Hoevaak een vrije dag voor je paard? Buitenritjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Hoevaak een vrije dag voor je paard? Buitenritjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 12:31

Hallo allemaal,

Ik ben sinds januari mijn merrie aan het oppakken die een tijd heeft stil gelegen vanwege veulens, ze maakte alleen af en toe een buitenritje.

Ik rij haar nu ongeveer drie/vier keer per week in de bak, een half uurtje. Rustig aan, met genoeg stappen tussendoor. Haar conditie begint duidelijk te verbeteren en zit super in haar vel. Maar nu het volgende, graag zou ik met dit goede weer wat buitenritjes erbij gaan pakken. Het meeste gewoon stappen, heeel af en toe op geschikte paden een drafje of rustig galopje. Denk hierbij gewoon aan buitenritjes van een uurtje en als ze echt al veel gedaan heeft die week een half uurtje.

Zou het teveel zijn als ze vier keer wordt gereden en dan nog twee keer voor een rustig buitenritje wordt gepakt? Vinden jullie 6 keer per week onder het zadel te veel? Of zien jullie een buitenritje van bijvoorbeeld een half uurtje stappen als rust dag?
Laatst bijgewerkt door Poowniee op 14-03-14 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Re: Hoevaak een vrije dag voor je paard? Buitenritjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:34

Ik zou het bij 5x per week rijden houden. Voor mij is of een half uur in de bak of een uur naar buiten beide werken. Zo ook longeren.
Maar een beetje paard kan best 6x aan, je merkt snel genoeg als ze het niet trekken om bijna elke dag te lopen.

Die van mij staat standaard op woensdag en vrijdag stil. Gewoon omdat dit mij het beste uit komt, pony heeft er geen moeite mee om bv 4 dagen achtereen te lopen. 6 dagen vind ik zelf wat veel.

De grap is dat ik bijna hetzelfde schema heb gehad als jou voor een lange tijd. Maar een uur lessen in de bak op locatie extra hield ze ook prima vol, regelmaat is voor mijn idee belangrijker dan lang rijden maar minder vaak.

Geniet er van, met dit weer is het zalig buiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:39

Een half uurtje buiten stappen is nios mis mee. Ook goed voor de conditie en leuk voor het paard :)

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 12:44

Thanks voor jullie reacties. En daar zit dus een beetje mijn discussie punt, moet ik een half uurtje/uurtje stappen buiten nou bij trainingsdagen optellen of bij de ''vrije'' dagen..?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:46

Ik tel het zelf dus wel bij de training op.

Reden; ik ga ook niet in de ochtend in de bak rijden en dan 's middags nog weer zadelen om een uurtje naar buiten te gaan.
Dan werkt ze imo 2x op een dag.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:53

Hoe vaak je paard vrij moet is afhankelijk van het paard. Mijn ene paard word 5x per week gereden en 1x gelongeerd, de ander hebben wij de voorkeur dagelijks te werken, omdat hij anders de dag daarna meer weg heeft van een wervelwind, ondanks dat ze voldoende vrije beweging hebben.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:55

Ik zorg ervoor dat ik 3 keer in de week intensief train, 3 keer rustig en 1 dag echt vrij. Daar doet mijn paard het goed op.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:57

Zoiets hou ik normaal gezien inderdaad ook aan. Soms wat meer intensief en dan de dag vrij een rondje buiten stappen (ernaast).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:58

MarliesV schreef:

Reden; ik ga ook niet in de ochtend in de bak rijden en dan 's middags nog weer zadelen om een uurtje naar buiten te gaan.

Een half uur stappen is toch helemaal niet zwaar :') Zou het als rustige training beschouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:02

Mijn knol word gek als ik dr 6 dagen in de week opzadel, maar dat is ook een aparte tante.

Ik denk dat je het even aan moet kijken hoe je paard erop reageert; sommige paarden kunnen 7 dagen per week, 2x per dag rijden zonder ergens moeite mee te hebben, andere paarden worden heel vervelend als ze 5 dagen per week onder het zadel lopen. Als ze het qua conditie aankan en ze reageert er niet vreemd op, moet het kunnen denk ik :)

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:04

Die van mij heeft sowieso 1 vrije dag, soms 2.
Ik rijd 3x in de week in de bak (trainingstijd tussen de 20 min. en 40 min.), ga 2x in de week buitenrijden (+/- 1,5 uur) en 1 dag is longeren/vrij springen/vrij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:05

Bizzybijtje schreef:
MarliesV schreef:

Een half uur stappen is toch helemaal niet zwaar :') Zou het als rustige training beschouwen.

Dat zeg ik toch ook niet. Snap je :') niet helemaal denk ik.

Maar ik beschouw het ook inderdaad als een rustige training, maar dus wel als training en dus niet iets wat ik als rustdag zie.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:07

Die van mij staat normaal gezien iedere dag 8 uur buiten = ook beweging..
Daarnaast rij ik 3 dagen in de week dressuurmatig in de bak, 1 keer springen en een keer in de week een buiten waarbij hij niet alleen stapt.

Maandag en donderdag zijn vrije dagen hier :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:09

Je kunt het deel buitenrijden toch na de gewone training doen?

Dus zeg een half uur training (dressuren of wat je maar doet), en ipv uitstappen een half uur tot drie kwartier buitenlopen/rijden er aan vast knopen?

Zelf heb ik daar zeer fijne resultaten mee, bij drie-vier keer per week rijden (trainen).
Je moet wel opletten dat je niet ELKE keer na een half uur in de bak naar buiten gaat... dan heb je kans dat je paard de boel doorkrijgt en in de bak de kantjes er af gaat lopen (afraffelen).
Dat stuk buitenrit er aan vast knopen kun je vormgeven zoals je zelf wilt: alleen stappen (uitstappen), of een onderdeel van de training maken.

Het paardenbolletje blijft er fris en vrolijk bij zolang je afwisselt, en van niets een vaste routine (en ook geen vaste route) maakt!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:13

Paarden "op rust" in de wei lopen zeker 6 uur per dag, vrije dagen nemen ze niet.
Wees alleen terughoudend met het rijden in de rijbaan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:16

Bizzybijtje schreef:
MarliesV schreef:

Ja idd _O- ik ga na een uur trainen nog makkelijk een uur naar buiten meteen erna, of als ik smorgens gereden heb zadel ik hem smiddags gewoon weer op om een uur of Miss wel langer te gaan buitenrijden, alsof mn pony moe word van 3/4 stappen en stukken galop.

A_nouk, een paard loopt vanuit de natuur 10-15 km oer dag, dat haalt die echt niet in de paddock of weide ;) buiten staan vind ik geen beweging voor een paard.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:24

Tjonge wat een kinderachtige reacties zeg.

Ik zeg toch nergens dat stappen geen training is, ik heb het over een uur naar buiten, dat wil niet zeggen alleen stappen of wat dan ook.

Daarnaast is elk paard verschillend. Het paard van de TS wordt 3/4 keer per week een half uur gereden.
Dat is wat anders dan een paard dat 5/6x per week een uur intensief wordt gereden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:31

Ik vind in de weide buiten staan wel degelijk (vrije!) beweging voor een paard, en zelfs onontbeerlijk om een paard een zo gezond mogelijk leven te geven. Het is wel onbelaste beweging.

Echter, ik tel die uren in de weide niet op bij het trainen (longeren, trainen in de bak, of zelfs buitenrijden, want dan "vraag je iets van het paard").
Iets onnatuurlijks, dat-ie vanuit zichzelf in alle vrijheid niet zou doen. Zodra dat aan de hand is, kun je dat niet rekenen bij vrije en onbelaste beweging. Ook longeren niet.

Mijn paarden staan 24/7 dag en nacht buiten in 't land, en dat vind ik dus WEL mee te tellen als beweging voor hen, maar niet mee te tellen als training.

Die training begint voor mij pas als ik als persoon iets van ze ga vragen, dus longeren, rijden (maar ook buitenrijden, want dan zit ik er met m'n menselijke gewicht immers op).

Paard zou wel minstens 1 dag in de week "niks" moeten hoeven (lekker in de wei), en 1 keer longeren (dus onbelast, maar omdat het op de cirkel is, is het toch een vorm van training).

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:31

Amiigo schreef:
Ja idd _O- ik ga na een uur trainen nog makkelijk een uur naar buiten meteen erna, of als ik smorgens gereden heb zadel ik hem smiddags gewoon weer op om een uur of Miss wel langer te gaan buitenrijden, alsof mn pony moe word van 3/4 stappen en stukken galop.

A_nouk, een paard loopt vanuit de natuur 10-15 km oer dag, dat haalt die echt niet in de paddock of weide ;) buiten staan vind ik geen beweging voor een paard.

Dat kan delen we niet dezelfde mening :)

Die van mij is in de wei zo druk met spelen en lopen rennen etc dat ik het wel degelijk beweging noem.
Ik kan het iig tijdens het rijden goed merken aan zijn energie of hij een rustig dagje heeft gehad of niet...

Afgezien dat het imo een basisbehoefte is vind ik het wel iets waar je in je training rekening mee moet houden. Een paard wat 24/7 op stal staat is in zijn energie heel anders als een paard wat wel buiten komt. Paard wat binnenkomt heeft heel wat energie over waar je je training ook op af kan stemmen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:45

A_nouk schreef:
Amiigo schreef:

Dat kan delen we niet dezelfde mening :)

Die van mij is in de wei zo druk met spelen en lopen rennen etc dat ik het wel degelijk beweging noem.
Ik kan het iig tijdens het rijden goed merken aan zijn energie of hij een rustig dagje heeft gehad of niet...

Afgezien dat het imo een basisbehoefte is vind ik het wel iets waar je in je training rekening mee moet houden. Een paard wat 24/7 op stal staat is in zijn energie heel anders als een paard wat wel buiten komt. Paard wat binnenkomt heeft heel wat energie over waar je je training ook op af kan stemmen.

Dat ben ik wel met je eens, een paard wat lang buitenstaat kun je gemakkelijker een dag stil zetten dan een paard wat niet of maar even buiten komt.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:53

Top :D +:)+

TS, ik zou eens beginnen met een keer een extra buitenritje en kijken hoe ze reageerd, opzich zou het makkelijk moeten kunnen. Daarnaast is buitenrijden voor een paard dat niet veel onder het zadel kwam zowiezo niet verkeerd in het begin veel rechte lijnen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:57

paarden kennen het begrip vakantie echt niet.
Wat jij hier als werk voorstelt is eigenlijk niet echt werken, das gewoon rustig bewegen, zelfs al doe je dat wat jij nu al doet x3 dan nog blijft het best heel aanvaardbaar.
Als wij met ons paard een ganse week op trektocht gaan, dan maken wij 7 dagen achter elkaar elke dag een tocht van 40km tot 50km soms dus acht uur in het zadel, en het paard tjaaa die ziet er ook dan nog heel happy uit hoor.
Dit moet uiteraard wel opgebouwd worden, dat kan je echt niet gaan doen met de meeste paarden, de meesten hebben hier echt onvoldoende conditie voor, en de ruiters zelf nog veel minder.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:46

Ik denk dat je prima elke dag met een paard kan rijden, als je het maar afwisselend houd! Dus niet elke dag in de bak hetzelfde oefenen. Maar de ene dag stelling oefenen, de andere dag meer richten op laag en lang en een andere keer naar buiten of een sprongetje. Van een uur of 2 werken per dag gaan ze echt niet dood hoor. Ze hebben dan nog 22 uur om te doen waar ze zelf zin in hebben.

Mijn paarden lopen niet elke dag, omdat ik daar de tijd niet voor heb.

Talithaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:16

Ligt eraan hoe intensief je rijd vind ik. Ik rijd vaak recreatie of op een land ernaast. De ene dag rijd ik 20 min en de andere dag een uur, of maak ik een buitenrit van anderhalf uur. Daaruit kijk ik hoeveel ze gedaan heeft en of ze een rustdag kan. Sowieso hebben die van mij 1 rust dag.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:15

Ik ben na een lange blessure tijd (5 maanden) ook sinds 3 weken aan het opbouwen met mijn paardje. Ik zie een buitenritje en longeren wel als werken ja. Een dag vrij is echt vrij. Lekker borstelen, en ik de paddock/wei maar verder niets.

Ik rij nu 3x in de week in de bak ongeveer een halfuur, 1x in de week een buitenrit (1 á 1,5 uur), 1 dag halfuurtje longeren en dan 1 of 2 dagen vrij. Maar mijn merrie heeft hiervoor ook gewoon 5 maanden langs 7 dagen per week niets gedaan. Als ze in de winter minder buiten komt ga ik wel elke dag rijden/longeren :j