hoevaak en hoelang een 6 jarige aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

hoevaak en hoelang een 6 jarige aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 06:28

Ik heb een 6 jarige die ik wat meer aan het oppakken ben nu in het werk.
Ik rij nu 4 keer per week van 3 buitenritten van gemiddeld 45 min tot een uur(lekker actief)
en 1 rit van 1,5 tot 2 uur met wat meer stap er tussen door.

ik longeer 1 keer per week 20 tot 25 min met hulpteugel(touw om minder heen en door de voorbenen vastklippen aan bit)

verder 2 dagen vrij. lekker buiten in de paddock of op land straks

nu is mijn vraag: vraag ik teveel of is het oke?

ik wil mei uit gaan bouwen naar 5 keer rijden en 1 keer longeren.
dan doe ik een ritje van 45 min er bij met veel stap.

ben benieuwd hoe jullie dit vinden en wat doe jij met je 6 jarige kwa werk per week?

( ik rij alleen buitenritten) bakwek onder het zadel is niet onze passie :D

Sunshinee

Re: hoevaak en hoelang een 6 jarige aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 06:31

als hij die conditie heeft dan kan het gewoon,
wij trainen de 6 jarigen voor het Z dit jaar.
dus ongeveer 5x per week training.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 06:37

ben sinds dec aan het werk met der. onder het zadel daarvoor wegens mijn 23 kilo af zijn gevallen 3 tot 4 keer longeren 20 min. dec waren de juiste kilo's eraf en heb een prydi laten maken voor der en zijn we onder het zadel aan de gang gegaan in dec.
ik vindt haar conditie goed nu.loopt vlot door en heb niet het idee dat ik haar overwerk.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 06:39

nou dan komt het wel goed toch? :)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:16

Ik denk niet dat er een standaard regel voor nodig is..
Ik denk dat je meer naar het paard zelf moet kijken. Het ene paard is van zichzelf al in een betere conditie vergeleken een ander.
Ga af op je gevoel en doe vooral wat goed voelt :).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:38

In principe kunnen ze 6x per week 60 minuten. Ik zou niet alle dagen zwaar trainen maar wat je beschrijft moet prima kunnen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:56

Mizora schreef:
In principe kunnen ze 6x per week 60 minuten. Ik zou niet alle dagen zwaar trainen maar wat je beschrijft moet prima kunnen.

Waar baseer je dit op? :+

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:57

Ik heb een (bijna) zes-jarige. We hebben twee keer in de week dressuurles, 20 minuten loswerken, ruim een half uur les, behoorlijk intensief. Dan rijden we nog twee keer in de week zelf dressuur (minder intensief dan les, ongeveer 45 minuten rijden in totaal). En vaak nog een keer in de week springen en een keer een buitenritje. En een keer longeren aan het halster zonder bijzet (als hij op de wei staat heeft hij dan een dagje vrij, maar als hij alleen in de paddock komt doen we wel nog even longeren). Dit schema werkt voor mijn paard echt prima. Als we merken dat hij het nodig heeft longeren we een keertje in plaats van rijden, of we gaan een stukje wandelen. Je moet gewoon goed naar je paard kijken, ze geven vaak zelf wel aan wat ze aan kunnen. Tot voor kort reden we vier keer in de week, dan nog twee keer longeren en een dagje vrij. Dit ging een hele tijd heel goed. Maar we merkten dat het paard het longeren maar saai begon te vinden (ondanks dat we vaak extra's toevoegden zoals cavaletti's) en de dag na zijn vrije dag was hij altijd een beetje klierig en druk (komt wel gewoon buiten). We zijn het rijden dus op gaan bouwen en merken dat hij dat prima aan kan en het ook niet saai gaat vinden zolang we voldoende afwisselen.

Als jij niet het idee hebt dat je je paard overvraagt dan zal dat ook meestal niet zo zijn. Dat uit zich toch vaak in minder looplust of vervelend gedrag.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:01

Zeker weten kan niet ieder 6-jarig paard 6 x per week een uur aan...dat is puur generaliseren... en dan nog: wat voor uur? Buiten? In de bak? Dressuur?
De algehele conditie en ruiter (zowel gewicht als skills) hebben hier uiteraard oook iets in te zeggen.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:36

Ben het helemaal met je eens terpetijn,

Op mijn werk rijden we alle 6 jarigen 6x in de week ongeveer een uur, soms iets langer, training bestaat uit 3x staprondje bos + dressuurwerk in de bak + galoptraining op de renbaan, 2x in de week rondje bos + galoptraining op een heuvel, 1x in de week rondje bos + springen. Zondag zijn ze vrij... Oftewel flink zwaar, de heftigheid van de training verschilt per dag, we kijken hoe de paarden aanvoelen (zijn ze moe? spierpijn? goed in hun vel?) en daar passen we de training op aan.

Maar goed, deze paarden zijn echt top-fit, met mijn 8-jarige zou ik dit bijvoorbeeld absoluut niet aankunnen, denk dat je voornamelijk naar de conditie en het mentale van het paard moet kijken, wat kan hij geestelijk en lichamelijk aan en wanneer kunnen we meer doen?