.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 14:17

.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 20-09-23 05:13, in het totaal 4 keer bewerkt

esmeerodrigo

Re: Jonge IJslander doet stoer in de bak, tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:23

Ten eerste : wat een leuke ruin ! En ten tweede : ik vind je zit al aardig netjes :)

Wat bij mijn merrie hielp om te ontspannen was spelen met de lengte van de teugels. Een paar pasjes wat langer, dan weer iets oppakken. Zo ging ze naar mijn hand zoeken

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:28

Ik heb niet veel ervaring met ijslanders en de manier van rijden, vind het er gewoon vrolijk en leuk uitzien :)) wat een dropje <3
Ik heb wel het idee dat je constant druk op je teugels hebt staan? Alsof je haar hoofd als het ware steeds op tilt. Klopt dit?

En waar zit je ergens in arnhem, ik woon er namelijk, ben wel benieuwd :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:32

Je zit er netjes op! Wel lijken je handen erg ver naar voren te zitten, een eind halverwege zijn hals al. Probeer je handen eens wat meer bij je te houden (knikje in je ellebogen) :)

Enne... als ontspanning je doel is zou ik me vooral even niet druk maken om wat hij met zijn hoofd doet. Dat hoofd komt wel, en helemaal vanzelf en gratis en voor niks, als hij zijn buik en rug meer gaat gebruiken. Focussen op wat hij met de kop doet levert vaak juist meer spanning op bij het paard, en vooral bij de ruiter.

Succes +:)+

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:51

Ten eerste: jouw houding vind ik helemaal niet slecht!

Ten tweede: laat hij wel zijn hoofd zakken als je hem helemaal los laat van voren? Gaat hij dan wel uit zichzelf zoeken naar een lagere halshouding?
Als dat zo is kun je proberen af en toe vanuit daar omhoog te werken.
Als het niet zo is, vooral niet te druk om maken, dat komt veelal vanzelf wel ;)

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:53

Eens met Koper :)
Ik krijg wel het idee dat je heel veel nadenkt tijdens je rijden, klopt dat? Of iig heel bewust bent van het feit dat er foto's gemaakt worden en daardoor wat geforceerd gaat zitten?
Vind het super dat je hem zo lekker de tijd en ruimte geeft om z'n eigen balans te vinden, maar denk dat je hem ook zeker kunt helpen door er soms wat meer aan te rijden.

Jullie zijn echt een leuk stel!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:03

Ik denk dat ook dat je je vooral niet moet focussen op de voorkant. Laat je teugels langer en ga op je zit wendingen etc rijden. Maar pas op dat je door je wendingen niet juist zorgt voor spanning. Sommige paarden hebben moeite met balans en door het vele draaien houden ze zich in balans door wat spanning. Veel kleine schakelingen in je tempo rijden, hoeft voor een buitenstaander niet eens zichtbaar te zijn, maar het gevoel dat je met slippende koppeling weg en terug kan schakelen. Door het schakelen, maak je een paard sterker in de buik spieren, mits je dit op je zit en ademhaling doet en niet op tegeldruk.
Jou houding vind ik zo op de foto netjes, al vind ik je beugels aan de lange kant. Maar kan niet zien of je daarmee hem hindert in zijn beweging. Je elleboog in een duidelijkere knik houden om goed mee te kunnen veren met de beweging van zijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:28

Wat een gave foto's Sonja!

Je houding vind ik echt heel mooi en zo te lezen velen met mij :j
Je hakken kun je nog wat meer naar buiten drukken zodat je tenen niet naar buiten wijzen maar verder zit je mooi!

Ik zou ook iets meer teugel geven en meer op je zit en benen rijden denk ik. Ik ga helemaal mee in wat Japeloup zegt :j

Ik zou ook inderdaad kijken voor les, heel erg fijn om zo'n stukje ondersteuning te hebben :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:33

Ik word vrolijk van deze foto's, ponytje ziet er echt uit alsof hij het prima vind.
Koppie wat laten zakken zodat de rug wat mee gaat doen en dan ben je al een heel eind denk ik ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 17:12

Woow, even naar het bos met de honden en bij terugkomst al zo veel bruikbare tips en leuke complimenten, bedankt hoor! *\o/* Een paar reacties:

Esmeehh, wat een goede, praktische tip! Ik ga het meteen toepassen deze week.

leeneliefje, ik snap precies wat je bedoelt met het optillen van het hoofd zoals jij beschrijft, zie dat zelf ook op de foto's. Het gekke is dus dat ik alleen contact houd en juist geen druk zet op de teugels, of ze optil, daar houd ik helemaal niet van. Ik vraag mezelf dan ook af waar het beeld vandaan komt, maar misschien kan ik er met de tips uit dit topic al goed aan werken. Over onze standplaats stuur ik je zo even een pb :D

Koper, bedankt, die handen zie ik nu ook! Over zijn hoofd als 'doel' maak ik me verder ook niet druk, ik weet dat de ontspanning ergens anders vandaan komt en focus tijdens het rijden dan ook niet op het hoofd, maar als ik de foto's zie, denk ik wel aan zijn arme rug. Daar maak ik me wel druk om!

BernetteO, hij zoekt de teugels niet op als ik ze laat hangen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat hij dat vandaag wél deed, nadat we een kwartiertje wendingen en voltes hadden gereden. Dus het zit er wel in!

chimello, bedankt voor het compliment!

RTM, tijdens het rijden ben ik eigenlijk altijd bewust bezig met mijn houding, dus dat nadenkende kan wel kloppen. Hoe zou jij hem er wat meer aan rijden, zoals je zegt? Ben wel benieuwd naar hoe anderen dat zouden aanpakken. En bedankt voor het compliment :D

Japeloup, een bruikbaar verhaal :j Dat van de spanning opbouwen in wendingen herken ik wel. Hij valt niet terug in stap tijdens een wending, maar heeft er soms wel moeite mee. Ik ga met de tips bezig, dank je!

jokari, ja, hij is vrij groot, een lekkere beer :D Dank je!

Wubwub, die tenen inderdaad, lastig met zo'n breed paard haha! Les is misschien geen overbodige luxe he :)

Azmay, Geisli vindt het ook allemaal wel gezellig, een vrolijke Frans is het! Heb je misschien nog concrete tips over hoe jij het zou aanpakken?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:28

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:33

Hou je ons hier op de hoogte van jullie vorderingen? Let er op als je opzoek gaat naar instructie, dat je iemand neemt met kennis van de IJslanders. Natuurlijk zijn het paarden en werken de basis dingen grotendeels gelijk. Maar hebben toch een andere bouw en karakter die wel kennis en ervaring vereist.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:50

Of doe zoals ik: zoek een dressuurlesmens wat vervolgens helemaal IJslanderenthousiast wordt *\%/*

Geis z'n arme rug kun je denk ik helpen met de oefeningen die Japeloup beschreef. Daar wordt hij sterker van in z'n buik en dan kan hij z'n rug ook beter gebruiken. En een paard kan natuurlijk ook mét ruggebruik én met oprichting lopen. Het jouwe nu nog niet, en misschien is het je doel ook wel niet, maar dat hij z'n hoofd hoog houdt betekent natuurlijk niet automatisch dat hij z'n rug aan het vernachelen is. Ik vind het er meer uitzien alsof hij op zoek is naar een manier om in balans te blijven, en dat hij dat dus met z'n hals en hoofd doet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 19:14

Japeloup, ik hoop over een tijdje inderdaad alweer heel andere foto's te kunnen laten zien :j Probleem is een beetje dat er op mijn stal eigenlijk geen instructie van buitenaf welkom is, dus we zullen zien hoe ver we komen!

Koper, misschien weet ik er zelf niet genoeg van, maar ik denk dat het lopen met een weggedrukte rug geen oprichting genoemd kan worden? Ik denk inderdaad wél dat het met balans te maken heeft, dus dat is ook iets waar we aan moeten blijven werken.

Over het sterker maken gesproken, hij wordt nu beleerd voor de sulky en het was erg grappig om vandaag te zien hoe hij voor het wagentje zijn hals wél helemaal strekt als hij die ruimte krijgt. Dus misschien dat het mennen ons nog wel gaat helpen op rijtechnisch gebied :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:59

Sonja, zijn er meer ijslanders bij jullie op stal of instructie die jou kan helpen met je paard. Want ik kan me haast niet voorstellen dat als jij ijslander wedstrijden wilt gaan rijden en er geen instructie is die jou daarbij kan helpen dat het niet toegestaan is om dan instructie van buitenaf er bij te halen. Ik zou iig vragen om een uitzondering als dat het geval is.

Wel apart dat hij voor de sulky wel zijn hals laat vallen, dat geeft toch te denken dat er iets hem niet lekker zit onder de man. Dat kan zijn je zadel, of dat jij wellicht onbedoeld en onbewust hem ergens hindert. Hoe is hij zonder zadel? En hoe is hij met een andere ruiter?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 20:03

Japeloup, ik ben de enige met een IJslander! Dus dat wordt een poging tot overleg, er moet vast iets te regelen zijn.

Zonder zadel heb ik hem eigenlijk al een hele tijd niet gereden, dus dat zou ik weer eens moeten doen. Met een andere ruiter laat hij hetzelfde zien. Zaterdag liet hij na een kleine 3 kwartier rijden wel zijn hals vallen toen we van ons oefenveldje terug naar stal draafden, dus hij kán het wel. Maar onder het zadel heeft hij er dus beduidend meer moeite mee dan onbelast.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:11

Wat een leuke ijs :)
Mij valt vooral op dat je je been erg lijkt af te steken.
Op die manier is een paard erg moeilijk naar de ontspanning te rijden. Probeer eraan te denken dat je met je been naar je hand drijft. Is je paard te loperig, dan is het juist zaak om er aan te werken dat hij het been aanneemt en terug komt aan je zit.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:17

Ik zou dan zeker gaan overleggen, en je hebt het over een oefenveldje, daar kan je toch ook iemand naar toe laten komen om je te helpen!?
Geen idee hoe de instructie is op jou stal, maar echt neem van mij aan, de IJslander vraagt wel een andere kijk dan een 3 gangen paard, de meeste instructeurs die engels zijn geschoold zullen ze niet echt snappen. Heeft mij ook wat tijd, moeite en geld gekost, en ben nog steeds lerende.
Mijn advies is echt zoek bv op http://www.vit-ijslandsepaarden.nl/ naar een instructeur bij jou in de buurt die kennis heeft van het ras.

Sizzle: ben je bekend met de IJslander?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:21

Ja, maar enkel ijslanders die dressuurmatig ook correct gereden worden. En dan blijkt het uiteindelijk ook gewoon een paard te zijn ;)

De klassieke rijkunst werkt ook bij ijslanders.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:28

Sonja89 schreef:
Koper, misschien weet ik er zelf niet genoeg van, maar ik denk dat het lopen met een weggedrukte rug geen oprichting genoemd kan worden?

Nee dat denk ik ook niet. Ik had het over kop omhoog versus niet kop omhoog :)

Sizzle, ik ben nu ineens heeeel benieuwd hoe jij een vijfganger die alleen maar zwijnt dan aan het draven zou krijgen. Vertel es? :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:00

Zoals bij elk paard kun je voor de motivatie het beste werken aan zijn sterke gangen, dan komen de zwakkere vanzelf steeds kleine stukjes mee op de duur. Draaft hij helemaal nooit? Of gewoon liever niet? Kun je hem aan de hand (kaptoom) ook niet klein aandraven?
In iedergeval help het been afsteken nooit want dan druk je je zelf uit het zadel en zit niet meer in het zadel. Je geeft het paard dan alle kans zich te onttrekken en rennerig te worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:04

Ik heb het in mijn voorbeeld over een paard wat draaft noch tölt. Hij heeft dus geen sterke gangen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:10

Dan is er bijna altijd wat mis kwa lichaamsspanning of spieropbouw.
Dat is niet gek veel anders dan een laterale draver een diagonaal leren, een lateraal stappende warmbloed in 4 takt krijgen, of een tuiger die afgestraft is op galop leren doorgalloperen: heeeel veel geduld, kleine doelen stellen en continue terug naar de ontspanning.
Mijn 'juf' is een klassieke instructie en traint regelmatig de paarden van een internationale ijslander bekendheid in Duitsland (waarvan de naam me even ontschoten is). Sinds hij zijn paarden klassiek is gaan benaderen zijn ze beter gaan tölten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:16

Sizzle schreef:
Dan is er bijna altijd wat mis kwa lichaamsspanning of spieropbouw.

Toch wel? ;)

Je theorietje klinkt aardig maar wel of geen IJslanderervaring maakt wel degelijk verschil. Niet alleen qua gangenwerk maar ook qua karakter. Ik merk bij voorbeeld veel vooruitgang bij mijn lesmens sinds ze op IJslanders rijdt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 04:31

Vind jij het correct dan om je been weg te steken?
Want het gaat hier om de foto's uit de OP, niet over een theoretisch geval die ik niet ken.
Het helpt om een ras goed te kennen, maar het blijft een paard.