Hoeveel druk op teugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyvg

Hoeveel druk op teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 22:29

Hoi!

Ik heb net weer een fijn lesje gereden met mijn lease paard. Ik had het met mijn instructice over druk op de teugels. Na wat kijken en overleggen zei ze dat ik rij met te weinig druk op mijn teugels.
Alleen nu is mijn vraag aan jullie, wat is nou de juiste hoeveelheid druk?
Ik ben al snel zo dat ik het zielig vind, en bang dat een paard er in zijn mond last van gaat krijgen.
Met weinig druk gaat het ook prima, alleen soms als ze wat heter wordt is terug rijden natuurlijk wel een stuk lastiger als je echt bijna geen druk hebt (buiten het rijden met je zit om dan).
Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen en het voor een deel uit kunnen leggen. (Het blijft natuurlijk een gevoels situatie).

Groetjes!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:30

Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Rijd zo zacht mogelijk, als het paard netjes loopt is er geen enkel probleem. Je hoeft pas strenger in de hand te worden als ze zoals jij zegt heter wordt.

Sammyvg

Re: Hoeveel druk op teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 22:31

Dus gewoon beginnen zoals ik altijd begin, en na een half uur ongeveer (als ze heter begint te worden) de druk verhogen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:38

Als dat dé oplossing is (lijkt me sterk).

Wat doet je paard als ze heter wordt? 1 van mijne wordt heter na een tijdje, hier moet ik dan ingrijpen door af en toe een pas de druk aan de buitenkant te verhogen en weer los. Hierdoor vertraagt ze weer. De ander moet ik juist wat meer ruimte geven en laten gaan.

Beide versnellen enkel, gaan dus geen verkeerde gangen doen od.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:39

Je hebt teugeldruk meters.. die geven aan dat je goed contact met je paard hebt ( dus niet te hard of te zacht)

Sammyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 22:42

Mijn lease paard gaat inderdaad het tempo verhogen, vooral harder draven. Ik krijg haar steeds beter onder de knie, en kan het met ophoudingen en zithulpen wel redelijk onder controle houden tegenwoordig. Alleen nu twijfel ik dus of ik met meer druk moet gaan rijden omdat mijn ene instructrice zegt dat het dan allemaal een stuk makkelijker wordt. En waarom ik dan twijfel? Omdat ik zelf niet zo heel erg van druk hou... Voor het paard lijkt het me niet prettig.
Zei zegt dat zoveel druk als ik vandaag in de les gaf (meer als normaal) geen kwaad kan ..

@Milo2012, dat lijkt me wel wat! Waar kan je die halen?

edit: heb even snel gegoogeld en zag dat ze €700 euro zijn |(

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:45

Druk constant verhogen betekend dat het paard na een tijdje hieraan gaat wennen en dus constant grotere hulpen nodig gaat hebben om terug gepakt te worden. Niet doen dus.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:47

Ik ga even voor je zoeken. Ze zijn wel redelijk prijzig.

Sammyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 22:50

@xSlvna, mijn instructrice zei eigenlijk dat ik over het algemeen (de hele les) met meer druk moest gaan rijden, omdat ik nu zo weinig druk heb heb ik dus blijkbaar minder contact en dus minder controle.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:51

Volgens mijn instructeur en die heeft een behoorlijk niveau gereden 1/3 op de binnenteugel in de volte en 2/3 op de buitenteugel. Ga je recht door dan ongeveer gelijk of iets meer op de buitenteugel.Afhankelijk hoe je paard reageert. Verder mag je niet steunen op de teugel en moeten de handen zo stil mogelijk gehouden worden.Als je de teugels te los houdt gaat je paard te diep lopen en dat is ook niet goed.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:51

Een te losse teugelvoering is ook niet prettig voor het paard, dan krijgt ie steeds kleine rukjes. Je moet zorgen voor constante verbinding.
Soms hebben ze het weleens over een vogeltje in je hand... niet zo dat hij wegvliegt maar je mag hem ook niet doodknijpen.

Misschien helpt dit filmpje. http://youtu.be/lQt4ZXtlyuc

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:56

Laatst bijgewerkt door Milo2012 op 18-03-14 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:57

ynid1 schreef:
Volgens mijn instructeur en die heeft een behoorlijk niveau gereden 1/3 op de binnenteugel in de volte en 2/3 op de buitenteugel. Ga je recht door dan ongeveer gelijk of iets meer op de buitenteugel.Afhankelijk hoe je paard reageert. Verder mag je niet steunen op de teugel en moeten de handen zo stil mogelijk gehouden worden.Als je de teugels te los houdt gaat je paard te diep lopen en dat is ook niet goed.

Dit kan je instructeur niet zeggen, want het is per paard en per combinatie en per oefening verschillend. Ene paard loopt fijner met wat minder druk, de andere met wat meer druk. Het gaat er ook om dat het paard het aanneemt en niet dat de ruiter er veel druk op zet. Een constante verbinding met de mond en de rest vul je aan met been.

Misschien heeft TS wel waslijntjes en probeert de instructie haar op deze manier duidelijk te maken dat ze iets meer verbinding moet aannemen.

Niet te beoordelen vanaf t internet dus.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:01

Waarom moet je met meer teugeldruk rijden van je instructrice? Zegt ze dat er ook bij? Ik kan alleen maar zeggen, doe waar jij je fijn bij voelt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:18

Ik PROBEER met zoveel druk te rijden dat ik Wiebes mond wel voel en hem zo kan begeleiden, maar dat ik geen gewicht in mijn handen heb.. Heb ik t zo goed omschreven?

Het lukt uiteraard niet altijd.. Soms maakt hij zich sterk, of moet ik hem ook even doorpakken.. Maar 98/99% van de tijd gewoon met contact..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:28

bloemxblad schreef:
@xSlvna, mijn instructrice zei eigenlijk dat ik over het algemeen (de hele les) met meer druk moest gaan rijden, omdat ik nu zo weinig druk heb heb ik dus blijkbaar minder contact en dus minder controle.

Dit is best kul. In rijd een puppy en deze rijd ik met zo min mogelijk druk, net als mijn renpaard. Beide rijd ik bijna letterlijk op de pinken, nauwelijks contact, maar wél net dat beetje contact wat ervoor zorgt dat ik niet tussen los en vast slinger (dit voel je snel, alsof je tikjes/rukjes in je handen krijgt, dit moet je niet voelen).

'Controle' heb je pas nodig als het paard iets doet wat niet mag (onder je weg schiet od.), tot dan zorg je dat je zo rustig en zacht mogelijk in de hand bent. :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:47

xSlvna schreef:
bloemxblad schreef:

Dit is best kul. In rijd een puppy en deze rijd ik met zo min mogelijk druk, net als mijn renpaard. Beide rijd ik bijna letterlijk op de pinken, nauwelijks contact, maar wél net dat beetje contact wat ervoor zorgt dat ik niet tussen los en vast slinger (dit voel je snel, alsof je tikjes/rukjes in je handen krijgt, dit moet je niet voelen).

'Controle' heb je pas nodig als het paard iets doet wat niet mag (onder je weg schiet od.), tot dan zorg je dat je zo rustig en zacht mogelijk in de hand bent. :j

Je kunt niet zeggen dat het kul is als je TS nooit hebt zien rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:50

Ik probeer met been aan te vullen precies twee volle blikjes drinken. Lukt niet altijd maar dat is mijn streven

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:00

Ik weet idd ook niet hoe TS rijd, dus kan natuurlijk enkel voortgaan op wat er hier als tekst geplaatst wordt.
Maar een instuructie die zegt als het paard heter wordt moet er meer druk gegeven worden ????? nee dit klopt dus niet meer.
Er wer al een antwoord op gegeven door "Xvlna" en hier ga ik helemaal in mee.
Zo zacht als het kan en zo hard als nodig is.
maar wel in gedachte houden dat het zacht zou moeten zijn, als je steeds meer druk gaat gebruiken dan is je paard dat in no time gewend en zal je dus steeds meer druk gaan moeten geven om het zelfde resultaat te bekomen, en uiteindelijk verlies je de wedstrijd, want je kan niet blijven opdrijven.
Een paard wordt niet hard in de mond zomaar uit zichzelf, nee dat word zo door de mens die er eigenlijk constant te hard aan trekt.
Maar dit is een heel gevoelig onderwerp, en zeker binnen de dressuur, al heeft het daar in wezen niet specifiek iets mee van doen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:13

Een paard welke heet wordt en daardoor het bit loslaat kan je jaren netjes rijden met je hand eraf en proberen met been aan te vullen, je zult nooit geen aanleuning krijgen. Ga je met zo'n paard even een weekje met wat meer druk rijden zodat het dier leert dat heet worden en zich onttrekken aan de teugelhulpen geen zin heeft, kan bijzonder verhelderend helpen.

Tja dat soort praktijkervaring staat natuurlijk niet in t boekje :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:16

Alsnog is het geen oplossing om met strenge hand te rijden als het paard rustig is, deze strenge hand hoort pas in te treden zodra het paard heet wordt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:17

xSlvna schreef:
Alsnog is het geen oplossing om met strenge hand te rijden als het paard rustig is, deze strenge hand hoort pas in te treden zodra het paard heet wordt.

Meer druk heeft niets te maken met een strenge hand.

Een strenge hand maakt een heet paard nog banger om het bit aan te nemen. Een constante meegaande hand die net iets meer druk pakt maakt een paard juist niet bang.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:19

Mij hebben ze het altijd zo geleerd:
Stel jij bent met je kind in een speeltuin en hij loopt op een evenwichtsbalk. Jij houdt een arm vast en voorkomt dat het kind valt door lichte druk te geven *arm strekken* of door zacht te trekken *gewicht van kind opvangen*.

Als je dit een beetje kunt inbeelden weet je welke druk je op de teugels moet hebben.

Ik weet niet in hoeverre dit juist is, maar ik heb er altijd prima mee gereden tot M1

Sammyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 09:43

Sommige tips zijn ontzettend handig, dankjullie wel! Ik wil wel even uit de wereld helpen dat ik en niet met waslijnen rijdt, snap zelf dat dit geen zin heeft. En dat ik ZEKER geen strenge hand heb. Hoor regelmatig dat ik een fijne hand heb die mooi stil is en absoluut niet streng. Maar hoeveel druk ik nu precies heb is voor mensen die er zelf niet op zitten natuurlijk moeilijk te zien. Ik heb blijkbaar al die tijd met een TE losse hand geredrn (heb ook snel dat mn teugels steeds iets langer worden, verbeter puntje :)).

Edit:lees het begin van mijn bericht nog eens, is niet zo gemeen bedoeld als het geschreven is. Wat het internet met je uitspraken kan doen:+

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:20