pony lijkt weg te zakken in gallop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_celine_x_8

pony lijkt weg te zakken in gallop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:13

:j heey
Ik heb een pony 15jaar en een schatje!
Als ik ga galloperen op de linker kant doet ze het goed. Ze is wel een beetje lomp, maar dat komt denk ik omdat ze jaren lang niet in de bak heeft gereden maar altijd in het bos. Op het moment dat ik rechts ga galloperen lijkt het alsof ze wegzakt. Als je dan de volte instuurt struikelt ze ook een beetje kan dit liggen aan het tempo dat ze actiever moet zijn?
Alvast allemaal bedankt voor het lezen en misschien antwoorden!

WhiteLogness

Re: pony lijkt weg te zakken in gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:17

Misschien vind ze het bakwerk saai en doet minder haar best, het kan ook zo zijn dat ze pijn heeft in haar rug of iets vast zit waardoor de rechter galop problemen kan geven. Ik zou er voor de zekerheid even naar laten kijken.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:26

Waarschijnlijk is haar achterhand niet sterk genoeg om in de galop de achterhand goed te dragen / ondersteunen.
Aangezien elk paard een voorkeurszijde heeft is misschien de ene achterbeen net iets sterker dan de andere.

Ook zou ze vast kunnen zitten in de rug / lendenen zodat ze de achterbenen er niet goed eronder kan plaatsen.

Misschien is het verstandig om iemand mee te laten kijken die er verstand van heeft. Instructrice, fysio etc.

x_celine_x_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:40

Ze loop ook voor de kar dus ik denk niet dat haar achterhand zwak is of zie ik dat verkeerd?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:44

Juist voor de kar is het soms wel makkelijk om het gewicht op de voorhand te gooien. En met een ruiter erop is het ook nog weer eens anders. Dus ja, dat kan zeker. Je kunt trouwens wel oefenen in het versterken door veel (schijn)overgangen te rijden, incl aanspringen in galop. Zelf goed rechtop blijven en vooral niet naar voren gaan.

Vergeet verder ook zeker je buitenteugel niet.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:52

Balkjes draven is ook een goede oefening voor de achterhand. En leg ze niet alleen op een recht stuk, maar ook eens op een volte.

En met mennen gebruiken ze voornamenlijk de voorhand voor het trekken.
Bij onder de man komt het voornaamheid de balans en gewicht dragen uit de achterhand.
In beide situaties is de achterhand ook de moter.

x_celine_x_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 22:23

Heel erg bedankt!

pc_cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:05

Probeer haar achterhand inderdaad wat meer te trainen. Als ze blijft struikelen zou ik er toch even iemand naar laten kijken. Wie weet zit ze wel vast in de rug oid