met of zonder sporen in de les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobilisxpolx

met of zonder sporen in de les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 18:50

Dus hier komt de vraag: Ik heb nogal een hete pony( hihi :P ) in het koppetje dan en di nogal kijkerig en schrikerig is. In het begin van de les is ze heel schrikachtig , snel maar naar het einde toe begint te echt te slenteren ( ze moet nog wat conditie opbouwen) . Als we dan oefeningen in gallop gaan doen is ze heel traag valt ze stil en is ze echt moe. Ik rij haar al met een lange zweep omdat ze nog niet echt aan teugel loopt maar nu zegt men lesgeefster dat ik ook nog met sporen moet gaan rijden?

wat moet ik doen? Ik ben zelf tegen sporen

Breghje

Re: met of zonder sporen in de les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:52

Andere lesgeefster gaan zoeken. Pronto. Zolang je paard nog niet eens op zijn eigen benen loopt, hoort er geen sprake te zijn van sporen. Sporen zijn om de hulpen te verfijnen, nergens anders om. Sporen mogen dragen hoor je te verdienen als je een dusdanig stille beenligging hebt dat je ze kan beheersen en niet constant je paard ermee prikt.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:54

Nee, sporen zou ik niet doen. Paard hoort gewoon te reageren op normale beenhulp, zoals de persoon boven mij al zegt is een spoor ter verfijning van je hulp.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:55

Inderdaad. Geen sporen.

Je pony is te moe om de oefeningen te doen en je lesgever zegt sporen? Sorry maar dan zeg ik ook: zoek een ander.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:56

andere lesgever zoeken; als sporen gebruikt worden om een pony die echt moe is aan te sporen, ben je niet echt aan het trainen. Zou de lesopbouw aanpassen aan de conditie van de pony, als ze moe zijn en je begint dan met galopwerk heeft dat geen toegevoegde waarde om je pony iets te leren of conditie en dergelijke te verbeteren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:56

Breghje schreef:
Andere lesgeefster gaan zoeken. Pronto. Zolang je paard nog niet eens op zijn eigen benen loopt, hoort er geen sprake te zijn van sporen. Sporen zijn om de hulpen te verfijnen, nergens anders om. Sporen mogen dragen hoor je te verdienen als je een dusdanig stille beenligging hebt dat je ze kan beheersen en niet constant je paard ermee prikt.

Idd... en komaan , je pony geeft aan dat ze het nog niet vol houdt, stop dan wat eerder!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:00

Juist, je stopt te laat. Doorrijden op een pony die moe is kan echt niet. Het paard dan ook nog eens naar voren gaan (schoppen?) met sporen... dat vraagt om een andere instructie. En lange zweep? Paard is eerst bang (misschien wel van die zweep), wordt uiteindelijk moe, en moet dan gaan lopen?

Ga werken aan ontspanning vanaf het moment dat je gaat zitten. Beloon dat, bouw vertrouwen op, en ga vanuit daar weer verder kijken (over een maand of wat..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:02

Andere lesgever, zoals iedereen al zegt. :) Ik zie in je profiel staan dat je een jonge pony hebt, dan zéker geen sporen! Je pony moet eerst goed leren reageren op normale beenhulpen.

En waarom zou je haar met een lange zweep (überhaupt een zweep) moeten rijden, omdat ze niet aan de teugel loopt? Dat komt later allemaal wel, eerst moet je pony gewoon lekker leren lopen. Sowieso voegt een zweep niets toe aan of hij nou aan de teugel loopt of niet, nageeflijkheid ontstaat uit ontspanning. Gebruik je zweep om je pony te corrigeren als het nodig is, niet om hen aan de gang te houden, of om hem "aan de teugel" te krijgen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:57

Resistance schreef:
Andere lesgever, zoals iedereen al zegt. :) Ik zie in je profiel staan dat je een jonge pony hebt, dan zéker geen sporen! Je pony moet eerst goed leren reageren op normale beenhulpen.

En waarom zou je haar met een lange zweep (überhaupt een zweep) moeten rijden, omdat ze niet aan de teugel loopt? Dat komt later allemaal wel, eerst moet je pony gewoon lekker leren lopen. Sowieso voegt een zweep niets toe aan of hij nou aan de teugel loopt of niet, nageeflijkheid ontstaat uit ontspanning. Gebruik je zweep om je pony te corrigeren als het nodig is, niet om hen aan de gang te houden, of om hem "aan de teugel" te krijgen.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Een zweep omdat je pony niet 'aan de teugel' loopt, en omdat je pony moe is op het einde omdat hij geen goeie conditie heeft sporen kopen? Nee, dat klinkt niet als een echt goeie instructrice. Het zou toch mooi zijn als je je pony actief en nageeflijk zou kunnen rijden zonder sporen en zweep? :)

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 07:50

Mensen ik doe niks mis ja ik stap eerder uit en rij niet zo lang mijn gallop ik wou alleen weten of die lesgeefster gelijk had en met die zweep bedoelde ik dat ik moet letten op mijn handen en dat ze dan nogal eens stilvalt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:00

Je zegt eerst dat je de zweep gebruikt om hem "aan de teugel" te krijgen, en nu om op te letten dat je je handen stil houdt(wat heeft dat er überhaupt mee te maken)? Sowiezo gebruik je een zweep niet om een paard "op gang" te houden. Als hij stilvalt, is daar een oorzaak voor. Ga daar eerst maar naar op zoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:02

Een lange zweep omdat ze nog niet aan de teugel loopt, een pony met naar jouw zeggen nog niet super conditie en die dan uiteindelijk moe wordt en die wil je vooruit gaan schoppen met sporen (en dit alles op aanraden van je instructrice?)

En je weet zeker dat je instructrice verstand heeft van paarden, of heeft ze gewoon een wedstrijd boekje gelezen met plaatjes over hoe het hoort? :=

Ik zou een wat fatsoenlijkere instructrice zoeken, je training aanpassen op je paard (want die kan het klaarblijkelijk allemaal nog niet zo goed hebben) en je sporen pas uit de kast trekken als je je met oefeningen bezig gaat houden waar verfijning voor nodig is; en je paard vooruit schoppen in galop omdat ie moe is, is geen verfijning.

Edit: ik lees dat het om een jonge pony gaat, hoe jong is de pony en hoe vaak wordt ze nu gereden/ gelongeerd?
Als het een 4jarige is kan je niet verwachten dat ze 6 dagen in de week aan de bak kunnen bij wijze van he..

En een zweep omdat je op je handen moet letten? Als je op je handen moet letten dan ga je rijden met glaasjes water of bierviltjes ofzo, niet met een langere zweep.

Ik zeg, andere instructrice zoeken en liever vandaag als morgen.
En je training echt anders opbouwen, als ze eerst onder je vandaan rent en dan daarna moe is, doe je gewoon iets niet goed in je training, of je instructrice leert het je gewoon gruwelijk verkeerd aan. Pony moet nog langer mee dan vandaag, en het rijden moet ook voor je pony leuk blijven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-14 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:03

Je kan best een spoortje gebruiken. Je kan dit natuurlijk overleggen met je instructrice welke je het beste kunt proberen. Ik snap je probleem ik heb er ook last van. Een paard aan je been krijgen is ook je hulp verfijnen als je het spoortje goed gebruikt is er niets mis mee. Je kan ook beginnen zonder spoor en als hij weer verschrikkelijk terug valt en niet reageert kan je hem eens gebruiken zo dat je hem laat weten dat je iets hebt om hem mee wakker te schudden. Je hoeft je sporen niet te houden, als het goed gaat doe je ze weer af. Ik merk zelf dat mijn paard een stuk actiever is aan het been, makkelijker reageert en ze beter reageert op mijn been hulpen.

Trouwens, een zweep gebruik ik wel om mijn paard opgang te houden, vasthouden van de zweep is genoeg :+

[editje] ik zeg niet dat het moet xD ik zeg dat je het KAN proberen. Ik zou eerst zorgen dat je paard wat meer conditie krijgt..
Laatst bijgewerkt door Gydja op 20-03-14 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:10

nobilisxpolx schreef:
Dus hier komt de vraag: Ik heb nogal een hete pony( hihi :P ) in het koppetje dan en di nogal kijkerig en schrikerig is. In het begin van de les is ze heel schrikachtig , snel maar naar het einde toe begint te echt te slenteren ( ze moet nog wat conditie opbouwen) . Als we dan oefeningen in gallop gaan doen is ze heel traag valt ze stil en is ze echt moe. Ik rij haar al met een lange zweep omdat ze nog niet echt aan teugel loopt maar nu zegt men lesgeefster dat ik ook nog met sporen moet gaan rijden?

wat moet ik doen? Ik ben zelf tegen sporen

Je geeft al aan dat je pony nog conditie moet opbouwen, hoe eerlijk is het dan om met spoor te gaan rijden?

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:28

Breghje schreef:

Hier pas ik me volledig bij aan! Geen sporen.. Jeetje..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:29

Gydja schreef:
Je kan best een spoortje gebruiken. Je kan dit natuurlijk overleggen met je instructrice welke je het beste kunt proberen. Ik snap je probleem ik heb er ook last van. Een paard aan je been krijgen is ook je hulp verfijnen als je het spoortje goed gebruikt is er niets mis mee. Je kan ook beginnen zonder spoor en als hij weer verschrikkelijk terug valt en niet reageert kan je hem eens gebruiken zo dat je hem laat weten dat je iets hebt om hem mee wakker te schudden. Je hoeft je sporen niet te houden, als het goed gaat doe je ze weer af. Ik merk zelf dat mijn paard een stuk actiever is aan het been, makkelijker reageert en ze beter reageert op mijn been hulpen.

Trouwens, een zweep gebruik ik wel om mijn paard opgang te houden, vasthouden van de zweep is genoeg :+

[editje] ik zeg niet dat het moet xD ik zeg dat je het KAN proberen. Ik zou eerst zorgen dat je paard wat meer conditie krijgt..

Een paard aan je been krijgen is basis. Niks hulp verfijnen, puur basis. Actie reactie is het aller aller aller allereerste wat een paard moet leren, daar heb je totaal nog geen spoor voor nodig. Een jong paard moet eerst leren op zijn eigen benen en in balans met zichzelf en de ruiter te lopen voor er uberhaupt verder gesleuteld gaat worden. Als je al sporen nodig hebt om je paard vooruit te krijgen hoe ga je het dan doen als je verder in de opleiding van zowel jezelf als je paard gaat komen? Verfijning is iets heel anders dan basis.

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:25

chelle_dora schreef:
Een lange zweep omdat ze nog niet aan de teugel loopt, een pony met naar jouw zeggen nog niet super conditie en die dan uiteindelijk moe wordt en die wil je vooruit gaan schoppen met sporen (en dit alles op aanraden van je instructrice?)

En je weet zeker dat je instructrice verstand heeft van paarden, of heeft ze gewoon een wedstrijd boekje gelezen met plaatjes over hoe het hoort? :=

Ik zou een wat fatsoenlijkere instructrice zoeken, je training aanpassen op je paard (want die kan het klaarblijkelijk allemaal nog niet zo goed hebben) en je sporen pas uit de kast trekken als je je met oefeningen bezig gaat houden waar verfijning voor nodig is; en je paard vooruit schoppen in galop omdat ie moe is, is geen verfijning.

Edit: ik lees dat het om een jonge pony gaat, hoe jong is de pony en hoe vaak wordt ze nu gereden/ gelongeerd?
Als het een 4jarige is kan je niet verwachten dat ze 6 dagen in de week aan de bak kunnen bij wijze van he..

En een zweep omdat je op je handen moet letten? Als je op je handen moet letten dan ga je rijden met glaasjes water of bierviltjes ofzo, niet met een langere zweep.

Ik zeg, andere instructrice zoeken en liever vandaag als morgen.
En je training echt anders opbouwen, als ze eerst onder je vandaan rent en dan daarna moe is, doe je gewoon iets niet goed in je training, of je instructrice leert het je gewoon gruwelijk verkeerd aan. Pony moet nog langer mee dan vandaag, en het rijden moet ook voor je pony leuk blijven.

Mens jullie snappen het blijkbaar niet. Mijn lesgeefster rijd in de Z dressuur en ik krijg hoge dressuur les.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:28

Of je hebt je lesgeefster verkeerd begrepen... Of je hebt de verkeerde lesgeefster...

Ik denk dat je eerst even moet vragen wat je lesgeefster exact gezegd / bedoeld heeft.

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:33

laat het mensen . Kan je dit verwijderen ? Ik vraag hulp en ik zeg duidelijk ' ik ben zelf tegen sporen'
Dus kunnen jullie stoppen met me af te kraken en het gewoon laten ja?
MIJN LESGEEFSTER STOND 2 X IN DE KRANT EN RIJD Z DRESSUUR OP TOP NIVEAU DUS ALS JE DAT KAN MAG JE PAS COMMENTAAR GEVEN;

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:34

Blijkbaar niet naar wat we uit je berichten kunnen opmaken.

Met een spoortje om gaat je pony niet minder moe worden. Dit gaat er enkel voor zorgen dat je niet meer zonder sporen gaat kunnen rijden, want jouw pony gaat er in dit stadium ongevoelig voor worden.

Een paard die goed aan de hulpen staat kan gewoon wijken, appuyeren, wisselen alles zonder dat daar een zweepje of spoortje aan te pas komt.

Stop vooraleer je pony volledig op is en probeer regelmatiger te trainen zodat hij meer conditie krijgt ipv naar hulpmiddelen te grijpen die daar niet voor bestemd zijn.

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:36

betadine schreef:
Blijkbaar niet naar wat we uit je berichten kunnen opmaken.

Met een spoortje om gaat je pony niet minder moe worden. Dit gaat er enkel voor zorgen dat je niet meer zonder sporen gaat kunnen rijden, want jouw pony gaat er in dit stadium ongevoelig voor worden.

Een paard die goed aan de hulpen staat kan gewoon wijken, appuyeren, wisselen alles zonder dat daar een zweepje of spoortje aan te pas komt.

Stop vooraleer je pony volledig op is en probeer regelmatiger te trainen zodat hij meer conditie krijgt ipv naar hulpmiddelen te grijpen die daar niet voor bestemd zijn.

IK HEB NOG NOOIT MET SPOREN GEREDEN
Ik vroeg gewoon of dit kon , jeetje lees een tegoei aub ik rij hoge dressuur en ja ik gebruikt men zweep alleen als ze weer iets in hare kop krijgt ( merrie)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:36

Mijn vorige instructrice reed ook Z, maar daar wil ik voor geen goud meer heen. Zo bijzonder is het niet..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:37

Op welk niveau je rijd is niet van toepassing, het gaat erom hoe je rijd.
Maar als jij geen sporen om wilt dan doe je ze toch gewoon af. Het is jou paardje en het is jou les.
Je kunt ze ook aflaten en daarom pas omdoen. Maar zelf rij ik ook zonder sporen omdat ik graag wil dat het paard reageert op mijn beenhulp. Sporen kunnen later nog om de hulpen te verfijnen.

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:37

nobilisxpolx schreef:
laat het mensen . Kan je dit verwijderen ? Ik vraag hulp en ik zeg duidelijk ' ik ben zelf tegen sporen'
Dus kunnen jullie stoppen met me af te kraken en het gewoon laten ja?
MIJN LESGEEFSTER STOND 2 X IN DE KRANT EN RIJD Z DRESSUUR OP TOP NIVEAU DUS ALS JE DAT KAN MAG JE PAS COMMENTAAR GEVEN;

Het is goed bedoeld hoor meis!
Niet op jou gericht maar op het welzijn van je paard, wat weer nuittig voor jou is uiteindelijk :)
Laatst bijgewerkt door Cowgirl_K op 20-03-14 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:38

Al stond ze elke dag in de krant, Z dressuur is GEEN topniveau, Z is gewoon basis. Pas NA Z en dan hebben we het over Lichte Tour, Grand Prix ed, dán praat je over topniveau. Eerder niet. En dat hoge dressuur les.. daar heb ik hoge twijfels bij...