3-jarige Rosa in de les!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

3-jarige Rosa in de les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:13

Hoi hoi!

Het is een tijd geleden dat ik een topic heb geopend, dus vond het wel weer eens leuk (en leerzaam!) om te zien wat jullie bokkers er van vinden :j

Rosa is een 3 jarige (wordt 4 eind april) NRPS merrie, ze meet nu ongeveer 1.55. Rosa is nu ruim driekwart jaar onder het zadel en pakt dit erg goed op. Ons niveau, tja, zal tussen groen en B niveau in zitten. Ik heb haar zelf onder begeleiding ingereden en we zijn nu bezig met het doorrijden. Momenteel werken we voornamelijk aan meer dragend worden op het achterbeen. We hebben een tijdje een stapje terug gedaan omdat Rosa flink ziek was geweest na een inenting en hierdoor ook flink een jasje had uitgedaan in haar bespiering. Toen zijn we een tijdje bezig geweest met lang-laag om haar weer goed in de bespiering te krijgen. Deze les hebben we net iets meer aandacht besteedt aan de achterhand, ze is inmiddels behoorlijk gegroeid in haar spieren!

Werkpunten, die zijn voornamelijk voor mezelf. Ik heb erg de neiging om mijn linkerhand vast te zetten en/of deze omhoog te tillen. Hierop reageert Rosa weer door links vast te pakken, dus wat dat betreft straft ze me meteen goed af, hier probeer ik me steeds meer bewust van te maken. Verder zaten mijn beugels vandaag een gaatje korter dan normaal, dit ivm behoorlijk last van mijn rug nadat ik me aardig vertild had. Wanneer mijn rug weer wat beter is gaan de beugels ook weer een gat langer.

Rosa bouwde vandaag aardig wat spanning op wanneer we op de linkerhand reden, richting de kant van de weg. Op de een of andere manier vinden alle paarden hier de uiterste bakhoeken doodeng, vandaar dat ik met de les ook op een volte voor in de bak blijf. Mijn fotograaf (_Eveline) zat in de hoek van de bak, dus vandaar dat de foto's voornamelijk op relatief dezelfde plekken zijn gemaakt.

En ja, ik weet het, zwart hoofdstel met bruin zadel vloekt als de ***. Helaas is mijn prachtige bruine hoofdstel vorige week gesneuveld en ik heb nog geen waardige vervanger kunnen vinden, dus een oud hoofdstelletje uit de kast geplukt die even functioneel is, maar erg vloekt met mijn zadel :')

Genoeg gepraat, de foto's! Tips en opbouwend commentaar is érg welkom!

Instappen:
Afbeelding

Afbeelding

Actief drafje:
Afbeelding
Idem:
Afbeelding

Van hand veranderd:
Afbeelding

Bij deze foto is dus duidelijk wat ik bedoel met mijn linkerhand, die zet ik te hoog.
Afbeelding

Hier heb ik hem wat netter:
Afbeelding

Even stappen tussendoor:
Afbeelding

Weer de andere kant op:
Afbeelding

Galopje linksom, hier wilt ze in het begin nog wel eens wat spanning opbouwen, als we dan een paar rondjes gegaloppeerd hebben ontspant ze wat meer.
Afbeelding

Galopje rechtsom:
Afbeelding

Terug in draf, even wat schuiven in hoofd/halshouding:
Afbeelding

En hier weer wat opgepakt:
Afbeelding

En klaar en uitstappen!
Afbeelding

Eef, bedankt voor de foto's! :D

Ben benieuwd wat jullie er van vinden, wees wel vriendelijk alsjeblieft :D

20Femke02

Re: 3-jarige Rosa in de les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:15

wat een mooie fotos
mooi paardje

maar je hakken mogen wel wat meer naar beneden!!

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:21

mooi paard <3 !

je kijkt alleen wel een beetje naar beneden ;)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:24

prachtig dier! en doet het mooi hoor :D
om trots op te zijn, en ook nog zo'n lekker ding <3

vraag mij wel af hoeveel botsingen er zouden gebeuren als er mede ruiters in de bak waren, je kijkt alleen maar naar beneden! naar buiten gaan zal ik afraden, haha :')

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 21:01

flikweert schreef:
wat een mooie fotos
mooi paardje

maar je hakken mogen wel wat meer naar beneden!!

Dankje! Klopt, hakken uitdrukken is niet mijn sterkste kant :D

Dizzy505 schreef:
Gaaf paardje hoor <3

Dankje :)

Laura_Balti schreef:
mooi paard <3 !

je kijkt alleen wel een beetje naar beneden ;)

Dankje! Klopt, als we flink aan het dressuren zijn kijk ik altijd naar haar reactie ipv voor me uit :P

KingYasFenn schreef:
prachtig dier! en doet het mooi hoor :D
om trots op te zijn, en ook nog zo'n lekker ding <3

vraag mij wel af hoeveel botsingen er zouden gebeuren als er mede ruiters in de bak waren, je kijkt alleen maar naar beneden! naar buiten gaan zal ik afraden, haha :')

Hihi dankje! :o
Je ziet toch heel prima alles voor je hoor, ook al kijk je naar beneden, rij regelmatig met anderen in de bak en nog nooit een botsing gehad :P Buiten kijk ik wel naar voren, zoals ik hierboven al typte, wanneer we aan het trainen zijn wil ik haar reactie zien op hulpen/opdrachten die ik geef, daaruit leer ik ook weer :j

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:16

Vind het er mooi uitzien! Erg mooi paard heb je, en gaaf zadel! Soms lijkt het alsof je wat naar voren kukelt, waarschijnlijk komt dat ook omdat je naar beneden kijkt. En zoals al gezegd is je hakken meer uitdrukken (:

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:30

lonniejj schreef:
Hihi dankje! :o
Je ziet toch heel prima alles voor je hoor, ook al kijk je naar beneden, rij regelmatig met anderen in de bak en nog nooit een botsing gehad :P Buiten kijk ik wel naar voren, zoals ik hierboven al typte, wanneer we aan het trainen zijn wil ik haar reactie zien op hulpen/opdrachten die ik geef, daaruit leer ik ook weer :j

Erg bijzonder uitleg dit. Reacties moet je voelen, de belangrijkste reacties gebeuren namelijk daar waar jij ze niet ziet, aan de onderkant, achterkant en onder het zadel, op het moment zijn dat de belangrijkste reacties waar je op moet letten, niet wat er met het hoofd gebeurd. Door naar de manen te kijken kukel je voorover, je benen kantelen naar achter en dat doet het horizontale evenwicht van het paard ook geen goed. Ik vind haar op de voorhand lopen, zeker voor een zo'n jong paard zou veel vooruit rijden en de achterhand actieveren niet slecht zijn, dan zou ze ook wat netter op de loodlijn komen en sneller sterker worden.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 22:44

Klopt, reacties moet je voelen, máár als je rug niet goed meewerkt is het makkelijker om even een gaatje korter te zitten en je rug wat te ontlasten, uiteraard kukel ik dan een beetje naar voren. Rosa heeft ook de neiging soms te hoog te komen met haar hoofd, dan moet ik haar lager instellen van mijn instructrice, ik voel nog niet áltijd wanneer iets goed is en niet, ik ben tenslotte ook nog lerend, en dan is het zeer hulpvol om te kijken wat ze doet met haar hoofd/halshouding :)

Ik moest haar vandaag juist wat achter de loodlijn houden, omdat Rosa een gigantisch voorbeen heeft, heeft ze de neiging om haar beweging zo groot te maken dat ze van achter niet goed kan volgen, daar is haar achterhand gewoonweg nog niet genoeg getraind voor. Als ze dan nét een tikkeltje achter de loodlijn komt beperkt haar zwaai in het voorbeen, waardoor ze meer op de achterhand geactiveerd kan worden. Hetgeen wat ik vandaag ook op de foto's terug zie en voelde tijdens het rijden.

Het vooruit rijden en achterhand activeren zijn we allang gepasseerd, Rosa heeft meer dan genoeg impuls vanuit haar lijf en staat zeer goed op de reacties. We willen nu juist dat ze dragend gaat worden vanuit haar achterhand, over de rug en zo in mijn hand terecht komt.

En volgens mij kent iedereen wel het probleem van het knappe paard onder je kont, zo leuk om naar te kijken :D ;)

Hier een foto van een eerder moment, toen ik nog geen last van mijn rug had en dus ook een gaatje langer zat met mijn beugels, hier kijk ik alsnog naar haar, maar zit ik netjes recht en kukel ik niet naar voren. Even om uit te leggen hoe vervelend het is om met een zere rug te rijden ;)
Afbeelding

En ja, daar loopt ze op de voorhand, maar dit is ook een foto van een tijd geleden :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:20

Je paard is 3 jaar, er is helemaal niets mis mee dat ze even omhoog komt met haar hoofd. Ze is nog erg jong en heeft nog weinig kracht. Ik zou dus helemaal van het hoofd af blijven want het maakt haar horizontale evenwicht er echt niet beter op. Ik kan kort zitten en niet voorover kukelen en ik heb mede dankzij mijn werk een erg slechte rug gekregen, is een kwestie van een onafhankelijke zit, zitles is daar heel goed voor, ook omdat je op die manier je rug juist minder gaat belasten.

Je ziet op alle foto's dat je niet rustig bent met je handen, ze doen altijd wel iets, binnenhand hoger, of buitenhand hoger, dat zou ik zeker bij een jonkie vermijden. Handen op dezelfde hoogte, en van de binnenteugel af blijven, je wil ze vanaf het begin op de buitenteugel hebben. Over die 'gigantische' beweging van voren, dat is niets wat de activiteit van de achterhand gaat belemmeren, die moet komen van jou been, wat ze met haar voorbeen doet heeft daar op dat moment weinig mee te maken.

De laatste foto is overigens wel de enige foto waarbij ze zich ongeveer op de loodlijn bevind en ik vind het beeld er beter uit zien dan de beelden waar 'begrenzend' word bereden. De fase van actieveren en vooruit rijden komt altijd terug tijdens het rijden, het is geen fase het hoort een element te zijn van iedere training. Uiteraard is het jou paard, maar eentje die best makkelijk op de voorhand loopt, daarop zou ik juist vermijden extra te begrenzen, juist toestaan en vooruit, dan kan je bij alle oefeningen doen. Maarja, dan kan het zijn dat ze omhoog komt en dan is het plaatje natuurlijk niet altijd even mooi, het uiteindelijke resultaat achteraf wel beter imo.

Maargoed ik ga het hier bij laten, ieder zijn eigen manier en je hebt begeleiding, dat is het belangrijkste. Veel succes!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 23:45

Lara_Silver schreef:
Je paard is 3 jaar, er is helemaal niets mis mee dat ze even omhoog komt met haar hoofd. Ze is nog erg jong en heeft nog weinig kracht. Ik zou dus helemaal van het hoofd af blijven want het maakt haar horizontale evenwicht er echt niet beter op. Ik kan kort zitten en niet voorover kukelen en ik heb mede dankzij mijn werk een erg slechte rug gekregen, is een kwestie van een onafhankelijke zit, zitles is daar heel goed voor, ook omdat je op die manier je rug juist minder gaat belasten.

Je ziet op alle foto's dat je niet rustig bent met je handen, ze doen altijd wel iets, binnenhand hoger, of buitenhand hoger, dat zou ik zeker bij een jonkie vermijden. Handen op dezelfde hoogte, en van de binnenteugel af blijven, je wil ze vanaf het begin op de buitenteugel hebben. Over die 'gigantische' beweging van voren, dat is niets wat de activiteit van de achterhand gaat belemmeren, die moet komen van jou been, wat ze met haar voorbeen doet heeft daar op dat moment weinig mee te maken.

De laatste foto is overigens wel de enige foto waarbij ze zich ongeveer op de loodlijn bevind en ik vind het beeld er beter uit zien dan de beelden waar 'begrenzend' word bereden. De fase van actieveren en vooruit rijden komt altijd terug tijdens het rijden, het is geen fase het hoort een element te zijn van iedere training. Uiteraard is het jou paard, maar eentje die best makkelijk op de voorhand loopt, daarop zou ik juist vermijden extra te begrenzen, juist toestaan en vooruit, dan kan je bij alle oefeningen doen. Maarja, dan kan het zijn dat ze omhoog komt en dan is het plaatje natuurlijk niet altijd even mooi, het uiteindelijke resultaat achteraf wel beter imo.

Maargoed ik ga het hier bij laten, ieder zijn eigen manier en je hebt begeleiding, dat is het belangrijkste. Veel succes!

Het is maar goed dat er meerdere wegen naar Rome leiden, ik ben het niet eens met jouw visie, mijn inziens heeft het eindeloos voorwaarts rijden ook geen enkele meerwaarde bij een dier zoals Rosa. Dan wordt haar voorbeen gebruik enorm en slaat de achterhand af, omdat deze de beweging niet bij kan houden (hoezo voorbeen niks te maken met achterbeen?).

Je maakt een paar aardige aannames in je reactie die je mijn inziens niet van een paar foto's kan concluderen. Maar nobody is perfect en dat hoeft ook niet, iedereen leert nog bij toch? :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:51

Dat is het risico van HAW, iedereen geeft zijn mening en dat kunnen ze enkel doen vanaf de foto's die jij aanbiedt. Verdraag je dat minder goed moet je een aanvullend filmpje plaatsen, of het topic op RIJ-ITP plaatsen. Als je paard begint te rennen en stuwen (dus achterhand komt niet mee) heeft dat niets meer met voorwaarts rijden te maken, dan is de begrenzing van voren weer te weinig, kwestie van zoeken. Maargoed waarschijnlijk zal ze als ze sterker is ook wat minder kukelen en ook met minder begrenzing van voren de achterhand goed gebruiken zonder achter de ll te kruipen. Heb er al een paar jonge gereden die graag hetzelfde deden, dat trekt bij als ze sterker worden.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 08:50

Ik kan prima kritiek verdragen, ik vraag zelf om opbouwend kritiek :)

Wat je nu typt herken ik dus meer, ik begrens haar genoeg van voren om te voorkomen dat haar achterhand niet mee komt, dat is voor Rosa even hard werken, want dat is zwaar natuurlijk. Daarin ben ik het met je eens, ik merk iedere week toch wel verbetering, maar ze moet gewoonweg sterker worden in haar achterhand. Dat zal training kosten en tijd :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:34

Knap paard! Ik ben ook niet zo'n fan van achter de LL laten lopen. Ze zet zich dan vast achter de oren en achter het zadel waardoor ze dus minder fijn door haar lijf kan gaan lopen met alle gevolgen van dien. En ik vind zoiezo bij een jong paard dat je hem lekker op of net voor de loodlijn moet laten lopen. Geef haar ruimte om te lopen. Met veel voltes en tempowisselingen laat je haar haar achterbeen ook goed gebruiken. Het is inderdaad een kwestie van sterker worden.. Komt dus wel goed dan! Maar geef het de tijd en ga er van voor niet te veel aanzitten, dat is enorm zonde! Verder ziet het er uiteraard allemaal wel netjes uit! Succes!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:22

Knappe knol! Maarjah, komt door de naam denk ik haha heb zelf namelijk ook een Rosa, maar dan met de Z!

En ook ik heb een chronisch rugprobleem dus snap jou reactie van hierboven helemaal, ik heb zelf vaak ook de neiging als ik een "slechte" dag heb, om met een bolle rug te rijden en naar beneden te kijken.

Toch proberen niet te doen, is voor je paardje ook fijner. Maar toch vindt ik het wel een fijn beeld geven, zeker voor de leeftijd van het paard.

Jullie komen er wel! veel plezier nog met je knappe Rosa!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:54

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Charly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 04:49

Ik zelf ben ook nog lerende dus vindt het moeilijk om echt rijtechnisch commentaar te plaatsen. Wel vindt ik haar op de foto van het uitschuiven mooi ontspannen lopen. En zoals mijn intructrice zegt, wees blij met de paar stappen die lukken (achterhand eronder en mee) alles moet sterker worden en het wordt vanzelf beter. Dat naar beneden kijken doe ik ook heel erg, ik probeer dat af te wisselen door te kijken wat hij doet bijv op een volte en daarna dezelfde volte te rijden maar dan vooruit kijken en voelen wat hij doet. misschien heb je er iets aan. Wat zij ook zegt is en wat ik meeneem in het rijden is dat het "kwijtraken"van de nageeflijkheid aan de voorkant niet erg is, rijden is proberen en kijken wat wel en niet werkt. Ik kan ook heel erg "vasthouden"en doe dan mijn hand naar voren en begin weer opnieuw (voorbeeld) Maar je bent je bewust van jehanden en daar werk je al aan en kan alleen maar beter worden!:)

Mjelle_GJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:32

Mooi paard heb je zeg! Rijtechnisch commentaar zal ik ook zeker niet plaatsen aangezien ik zelf nog beginner ben, maar wel ontzettend veel van reacties van anderen leer. :D

Ik heb alleen twee, eigenlijk wel onschuldige vragen :P
Wat voor schoenen heb jij tijdens het rijden aan?
Waarom paardrijden als je rugpijn hebt?

pc_cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:34

Leuk paardje zeg!
Probeer alleen het neusje wat meer uit te schuiven hij duikt nu wat achter de loodlijn.
En kijk tussen de oren van je paardje, hoe mooi ie ook is haha

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 00:23

Ik moet zeggen dat ik het met Lara_Silver zeker wel eens ben :j
Dat jij zegt dat je naar beneden kijkt omdat je dan de reacties kan zien, roept bij mij veel vragen op. Het enige waar jij dan naar kijkt is de voorkant, wat wil zeggen dat je onwijs hard bezig bent met de voorkant.

Mijn rug is ook prut, maar mijn instructrice laat me dan nog steeds niet toe dat ik naar beneden kijk. Je kukelt dan idd naar voren, wat ook niet goed is voor de pony want dan gaat ze ook op de voorhand lopen. Voor een 3-jarige is de hoofd-halshouding ook niet zo belangrijk in mijn ogen. Als jij gewoon contact houdt met de mond en je rijdt je paard van achter naar voren, dan komt die hoofd-halshouding vanzelf in orde :j

Verder vind ik die uitleg over achter de loodlijn en meer op de achterhand belachelijk als ik zo eerlijk mag zijn. Achter de loodlijn lopen is nooit goed in mijn ogen en dat houdt ze gewoon van hun achterbeen af. Niet mijn manier om eerlijk te zijn.
Maar ook hier weer, doe oefeningen om dat achterbeen sterker te maken in plaats van ze ronder/dieper in te stellen, want dat werkt niet. Ik vind ze op veel foto's dan ook op de voorhand lopen.

Ik vraag me af wanneer jij je paard zadelmak gemaakt hebt... Je zegt dat je het vooruit rijden & achterhand activeren al lang gepasseerd bent, maar je paard heeft er een tijdje uitgelegen ivm ziekte. Dan vind ik het knap dat zij het principe van achterhand activeren al door heeft. Als je je paard op zn 3 jaar hebt opgeleerd (daar ga ik vanuit, van ik ben niet zo'n voorstander van paarden al beginnen op te leren op hun 2-2,5 jaar), dan vind ik het erg knap dat je er een stuur, een rem en de gas hebt opgezet en dat ze ook het principe van achterhand activeren al door heeft op een vrij korte periode (nog geen jaar en trek daar ook nog dat 'ziekteverlof' van af)... Dan vind ik je wel érg snel gaan met dit paardje... Vandaar dat ik me afvraag of ze wel effectief de achterhand activeert, of dat ze gewoon niet sneller loopt, maar nog steeds op de voorhand... (maar hier kan ik fout in zijn)

Het verschil tussen die foto die je achteraf geplaatst hebt en de foto's in je startpost, is dat je op die foto gewoon met je ogen naar beneden kijkt en met de foto's in je startpost vaak met heel je hoofd naar beneden kijkt waardoor je dus al sneller naar voren valt :)

Maar ja, er leiden meer wegen naar Rome, dus je zal er wss wel geraken. Maar ik zou persoonlijk 'jouw weg naar Rome' niet kiezen.
Verder is het wel een ontzettend knap paard :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 00:31

Met die enge schoenen had je van mij niet mogen rijden. Doodeng.
Op de voorhand duikelen zijn al diverse tips voor gegeven. Probeer te focussen op aan het been maken en vergeet die krul.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 09:16

Eigenlijk kijk ik vooral naar mijn eigen handhouding, zoals ik al zei, ik heb wat moeite met mijn linkerhand.

Ik neem jullie tips mee en kan enkel vertellen dat ik écht niet alleen maar met de voorkant bezig ben, maar zo zien is dat hier een eindeloos gevecht.

De uitleg over achter de loodlijn, dan vertrouw ik liever op mijn instructrice, die geeft prima les, ik leer heel veel van haar en ze heeft een dijk aan ervaring. Ik merk heel goed aan Rosa wanneer iets haar goed doet en wanneer niet. Tevens was dat dus iets wat we dan in 1 les een keer toepassen en niet wekenlang. Achterhand wordt aan gewerkt, maar daar nemen we de tijd voor.

In het opleringsproces, wij hebben een start gemaakt met werken aan de dubbele lijnen, dit hebben we een tijd gedaan voordat ze onder het zadel verder opgeleerd is. Hierdoor was Rosa al een stuk verder ontwikkeld en konden we een mooie start maken onder het zadel.

Het enigste wat mij bevreemd is dat iedereen eindeloos door blijft gaan over werken aan stuur, rem en gas, terwijl ik al herhaaldelijk aangegeven heb dat dit dik in orde is bij Rosa. Rosa leert snel en daarom rijden we niet vaker dan 3x per week een halfuurtje. Om overprikkeling te voorkomen.

Aan het been krijgen, ook dat is hetzelfde verhaal, ik heb impuls genoeg van rosa, dus daar ga ik niet meer op in. Als er paarden zijn die een jaar nodig hebben om zoiets te snappen dan is er ook iets niet goed mijn inziens.

Het voorover kukelen wordt aan gewerkt, beugels zitten weer een gat langer en ik probeer meer voor me uit te kijken, al vind ik dit soms nog wel lastig!

Verder ga ik er hard aan werken en neem ik jullie tips mee naar de volgende les om te overleggen met mijn instructrice! :)