Onderbenen steeds naar voren leggen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Onderbenen steeds naar voren leggen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 20:14

Hoi allemaal,

Ik heb een bepaald probleem met mijn lichaam waar ik mij de laatste tijd heel erg aan begin te storen.

Laatste 2 jaar ben ik heel erg bezig met mijn dressuur vaardigheden verbeteren en dus ook mijn zit en houding. Ik heb ondertussen ongeveer 5 zitlessen gevolgd op een paard van instructeur en het ging heel goed. Elke keer als ik in de spiegel keek: "Wauw, ben ik dat? :wow: "
Maar naarmate ik gestopt was, sloop het er langzaam weer in en ik heb het gevoel dat ik nu weer terug bij af ben.
Het probleem is dat ik steeds mijn onderbenen en voeten naar voren leg waardoor ik in een stoelzit ga zitten en niet meer goed mijn been kan aanleggen en de hulpen door kan geven via mijn kuit.

Afijn, tijd voor weer wat zitlessen dacht ik. Heb er ondertussen weer 2 gevolgd en wegens gebrek aan geld weer gestopt. Zit was weer prima. :j Maar nu komt het dus gewoon weer terug.

In die tijd ben ik drie keer van zadel veranderd en heb ik op verschillende paarden gereden (rond de 5)
Kniewrong maakt helaas geen verandering.

Het kan toch niet zo zijn dat ik de rest van mijn leven zitlessen moet volgen? -O-
Ook in mijn gewone lessen is mijn instructeur heel streng op mijn houding, maar het werkt gewoon niet. Mijn beenhouding blijft beroerd en ik wil daar echt graag wat aan veranderen.
Het voelt voor mij heel onnatuurlijk om mijn benen naar achter te leggen en binnen een paar minuten neem ik automatisch weer mijn eigen houding aan.

Mijn beugels heb ik meestal vrij lang, daar wordt mijn beenhouding beter van. Het nadeel hier van is dat ik in draf soms wat onrustig met mijn benen wordt en soms zelfs mijn beugel verlies.

Op een VZH zadel moet ik eigenlijk helemaal niet meer rijden, ik schrik me kapot als ik mezelf dan terug zie. Sterker nog, op een vzh kan ik helemaal niet meer zitten want ik heb het gevoel dat ik er ieder moment uit kan vallen. Zo beroerd zit ik dan... Geen balans, stevigheid en geen kniewrong is geen optie.

Iemand bekend met dit probleem? Hoop dat iemand de gouden tip voor me heeft. :j

BasBasBas

Re: Onderbenen steeds naar voren leggen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:18

Hoe zit je zonder zadel of beugels?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 21:21

Wiebelig. :D

in stap zit ik prima. Zodra ik ga draven steek ik mijn benen weer naar voren. Niet veel verandering dus..

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:36

Ik zou zeggen elke dag de laatste 10 min zonder beugels rijden en evt gymnastische oefeningen doen. Je moet op een gegeven moment zelf je balans vinden en dan gaan je benen vanzelf recht hangen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 16:32

Mijn merrie is nog erg jong, dus zonder zadel rijden heb ik nog niet geprobeerd...

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:37

Heb je al eens een zitles op je eigen paard gehad? Is misschien net een ander gevoel als dat van de instructeur en zo blijft het juiste gevoel misschien wat langer hangen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 16:39

Bootsiebob schreef:
Heb je al eens een zitles op je eigen paard gehad? Is misschien net een ander gevoel als dat van de instructeur en zo blijft het juiste gevoel misschien wat langer hangen?

Op mijn vorige paard wel. :j Deze merrie heb ik sinds Juli 2013 en het probleem is toen gewoon het zelfde gebleven. Ik denk dat het niet veel verschil maakt op welk paard ik zit.
Wel een goede tip. :j

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:43

ik lees mee, ik zit met hetzelfde probleem. zeker zonder zadel

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:45

Ik heb hetzelfde. Sinds ik focus op het écht zitten op mijn zitknobbels ipv constant bezig te zijn met je benen naar achter leggen, gaat het langzaam vanzelf beter. Ik moet nu alleen leren om mijn onderbenen stil te houden. In galop heb ik soms nog steeds een stoelzit..

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:46

Wat mij helpt is balansoefeningenn te doen (dus thuis op de grond, zonder paard :) )
Omdat mijn bekken naar voren gekanteld staat ben ik ook gauw uit balans en omdat mijn gewrichten te soepel zijn, doe ik spieroefeningen. Buikspieren trainen helpt ook voor mijn balans op t paard. Misschien ligt het bij jou ook wel aan je bekken, niet aan je manier van rijden...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:33

Hier een voorbeeld van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:49

Hallo hou je vast ik ga een paar dingen proberen aan te halen die ik zie hier op jouw foto's.
Neem het niet als iets om jou af te kraken, het is soms heel confronterend.
Op de foto zit je hier op een Fries, tjaaa niks mis mee maar die hebben niet echt een heel zachte gang en dat maakt het een beetje moeilijker voor de ruiter.
Het is duidelijk dat het paard een beetje de locomotief is, voorwaarts is vooruit en jij wil hem dan een beetje gaan tegenhouden dus het lijkt me toch behoorlijk met wat kracht op je teugels en bit. Je hangt een beetje aan je teugels.
Je bovenlichaam helt duidelijk te veel naar achter, en ik denk dat dat eigenlijk een deel van het probleem is, dus niet zozeer je benen maar je bovenlichaam.
Eigenlijk moet je jezelf inbeelden, er komt een tovenaar langs en die tovert plots jouw paard onder jou weg, wat zal er dan gebeuren ? jij valt als het ware recht naar beneden en zou dan op je voeten moeten neerkomen, maar in de houding die jij nu hebt kom je idd op je voeten en zal je dadelijk ook achterwaarts vallen en dus op je rug op de grond liggen, dit zou niet mogen gebeuren, je zou dus als het ware in evenwicht moeten blijven staan op je voeten, zelfde houding als je op je paard zat.
Als we nu naar jouw hoofd kijken, moest dat niet vast verbonden zijn met jouw lichaam dan viel het er zeer zeker naar voren af, je kijkt zelfs naar beneden, richt je hoofd op , fier en net als een prins(es), maak je groot groei als het ware op je paard, borst vooruit, laat je zien hier ben ik.
Kijken we naar je voeten, je enkel gewricht zit zo vast als een rots, dat moet een verend geheel zijn, je voet moet zacht meeveren met de beweging, je hak mag iets lager maar los en meeverend, ik vermoed dat je druk op je voet zet en dat is fout, je staat nu als het ware op je voeten en dat is niet de bedoeling, je moet niet staan je moet je voet ondersteuning geven, dat is een heel ander uitgangspunt.
Want door het staan kan je onmogelijk echt zitten, je moet vanuit je zit en je knie je evenwicht vinden.
Lichtrijden in de draf, doe jij nu vanuit het staan op jouw voeten en dat is verkeerd, je voeten mogen enkel meeveren niet staan dus, het lichtrijden moet vanuit je knieen.
De meeste mensen willen ook te hoog naar boven, niet doen dus, denk vanuit je buik, buik naar voor buik zit en zo verder , je hoofd niet echt hoog en laag dus, eerder een zacht bewegende lijn.
Er is nog heel wat werk aan de winkel zou ik zeggen.
Ik hoop je hier toch een beetje een opsomming te hebben kunnen aanbieden.
werk er aan en het komt zeker goed.
Denk er aan , neem een fiere houding aan, groei op je paard , laat je zien, hier ben ik, borst vooruit.

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:22

Als je aan zelfstudie kan/wil doen kan je het boek centerd riding lezen: staan tal van tips en uitleg in hoe je je zit kan verbeteren, met een gedegen uitleg.

Met het optrekken van de benen is vaak dat je niet op je zitbeenknobbels zit, en je niet onstpant in heup/knie/enkel gewricht. Probeer tijdens het instappen eens goed je aandacht op je zitbeenknobbels te leggen. Kijk of je met je zitbeenknobbels het zadel kan voelen. Als je dat voelt, ga je in het midden zitten, en laat je benen een beetje zwaar worden/hangen/omlaag groeien.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:40

Tip om meer boven je voeten te komen: Tijdens het lichtrijden 2x staan en 1x zitten. Vergeet dan even het rijtechnische gedeelte richting je paard want je zult met jouw houding waarschijnlijk alle kanten op gaan ;) Door je voeten verder onder jouw massa te brengen kom je beter boven en op je paard te zitten en zullen je gewrichtshulpen veel beter doorkomen. Daarnaast heb je dan veel meer balans.

Verder sluit ik mij helemaal aan bij lindas84 en aeolus01 :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:48

Je kunt natuurlijk ook niet verwachten van je benen en voeten dat ze in een houding blijven liggen waarmee je jezelf uit evenwicht brengt :) Je benen compenseren op dit moment voor je bovenlijf. Je bovenlijf hangt een heel stuk naar achteren, en automatisch breng je daardoor juist je benen naar voren.

Het begint met je bovenlijf rechtop zetten. Het helpt heel erg als je spiegels in de buurt hebt of iemand die je er continue attent op kan maken of je wel of niet recht zit.
Het is de bedoeling dat je een driehoekszit hebt; dus dat je in balans zit tussen je zitbeenknobbels en je schaambeen. Op dit moment helt je bekken zoveel naar achteren dat je echt op je kont zit, zegmaar :)

Op het moment dat je dat corrigeert zullen je benen waarschijnlijk al meteen een stuk netter hangen, en zo niet, dan zijn ze al een stuk makkelijker op de juiste plek te houden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 09:53

Bedankt voor alle tips, ze komen me bekend voor van al mijn zitlessen. Heb er voor zaterdag weer een gepland staan (voor het eerst op mijn jonge merrie)

Dit was overigens wel de eerste keer op die fries hier boven, ik zat behoorlijk breed en het was heel erg wennen. Maar dat is natuurlijk geen excuus voor een slechte houding.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:03

De rest van je leven zitles, nou in principe zou iedereen dat moeten doen. Maar, goed, dat daar gelaten, als ik je goed begrijp heb je 7 zitlessen gehad. In die lessen ging het goed. Weet je, dat is echt al een hele prestatie. Want hoe kan je verwachten dat je in 7 lessen iets afleert én iets nieuws aanleert, wat je jaren anders hebt gedaan??? Niet, dus. Ik denk dus dat je verwachtingen van de zitles niet reëel zijn.

Enige optie is toch langer les nemen van degenen die dit weet te corrigeren, net zo lang tot goed zitten automatisme is en je lijf er aan gewend is.

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:15

Ik lees ook mee.. heb hetzelfde probleem.
Wat voor zadel het maakt niks uit. Mijn benen vinden altijd een weg naar stoelzit.
heel lastig!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 10:18

Lalidan schreef:
De rest van je leven zitles, nou in principe zou iedereen dat moeten doen. Maar, goed, dat daar gelaten, als ik je goed begrijp heb je 7 zitlessen gehad. In die lessen ging het goed. Weet je, dat is echt al een hele prestatie. Want hoe kan je verwachten dat je in 7 lessen iets afleert én iets nieuws aanleert, wat je jaren anders hebt gedaan??? Niet, dus. Ik denk dus dat je verwachtingen van de zitles niet reëel zijn.

Enige optie is toch langer les nemen van degenen die dit weet te corrigeren, net zo lang tot goed zitten automatisme is en je lijf er aan gewend is.

Bedankt. :j

Vroegah had ik last van mijn armen. Ik hield ze altijd strak naar voren zonder de knik in mijn elleboog. 1 keer heeft mijn instructeur mij een stok tussen mijn armen gepropt en sindsdien nooit meer last van gehad. Daarom hoopte ik dat er misschien een gouden tip was. :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:40

ArmaWhis schreef:
Ik lees ook mee.. heb hetzelfde probleem.
Wat voor zadel het maakt niks uit. Mijn benen vinden altijd een weg naar stoelzit.
heel lastig!!

Even een vraag.
oeveel uur per dag zit jij daadwerkijk op een stoel...?
Heveeluren zit je daadwerkelijk correct te paard...?

Atleten rekken hun spieren op na het rijden - maar heel rg weinig ruiters rekken hun spieren op voor het rijden.
De betre ruiters doen aan een grondige warming up voor hun paard - maar wie doet er nu echt aan een warming up voor de ruiter?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:10

Wat ik op de foto's zie is een zadel wat jouw niet past. Denk dat toch jouw probleem veroorzaakt. En ik ben het niet met aeolusnr1 eens. Dat was misschien vroeger zo met een fries. Maar de voor de huidige friezen geld dit zeker niet meer.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 11:12

FriesWytske schreef:
Wat ik op de foto's zie is een zadel wat jouw niet past. Denk dat toch jouw probleem veroorzaakt. En ik ben het niet met aeolusnr1 eens. Dat was misschien vroeger zo met een fries. Maar de voor de huidige friezen geld dit zeker niet meer.

Dat het zadel mij niet zou passen kan ik helaas niets aan doen. Het is niet mijn zadel of mijn paard...
Toch bedankt.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:12

Wat je ook kan proberen is, wanneer je denkt dat je correct zit, recht gaan staan in je beugels, zowel in stap als in draf. Als je dan evenwicht hebt is je zit correct, anders kan je je evenwicht zoeken (door dus je benen meer onder je lichaam te brengen).

Deze site kan je misschien ook al wat helpen, gaat over zitles, de correcte houding en hoe je die kan verbeteren.
http://www.spirithorses.be/zitles.html