Rollkur slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlieXD12

Rollkur slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 10:44

Heyy
Ik had pas een topic op een andere site geplaatst over dat Rolkur zielig is.
Maar ik kreeg een reactie dat als mensen het op de goede manier gebruikt dat het dan niet zielig is.
Maar wat wordt daarmee bedoelt?
Kan iemand dit uitleggen??
Xx

aeolusnr1

Re: Rollkur slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:04

Gewoon vergeten, dit is niet goed.
Het kan heel soms en in bepaalde gevallen nodig bljken, maar dit is dan werk voor professionals en dan nog is het heel bedenkelijk.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:05

heet die site soms penny?
had ik ook gedaan, daar kreeg ik te horen rollkur is een soort van hulpteugel achtig iets
rollkur is eigenlijk achter de loodlijn/in de krul dus niet goed

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:07

Ik heb getemt. Je kunt de zoekfunctie gebruiken om de 13746474 andere topics over dit onderwerp te vinden. Dit onderwerp is al zo ongelofelijk vaak besproken, met argumenten van zowel de voor- als de tegenstanders, meer dan genoeg leesvoer over te vinden lijkt mij.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:09

*zucht* hier gaan we weer :roll:
Als je niet weet wat rollkur inhoudt moet je ook niet op andere sites topics gaan plaatsen dat het slecht is. Verdiep je eerst in de dingen vooraleer je van alles gaat rondbazuinen zonder te weten waar je het eigenlijk over hebt.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:38

Rollkur is niet goed, het paard loopt ongelofelijk achter de loodlijn. Ik zie wel vaak dat het in trainingen gebruikt word, maar dan is het meer het dieper en ronder zetten van een paard wat ik nog niet echt rollkur noem.

Het is wel degelijk slecht, maar hier zijn al 629297393 topic's over :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:42

Rollkur is slecht, LDR hoeft per definitie niet meteen slecht te zijn, maar kán wel heel slecht zijn en zou mijn methode nooit zijn.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:43

ldr is tochhetzelfde als rollkur??

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:46

xSanneE_98 schreef:
Rollkur is niet goed, het paard loopt ongelofelijk achter de loodlijn. Ik zie wel vaak dat het in trainingen gebruikt word, maar dan is het meer het dieper en ronder zetten van een paard wat ik nog niet echt rollkur noem.

ik vind het er nogal onnatuurlijk uitzien ook. maar stel je gebruikt het met trainingen als hierboven beschreven, dan kan dat best een rede hebben. misschien rare vergelijking, maar ik heb op wedstrijd zwemmen gezeten en tijdens de trainingen droeg ik vaak twee zwempakken over elkaar, met eentje die iets groter was. hierdoor train je zwaarder(met meer weerstand), zodat als je dan gewoon 1 zwempak aanhad met de wedstrijd, waardoor het zwemmen ineens een stuk gemakkelijker leek te gaan.
Misschien helpt dit om meer ontspannen op loodlijn te lopen in wedstrijden?
Zou het zelf nooit gebruiken en ook niemand aanraden en iedereen afraden, maar zou dit misschien de gedachte erachter kunnen zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:47

LiannePuthzy schreef:
ldr is tochhetzelfde als rollkur??

niet echt...

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:47

oww oke, dat werd mij altijd gezegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:53

Afbeelding
Afbeelding
rollkur is dit soort onzin

Afbeelding

dit vind ik wel een mooi voorbeeldje, weet niet of hij helemaal klopt...

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:56

Frederieke_ schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
rollkur is dit soort onzin

[ Afbeelding ]

dit vind ik wel een mooi voorbeeldje, weet niet of hij helemaal klopt...

oww oke, ldr ziet er idd fijner uit via een tekening zoek t zelf zo wel op op google
maar omg bij dat eerste plaatje word de stang volledig horizontaal getrokken

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:00

Oke ik heb me altijd voorgehouden dat ik niet zo reageren op dit soort topics maar mensen .. Aub.... Dat paard uit die eerste foto, het ziet er meer naar uit dat 'ie aan de kletter gaat en dat de ruiter in de noodrem gaat :') oftewel, niets met rollkur te maken.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:04

Inderdaad Danique, dat was ook mijn eerste gedachten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:06

Als jij dat er uit vind zien als een paard aan de kletter gaat.. hmm weet niet hoor :P als mijn paard aan de kletter gaat doet hij zn kop in de lucht en is het rennen. niet een half drafje met een achterhand die een halve kilometer verderop ergens mee komt. Maar dat is mijn mening... Het was het eerste plaatje die ik tegen kwam op google :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:10

Het gaat ook om het idee, ordinair kin op de borst trekken. wat in het 2e plaatje wel duidelijk is, niet? ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:10

Ja als iemand vol aan de stang gaat hangen uit reactie zou ik mijn koppie ook daar houden. En dat jouw paard dat doet wilt niet zeggen dat elk paard dat doet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:11

Het gaat om het IDEE, een visualisering voor een meisje die het niet snapt :P

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:13

Nee is mij niet duidelijk. Ik kan niet beoordelen of het een positief effect heeft nu voor het paard of niet omdat die foto simpelweg alleen een fris paard vertoont en geen methode die te gebruiken is in de dressuur.

Een heel enkele keer laat ik mijn paard ook wel eens dieper lopen, maar dat doe ik zeker niet dmv trekken en ook nooit aan het begin van de training. Eerst de boel warm maken en dan op tempo van het paard laten rekken. Er is niet mis met een spier overflexen. Een juiste methode en kennis van spieren is echter wel essentieel.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:18

Ja ik vind die foto's altijd zo'n onzin.. oh wat zielig hier en oh wat zielig daar. Natuurlijk moet je je paard niet met de kin letterlijk op de borst trekken en dat lekker tien minuten volhouden. Maar een keer je paard dieper of ronder instellen hoeft helemaal niet zielig te zijn. Die eerste foto ziet er uit als een miscommunicatie, kan iedereen een keer overkomen. Op die tweede foto loopt het paard inderdaad veel te diep, maar het is ook weer maar een foto. En nee ik hoef nu niet allemaal zielige filmpjes te zien, daar hou ik niet van. Je paard zonder enig benul in de krul sleuren en dat lekker vasthouden heeft nooit zin, het paard met beleid laag en diep instellen kan weldegelijk een doel hebben. Het rekken van spiergroepen bijvoorbeeld. Maarja ieder zn ding, laat elkaar lekker in z'n waarde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:23

en dát is dus het verschil tussen rollkur en LDR, dieper rijden, oprekken hoe je het wilt noemen! Ik rijd mijn paard ook wel eens wat dieper lopen hoor, niks mis mee!