Springhouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FireFlame

Springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 12:43

Ik wil het liefst elke dag beter worden in het springen.
Wat is de echte goede zit voor het springen precies?
Ik bedoel wat je nou eigenlijk allemaal moet doen als je over een hindernis springt

Anoniem

Re: Springhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:47

Les nemen en meters maken ;)
Veel in verlichte zit rijden, ook tijdens de dressuur. Maar daarvoor moet je verlichte zite wel goed zijn anders heeft het geen zin.

FireFlame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 12:48

Joolien schreef:
Les nemen en meters maken ;)
Veel in verlichte zit rijden, ook tijdens de dressuur. Maar daarvoor moet je verlichte zite wel goed zijn anders heeft het geen zin.

Ik heb al 3 jaar springles maar wil het liefst weten wat je nou echt perse moet doen

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:51

Vroeg heb ik de spring ruiters bij ons opstal zowat aangestaard als zij bezig waren.
ik wou elke beweging die zij maakte zelf goed proberen.
en uiteindelijk merkte ik echte verbetering

dus ga goed kijken naar hoe andere mensen dit doen.!
neem het in je op en probeer het na te doen.

het verschil wat is zag tussen hen en mij was dat ze hun kont op de hindernis naar achteren drukte in plaats van alleen blijven staan in de beugels

FireFlame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 12:54

LuckyLuna schreef:
Vroeg heb ik de spring ruiters bij ons opstal zowat aangestaard als zij bezig waren.
ik wou elke beweging die zij maakte zelf goed proberen.
en uiteindelijk merkte ik echte verbetering

dus ga goed kijken naar hoe andere mensen dit doen.!
neem het in je op en probeer het na te doen.

het verschil wat is zag tussen hen en mij was dat ze hun kont op de hindernis naar achteren drukte in plaats van alleen blijven staan in de beugels

bedankt voor de tip :j

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:01

Ik zou zeggen, vraag het aan je instructrice? :) Daar is ze voor, om te helpen en te leren :j

FireFlame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 13:03

Wilke93 schreef:
Ik zou zeggen, vraag het aan je instructrice? :) Daar is ze voor, om te helpen en te leren :j

Ok

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:07

Het gaat vooral om balans, Daar schort het vaak het meest aan. Verder let op dat als je in verlichte zit naar voren gaan zitten je teugels ook wat korter neemt, (je handen horen namelijk onder/voor je schouders te zitten. Goede oefening om de juiste rug te kunnen vinden is doen alsof je een staart hebt en een paar keer wiebelen van een blije hond (incl. schudden met de billen) en bange hond (staart tussen de benen) rug dus hol en bol, vervolgens zoek je het punt er tussenin op. Tevens laat deze oefening je voelen welke soepelheid en tegelijk stevigheid je hebt bij je knieen.

Verder zou je echt een persoon moeten vragen die je op dat moment kan corrigeren. Want dat is per persoon anders.

heleenwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:32

Hier ben ik afgelopen weken veel mee bezig geweest, dus ben nu expert :P haha

Je moet je knieën los hebben van het zadel zodat je als een soort scharnier mee kan laten bewegen in de beweging van je paard.
Je moet dicht bij je paard blijven.
Je rug ietsjes hol maken.
En evenveel steun op beide beugels.

Als je je zit echt goed wilt oefenen kan je in-uitjes neerzetten en daar je zit op oefenen of kleine hindernisjes een paar keer in de week als je klaar bent met je dressuurwerk.

Tip met de in-uitjes: als je twijfelt over de afstand tussen de hindernissen etc. pony is 3m paard 3.5, maar dat moet je eerst even uitvogelen wat het fijnste is voor je paard/pony.
Na een paar keer kan je je teugels in een knoop doen en je handen los laten (doe dit liever niet alleen) en bijv. je hoofd aanraken etc.

FireFlame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 17:27

heleenwolf schreef:

Je moet je knieën los hebben van het zadel zodat je als een soort scharnier mee kan laten bewegen in de beweging van je paard.

Als je je zit echt goed wilt oefenen kan je in-uitjes neerzetten en daar je zit op oefenen of kleine hindernisjes een paar keer in de week als je klaar bent met je dressuurwerk.

Tip met de in-uitjes: als je twijfelt over de afstand tussen de hindernissen etc. pony is 3m paard 3.5, maar dat moet je eerst even uitvogelen wat het fijnste is voor je paard/pony.
Na een paar keer kan je je teugels in een knoop doen en je handen los laten (doe dit liever niet alleen) en bijv. je hoofd aanraken etc.

Ik heb maar 2 hindernissen
En Mijn pony wil geen in uitjes springen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:57

Zo te horen kun je je springhouding dus beter verbeteren op een paard dat wel wilt springen. Nu is het groen op groen, en zo ga je het niet leren.

lisanfellowx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:05

Je kunt ook een keer een balkje op de grond leggen en iets van 3 galopsprongen verder weer een balk. En dan op je paard of het er werkelijk 3 zijn (wel goed neerleggen ((: ). Zijn het er 4? Neem je paard dan ietsje terug (of juist harder?). Zijn het er 2? Galoppeer dan ietsje harder. De afstand van de balken is verschillend. Een groter paard maakt in 3 meter minder galopsprongen dan een Shetlander.

DebbieRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 00:15

Aller eerst zou ik beginnen met springlessen nemen, dit heeft zowel bij jou als bij je paard effect.
Ja moet eerst veel oefenen op de verlichte zit, want zonder dat is een sprongetje maken erg lastig.
Tijdens het springen is het belangrijk dat je je paard goed onder controle hebt, als je paard onder je uit loopt neemt hij de sprong te ruim en/of hij weigert. Wanneer je je paard goed onder controle hebt en hem terug kunt rijden als jij dat wilt zit het goed.
Bij de afzet voor de sprong de verlichte zit aan nemen, tijdens de sprong je handen en je lichaam mee naar voren en bij de landing de eerste twee passen goed meeveren in de beugels, daarna kun je weel gaan zitten, (of door rijden naar de volgende hindernis).
Succes ;-p

FireFlame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 10:17

Ik zit al 4 jaar op springles

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:25

Als je les hebt dan moet je instructie jou dat toch kunnen vertellen.
Ga eens kijken bij spring wedstrijden en durf vragen te stellen als dat mogelijk is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:28

Bimmerd schreef:

Ik zit al jaren op zwemmen, en toch ga ik het mijn dochter niet zelf leren. Ik denk dat je in jou geval ook je paard niet moet willen leren springen. Je maakt fouten, anders zal je deze vraag niet stellen, en zou je paard wel springen. Misschien heeft je instructie niet voldoende kennis in huis om je verder te helpen?

Zorg eerst dat je meer ervaring opdoet op paarden die echt willen, dat maakt het daarna een stuk gemakkelijker om het je paard uit te leggen.

DebbieRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:35

Bimmerd schreef:

Jou instructeur/trice zou het dan wel moeten weten. Vraag aan haar wat je het beste kunt doen.
En inderdaad, stel vragen als je iets niet begrijpt. ;)

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:53

Mensen waarom allemaal zo moeilijk doen.
Ze wil gewoon graag beter worden.

Veel succes met de geven tips meid, uiteindelijk wordt je vast heel goed

FireFlame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 19:49

LuckyLuna schreef:
Mensen waarom allemaal zo moeilijk doen.
Ze wil gewoon graag beter worden.

Veel succes met de geven tips meid, uiteindelijk wordt je vast heel goed

Jij snapt mij ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:43

Heel veel de verlichte zit oefenen, je balans vinden. Met de verlichte zit moet je je teugels kort nemen en je moet gaan staan in je beugels terwijl je wat naar voren buigt (niet gaan duiken dat is fout), vooral je hakken héél goed uitdrukken, dat is echt belangrijk! Als je paard bijvoorbeeld weigert dan val je tenminste niet naar voren. Probeer de verlichte zit in stap te oefenen, doe steeds een klein stukje en daarna een wat langere stuk in de verlichte zit. Als je dat goed onder de knie hebt en je hebt je balans kan je het in draf oefenen. Zo ga je verder in galop.

Wanneer je de verlichte zit onder de knie hebt kan je over balkjes lopen in de verlichte zit, als je dat onder de knie hebt kan je dat in draf doen en galop. Draf zal wel wat moeilijker zijn, omdat je dan meer voelt dat je paard echt over de balkjes moet. Zelfde als met galop.

Heb je dat echt goed onder de knie kan je een klein kruisje proberen. Houd je paard echt goed voorwaarts, want de balkjes zijn zo neergezet dat die in het juiste tempo erover moet. Wanneer je richting de hindernis gaat kan je alvast in de verlichte zit gaan zitten, probeer dan nog steeds je paard aan de gang te houden. Als je paard over de hindernis is gesprongen hoef je niet meteen te gaan zitten. <---- zo heb ik het geleerd. Ik weet dat andere mensen het anders doen, maar zo heb ik het dan geleerd.

Je instructrise kan je altijd nog héél goed helpen. Dus veel succes ermee!! ;)

heleenwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:53

Bimmerd schreef:
heleenwolf schreef:

Ik heb maar 2 hindernissen
En Mijn pony wil geen in uitjes springen

Dan kan je met dubbeltjes ook oefenen. als je er een gallop balk voor legt dan kan je de laatste steeds iets verhogen (gewoon teugels vast :P ) en dan kijken of je balans ook goed is op de hogere hindernissen. Door de gallopbalk kom je vrijwel altijd uit en kom je de dubbel makkelijker door. Dit heb ik van de week nog gedaan bij het HTC. Ook leuk als je een keer wat hoger wilt springen.

xhannaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:12

ik vind het altijd erg leerzaam en leuk om te oefenen aan je balans dus zonder handen en zonder beugels. Dat hoeft natuurlijk niet meteen heel hoog maar denk aan 30/40 rn als hrt goed gaat hoger Succ6