Meer rug/buik bespiering.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lot_Sem

Meer rug/buik bespiering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 12:43

Hallo,

Mijn paard is mager bespierd op zijn rug en moet zeker meer rugbespiering krijgen wil het allemaal 'beter' gaan. Op deze manier zit ik niet prettig om het zo maar te zeggen. Daarnaast moet mijn paard ook zeker zijn buikspieren meer gaan gebruiken. Hij moet meer zijn rug opbollen en zijn buik gebruiken om mij 'omhoog' te duwen en niet zijn buik en rug naar beneden wegdrukken maar juist het tegenovergestelde. Wat zijn hier goede oefeningen voor en hoe kan ik dit allemaal verbeteren zodat hij meer en betere bespiering krijgt? Ben erg benieuwd hiernaar en hoe andere dit aanpakken! ;)

Alvast bedankt.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:48

Als je wilt dat je paard meer zijn rug gaat gebruiken kan je veel voorwaarts neerwaarts gaan rijden. Dit is mogelijk in alle 3 de gangen. Hierbij moet het paard lekker ontspannen over zijn rug lopen en worden de spieren als je het juist doet op de goede manier gerekt en gebruikt
Heb je les? Je instructeur kan je hier ook mee helpen

Cemlys

Re: Meer rug/buik bespiering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:50

Training kun je aanpakken door te gaan longeren, makkelijkste is pessoatuig op de laagste stand. Goed voer is ook belangrijk voor spieropbouw, vooral een goed onneembaar eiwit. Rijden ook voorwaarts neerwaarts zoals hierboven al genoemd

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:50

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:55

Voorwaarts neerwaarts rijden op een correcte manier zorgt voor meer ruggebruik van je paard.
Nu is het niet aan te raden om constant zo te rijden aangezien ze dan erg snel op de kop gaan lopen, afwisselen in houding is beter :)

een paar keer per training achterwaarts meepakken is erg goed voor de buikspieren!!

veel schakelen is ook erg goed voor de spieropbouw, maar hou het bij kleine stukjes zodat je het in de nodige ontspanning kan doen.
je paard hoeft niet meteen een middendraf of uitgestrekte draf. als je hem maar naar voren kunt rijden en kunt sluiten zonder spanning.
en dit kun je steeds meer uitbouwen, kleine stukjes, lange stukken, veel voorwaarts, weinig voorwaarts, veel sluiten tot bijne stap.

dit is mijn ervaring in ieder geval!
veel succes! :D *\o/*

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:39

Mijn paard en ik hebben op dit gebied goede ervaringen met voorwaarts neerwaarts en rijden in een lage lijn, een echte aanrader dus, zoals de medebokkers ook al zeggen. Longeren is ook een optie maar dit geeft ook een voorwaarts neerwaarts effect als het op de juiste manier gebeurt. Balkjes en cavaletti's schijnen ook goed te functioneren om meer bespiering te kweken maar hier heb ik verder geen ervaringen mee.

Dus, zoals al hierboven beschreven wordt, voorwaarts neerwaarts maar wel actief in de achterhand, dus ook veel overgangen, tempowisselingen, schijnovergangen en volte's.

Good luck!!