Paard van hoefslag op enge plekken, niet genoeg binnenbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rene_vt

Paard van hoefslag op enge plekken, niet genoeg binnenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:25

Hoi, dit is de eerste keer dat ik hier post. Ik heb hier op deze site wel eens eerder goede tips van afgelezen, maar kon geen antwoord vinden voor deze vraag en was benieuwd hoe jullie ertegen aan keken. De manegepaard dat ik de laatste tijd rij gaat vaak af de hoefslag af op voor hem enge plekke. Volgens mij bestaat het uit een combinatie van problemen van de ruiter (mij) en het karakter van het paard.

Ik denk dat zelf het probleem van mijn kant is dat ik niet genoeg binnenbeen geeft. Ik druk hem wel aan, maar blijkbaar niet hard of duidelijk genoeg. Ik weet dat je de hulpen zo fijn mogelijk moet geven en de hulp moet versterken als hij niet reageer. Volgens mij gaat dat laatste me niet zo goed af. Ik zoek naar tips om dit juist te doen om hem bij de hoefslag te houden ook al vind hij die plekken zo eng. Het gaat momenteel al aardig en steeds beter maar nog niet helemaal.

Hieronder even wat uitgebreidere informatie over het probleem.

Zelf rij ik nog maar sinds december 2012 op manegepaarden, dus ben nog een beginnende ruiter. Zit ook nog in de beginners groep, maar rij sinds begin dit jaar wel op een wat moeilijker paard.

Hij vind bepaalde plekken rond de bak wat eng en loop daar liever niet. Ik voel een grote weerstand van hem om daar te lopen. Nou eigenlijk heeft elke zijde naar omstandigheden wel een enge plek voor hem. Een korte zijde heeft ramen grenzend aan de kantine, als hij daar wat raars ziet heeft hij wel eens lichtjes weerstand, maar is goed doorheen te gaan. Andere korte zijde bestaat uit een staldeur met daarachter een schuur, waar ze tijdens de rijles dat ik rij vaak bezig zijn en af en toe geluid van metaal tegen metaal van komt, bij te hard geluid schiet hij weg. Een lange zijde wil hij de laatste tijd niet zo graag langs. Die zijde maakt wat geluid als het hard waait. De laatste plek zit op de andere lange zijde, waar de deur naar de stal zit en af en toe mensen staan te kijken. Hij vind dat niet leuk als er mensen staan en vind die deur helemaal niet leuk om langs te gaan.

Verder is hij een paard dat zich groot voordoet (Hoofd hoog) en zijn ongemak al snel duidelijk maakt. Hij dreigt me bijvoorbeeld als ik het zadel op hem gaat zetten (hoe zacht ik dat ook doet). Of als hij vind dat hij wel wat lekkers heeft verdiend en ik geef dat niet. Als je hem dan terug dreigt trekt hij zich trouwens al snel weer terug, weg van de bedreiging. Ik denk dat hij dat ook zo doet in de bak, en van de dreiging uit de weg wil gaan.

Momenteel geef ik hem extra binnen been als hij begint met moeilijk te doen op die plekken. Is ook wat mijn rijinstructuur tegen me vertel. Ik probeer hem naar buiten te sturen als hij te ver naar binnen is maar dat heeft eigenlijk weinig effect naast dat hij zijn hoofd naar binnen brengt. Dus het moet dan toch van de benen komen en op dat soort momenten lukt het me niet om hem naar binnen te krijgen.

Dit gaat zo niet de hele les trouwens, op een gegeven moment krijg ik hem wel rustig en gaat redelijk ontspannen langs die plekken heen. Ik kreeg daar nog complimenten voor, dat lukt niet bij iedereen. Een aantal ruiters willen niet eens op hem rijden. Maar ondanks dat heb ik het gevoel dat ik hem nog niet helemaal onder de knie heb, wat betreft langs enge plekken gaan.

Vorige les, kwam ik achter 2 dingen en er vielen wat stukken op zijn plaats wat mijn probleem kan zijn. De rijinstructuur vond dat ik niet genoeg binnen been gaf en om dat te demonstreren liet hij me even een volte rijden waar hij een duw gaf tegen mijn binnenbeen. Paard ging direct naar binnen toe. Diezelfde druk aangehouden en hij rij gelijk een stuk gemakkelijker op de hoefslag. Een nadeel was dat ik die druk niet een lange tijd kan volhouden (spieren niet gewend?), en me ook niet echt zo goed leek voor de gevoeligheid van het paard. Andere probleem dat ik met hem heb is moeite met in stelling rijden, misschien ook omdat hij al graag van de zijde wil afwijken en ik niet genoeg binnen been geeft om hem tegen te houden. Verder ontdekte ik dat hij regeert op de woorden "linker stelling" en zijn hoofd dan naar binnen brengt, wat me doet betwijfelen of alle keren dat hij in stelling rij, of hij dat ook door mijn hulpen deed.

Ik weet niet of ik de beenhulp te licht geeft, onhandig zodat hij het niet begrijpt of dat ik me onbewust geen harde hulpen wil geven. Misschien zijn mijn spieren nog niet voldoende opgebouwd om die druk correct uit te oefenen. Ik heb altijd wel gesport, maar misschien niet die spiergroep getraind. Hebben jullie wat tips om hiermee om te gaan? Ik volg altijd mijn rijinstructuur, maar ben ook benieuwd naar andere zienswijzen. Oja ik rij trouwens zonder sporen of zweep. Van de zweep wordt hij ook onrustig.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:48

Hoi Rene. Je eerste vraag op Bokt, en dan na 4 dagen nog geen antwoord, da's ook niet leuk. :(

Ik zal m'n best doen je wat verder te helpen. Maar ik denk dat je binnen en buiten een paar keer door de war haalt in je verhaal. In ieder geval in de tweede quote: als je drijft (of een duw geeft) met je binnenbeen moet je paard naar buiten gaan. Maar ik denk dat je dat ook bedoelt. En bedoel je in de eerste quote ook niet dat je paard naar buiten, naar het enge kijkt?

Rene_vt schreef:
Momenteel geef ik hem extra binnen been als hij begint met moeilijk te doen op die plekken. Is ook wat mijn rijinstructuur tegen me vertel. Ik probeer hem naar buiten te sturen als hij te ver naar binnen is maar dat heeft eigenlijk weinig effect naast dat hij zijn hoofd naar binnen brengt. Dus het moet dan toch van de benen komen en op dat soort momenten lukt het me niet om hem naar binnen te krijgen.

Rene_vt schreef:
De rijinstructuur vond dat ik niet genoeg binnen been gaf en om dat te demonstreren liet hij me even een volte rijden waar hij een duw gaf tegen mijn binnenbeen. Paard ging direct naar binnen toe.

Zolang hij het in het begin spannend vindt, maar er steeds beter langsgaat, ben je dus goed bezig. Maak je er niet al te druk om. Je kunt er aan werken door je paard naar binnen te laten kijken, van het enge weg. Dan vind ik het nog niet zo erg als hij daar een stukje afsnijdt of van de hoefslag afkomt. Als hij naar binnen kijkt heb je het belangrijkste al gewonnen, zijn aandacht van het enge weghalen. Naar binnen kijken vraag je met je binnenhand opzij (let op dat die niet naar achteren gaat maar echt opzij) en daar mag je best even mee vragen als hij niet reageert op het opzij zetten alleen. Let op dat je die teugel weer ontspant zodra hij naar binnen kijkt. Met je binnenbeen zorg je dat het lichaam van het paard niet mee naar binnen gaat. Ik zie dat je het hebt over een bepaalde druk waarmee de instructeur je been tegen het paard drukte, en dat je moeite hebt dit vol te houden. Het is niet een bepaalde kracht die nodig is om een reactie bij je paard te krijgen. We zeggen wel eens: "Je bent toch niet sterker dan een paard, maar je kunt wel sneller zijn." Je kunt beter meerdere klopjes achter elkaar geven, dat voelt een paard beter dan een constante druk. En, heel belangrijk, zodra je maar enige goede reactie krijgt meteen je been stil! Zo leert het paard actie en gevolg.
Als je paard eenmaal mooi gebogen om je binnenbeen langs de enge plekken loopt kun je hem steeds een beetje dichter erlangs laten lopen. Een goede oefening om hier beter in te worden is het vergroten en verkleinen van een volte, waardoor hij goed naar het binnenbeen gaat luisteren.
Je zult veel moeten oefenen om zelf een goed gevoel te ontwikkelen wanneer te ontspannen en wanneer druk te zetten, zowel met hand als met been. Daar gaan heel wat jaartjes in zitten en dat is iets waar we eigenlijk allemaal nog steeds mee bezig zijn om te verbeteren.
Veel succes en plezier hiermee! +:)+

ilaan

Re: Paard van hoefslag op enge plekken, niet genoeg binnenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:00

Wilde zelf een hele uitleg typen maar je was me voor! Ga daar helemaal in mee!

En dat dingetjes niet lukken, dat hebben we allemaal wel. Lekker blijven rijden en blijven genieten!

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:20

Ik ga mee in het duidelijke antwoord van Motje.
Zelf rij ik ook op een manege een paard wat een beetje hetzelfde gedrag vertoond als jouw lespaard. Bij haar is dit echter vooral een heel erg leuk spelletje. Want als zij wegschiet ben ik bezig om dat te corrigeren en niet om haar echt aan het werk zetten. De oplossing bij haar is als ze weg loopt om haar direct om te draaien, terug te sturen naar de plek waar ze van de hoefslag af ging en vanaf daar weer verder te rijden alsof er niets aan de hand is. De volgende ronde leg ik geen nadruk op die enge plek, ook niet voor mezelf, maar hou ik haar wel goed aan het werk.
Ik heb ondertussen even in je profiel gespiekt: studeer je toevallig in Enschede en is Driekus een bonte?
Zo ja, dan heb ik afgelopen weekend met hem gesprongen. In die 10 minuten dat ik op zijn rug zat had ik niet de indruk dat Driekus snel ergens bang voor is, zelfs in zijn eentje in het springparcours met een hele grote groep kijkers in de bak was hij nergens van onder de indruk.

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 15:12

Bedankt voor de reacties, beter laat dan nooit.

Sorry dat ik af en toe binnen en buiten door elkaar haalde. Ik heb het inderdaad over Driekus, al denk ik dat het een andere paard is dan Roulette heeft gereden.

Bedankt voor de tip om de paard naar binnen te laten kijken Motje. Ik zou het zeker eens proberen als hij echt weer eens lastig doet op een plek. Hij zou dan vast wel graag willen afwenden, hopelijk lukt dat te voorkomen met binnenbeen geven zoals je gesuggereerde. Tijdens de les moeten we zo veel mogelijk in stelling door hoeken gaan en als we afwenden. We oefenen dat vaak, maar heb soms wat moeite met de juiste druk te vinden voor de teugels en binnenbeen.

Roulette, wijkt die paard die je rij ook sommige plekken of zoekt ze voornamelijk een excuus om weg te rennen? Ik heb het zo nog niet gekeken bij Driekus, ik had meer het gevoel dat hij zoiets heeft als "Daar gaan we mooi niet langs, verdacht plekje, ik neem de leiding!". Gelijk terug gaan naar het 'enge' plekje en doen alsof er niets aan de hand is lijkt me ook een goede oplossing. Voor mij is dat helaas niet altijd mogelijk omdat we in groepsverband opdrachten doen en daardoor op een bepaalde manier door de bak moeten. Maar dat gewoon weer ontspannen langs die plek gaan is wat ik ook doet. Ik heb gehoord dat als je gespannen bent je paard dat goed merkt.

Ik denk dat de Driekus die ik rij een andere paard is dan jij heb gereden. Driekus is een bruine KWPNer. Hij staat wel wat bekend hier om wat moeilijk te doen bij de stal deur. Het kan ook best zijn dat hij me in de maling neemt vanwege mijn onervarenheid en als jij erop gaat zitten hij minder moeilijk doet. Ik was te aardig voor paarden voor hem en kon niet boos op ze worden. Hij gaf me een reden om boos te worden en liet me zien hoe paarden dat doen haha. Ik trouwens studeer niet in Enschede, maar in Utrecht, de rijlessen volg ik bij het Hippisch Centrum in Oud-Bijerland.

Driekus staat ook op mijn profielfoto. Ik heb even een duidelijkere foto van de manegewebsite gehaald:
Afbeelding

Ik had trouwens afgelopen maandag lekker op hem gereden, echt een van de beste lessen op hem. Op stal merkte ik al dat hij veel zin had om even eruit te zijn. Hij deed niet zo moeilijk bij de stal deur. Hij deed wel wat moeilijk in colonne, waar hij en Duvel elkaar opfokte. Maar na 2 ronden hem proberen te corrigeren was dat weer over.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:11

Toevallig hebben ze dan in Enschede zowel jouw studie als een paard dat Driekus heet, grappig.
Fijn dat het deze week wel lekker ging!

Bij de merrie merk ik de eerste poging dat ze echt een excuus zoekt om onder het werk uit te komen, alhoewel die signalen erg subtiel zijn, daarna voelt ze op die plek aan zoals jij het beschrijft. Ze doet dit maar op 2 plekken in de bak en gaat dan echt van de hoefslag af richting het midden. Het is lastig om vanaf hier in te schatten of Driekus je ook loopt te dollen of dat hij het echt eng vind. Reageert hij gedurende de hele les precies hetzelfde op dat plekje? (dus ook bij in of uitstappen)

Ik ben ook maar gewoon een manege ruiter, dus ik weet ook lang niet alles, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat een paard dat meerdere uren per dag in dezelfde bak loopt, nog steeds specifieke stukjes zo eng kan vinden. Ik ken wel meerdere paarden die zich gedragen alsof ze bepaalde stukjes eng vinden, maar hier meer ophouden als ze een keer goed aangepakt worden, maar nogmaals, het is lastig om vanaf de computer in te schatten of dat voor Driekus ook zo is.

Je maakte je in je eerste post druk over het verpesten van de gevoeligheid van het paard, goed dat je daar zelfs over na denkt. Zo lang jij altijd reactie blijft eisen op je hulpen, zal de gevoeligheid van een paard niet achteruit gaan. Dat gebeurd pas als er geen enkele consequentie is voor het negeren van hulpen. Als hij je negeert, wordt maar een keertje 'boos' of geef een hardere hulp, dan is het voor een paard gelijk duidelijk dat hij gewoon te doen heeft wat jij hem verteld en kan je het de volgende keer op subtielere wijze vragen.

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 18:59

Grappige toevalligheid inderdaad van de naam van studie en naam van paard. :)

Interessant om te lezen dat je paard dat ook zo doet, van de hoefslag af te lopen. Jammer dat ze zo onder het werk uit wil komen. Enig idee waarom ze die 2 plekken heeft uitgekozen om daar eronderuit te komen?

Driekus reageert niet niet gehele les hetzelfde op die plekje. Het begint al met eerste rondje instappen op de rechterhand (buitenkant links van hem). Op de linkerhand doet hij niet zo. Hij blijft zo doen tot ik hem ervan heb overtuigd om er rustig langs te gaan. Halverwege de les is het wel over, en zeker over bij uitstappen. Als we individueel in galop gaan is ook even een stress moment, waarbij hij lastig de hoefslag op te krijgen is, maar dat ligt voornamelijk aan mij.

Je heb wel gelijk dat je van een paard dat elke dag in dezelfde bak rij wel kan verwachten dat hij alles kent. Misschien zijn plekken waar mogelijkerwijs iets kan gebeuren volgens het paard wel wat enger, zoals de stal deur. Er kunnen daar vreemde mensen komen kijken of even open gezet worden. Bij die ene zijde had het gestormd waardoor die geluid maakte en lichtjes bewoog, misschien herinnert hij dat nog. Ik heb zoiets van het gedrag moet een aanleiding hebben gehad. Kan best dat hij zich aanstelt zoals die andere paarden die stukjes 'eng' vinden. Ik verwacht ook niet dat je zo van een omschrijving kan zien of hij alsof doet of niet.

Gelukkig valt dat verlies van de gevoeligheid dan wel mee als ik zo lees. Ik was bang dat als ik steeds die druk binnenbeen moest geven om hem bij de hoefslag te houden dat hij daardoor wat minder gevoelig werd. Zoals Motje ook zei: ""Je bent toch niet sterker dan een paard, maar je kunt wel sneller zijn." Je kunt beter meerdere klopjes achter elkaar geven, dat voelt een paard beter dan een constante druk."

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:48

Toen ik nog op de manege reed, was er ook een paard die tijdens het rijden ook ALLES eng vond.
Stond er iemand aan de bakrand, dan was dat eng.
Was diegene even later weer weg.. eng!

Dus ik ben voltes gaan rijden, klein begonnen tussen A en X of C en X hij vond namelijk aan de korte zijde alles eng.
Eerst in stap, volte 10 meter ongeveer, deze steeds een klein stukje uitbereid en na weer ik hoelang reed ik een grote volte langs de korte zijde. Dan keek hij af en toe nog wel naar buiten. Hier ben ik dan later weer aan gaan werken.
Toen ik draf ook weer kleine volte en langzaam uitbouwen.

Helaas stond ik elk volgende keer dat ik hem ging rijden weer aan het begin.
Dit heeft echt heeeel lang geduurd.

Ik weet niet of dit mogelijk is in jouw geval, ik reed namelijk of alleen in de bak of met z'n tweeen.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:50

ik ken het probleem maar het paard waar ik op rijd is 1x daar ergens van geschokken en doet sinds dien moeilijk ik geef haar meer binnenbeen maar zij wil juist graag zo snel mogelijk wegdraven. wat ik soms doe is haar in midden stil laten staan en laten kijken dat er niks is ook aan de hand er langs lopen en stil staan heb je dat al geprobeerd

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 10:58

Gisteren weer op Driekus gereden, wat voorlopig even de laatste les op hem is en rij volgende week op een ander paard. Vorige week was ik zelf even niet zo sterk door vermoeidheid en had daardoor wat moeite met de hulpen correct te geven, maar op zich ging de les niet verkeerd, Driekus was ontspannen.

Ik heb wat tips uitgeprobeerd om hem rustig langs die plekken te laten gaan. Hem weg laten kijken van de enge plek had niet zo veel geholpen. Hij kijk dan zelf al naar buiten en als ik hem dan ook maar een beetje naar binnen laat kijken gaat hij gelijk van de hoefslag af of wenden ook al geef ik binnen been.

Vorige week had ik geprobeerd om even stil te staan op een enge plek, maar niet aan de hand. Er lopen meestal wel paarden rond in de bak tijdens dat wij erin gaan. Weet niet echt of het goed heeft geholpen, hij had daarna bij nadering toch weer de neiging om eerder afwenden maar ging met wat motivatie toch erlangs.

Gisteren schrok hij bij het aankomen van de glazen wand van iets, zelf zag ik niets bijzonders in de kantine. Hij maakte een snelle draai en ging er vandoor, waar ik net kon voorkomen dat ik eraf viel door me terug te duwen met de beugel. Voor dat hij de halve bak door was weer terug genomen en gelijk weer richting die plek gegaan om er een paar keer langs te gaan. Daarna was hij weer rustiger.

Een tweede incident was tijdens aangaloperen. Galoperen is ook iets waar ik moeite mee heb. Eenmaal in galop gaat wel aardig al heb ik niet helemaal controle over het sturen, kan wel afwenden maar moeilijk door hoeken sturen of richting hoefslag. Maar het aangaloperen kan voor mij wat stressvol zijn als de paard niet op de hoefslag wil blijven. Had eerst op de linkerhand gegalopeerd, enigzins wat voorzichtig waarbij de rijinstructeur vroeg waarom ik er zo lang over deed. Wou hem zelf eerst even onder controle hebben zodat hij langs de hoefslag ging. Toen over de rechterhand, gelijk aangegalopeerd in de hoek waar hij de vorige keer ook was geschrokken en toen ging hij daar toch in een snelle rengalop. Gelukkig val ik niet zo snel van een paard en kan mijn balans al snel corrigeren, maar dat was toch even wat gevaarlijk want kon hem niet zo snel terug krijgen. Dit was denk ik voornamelijk mijn fout met aangaloperen wat misschien wat onhandig is gedaan, misschien was hij ook zelf wat gespannen daar.

Ik heb hem denk ik niet echt helemaal onder controle, maar wel veel van hem geleerd en hem nog best rustig gekregen. Misschien is het wel beter om even op een andere paard te rijden om even te oefenen met andere dingen. Vind het wel enigzins jammer want ik mocht Driekus ondanks zijn streken best wel.

Volgende week op Magnum, heb wel eens eerder op hem gereden.