Mijn nieuwe bijrijd paard, Fries Heyco

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Mijn nieuwe bijrijd paard, Fries Heyco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 17:16

Het is volgens mij een eeuw geleden dat ik hier wat geplaatst heb, in die tussen tijd is er veel gebeurd! :D

In Oktober 2013 is mijn ruin overleden.
Zijn opvolger had ik al lang en breed gekocht, Fee.
Fee is 3 jaar oud (bijna 4) en heb ik zelf beleerd. In september is ze onder het zadel gekomen en vanaf Oktober tot 1 maart had ze vakantie. We zijn het weer langzaam aan het opbouwen en lessen veel, maar we moeten beide nog veel leren. :)

Toen kwam Heyco op mijn pad. Heyco is een 9(??) jaar oude fries zonder stamboek papieren.
Heyco staat bij mijn buren op pension. Ik heb Heyco nu 3 keer gereden en vandaag was de vierde keer.
Ik moet nog heel erg aan hem wennen, heb nog elke keer spierpijn als ik van hem af stap (mán, wat is ie breed!)
Heb nog nooit op een fries gereden en vooral galop is een drama. Hij gooit zo hoog op dat ik amper kan blijven zitten. :')

De eigenaar was een beetje hopeloos op zoek naar een nieuwe bijrijder, gezien ik er dagelijks kom en een paar keer Heyco heb gereden, vroeg hij of ik dit misschien wilde doen.
Voorheen heeft Heyco een bijrijder gehad die helaas is verhuist. Verder heeft er nog iemand op gereden die hem volgens mij nóg trager heeft gemaakt en waardoor hij in een valse knik gaat lopen.

Afijn, to the point.
Ik werk nu vooral aan het gas. Veel schakelen en opeens weg draven in de hoop dat hij achter actiever wordt.
Galop laten we nog maar even achterwege. :')
Verder werk ik héél veel aan mijn benen en handen. -O-

Heyco en ik.
Afbeelding

Instappen.
Afbeelding

Andere kant op.
Afbeelding

Drafje.
Afbeelding

Nog eens.
Afbeelding

Oei oei oei... Binnenhand. -O-
Afbeelding

Hop hop Heyco, voorwaarts!
Afbeelding

Volte.
Afbeelding

Braaaafff.
Afbeelding

:wave:
Afbeelding

En vorige keer, lekker naar buiten.
Afbeelding

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:23

Heel veel succes met Heyco! Naast mijn kpwn-er rijd ik ook een friese merrie bij. En ik begrijp precies waar je tegen aan loopt :) Ik moet zeggen dat ik friezen heel aanhankelijk vind en ze willen het vaak heel goed doen maar aan de andere kant, gaan sommige dingen toch wat minder makkelijk. Lekker oefenen in draf en die galop komt dan vanzelf is mijn ervaring.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:26

Ziet er goed uit hoor!

Wat me wel opvalt is dat je op de meeste foto's vooral kijkt naar wat voor n knapperd je onder je kont hebt.. Vergeet niet naar voren te kijken :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 17:27

Murthul schreef:
Ziet er goed uit hoor!

Wat me wel opvalt is dat je op de meeste foto's vooral kijkt naar wat voor n knapperd je onder je kont hebt.. Vergeet niet naar voren te kijken :)

Ja, ook dat moet ik afleren. :D

BasBasBas

Re: Mijn nieuwe bijrijd paard, Fries Heyco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:58

Je zei het al zelf, maar het mag allemaal veel actiever. Gewoon lekker veel schakelen en been isreactie.

Wel echt een super mooi paard! Mag je trots op zijn :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:32

Bedankt allemaal. :j Schakelen zijn we nu heel druk mee bezig. Van stilstaand naar galop wordt hij helemaal :):)
Hij heeft echt plezier in het rijden en dat maakt het erg leuk om met hem te werken.

Mjelle_GJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:48

Mooi paardje het zeg!

wat mij opvalt is dat je in draf wat achterover hangt, voor de rest mooie combo ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 19:53

Dat klopt, soms verlies ik m'n belans en ga ik achterover hangen... Bedankt voor de tip!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:37

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:46

Giolli schreef:
Dat klopt, soms verlies ik m'n belans en ga ik achterover hangen... Bedankt voor de tip!

Waarom doe je in dat geval je beugels niet even wat korter. Aangezien je op vele foto's ook je hak om hoog trekt.
Heb je je balans en je evenwicht lekker gevonden, dan kan je altijd weer langer gaan zitten.

Rij je licht of zit je door?

Het is zeker een brede fries ja! Maar wel met een betrouwbaar koppie.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 14:47

Ik zit meestal door. Maar dat is gewoon gewenning.
Op mijn eigen jonkie standaard lichtrijden.

pc_cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:38

Leuk beestje!
Zoals je zelf al aangeeft hang je wat achterover.
Probeer inderdaad veel (schijn)overgangen te rijden.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 06:11

Probeer inderdaad niet achterover te gaan hangen, want hoe kan hij voorwaards worden/blijven als je hem met je lichaam tegenhoudt? Dus idd, beugels een gaatje korter voor de balans en dan moet het goedkomen. Verder klinkt het alsof je prima bezig bent!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 08:29

Dreamy schreef:
Probeer inderdaad niet achterover te gaan hangen, want hoe kan hij voorwaards worden/blijven als je hem met je lichaam tegenhoudt? Dus idd, beugels een gaatje korter voor de balans en dan moet het goedkomen. Verder klinkt het alsof je prima bezig bent!

Dat klinkt inderdaad heel logisch. Bedankt!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:46

Wat een knappert!
Ik ben het wel met bovenstaande reacties eens. Hij mag wat actiever en idd met jouw lichaamshouding hou je hem tegen. Ik vind het zelf makkelijk om activiteit te houden door lichtterijden, wat is jou reden om door te zitten?
Naast dat je wat achterover zit vind ik eigenlijk dat je gewoon weg een stoel zit hebt. Dit is ook een puntje van balans die je waarschijnlijk wat mist. beugels een gaatje korter kan in je balans je misschien wat onder steunen, heel veel succes samen.

Froetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:22

Wat een leuk paard! :)

nenatrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:20

wauww! mooie fries! zelf heb ik een friese 4 jarige merrie /3 die gooit ook erg hoog op! maar dat is echt een kwestie van doen en durven, als je het gevoel hebt dat je valt dan neem je hem terug en doe je het rustig nog eens oefening baard kunst :) succes!

xxjetrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:17

Mooie fries heb je daar!
Waar je wel op moet letten is dat je niet met je bovenlijf naar achter gaat hangen. Hier blokkeer je alleen maar mee.
Voor de rest ziet het er netjes uit!

ZoZennOud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:49

Je zit in principe mooi recht op, maar je mag ook wel voor je kijken :+. Erg leuke fries! Je teugels lijken ook wat lang.