actiever laten lopen en middendraf erin krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

actiever laten lopen en middendraf erin krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 21:47

Hai!

Ik rijd nu een ander manegepaardje, wat ik vanaf januari 2015 op KNHS wedstrijden ga uitbrengen.
Het is een hartstikke leuk, lief en aahankelijk paardje. Alleen is hij best wel sloom, en valt vaak terug uit galop. Hij is wel lekker licht in de hand en is makkelijk nageeflijk te rijden.

Hoe kan ik hem het beste ´actief´ rijden? Ik rijd maar 1x in de week in de manegeles, dus graag een tip dat ik na een week ook niet steeds helemaal overnieuw hoef te beginnen.
En hoe krijg ik een goede middendraf in hem als hij ook niet lekker actief loopt?

Groetjes, Cindy

Anoniem

Re: actiever laten lopen en middendraf erin krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:49

Heel veel schakelen/tempowisselingen. Zoek maar eens op de zoekfunctie
Zat resultaten te vinden. :j

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:56

Inderdaad veel schakelen, en daarin vooral heel consequent zijn. 1x been, reageert hij niet? Harder been of (indien je daarmee rijdt) spoortje of tikje. Als je dit een aantal keer hebt herhaald zal hij beter naar je eerste keer been luisteren. Als je naar voren rijdt doe dit dan maar een paar passen, en geen hele lange zijde. Van daaruit kun je het uitbouwen naar een langere afstand. Succes:)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 20:13

Dankjulliewel :D zou hij van springen ook wat actiever worden? Sommige mensen (manegetieners) op stal zeggen dat als ik een paar keer spring dat hij daarna met dressuurrijden ook meteen een stuk actiever is. Maar is dat waar?

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:28

Veel paarden worden van een paar sprongetjes inderdaad voorwaartser! Ik merkte dat heel erg met mijn pony, na een paar sprongetjes ging het rijden veel beter.
Schakelen tussen verschillende gangen of verschillende tempo's binnen een gang werkt ook heel goed! Probeer ook niet enkel 'sneller' te rijden en dan naar een normaal tempo terug te keren, maar keer ook terug tot je bijna een overgang maakt naar een gang langzamer, en rijd dan weer vooruit. De truc is om te zorgen dat je paard graag actiever wilt lopen, niet dat je hem elke keer opnieuw moet vertellen dat het leuk is. Als ik een paar keer tempowisselingen heb gemaakt en ik draai de lange zijde/diagonaal op, laat ze subtiel merken dat ze sneller wilt gaan (net dat ietsje versnellen, achterhand extra ondertreden om te kunnen afzetten bij een kleine hulp..) . Zodra je dat verkrijgt, maar je paard blijft op het door jou gekozen tempo lopen, worden ook alle oefeningen zoveel gemakkelijker!