doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 19:44

Ik heb een probleem,
Altijd als ik doorzit ga ik stuiteren, het maakt niet uit op wat voor paard ik zit.
Ik heb al best vaak zitles gehad, maar het wordt niet beter.
Hoe kan ik beter leren doorzitten?
Alvast bedankt voor het lezen.

SaartjeNina

Re: doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:47

je voeten uit de beugels doen, of een keer zonder zadel rijden, bijv voltige doen, daar leer je beter van zitten

sarahmilton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:49

Probeer goed je twee zitbeenknobbels te voelen en ga zo goed mogelijk mee met de bewegingen van je paard. Probeer ook je benen niet op te trekken maar goed steun te zoeken op je beugels en je benen lang maken.
Verder veel oefenen! Op een gegeven moment gaat het vast lukken ;)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 19:53

Dankjulliewel, maar het gekke is, dat ik zonder beugels, of zonder zadel wel gewoon kan zitten, is dat raar?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:57

Misschien trek je onbewust je voeten op als je met beugels rijdt?

jnax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:16

probeer naar achteren te gaan zitten en je lichaam helemaal te ontspannen.
dat heeft mij geholpen

duinmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:19

Het kan zijn dat je te ver achter in het zadel gaat zitten. Daardoor zou je je bekken niet kunnen kantelen. Probeer dus, als je in het zadel gaat zitten, voorin te gaan zitten waardoor je je bekken kantelt en makkelijker kunt blijven zitten.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:21

ik klem mn bovenbenen altijd vast, dan gebeurd dat niet. Rijd je met rijbroek met kunstlerenzitvlak? dit verbeterde mijn doorzitten namelijk ook al

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:29

Mijn ervaring is dat hoe beter mijn paard over haar rug gaat lopen, hoe makkelijker doorzitten gaat. Het is dus ook een wisselwerking tussen ruiter en paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 05:20

Bij mij maakt het zadel zelf ook heel veel uit. Op mijn vorige zadel had ik er problemen mee als het tempo hoger kwam te liggen. Met mijn huidige zadel zit ik als een huis en is het doorzitten echt genieten (zowel voor mij als mijn paard).

Ontspanning is het basis voor het doorzitten. Alles wat je aanklemt zorgt ervoor dat je uit het zadel komt, en daardoor kun je niet meer doorzitten, maar ga je stuiteren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 06:05

sarahmilton schreef:
Probeer goed je twee zitbeenknobbels te voelen en ga zo goed mogelijk mee met de bewegingen van je paard. Probeer ook je benen niet op te trekken maar goed steun te zoeken op je beugels en je benen lang maken.

Je moet niet op je zitbeenknobbels zitten hoor, maar juist erachter, wellicht dat dat ook al helpt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 06:10

Maartje1990 schreef:
sarahmilton schreef:

Je moet niet op je zitbeenknobbels zitten hoor, maar juist erachter, wellicht dat dat ook al helpt

Hier ben ik het niet mee eens. Je zitbeenknobbels daar hoor je JUIST op te zitten, en ze wijzen recht naar beneden. Als je erachter gaat zitten, dan hang je in je onderrug en kom je achter de beweging van je paard aan. Uiterst ongewenst. Daarbij moet je je zitbeenknobbels echt in het zadel voelen, want anders ben je je bilspieren aan het spannen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 06:20

Angela lees je eens in in centered riding. Als je op je zitbeenknobbels zit kun je zo uit het zadel getrokken worden. Je kunt overigens nog steeds netjes rechtop zitten hoor

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 08:34

Dankjulliewel, vandaag ga ik weer paardrijden en dan ga ik de tips gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:54

Je kan ook oefenen zonder beugels :) Bij mij ging het eigenlijk vanzelf, eerst stuiterde ik maar en toen opeens moesten we het weer in de les doen en kon ik het! Tip van mij: bovenbeen spieren wat aanspannen, proberen rechtop te blijven zitten en het ritme van je paard te vinden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:00

Ik heb het deze les geoefend, het ging best goed.
Alleen ik merk dat ik heel erg ga klemmen en daardoor beenkramp krijg,
Hebben jullie daarvoor nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:02

Je hakken uit blijven duwen. Dan kan je ook niet meer klemmen :) Maar je moet ook niet al te veel op je beugels steunen. Ik had is een keer dat ik op mijn vriendins haar paard reed en ik daar niet op kon doorzitten, totdat ik zonder beugels ging rijden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 18:04

oke, dat ga ik de volgende keer proberen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 05:41

Maartje1990 schreef:
Angela lees je eens in in centered riding. Als je op je zitbeenknobbels zit kun je zo uit het zadel getrokken worden. Je kunt overigens nog steeds netjes rechtop zitten hoor

Daar zou ik graag een plaatje van willen zien waarin de ruiter rechtop zit, maar ACHTER de zitbeenbotjes. Volgens mij is dat namelijk onmogelijk, en ook in de centered riding werkt de ruiter volgens mij loodrecht naar beneden in.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 07:11

Ik weet niet wat voor Centered Riding lessen jij gehad hebt, Maartje, maar ik heb tijdens de CR instructeursopleiding toch echt geleerd om midden op je zitbeenknobbels te zitten. Ik ga dus mee met Angela. Als je op de achterkant van je zitbeenknobbels zit is je rug bol en hang je naar achter. In die houding kom je achter de beweging van je paard aan en kan je de bewegingen niet uitzitten. Je bent niet in balans.

Om goed te kunnen doorzitten is ontspannen echt belangrijk. Zodra je iets gaat aanklemmen ga je stuiteren. Doe eens helemaal niks met je benen. Alsof ze niet bestaan. Daarbij is het ook belangrijk dat je goed vanuit je buik blijft ademen, dus niet hoog vanuit je borstkas. Laat je paard in een laag tempo lopen, dat is tot je het doorzitten beter onder de knie hebt makkelijker. Oefen korte stukjes. Zodra je merkt dat je gaat stuiteren, ga dan terug naar stap, zoek opnieuw je balans en draaf weer aan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:06

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:25

Maartje1990 schreef:

Uhm, ik rijd op die manier en je moet JUIST op je zitbeenknobbels zitten. Je hebt 3 steunpunten waar ke op zit: je 2 zitbeenknobbels en schaambeen. Dan zit je recht en goed. Als je je bekkem gaat kantelen lijkt t me veel moeilijker om die klappem op te vangen? De klappen vang je op met je buikspieren namelijk. Als je je bekken kantelt, heb je die al aangespannen.

Allereerst zou ik niet te veel/ te lang doorzitten als jij veel stuitert en hij dus wsl nog niet goed over de rug loopt. Is voor jullie allebei niet fijn. Ik zou het in kortdurende stukjes doen :)
Het is belangrijk dat je ontspannen zit. Wat heel handig is, is om eerst even aan de longeerlijn te gaan zodat jij je niet op je paard hoefr te concentreren, alleen op jezelf. Zo kan je voelen hoe het voelt als je goed zit. Je zit ontspannen, je benen bungelen. Dus geen hakken uitdrukken (=spanning) oid, gewoon laten hangen. Je knieen mag je NIET optrekken, dat betekent nml dar je gaat klemmen en gaat spannen. Ik heb zelf altijd dst ik dat onbewusr ga doen. Heel handif dus als er iemand is die je er op wijst. Dus je benen wel recht onder je houden. Verder zit je op je 3 steunpunten, em je ruggengraat loopt direct boven zijn ruggengraat, dan zit je recht. Ook op je hoofd letten, ik ga die zelf snel scheef dragen ( :+ ). Daardoor kan je ook scheef zitten, want zom hoofd is nog best zwaar! En natuurlijk beweeg je mee met de beweging van her paard.
Met draven doe je gewoon hetzelfde, alleen zijn de klappen nu groter. Je vangt de klappen op met je buikspieren. Eigenlijk moet je zo goed opvangen mer je buikspieren, dat je bovenlichaam nauwelijks beweegt. Zo ook in de galop.
Het allerbelangrijkste bij zonder beugels rijden is echt de ontspanning. Je moet als het ware in het zadel plakken en er niet meer uit willen komen. Zorg dus heel erg dat je NIET gaat klemmen, benen naar beneden laten bungelen.
Oja en wat ook belangrijk is; veel mensen gaan naar achteren leunen als ze gaan doorzitten. Dit ook is niet goed, gewoon recht blijven zitten.

Zo heb ik t geleerd :)) Heb verschilende zitlessen van verschillende mensenn gehad (engels gericht, western gericht en westerngericht maar meer op de centered riding manier). Dir is meer van die centered riding manier. Maar gebruik nog altijd dingen die ik hesl fijn vond van de andere manieren (bijvoorbeeld die longeerlijn).
Als je er geld voor over hebt en je woont niet sl te ver weg, ik raad Paulette Zorn aan! Is nu wel westerninstructrice, maar geeft ook gewoon engelse ruiters dit soort lessen.

Succes!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 09:50

Ik heb ook altijd geleerd dat ik op mijn zitbeenknobbels moet zitten, maar nou weet ik het niet meer.
Verder heel erg bedankt voor de tips.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:02

Angela schreef:
Maartje1990 schreef:

Daar zou ik graag een plaatje van willen zien waarin de ruiter rechtop zit, maar ACHTER de zitbeenbotjes. Volgens mij is dat namelijk onmogelijk, en ook in de centered riding werkt de ruiter volgens mij loodrecht naar beneden in.

http://www.spirithorses.be/zitles.html

dolce_gucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:45

Niet klemmen met je benen. Schouders los en niet aanspannen en goed naar achteren zitten. Probeer je benen ook steeds lang te laten.