Indezz voor het eerst @ bokt.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Indezz voor het eerst @ bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 17:34

Na 4 maanden hard werken aan mijn angst wil ik jullie het resultaat tonen. Ben eens benieuwd wat jullie ervan vinden! We zijn er nog lang niet maar ons doel was over mijn angst komen en daar zijn we al een heel eind in geslaagd. Ben eind nov. begonnen met uitstappen terwijl iemand indezz vast hield in een kleine bak van 15 x 25m waarbij ik het nog doodeng vond naar nu stappen/draven in een bak van 25 x 60m met plezier! Al zijn er nog momenten die ik spannend vind, maar we hebben al een hele grote vooruitgang geboekt vind ik zelf.

Indezz is een 6.5jarige ruin die met 3 jaar zadelmak is gemaakt, daarna heb ik hem weer weggezet om uit te groeien tot 4.5jaar. Helaas liep het toen niet helemaal als gepland, ik had veel angst opgebouwd na een val van een ander paard waardoor ik erg onzeker was en na een aantal ruiters zand te laten happen werd mijn vertrouwen in Indezz steeds minder. Feb. vorige jaar kreeg hij een peesblessure aan zijn achterbeen en heeft hij 9 maanden stilgestaan ( wel stappen/draven aan de hand opbouwend op het harde) en in november heb ik een fijne ruiter gevonden die met Indezz is begonnen.

Er zijn nog een hoop verbeterpunten, hakken uitdrukken, binnenhand afblijven, benen stilhouden, en indezz heeft de neiging om over buitenschouder weg te lopen, vooral zijn rechterschouder.

Eerste filmpje helaas slechte kwaliteit, maar geeft wel een goede indruk waar we vandaan komen.
Filmpje is van 9 december
https://www.facebook.com/photo.php?v=506620112779347

En een filmpje van vandaag ( deze is HD)
https://www.facebook.com/photo.php?v=555748721199819

ZusJacobs

Re: Indezz voor het eerst @ bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:19

Probeer minder aan de voorkant te zitten en juist van achter naar voor te rijden. Veel te veel focus op de hals die moet buigen inplaats van voorwaarts neerwaarts. Wat dus begint bij de achterhand en niet aan de voorkant. Nu leer je je paardje na te geven op jouw hand, dan wordt het volgen van de hang een lastig iets omdat hij dat nooit begrepen heeft en er dan eerder voor kiest het hoofd omhoog te brengen. Met aan de voorkant prutsen ga je meer verpesten.. Het duurt misschien minder lang maar is echt niet correct. Het ziet er alleen ''mooi'' uit want je paard loopt nageeflijk.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 19:35

Waar zie je dat ik aan de voorkant pruts?
Ik rijd hem nagevelijk door hem van mijn binnenbeen naar mijn buitenhand te rijden. Voorheen had ik de neiging om teveel aan de voorkant te zitten, niet om hem naar beneden te vragen maar om de rem erop te houden ik was ( en soms nog wel ) enorm bang dat hij zou gaan rennen. Juist omdat ik teveel aan de voorkant eraan zat werd hij enorm vervelend, dus ik kan je verzekeren dat dit nu niet het geval is. Wat je ziet wat ik met mijn teugel doe is begrenzen, omdat hij wegloopt over de buitenschouder en daarbij mijn been negeert, daarom pak ik daar de teugel bij dus niet om hem omlaag te vragen. Het knijpen/loslaten is dus het vragen om niet over de buitenschouder weg te lopen, als je bij dit paard iets langer de teugel "vasthoud" komt hij in protest, dus ik vraag hem van de schouder af te blijven en bij elke minimale reactie laat ik los als beloning en vraag daarna opnieuw totdat hij van de schouder af is.
Het stelling vragen is omdat hij vaak nogal wil kijken naar wat er op het erf gebeurd, door even stelling te vragen vraag ik hem bij de les te blijven ipv overal anders. Heeft dus niks te maken met hem naar beneden vragen. Hij kan nog meer op de achterhand, dat ben ik met je eens, vergeet echter niet dat dit paard pas sinds 4 maanden dressuurmatig gereden wordt 2 a 3 keer in de week en wij tweetjes vooral werken aan mijn vertrouwen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:49

Wat een mooie rijbak zeg!

Maar ik vind je handen een beetje streng. Met stelling lijk je je handen naar je toe te doen, ipv opzij.
Verder drijf je hem volgens mij elke pas bij, als je dit blijft doen krijg je een flegmatiek paard. Been is reactie.
Geen reactie is tik + been.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 19:59

Bedankt voor je reactie! Erg fijne rijbak inderdaad alleen beetje groot als je angst hebt haha.
Ik drijf hem inderdaad teveel bij, juist omdat hij flegmatiek is. Probeer erop te letten maar lui paard en zelf nog niet helemaal balans hebben is een moeilijk combinatie. Ik ben 12 jaar een draver gewend geweest die nauwelijks een zweefmoment heeft, Indezz gooit echter hoog op. Maar we blijven eraan werken!
Ook mijn binnenhand zijn we hard mee aan het werk, helaas een puntje die erin is geslopen na jaren geen les gehad te hebben.. Het is zo'n gewoonte geworden, al is het wel minder had voorheen standaard mijn binnenhand iets naar me toe. Ook hiermee blijven we hard aan het werk.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:56

Je filmpjes zijn niet te zien voor niet-facebookgebruikers.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:04

Ik ben het niet helemaal eens met de woorden van je instructrice. Ze zegt dat het tempo goed is zo, maar ze rept met geen woord over de activiteit. Het paard is niet aan het been, en is totaal niet actief. Hij moet veel meer van achteren naar voren met meer activiteit gereden worden. Veel minder met de hand, veel meer reactie op het been. Ik zou juist met dit paard niet terug gaan schakelen, maar naar voren. En als ie daarbij dan zijn hoofd een keer omhoog duwt, is nog niet eens zo erg, zolang hij maar reageert op je been. Pas als je de activiteit die je daarmee krijgt goed constant kunt houden, kun je gaan werken aan de voorkant.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:30

Knap dat je zo je angsten hebt kunnen overwinnen! Ga zo door. De dingen die ik zie aan jouw houding hebben denk ik allemaal te maken met dat je toch nog een hoop spanning in je lijf hebt, en ik snap dat dat gewoon nog tijd en kilometers nodig heeft, maar ik wil je wel meegeven dat het eruit ziet alsof je behoorlijk je schouders en bovenlijf vastzet. Dit zie ik doordat je veel te hoog uit t zadel komt met lichtrijden en daarbij je gewicht te hoog hebt zitten en daardoor wat voorover duikelt. En je handen bewegen met elke drafpas op en neer, wat komt doordat je je schouders en ellebogen hebt vastgezet. Ik weet uit ervaring dat dit veel bewuste aandacht vergt om los te laten. En dat t wellicht handig is als je dit uitprobeert op een ander echt bomproof paard. Probeer dan diep te zitten en denk jezelf naar beneden toe, laat je benen en schouders afhangen en trek je buik aan je navel naar binnen, probeer de spanning uit je schouders en armen los te laten door er bewust aan te denken en af en toe je mond open en dicht (kaken los), schouders rondjes draaien, linksom en rechtsom naar achteren kijken. Neem een goede zitles zodat je alleen met jezelf bezig bent ipv je paard en bouw dat uit als je weer gaat rijden. Als je beter zit, voelt dat zekerder voor indezz en zal hij jou meer vertrouwen en dat versterkt weer jouw houding en zit je zo in de spiraal omhoog. Succes!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 22:27

Bedankt vladimir! Ikzelf denk inderdaad dat een hoop nog bij de spanning van mij ligt. Spanning die al voor zeker 80% minder is, maar om helemaal over mijn angst te komen zal ik steeds weer wat spannende momenten moeten opzoeken om daarin te leren vertrouwen.
Ik snap wat je zegt over een ander paard, heb ook eerst op andere paarden gereden voordat ik op Indezz weer ben gestapt, probleem is dat ik elk paard akelig vind. Ik ben bang om controle te verliezen, heb ik het vertrouwen op een paard helpt dat toch niet bij mijn vertrouwen met Indezz. Voor zijn ervarenheid is hij heel erg braaf, nadeel is dat hij mij behoorlijk goed aanvoelt ( doet elk paard maar heb hem vanaf dat hij 4wkn is dus hij voelt elke emotie haarfijn aan ) en van mijn onzekerheid maakt hij misbruik door op dat moment dingen uit te proberen om onder het werk uit te komen. Helemaal logisch voor een paard. Ik vind echter dat hij enorm zijn best op dit moment doet om toch voor mij te willen werken ondanks dat mijn hulpen niet altijd duidelijk voor hem zijn vanwege mijn spanning.
Vandaag was de 3de keer dat ik in deze bak reed, eerste keer eerst aan de longe en beide op tijdstippen dat het heel rustig was op stal. Vandaag gebeurde er vanalles op stal, waren stro en hooi aan het pakken met de tractor waarbij ze met de balen langs de bak afreden, kinderlessen waardoor auto's langs de bakrand stopte en deuren open/dicht gingen, kinderen die rond rende ed. Ergens weet ik dat Indezz er niet op reageerd, maar toch geeft het voor mij even weer veel spanning, daar wordt het rijtechnisch niet beter op maar het zijn de drempels waar ik toch overheen moet
Ik laat me vaker filmen omdat ik vaak het gevoel heb dat hij vanalles onder me doet, op film zie ik dat het veel minder erg is als dat ik denk te voelen. Bovendien kan ik daarop zien wat ik doe, en wat zijn reactie daarop is. Ik kom hier teveel aan de binnenkant, daar ben ik me van bewust, daarom ging hij op het einde nog erger over de buitenschouder wegvallen.. Eerst durf ik dan niet meer aan te rijden maar uiteindelijk laat ik hem dan toch los en ga er weer meer aan rijden en voila meneer loopt ineens weer braaf geconcentreerd verder. Om zo'n dingen op film te zien maakt mij meer bewust van wat ik doe en zijn reactie en dat geeft mij vertrouwen omdat hij immers niks fout doet.

Misschien had ik het beter op Rijden in the picture kunnen zetten, maar ondanks dat hij rijtechnisch verre van perfect is ben ik wel trots op wat we tot nu toe hebben bereikt samen!
Ik moet nog meer los gaan laten op momenten dat ik het spannend vind, maar het gaat ook al stukken beter als dat ik eerst deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:34

Ik ben het met kleinvosje eens, ik hoor je instructrice zeggen over terugschakelen en daarin een ophouding maken, maar dan begrijp ik dus dat je voor langere tijd druk aan de voorkant moet uitoefenen en dan weer loslaten zodat hij meer lengte krijgt in de hals? Vind jij dat logisch?
Een paard krijgt lengte in de hals en in het lichaam als je hem gaat activeren, en dan bedoel ik niet harder, maar meer activiteit in het lichaam. Beter aan je been en zit en meer activiteit in de achterhand. dat krijg je enkel voor elkaar door hem beter aan je been te maken en met je zit het tempo weer op te vangen om te laten weten dat hij niet harder mag maar alleen actiever mag. daardoor gaat het paard ook de hand opzoeken en zodra hij dat doet kun jij aan die voorkant gaan bepalen waar dat hoofd heen gaat. Omdat het paard naar de hand toe komt kun jij de hals uit gaan schuiven en zo lengte krijgen. Dus niet door een lange? ophouding te maken en dan los te laten.

Als je terug wilt schakelen kun je dat in deze fase veel beter doen met je zit door langzamer te gaan lichtrijden. Je kunt dan wel een ophouding maken aan de voorkant mocht het paard de zithulp niet begrijpen maar uiteindelijk moet het paard snappen dat als jij langzamer gaat lichtrijden hij het ritme moet volgen. Zo hoef je niet aan de voorkant te zitten maar kan je de voorkant en je hand gebruiken om hem ondanks het langzamere tempo toch actief te houden. Zo leert een paard terug te komen in tempo maar wel actief te blijven en zo de achterhand goed aan het werk te houden. Imo is dat de basis, of je nu bang bent of niet, want zo krijg je het snelst controle.

Nog even over die stelling en buiging, hij valt nu constant over de schouder weg, probeer dan juist je paard rechter te houden zodat je de buitenschouder meer meeneemt, dus buitenteugel in contact, binnenhand insturen opzij, met je buitenbeen meedrukken en met je binnenbeen ervoor zorgen dat hij niet naar binnen valt.

Het klinkt allemaal lastig, je moet veel tegelijk doen maar het is zeker niet onmogelijk en met goede hulp snel te leren :)

Succes en ik zou je kunnen aanraden om een andere instructrice te zoeken :)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 17:15

Terug schakelen moet ik niet door een ophouding te maken, de ophouding die zij daar bedoel is om hem te begrenzen aan de buitenkant zodat hij daar niet over de schouder wegvalt. Zij zegt nergens dat ik moet terug schakelen alleen dat hij niet harder hoeft, hij moet wel actiever maar hij moet niet onder me uit gaan rennen. Dat was iets wat dit paard dus deed en soms in begin nog weleens doet, hij gaat dan rennen om onder het werk uit te komen.

Over de stelling dat is precies hoe ik het probeer te doen, alleen dat begrijpt hij nog niet helemaal. Hij negeert mijn begrenzende buitenteugel en been omdat ik daar niet duidelijk genoeg ben. Ik moet daar juist even van de binnenteugel afblijven want anders valt hij juist naar buiten, stelling neemt hij al teveel van zichzelf alleen zonder te buigen in zijn lichaam linksom. Dus ik wil juist dat hij meer gaat buigen om mijn binnenbeen. Het klopt wel wat zij zegt, alleen zodra ik hem voel weglopen over de schouder pak ik uit angst de binnenteugel erbij omdat ik hem daar wel corrigeren wat alleen averechts werkt natuurlijk omdat ik hem daarmee nog meer uit balans haal.
De enige keer wanneer ik stelling vraag is wanneer hij rond loopt te kijken, om even de aandacht weer bij mij te krijgen. Rijtechnisch niet helemaal correct, maar voor nu werkt het voor hem en mij om zijn aandacht weer snel bij de les te krijgen waardoor ik durf door te rijden.

Heb je eerste filmpje ook gezien of is je commetaar alleen op het tweede filmpje?
Het is niet mijn instructrice, maar iemand die veel ervaring heeft met jonge paarden doorrijden. Haar doel bij mij was en is om mij te helpen van mijn angst af te komen. En daar is zij de eerste die het lukt. Zij is geen instructrice, de andere 4 waren dat wel en konden me rijtechnisch beter ondersteunen misschien maar dan moet ik toch wel eerst op het paard durven.

Voor een paard dat 3 mnd onder het zadel is met een bange ruiter die de afgelopen 3 jaar ook nauwelijks meer gereden heeft en pas sinds een week of 2 ernaan durft te rijden vind ik hem toch al aardig goed van achter naar voor lopen. Bij haar doet hij dat beter, maargoed daar komen wij ook nog wel. Maar typisch bokt om mensen af te kraken.
Rijtechnisch wordt hij echt niet slecht gereden, en zodra ik meer kan ontspannen zal het alleen maar nog beter gaan dat heeft alleen km's nodig. En door mijn spanning doe ik weleens dingen die rijtechnisch niet correct zijn, daar ben ik me van bewust daarom rijd ik ook alleen met begeleiding erbij.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:17

twinducklin schreef:
Terug schakelen moet ik niet door een ophouding te maken, de ophouding die zij daar bedoel is om hem te begrenzen aan de buitenkant zodat hij daar niet over de schouder wegvalt. Zij zegt nergens dat ik moet terug schakelen alleen dat hij niet harder hoeft, hij moet wel actiever maar hij moet niet onder me uit gaan rennen. Dat was iets wat dit paard dus deed en soms in begin nog weleens doet, hij gaat dan rennen om onder het werk uit te komen.

Ik kijk even terug naar het tweede filmpje, en daar zegt ze rond de 45 seconden toch echt: "probeer maar wat terug te schakelen. Even een ophouding...". Dat zijn haar letterlijke woorden. Op het moment dat ze zegt dat je een ophouding maakt, moet ze in mijn ogen ook uitleggen WAAROM je die ophouding moet maken, zodat je leert wat waarvoor de oplossing is. Zoals ze het nu zegt is de ophouding de oplossing voor het terugschakelen, want daar moest je mee bezig.

Citaat:
Over de stelling dat is precies hoe ik het probeer te doen, alleen dat begrijpt hij nog niet helemaal. Hij negeert mijn begrenzende buitenteugel en been omdat ik daar niet duidelijk genoeg ben. Ik moet daar juist even van de binnenteugel afblijven want anders valt hij juist naar buiten, stelling neemt hij al teveel van zichzelf alleen zonder te buigen in zijn lichaam linksom. Dus ik wil juist dat hij meer gaat buigen om mijn binnenbeen. Het klopt wel wat zij zegt, alleen zodra ik hem voel weglopen over de schouder pak ik uit angst de binnenteugel erbij omdat ik hem daar wel corrigeren wat alleen averechts werkt natuurlijk omdat ik hem daarmee nog meer uit balans haal.
De enige keer wanneer ik stelling vraag is wanneer hij rond loopt te kijken, om even de aandacht weer bij mij te krijgen. Rijtechnisch niet helemaal correct, maar voor nu werkt het voor hem en mij om zijn aandacht weer snel bij de les te krijgen waardoor ik durf door te rijden.

Als je nu al begint met dingen fout aanleren zoals je zelf in je laatste zin aangeeft, kun je het maar beter niet vragen. Iets wat fout aangeleerd is goed maken is namelijk vele malen moeilijker dan iets fout aanleren. Stelling vraag je niet door je binnenhand naar je toe te halen maar door em iets opzij te zetten. Nog verder opzij is buiging vragen.

Citaat:
Heb je eerste filmpje ook gezien of is je commetaar alleen op het tweede filmpje?
Het is niet mijn instructrice, maar iemand die veel ervaring heeft met jonge paarden doorrijden. Haar doel bij mij was en is om mij te helpen van mijn angst af te komen. En daar is zij de eerste die het lukt. Zij is geen instructrice, de andere 4 waren dat wel en konden me rijtechnisch beter ondersteunen misschien maar dan moet ik toch wel eerst op het paard durven.

Niet banketstaaf bedoel of zo, maar dit stukje verklaart wel wat. Iemand die goed kan rijden, hoeft niet noodzakelijk ook een goede instructrice te zijn, kunnen overbrengen van de juiste informatie op de juiste momenten. Ik zou dat toch terug grijpen op een instructrice die dat wel kan.

Citaat:
Voor een paard dat 3 mnd onder het zadel is met een bange ruiter die de afgelopen 3 jaar ook nauwelijks meer gereden heeft en pas sinds een week of 2 ernaan durft te rijden vind ik hem toch al aardig goed van achter naar voor lopen. Bij haar doet hij dat beter, maargoed daar komen wij ook nog wel. Maar typisch bokt om mensen af te kraken.
Rijtechnisch wordt hij echt niet slecht gereden, en zodra ik meer kan ontspannen zal het alleen maar nog beter gaan dat heeft alleen km's nodig. En door mijn spanning doe ik weleens dingen die rijtechnisch niet correct zijn, daar ben ik me van bewust daarom rijd ik ook alleen met begeleiding erbij.

Het is blijkbaar ook typisch Bokt om niet goed met aanwijzingen en opmerkingen om te kunnen gaan. Ik snap dat je blij bent dat je weer een beetje durft te rijden, maar maak dan een itp zodat je geen aanwijzingen hoeft te ontvangen. De aanwijzingen die je krijgt zijn helemaal niet verkeerd, maar je wil ze niet horen, wat jammer is, ze kunnen je echt wel helpen te verbeteren. Er wordt niets afgekraakt verder...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 18:53

Ik doe wel wat met de aanwijzingen en opmerkingen, alleen ik leg ze uit. Ze hoeft niet alles letterlijk uit leggen wat ik moet doen, ik wéét dat in overgang terug op mijn zit moet.
Ik leg in begin al uit dat ik wéét dat ik van mijn binnenhand moet afblijven, ik weet dat ik hem niet naar me toe mag halen, maar ik leg uit dat dit iets is wat ik uit angst nog doe. Hier wordt ik op het rijden duizend keer op gewezen, het is al veel minder maar ik weet dat dit nog een verbeterpunt is.
Ik doe wel wat met het commetaar, maar m.i. wordt het meisje wat me helpt, hier wel afgekraakt terwijl haar doel is om mij te helpen over mij angst te komen. Rijtechnisch heb ik een goede instructrice, maar om les te krijgen moest ik wel eerst op het paard durven stappen. Als ik les heb zoek ik niet bewust nieuwe dingen op, iets wat ik met haar wel doe. Dat geeft spanning, maar voor nu moet ik eerst durven blijven rijden en wordt ik wel gewezen op mijn binnenhand / het weglopen over de schouder / het begrenzen van die schouder / buiging vragen om mijn binnenbeen / tempo controle / en niet teveel drijven, ik heb een zweep en moet die bij geen reactie gebruiken ipv 3 x been geven.

Dat het nog veel beter kan ben ik me van bewust. En mensen mogen best verbeterpunten geven, maar ik heb hier nog niks geleerd wat ik niet doe. Alleen jullie zien in een filmpje van 5 min waarbij ik veel spanning heb, jullie beoordelen wat jullie zien dat snap ik. Ook heb ik al eerder gemeld dat ik inderdaad mijn topic beter op rijden in de picture had moeten zetten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:56

Wat fijn dat je weer op je paard durft te rijden! Dat is overwinning 1!

Ik heb ook wat door de bak gestuift met een paard dat over de buitenschouder wegvalt... en ja, je weet dat je buitenteugel erbij moet pakken, maar automatisch pak je je binnenteugel erbij om jezelf te redden. Het enige wat bij mij werkte was constant tegen mezelf zeggen: af van de binnenhand, binnenhand los. Ook het naar buitenstellen werkte (hoewel dat voor je gevoel raar is als je zo door de bak vliegt).

Ik vind wel dat je paardje echt veel te traag is en jij veel te veel drijft. Been = reactie. Zolang je paard niet reageert op je been, kan je ook nooit die buitenkant begrenzen. Je moet echt meer van achter naar voren rijden en je hand los durven laten. Dan zul je merken dat het begrenzen ook makkelijker wordt.

Ook vind ik dat je handen wel heer erg meedeinen met je lichtrijden.

Wat doet je paardje precies? Waar ben je bang voor?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 18:31

@ zap dat stoorde mij eigenlijk het meeste toen ik mezelf terug zag op het filmpje, mijn benen dat had ik voorheen niet. Ipv dat ik aantik met zweep als hij niet reageerd heb ik mezelf aangeleerd om maar steeds bij te drijven blijkbaar. Moet echt erop gaan letten dat ik mijn benen ontspan en hakken uitdruk, alleen drijven bij hulp, geen reactie = tik. Hij is al veel beter voorwaarts maar als hij moe wordt dan wordt hij erg lui, maargoed dan mag ook niet natuurlijk been=been en daar moet hij op reageren.
Ook mijn handen, denk dat dat nog een gedeelte spanning is, heb me voorgenomen de volgende keer bewust tijdens het rijden mijn schouders proberen te gaan ontspannen. Twee punten waarmee ik hard aan het werk ga. Ik zelf denk als ik die twee punten verbeter het alweer een stuk beter zal gaan.

Wat hij altijd deed was dat over de schouder weg lopen en dan voordat je de hoefslag op draait omdraaien en de andere kant op rennen. Hij laat zich nu corrigeren alleen ik ben op zo'n momenten bang dat hij het weer gaat doen dat ik aan de binnenteugel ga trekken ipv buitenteugel op contact houd en drijf met been dus waardoor ik de situatie nog erger maak als dat hij was want als reactie valt hij nog meer naar buiten toe natuurlijk.

Hij is al veel beter aan het been als hij was, maar het moet nog een stuk beter. Al moet ik eerst mijn benen stil gaan houden dan zodat de hulp ook duidelijk wordt. Filmpje was dus weer eens een bewustwoording dat ik nog meer aan mezelf ga werken, krijg het wel steeds te horen maar met terug zien is het wel duidelijker.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:03

Mijn pony deed dat ook. Of althans, eigenlijk is het de schuld van de ruiter. Het is heel moeilijk af te leren, maar als je eenmaal merkt dat het echt werkt als je je binnenhand los laat, dan gaat het hard hoor! Probeer korte stukjes te rijden. Dus bv 10 min fanatiek en dan ff paar rondjes stappen. Vervolgens weer ff 10 min fanatiek en weer ontspannen. Het is vooral voor jou als ruiter heel inspannend.

Wees maar blij met zo'n pony! Daar leer je van rijden