waar/hoe? binnen hele korte tijd,leren paardrijden,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pegro

waar/hoe? binnen hele korte tijd,leren paardrijden,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:21

Heb vanaf februari gemiddeld 3 lessen per week gehad, (1 privé les en 2 lessen in de groep)
Lopen }>
/ draven, (lichtrijden/doorzitten) gaat heel aardig,(ontspanning is er vaak wel) inclusief sturen,
les was telkens wisselend op 1 van de 4 paarden, dus geregeld op een "moeilijk" paard,die zich af en toe niet liet sturen door mij...
In galop krijgen is nog heel lastig en als ik al in galop geraak is er geen stabiele zit
Welke manieren zijn er om dat "alles" ,draf,galop vice versa
binnen korte tijd te leren? in een paar middagen?
wie zou wel es dergelijke lessen geven...(want ik wil dit voorjaar in buitenland vrijwilligerswerk doen op paardenboerderij)
Laatst bijgewerkt door pegro op 26-03-14 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Re: waar/hoe? binnen hele korte tijd,leren paardrijden,

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:22

Als het toch eens zo gemakkelijk was he.....

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:25

crazycactus schreef:

Dan was iedereen wel een Anky of een Edward

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:26

crazycactus schreef:

O:)

Maar inderdaad, het enige is heel veel doen en er gevoel voor hebben.
Misschien aan de longe in de privélessen en dan in galop zit oefeningen doen,
in draf is ook heel goed.

Succes met oefenen!

pegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:26

nee geen Anky of Edward....het gaat om puur basis vaardigheden.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:28

Goed leren rijden is geen kwestie van even doen, er zijn mensen die jaren rijden en het nog niet goed genoeg kunnen. Het heeft met de leeftijd waarop je begint te maken en aanleg, onze ene dochter ging naar de manege met acht jaar en de derde les vloog de pony in galop en ze ging vrolijk mee. Binnen een half jaar had ze een eigen pony en reed ze wedstrijden, andere kinderen in de groep hebben het nooit onder de knie gekregen. Goed leren rijden is meestal een kwestie van veel en lang doen, als je goed kunt blijven zitten dan kun je rustig solliciteren op de job, waarschijnlijk leer je daar beter rijden.

melanietje14

Dat zou niet gaan paardrijden leer je niet een twee drie .
Dus zou ik het plan van paardrijden is makkelijk uit je hoofd zetten.
Er komt meer bij kijken dan sturen en een rondje galop op een paardenboerderij,en niet elk paard is zo gemakkelijk dat hij niet wil sturen er zijn er ook die een bok kunnen geven.

LadyMadonna

Vanwaar die haast?

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:29

Wat je zegt CC.
Paardrijden kost tijd om dat goed onder de knie te krijgen. dat doe je niet even snel in een paar middagen.
De enige tip ik kan geven is doen doen doen doen doen doen en nog eens doen.

Meggie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:31

Paardrijden kost veel tijd. Het helpt als je elke dag de kans hebt om te rijden met een instructeur. Misschien kan je opzoek gaan naar een bijrijdpaard pony en daarbij lessen nemen?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:31

Dit kan nog wel eens een leuk topic worden... :D
(wacht op de horde bokkers die eerst afschuwelijk verontwaardigd gaan zijn over de vraag, en daarna jou met een priemende vinger gaan terechtwijzen dat je niet kan leren paardrijden op enkele middagen maar dat daar jaaaaren en jaaaaren over gaan. En dan ga je op je knieën moeten zeggen dat je ze gelijk hebben, en dat je nooit ofte nooit meer zo 'n verfoeilijke vraag gaat stellen. Veel succes! +:)+)

(Edit: oh nee, ze zijn er al!)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:32

Leren paardrijden is heel veel kilometers maken en voelen. Dat leer je niet 1, 2, 3. Voldoende goed leren blijven zitten (op een braaf paard) kan je misschien op tijd leren door het gewoon heel veel te doen! Zo veel mogelijk les pakken dus. De meesten hebben er helaas meer tijd voor nodig.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:33

Wel een tip om goed te leren rijden, neem les op zoveel mogelijk verschillende paarden. Ieder paard is anders en verwacht iets anders van zijn ruiter.

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:34

Ik zeg niet dat het fout is, maar helaas zijn er maar weinig mensen die het plotsklaps kunnen. Het lijkt me een super leuke uitdaging en met zo´n doel zou je toch alleen maar enthousiast moeten worden.

MyHorseGirl

Paardrijden leer je niet zomaar even. Je moet er echt gevoel voor hebben en ontwikkelen en je moet ook fanatiek genoeg lessen. Dat heb je echt niet binnen een maand onder de knie.. Onhandig trouwens dat je daar nu pas mee begint terwijl je in het voorjaar stage wil gaan lopen. Lijkt mij dat zoiets een lange termijn plan is en geen korte termijn plan? Waarom per se op een paardenboerderij?

Pearlx

En wat houdt het werk op die paardenboerderij in? Zijn ze op de hoogte dat je nog een beginner bent? Ook het omgaan met paarden is natuurlijk heel belangrijk. Niet alleen het rijden. Als het een stage is neem ik aan dat je ook meer werkzaamheden verricht dan rijdt, of is het een cattle farm?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:35

miezelke schreef:
Dit kan nog wel eens een leuk topic worden... :D
(wacht op de horde bokkers die eerst afschuwelijk verontwaardigd gaan zijn over de vraag, en daarna jou met een priemende vinger gaan terechtwijzen dat je niet kan leren paardrijden op enkele middagen maar dat daar jaaaaren en jaaaaren over gaan. En dan ga je op je knieën moeten zeggen dat je ze gelijk hebben, en dat je nooit ofte nooit meer zo 'n verfoeilijke vraag gaat stellen. Veel succes! +:)+)

(Edit: oh nee, ze zijn er al!)

_O-

Nee maar even serieus, moet je de trein halen? :P Ik vind het wel iets anders als een rijbewijs. Je zit op een paard en je ontwikkeld er gevoel voor.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:36

Tsjah zulke antwoorden kan je verwachten,als we alles in 1 dag konden...zoals men zegt "rome is niet in 1 dag gebouwd". Dat gaat helaas voor veel dingen op,gewoon veel oefenen en trainen en een goede instructeur of instructrice zoeken die je kan helpen met je zwakke en sterke punten.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:37

Sorry moest even lachen.
Paardrijden doe je nooit in een paar middagen.
oja wel. Een hobbelpaard

Was dat maar zo. Was iedereen super goed.
Kon je alles maar in een paar dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:39

Paardrijden gaat vooral om ruitergevoel krijgen en dat doe je door heel veel meters te maken, maar dan heb ik het over jaren, maanden maar geen dagen ;)

IrishDraught

Als je de tijd en het geld hebt om heel veel te oefenen is het in een paar weken redelijk onder de knie te krijgen. Heel veel doen dus. En balans zoeken in de galop gaat iets makkelijker op een paard dat makkelijk galopeert.

Zwartje07

Vraag me ook af vanwaar de haast? Heb je een bepaald doel voor ogen op korte termijn?
De enige manier om het op een hele korte tijd te leren is door veel te lessen en vaak te rijden.
Je zou er dus voor kunnen kiezen om een periode dagelijks te lessen zou wel op dezelfde plek doen want als je overal en nergens naar toe gaat word het wel verwarrend.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:41

Moet je misschien teleurstellen...

Maar ik heb pas echt netjes leren zitten enz na 5 jaar rijervaring :P daarvoor kreeg ik het echt niet onder de knie omdat het te moeilijk was. Je moet op alles tegelijkertijd letten (handen recht op, tenen naar binnen, benen mooi lang maken, rechte rug, naar voren kijken, ellebogen en lichaam in een lijn etc etc etc)

probeer dat maar eens in een paar weken tijd :=

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:44

Goede instructie en heeeeel veel oefenen dan moet het wel lukken met de basisvaardigheden tenminste als je er een beetje gevoel voor hebt. Voor vrijwilligerswerk op een paardenboerderij hoef je vast geen B proef te kunnen rijden.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:45

Gewoon veel lessen komende periode. Natuurlijk leer je het beste paardrijden door het vaak en veel te doen en gaat daar tijd in zitten. Maar als jij komende tijd veel gaat rijden en privelessen neemt leer je heus een klein beetje de basis en voor de rest is het als je eenmaal daar stage loopt gewoon doen. En daar misschien ook af en toe een les nemen? Hopelijk heb je er een beetje gevoel voor;)
Succes!