Vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelseyc

Vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 23:24

Hoii,

Ik kijk heel veel op youtube paarden bloopers van het rijden.
Vind het altijd heel grappig :') .

Alleen soms zie ik van dat de gene die er afvallen houden vast aan de teugels.
Ik ben er 4x afgevallen in 4 jaar maar dit nog nooit meegemaakt.
Ik laat automatisch los.

Hebben jullie tips ofzo om dit wel te kunnen, of is het gewoon kwestie van het gebeurt gewoon.

Ik wil er niet graag afvallen maar gewoon een vraagje..

Bedankt *\%/*

:evaw: Doeiii

Celine_Famke

Re: Vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:27

Ik denk inderdaad dat het gewoon een soort reflex is.
Ik ben in totaal 2 keer van mijn paard af gevallen (beide met springen). 1 keer in de bak, toen ik haar nog niet zo lang reed. Toen had ik los gelaten. En vorige zomer was ik met buitenrijden gevallen, en had ik haar nog vast. Ik weet niet, je denkt er op zo'n moment niet echt bij na. Het gebeurd gewoon.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:27

Ik laat ook altijd los
Ik rij altijd in een piste dus zou niet weten waarom ik vast zou blijven houden.
Doe ik mijn paard alleen maar pijn mee

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:29

Ik houd automatisch vast en ik wil er juist vanaf. :(
Je trekt onnodig hard aan het bit, als ze bijvoorbeeld achteruit schieten. Hierdoor kan je je paard alleen maar bang maken..

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:29

Ik laat ook automatisch los, okal toen ik er een keer op buitenrit afviel hield ik vast, bij mij ligt het dus aan de situatie denk ik...

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:30

Ik heb ook de neiging om vast te houden. Ik weet niet waarom. Ik doe het gewoon.
van mijn instrictrice mag ik dit absoluut niet. Je kunt je vingers wel breken op die manier en daarnaast niet zo sociaal naar je paard..

mij is altijd geleerd dat loslaten het beste is. Nu nog leren doen ;)

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:34

Ik laat ook automatisch los, heb er eigenlijk nooit over nagedacht, maar ik zie ook weleens dat mensen de teugels vasthouden en dan het paard pijn doen, dat vind ik wel altijd best sneu voor het paard.

Ik ben nog nooit op buitenrit gevallen dus ik weet niet wat ik dan doe.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 23:38

Ik ben 1x op buitenrit eraf gevallen van een welsh A pony. Toen ik wou opstappen en de andere kant eraf viel ( Was zonder zadel ) Maar op een of ander manier hield ik toen wel vast.
Maar ik dacht inderdaad ook dat het een reflex zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:44

Ik hield vast. Resultaat: skiduim. Ik heb er nog altijd last/pijn van zelfs na fysio. Loslaten dus!

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:46

Ik houd ook (bijna) altijd vast, maar ik sta dan altijd gelijk op, zo komt er geen druk op de teugels :) Wel zo veilig bijvoorbeeld op een buitenrit oid.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:49

Ik houd ook altijd onbedoeld vast. Vind ik helemaal niet fijn, want paard krijgt een flinke ruk in de mond. Op buitenrit zou het wat anders zijn, maar de laatste keer dat ik viel was gewoon in de bak :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:53

Ik houd bewust vast, als ik val dan is het altijd buiten, bijvoorbeeld door bokken tijdens een flinke galop. Ik moet tijdens mijn buitenritten vaak een stukje over de openbare weg. Geen zin in een pony die ertussen uit knijpt en iets veroorzaakt waarbij hij anderen en/ of zichzelf verwondt. Dat is echt mijn nachtmerrie. Gelukkig is mijn laatste val nu al een paar jaar geleden.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:05

Ik hou ook uit reflex of dergelijke vast en op buiten rit vind ik dat wel veiliger maar in de bak zou ik liever los willen kunnen laten daarmee voorkom je dat je pony een flinke ruk in de mond krijgt.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:14

In de meeste gevallen is het juist beter om los te laten hoor.

Ik hou zelf vaak vast als ik val, gewoon een reflex. Ook als er iets op de grond gebeurd grijp ik juist heel snel vast (wat juist wel weer fijn is).
Heb dit niet alleen met paarden. We doen nu met BSM (vak op school, soort van gym) nu turnen met de trapeze. Moeten we ook 'afspringem' (in een zwaai dmv een 'koprol'), dan houd ik de stok ook vast terwijl je die juist moet los laten. Hiermee wel weer irritant dus.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:20

Ik laat inprinciepe de teugel altijd los, ben ooit als klein kind mee gesleurd door een shetlander :')
Maar de pony waar ik meestal vanaf val blijft stil staan, en gaat je aankijken van ''Wat doe jij nou weer? >;)'' Buiten de piste zou ik wel altijd de teugel vast houden, behalve als je meegesleurd wordt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:24

Ik ben altijd zo "handig" geweest er alleen in de bak af te vallen en dan liet ik automatisch los.
Geen idee wat ik buiten zou hebben gedaan... :P

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:25

Ik laat altijd los, als het een ongecontroleerde val is. Dan ben ik te kwetsbaar zo op de grond en wil ik geen paard(enhoeven) in mijn buurt.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:31

Ik ben er 3 keer met buitenrit afgevallen. 2 heb ik losgelaten. Een keer rende paard paar meter door en bleef toen wachten. De andere keer werden we door een hond aangevallen is heb paard naar huisgerend. En nog een andere keer was mijn paard geschrokken. en toen viel ik. Ik heb toen expres vastgehouden en ben toen een stuk meegesleurd door het prikkeldraad heen. Ik heb toen vastgehouden omdat ze richting de spoorweg overgang rende :=

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:35

Ik houd altijd vast. Soms sleurde mijn pony me dan mee :P

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:16

Soms houd ik vast maar meestal laat ik los.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:24

ik heb altijd op de manege gehad dat ik meteen losliet, maar op een of andere rare manier is het nu (ben er nu 2x afgedonderd) met mijn eigen pony dat ik elke keer haar vast heb gehouden… :? ik wil er op dit moment ook graag vanaf omdat ze dan nogal terugtrekt en ik haar wel moet loslaten, maar gelukkig staat ze altijd braaf stil :P als ik haar loslaat :)

pc_cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:29

Ik kan niet meer nadenken als er zoiets gebeurd haha. Alles gaat dan vanzelf. Meestal laat ik de teugels wel los en heb ik mn zweep nog vast. Maar ik heb ook wel een paard keer gehad dat ik de teugels nog vast had en de pony naast me stond. Ik heb echt geen idee wat ik doe als ik eraf val

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:46

Ik ben tig keer gevallen vroeger, dat weet ik niet zo goed meer wat ik toen deed. Laatste keer dat ik viel hield ik vast, paard rukte zich los om naar huis te rennen en ik had een vinger uit de kom.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:51

Als ik zo terug kijk naar al mijn vallen laat ik los, daar ben ik blij om want ik hoef niet in m'n paard z'n mond te trekken zo hard :=
Maar als het nou een weigering is ofzo en ik val er naast denk ik dat ik de teugels nog in mijn handen zal hebben := Vasthouden aan een paard wat in galop is riskeer ik mij niet :')
Ben 1 keer op buitenrit gevallen, toen liet ik ook los, maar ben ook eens op mijn voeten geland op buitenrit en toen had ik ze nog in mijn handen :Y) hangt er echt van af..

loly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:30

Ik laat bijna altijd los tenzij ik op mn voeten landt :)