Filmpjes van Ziranda en mij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Filmpjes van Ziranda en mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 21:52

Voor mijn eigen beeld heb ik mijn training en mijn les laatst laten filmen door mijn moeder. Nadat ik er zelf zorgvuldig naar gekeken heb ben ik ook erg benieuwd wat jullie er van vinden.
Even kort over mij en mijn paard:
Ziranda is 10 jaar en een erg gevoelige merrie. Mijn instructeur noemt haar een schoolpaard, waar hij mee bedoeld dat zodra je de juiste knopjes vind ze alles kan en doet, maar je moet het dan wel precies goed vragen. Ik heb Ziranda inmiddels alweer bijna 7 jaar en heb haar zelf opgeleid. Ik heb nooit heel intensief met haar getraind of wedstrijden gereden (simpel weg omdat de behoefte er van beide kanten niet is) en sinds vorig jaar september zijn we een nieuwe weg ingeslagen. Sinds september krijg ik les van Steef Geelen volgens de methode van Antoine de Bodt. Dit bevalt ons heel goed.

Op dit moment zijn we vooral nog bezig met de juiste stelling en buiging en de plaatsing van het achterbeen. Op de filmpjes zie je ook dat ik Ziranda vrij hoog in tempo laat lopen, dit doe ik bewust om te voorkomen dat ze de activiteit van achter kwijt raakt, stukje bij beetje proberen we meer richting het dragen te gaan en de periode tijdens de training steeds verder uit te breiden.

De kwaliteit van de filmpjes is door het uploaden helaas behoorlijk achteruit gegaan..
Ik hoop dat jullie me nog wat goede tips kunnen geven :)

Tijdens de training:

Tijdens de les:

Zoveel energie krijgt Ziranda van de training tijdens de lessen :D

Bedankt voor het kijken!

feliciaa

Re: Filmpjes van Ziranda en mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 19:51

Is er niemand die tips voor mij heeft naar aanleiding van de filmpjes? :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:01

Mag ik vragen waarom je je hand optilt tijdens stelling vragen? Of laat ik het zo zeggen, wat is de functie van die hand optillen?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 21:50

Dat mag je uiteraard vragen :)
Ik rij volgens de methode van Antoine de Both. Mijn instructeur heeft aan gegeven bij het vragen van de stelling mijn hand op te tillen om de richting aan te geven, dit is dan dus in de plaats van opzij. Het is vervolgens de bedoeling dat zodra ze de stelling heeft aangenomen je de bocht afmaakt dmv het sluiten van de buitenhand en met de binnenhand niet meer vraagt dan alleen de richting. Door de binnenhand niet opzij te bewegen voorkom je dat het paard over het binnenschouder weg kan vallen en het paard dmv de begrenzing op de buitenteugel rechtop met de juiste buiging de bocht maakt. Bij Ziranda moet ik het aangeven van de richting met name in de buiging naar rechts regelmatig in dezelfde bocht herhalen, dit heeft te maken met nog een stukje stijfheid van haar. Uiteindelijk is de bedoeling wel dat de hulpen minimaal worden maar zover zijn we in de training nog niet.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:01

ik vind er lekker uitzien. Mooie constante aanleuning.
Keurig aan de hulpen...
De achterhand mag actiever.
viel me op, tijdens de filmpjes van je training, dat je met VHV been verwisselt, niet blijft zitten, maar juist een pas blijft staan.... Ziet er grappig uit, haha

Ik vind het rijden er keurig uitzien.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 08:54

Dankjewel :) Ik blijf inderdaad staan bij het van been verwisselen, dit is ook iets wat ik van mijn huidige instructeur geleerd heb. De achterhand is inderdaad een puntje waar we aan werken, dit hangt samen met de soepeleheid van haar rug en lendenen, waar ze voorheen veel problemen mee had maar wat nu al ontzettend verbeterd is.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:51

ja, wanner de achterhand sterker gaat worden ,zal ze minder "sloffen".
Maar waarom blijven staan, met van been wisselen? ipv zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:13

noahlady schreef:

Dan geef je het achterbeen meer ruimte ;) ik doe het bij jonge paarden ook vaak.

even nog over de binnenhand, als je deze optilt(ik zit nu op mijn bureaustoel en doe de beweging met mijn hoofd als ik denk aan binnenhand optillen, wat er dan gebeurd is dat het paard achter de loodlijn zou komen en zijn hoofd zou kantelen om de hand te kunnen volgen. Ik zou dan juist zien dat het paard enkel vanuit de kaak en nek buigt en zo juist met de buitenschouder moet compenseren om in balans te blijven. Daarom snap ik die binnenhand niet, ik zie je ook op de rechtervolte wel wat over de schouder wegvallen en uitzwaaien dus vandaar dat ik de theorie niet helemaal waterdicht vind.
In de slangevolte lijk je het paard wat om te gooien, probeer wat rustiger om te stellen, nu maak je het paard het onnodig moeilijk :)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 14:25

Bedankt voor je reactie :) Er zit inderdaad wel wat in wat je zegt, maar ik ervaar bij mijn paard niet dat ze haar hoofd kantelt, alleen rechtsom wil ze dat wel eens doen omdat ze het daar soms nog wat moeilijk vind om in te buigen, juist op het moment dat ik mijn binnehand dan even hoog houdt en haar opsluit met mijn buiten teugel komt ze op een gegeven moment wel in de juiste buiging, als ik alleen mijn buitenhand gebruik blijft ze te recht rechtsom en treedt het binnenachterbeen niet mooi onder. Ik vraag ook niet alleen met mijn binnenhand maar altijd op 2 teugels. Heel erg bedankt voor je tips! :)

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:30

Ik zal aan je benen werken de houding is goed maar ze stiller houden is de kunst

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 14:37

Bedankt voor je reactie :) Van mjin benen ben ik me bewust, dat was mij ook opgevallen in het filmpje. Het is er helaas ingeslopen omdat Ziranda een periode heeft gehad dat ze trager werd en het afleren is helaas lastiger dan aanleren :(

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:01

Joolien schreef:
noahlady schreef:

Dan geef je het achterbeen meer ruimte ;) ik doe het bij jonge paarden ook vaak.

Ah oke! klinkt logisch eigenlijk!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:13

Eindelijk zie ik eens iemand die bezig is met het paard, je bent je goed bewust van wat je aan het doen bent met je paard. +:)+
Tuurlijk zijn er altijd puntjes, je beenhouding idd, dat sluipt er zo snel in als ze niet zo vlot zijn. en is idd weer latig af te leren. }>
En ik vind dat je iets te ver inbuigt, ze moet recht voor het lichaam blijven.
En ik zou zelf meer tempowisselingen willen zien.
Het ziet er erg netjes en rustig uit!