Ruin door rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Ruin door rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:48

Hoi Bokkers,

Mijn tinker ruin wordt dit jaar in juli 4 , afgelopen jaar in aug/sep/oktober heb ik er een paar keer op gezeten en hem licht ingereden. wat heel goed ging en stapte en draafde los met hem. Ik heb zelf de meeste keren alleen gedaan en zat er voor de eerste keer op zonder zadel.

Na de herfst vakantie '13 ben ik gestopt met het rijden van mijn ruin , dit kwam door dat ik geen oppas had voor mijn zoontje(s) overdag of het was te erg slecht weer en we hebben op de weiland geen rij bak.Dus het weiland was ook vaak te glad en te nat.

Nu mijn jongste zoontje 3 dagen per week op de opvang zit wil ik het rijden weer gaan oppakken.( in de hoop dat er niks tussen komt , er staat wel een verhuizing bij mij op de planning wat ook veel tijd en geregeld kost)

Afgelopen weken heb ik eens onder het voeren van mijn tinkers op mijn ruin gezeten, wat geen probleem is. nu wil ik met hem weer gaan rijden en ik wil het als volg doen : Eerst het rustig opbouwen voor de contitie met longeren te beginnen met stappen en draven en hem uit stappen om er op te gaan zitten en zo rustig mijn ruin droog stappen door het weiland heen.
( weiland kan ik wel afzetten tot een rij bak formaat)

En mocht zijn contitie beter zijn dan wil ik rustig hem gaan door rijden. En hem alles beleren in stap/draf/galop Enzo.

of weten jullie nog een tip voor mij , om mijn tinker ruin door te kunnen rijden , dan hoor ik het graag!

xSanneE_98

Re: Ruin door rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:15

In het begin inderdaad een stuk afzetten en beginnen met longeren en eventueel grondwerk. Wees consequent! Je paard moet luisteren naar jou en mag absoluut niet bazig tegenover je worden. Uiteindelijk kan je er momenten op zitten na bijvoorbeeld het longeren. Probeer regelmaat te vinden in de momenten dat je bezig bent met je paard. (Bijv niet 6 dagen achter elkaar en dan weer een week niet.)

Succes met je paardje !

Heleeen_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:14

Kijk naar wat je paard nodig heeft, en ga niet te snel, doe niet steeds hetzelfde, zorg voor afwisseling, en het belangrijkste zoals xSanne_E89 al zei: wees consequent!
Veel succes!!

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:51

Inderdaad moet je zorgen voor afwisseling! Zodat het niet gaat vervelen, ook kun je iemand een keer vragen les te geven. Iemand die ervaring heeft met jonge paarden doorrijden en lesgeven zal je zeker nog veel verder kunnen helpen!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 14:11

Dank jullie wel!

Als ik met hem aan het werk ga dan let ik goed op wat hij leuk vind en wat hij aan kan. Consequent ben ik zeker ! Wat ik ook belangrijk vind dat we beide er lol in moeten hebben om samen aan het werk te gaan. Natuurlijk moet mijn ruin ook luisteren naar mij , dat doet hij ook. Hij let echt goed op mij als ik met hem aan het werk ben. En hij is heel gehoorzaam.

Ik wil het rustig aan doen met mijn ruin en veel afwisselende werk en ik neem de tijd daar voor. Alles in stapje voor stapje opbouwen.

En mocht hij helemaal goed zijn door gereden dan ga ik zeker les nemen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:09

eigenlijk is les nemen nu nog belangrijker dan later.
Je bent hem nu aan het inrijden, en daar gebeuren eigenlijk de grootste fouten.
Eigenlijk bepaal je nu al voor een heel groot deel de verdere toekomstmogelijkheden van het paard.
Zoek een trainer die jou af en toe eens komt helpen en die mee in het oog kan houden waar aan gewerkt dient te worden.

jansje73 schreef:
Dank jullie wel!

Als ik met hem aan het werk ga dan let ik goed op wat hij leuk vind en wat hij aan kan. Consequent ben ik zeker ! Wat ik ook belangrijk vind dat we beide er lol in moeten hebben om samen aan het werk te gaan. Natuurlijk moet mijn ruin ook luisteren naar mij , dat doet hij ook. Hij let echt goed op mij als ik met hem aan het werk ben. En hij is heel gehoorzaam.

Ik wil het rustig aan doen met mijn ruin en veel afwisselende werk en ik neem de tijd daar voor. Alles in stapje voor stapje opbouwen.

En mocht hij helemaal goed zijn door gereden dan ga ik zeker les nemen!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:40

Ik wil les gaan nemen zodra alles goed gaat in stap/draf en galop en dat ik hem goed kan sturen . Dan ga ik les nemen. Ik heb al een instructeur gesproken. En zal het liefst ook in een normale rij bak willen lessen en niet op een stuk weiland.