zelf op de 'gewone' stand, het bit werkt dan als een gewone enkelgebroken trens. Ik gebruik daarbij ook een sperriempje. Ik denk dat hij angst heeft om de hand te vertrouwen en zich daarom zo opkrult? Ik zou hem graag eens met een dubbelgebroken trens rijden (of nog liever bitloos, maar daar is minder makkelijk aan te komen, om eens te proberen). Is dat een idee?

Ik heb geen les (nouja, ík heb wel les, maar niet met hem), en ik weet niet of ik dat op korte termijn zou kunnen regelen. Ik zou het wel heel graag willen! Ik vroeg me alleen af of ik in de tussentijd vast zelf aan de slag kon met wat tips van jullie :)
Paard wordt niet gelongeerd, ik denk wel dat dat goed voor hem zou zijn.

Paard heeft verder geen gebitsproblemen en ik kan hem goed rechtstellen, zijn staart pendelt ook ontspannen heen en weer tijdens het rijden (en er zit geen knik in en hij knijpt er niet mee).
Hoofdstel, bit en zadel passen goed. Ik ben zelf maar een lichtgewichtje en zit hem echt niet in de weg (al zeg ik het zelf :o )

Dribbel

Re: Paard dribbelt en krult zich op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:30

Zo te horen loopt het paard op dit moment heel kort en gespannen. Vanuit die houding kan een paard niet op de juiste manier nageven en kruipt dus achter de teugel. Goed dat je bezig bent om hem te laten ontspannen. Probeer zelf ook te ontspannen en vergeet niet te belonen als het goed gaat. De eerste stap is een ontspannen paard dat taktmatig loopt. Vanuit daar kun je dan gaan werken.

Het kan zijn dat het paard gespannen is (en bang voor de ruiterhand), maar ik vraag me ook af of het niet een te veel aan energie is door, bijvoorbeeld, te veel krachtvoer/te weinig beweging. Heb je wel eens geprobeerd om hem eerst een wat energie te laten verbruiken en daarna ik de bak te rijden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:33

Citaat:
Ik rijd hem zelf op de 'gewone' stand, het bit werkt dan als een gewone enkelgebroken trens.

Dat klopt niet helemaal; hij blijft een hefboomwerking houden, dit omdat het bit aan de bovenzijde een stukje doorloopt.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 19:55

Oh, dat had ik nog niet eens gezien. Ik dacht dat het bakstuk ook aan de bitring zit, maar ik kom net een foto tegen en je hebt gelijk Brainless.

Dribbel (toepasselijk ;) ) volgens mij krijgt hij nauwelijks brok. Dagelijks het hele jaar door weidegang, zo'n 9u per dag. En dan hooi op stal. Het is een sober type, hij wordt ook makkelijk vet van gras, dus ik verwacht niet dat hij veel bij krijgt maar wat hij dan wèl krijgt, weet ik eigenlijk niet. Hij wordt weinig gereden, eens per week gemiddeld. En er wordt dan dus weinig van hem gevraagd. Van mij hoeft hij ook niet veel, ik vraag geen ingewikkelde dingen. Hij kan zich dus 'leuk' opkrullen van voor, maar heeft meer moeite met lengtebuiging. Op de voltes gaat hij (nog) harder lopen, omdat hij het moeilijk vindt (is mijn interpretatie).
Ik zou hem idd eerst eens wat energie kunnen laten verbruiken, dat wilde ik ook al eens proberen.

no--a

Re: Paard dribbelt en krult zich op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:07

Ik ga er even vanuit dat het paard lichamelijk 100% in orde is en het zadel ook netjes past?
Dit klinkt als een combinatie van teveel energie en te terughoudend rijden.
Teveel energie is makkelijk op te lossen. Vraag even na wat hij aan brok krijgt (want voor de energie heeft dit paard zo te horen helemaal geen brok nodig) en ga bijvoorbeeld even longeren voor je erop gaat. Paard zal dan in ieder geval niet meer zo fris zijn en dat werkt vaak wel zo prettig.
Ten tweede lijkt het in je post dus alsof je hem erg terughoudend rijdt; hij gaat al hard, dus been van het paard af en alleen maar op de rem. Oftewel; van achter gaat er niks in, en van voor houdt je wel van alles tegen. Lijkt me dat het paard inderdaad inknikt om onder de druk van het bit (dus onder de rem) vandaan te komen. Wil je het paard lekker aan het lopen krijgen dan zal je hem goed van achter naar voor moeten rijden, daar gaat hij eerst misschien meer van versnellen maar na een tijdje merk je dat het paard lekkerder gaat lopen, meer ontspant en minder in de krul gaat lopen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 20:14

No--a, je hebt wel een beetje gelijk. Ik houd mijn been idd wat af, zou die gewoon netjes moeten aansluiten, maar ben daar dus wat huiverig mee.
Ik wil hem niet constant in zijn mond zitten, dat vind ik heel vervelend. Ik heb zelf ook niet het idee dat ik dat doe. Maar (naar ik nu begrijp) werkt het bit toch harder in dan een gewone trens en ik heb zelf het idee dat hij een enkelgebroken bit onprettig vindt en daar ook onderuit probeert te komen, door zich op te krullen.
Maar goed, dus: eerst longeren oid, dan erop en gewoon rijden, met been.
Het is jammer dat ik niet meteen morgen terug kan om eea te proberen :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:41

Mijn oude pony (nu 31!) deed dit ook toen ik haar pas had, ze was toen al 14.
Ik ben gelijk met haar gaan lessen, met enkelgebroken trens, ik moest m'n benen eraan houden (ertegen, zonodig even licht drijven, maar wel contact houden), heel stil zitten, zo vriendelijk mogelijk zijn met de teugels, dus alleen licht ondersteunen.
Dus vooral vertrouwen geven, met je benen en handen.

Het eerste jaar dribbelde ze altijd, maar na een jaar kon ik met lange teugel buiten stappen, en hebben we nog een paar jaar lekker kunnen rijden, ook stappen met lange passen!

Als je echt wat met haar wil zal je er veel tijd aan moeten besteden en dat is vast de moeite waard, want dit soort paardjes rijden heerlijk en blijven lekker pittig.
succes!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 20:51

Dat is leuk om te horen, en dankjewel! :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:18

Even een aanvulling met een quote uit:: Skala der Ausbildung.
Citaat:
In de Duitse rijkunstige theorie worden drie stadia in de scholing van een paard beschreven.

Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden. In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal. Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).

In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.

De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste. In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld. Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand. Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.

Je heb het in jouw geval over stadium 1: ontsapnning en takt zijn hierin het belangrijkste. Beide ontbrekn nu, want paard loopt kort en dribbelt, en paard ontspant niet. Gevolg is dat hij opkrult. Iets wat er misschien leuk uit ziet, maar wat zeker niet gewenst is. Het paard gebruikt zijn rug en nek niet, alleen de onderste nekspieren worden gebruikt. Als je een paard altijd zo rijdt en niet aan ontspanning werkt, dan krijg je dus een paard met een zwanenhals. Voordat denken aan aanleuning/aan de teugel, eerst de takt en ontpannenheid op orde hebben. Je moet een goede basis hebben/