Galop op diagonaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Galop op diagonaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 11:02

Hallo bokkers,

ik had een vraagje over een paard dat ik sinds kort rijd voor mijn diploma instructeur te behalen.

In de dressuurproef moet ik in galop de diagonaal nemen en op X overgaan in draf. Op zich geen probleem maar toch lukt het niet om deze oefening correct uit te voeren.
Er zijn 2 situaties.

1 : paard gaat mooi soepel de bocht in en wend perfect af op de diagonaal lijn maar valt in de bocht terug in draf.

2 : paard valt weg over zijn buitenschouder, buigt niet en wend pas af op het eerste deel van de lange zijde. Hierbij blijft hij wel in galop.

Ik heb geprobeerd de buitenteugel er bij te houden, binnenteugel voldoende stelling en binnenbeen er goed aan houden (buitenbeen achter).
Graag zou ik wat tips horen van jullie over hoe ik deze oefening kan uitrijden.
(ik krijg les door de eigenaar, welke niet gediplomeerd is maar het paard door de ring kan doen zweven.)

Groetjes :)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:14

Juist niet te veel buiging want dan valt het paard sneller over de buitenschouder.
Zorgen dat de galop goed voor elkaar is en dat het paard in balans loopt op beide kanten.
Succes!

saskiakefie

Re: Galop op diagonaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:19

Het paard zal eerst moeten buigen, als ie niet buigt komt zijn binnen achterbeen niet voldoende naar voren onder de massa en draagt ie niet waardoor die op de voorhand in draf valt. Wellicht probeert ie daarom te compenseren door het gewicht op zijn buiten voorbeen te brengen, zaak is dus dat ie leert buigen en het gewicht verplaatst. Als je nu de buitenkant begrenst is het niet gek dat ie in draf valt, simpelweg omdat ie het niet kan oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:28

saskiakefie schreef:
Het paard zal eerst moeten buigen, als ie niet buigt komt zijn binnen achterbeen niet voldoende naar voren onder de massa en draagt ie niet waardoor die op de voorhand in draf valt. Wellicht probeert ie daarom te compenseren door het gewicht op zijn buiten voorbeen te brengen, zaak is dus dat ie leert buigen en het gewicht verplaatst. Als je nu de buitenkant begrenst is het niet gek dat ie in draf valt, simpelweg omdat ie het niet kan oplossen.

Jammer dat je het al verklapt Saskia, maar ik ben benieuwd wat je zelf nog in de beweging van het paard kan verbeteren om deze oefening goed te kunnen rijden? Wij zien natuurlijk niet hoe je de wending in rijd, ligt het tempo misschien te hoog?

Dit zijn namelijk ook dingen die jij als instructrice moet gaan zien en dan is het ook wel handig te weten wat de ruiter voelt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:32

heb je al geprobeerd om de diagonaal minder scherp te rijden dus bijvoorbeeld richting A of C wenden, wat doet je paard dan?
Welk niveau is de proef?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:33

Jouw 2 situaties komen voort uit 1 probleem: je paard blijft in de wending te weinig gesloten en te weinig op het achterbeen en te weinig actief met het achterbeen, dit wordt ook sprongverlies genoemd. Zeer waarschijnlijk is het paard op dat moment ook te weinig aan jouw been.

In plaats van eindeloos deze diagonaal te proberen zou ik dus gaan werken aan de oorzaak. Mijn advies is om eerst te beginnen kleine voltes te rijden in galop. Om goed de diagonaal op te kunnen komen in galop moet je minimaal een volte 10 mtr goed door kunnen komen.

Heb je erg veel moeite met de kleine(re) voltes, begin dan met het sluiten van een grote volte, dan voel je beter wanneer je paard sprong verliest.

Zorg er ook voor dat je zelf soepel blijft zitten en niet met je zit het paard blokkeert.

Hier gaan nog wel wat uurtjes zweet in zitten! Succes met je rijden en je examen!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 11:49

Wauw bedankt voor de vele racties ! Super !

Proefje is L niveau.

Bedankt voor de tips, ik zal deze laten lezen door de eigenaar, misschien dat hij me hierdoor beter kan begeleiden.
Maar wat ik dus begrijp is het paard eerst te laten galoperen zodat hij zijn achterhand goed ondertreed en niet te diep in de bocht willen gaan maar het paard wel voldoende buigen :) Klopt dit ?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:52

Welke instructeursopleiding volg je? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:54

Morrow_Less schreef:

Proefje is L niveau.

Bedankt voor de tips, ik zal deze laten lezen door de eigenaar, misschien dat hij me hierdoor beter kan begeleiden.
Maar wat ik dus begrijp is het paard eerst te laten galoperen zodat hij zijn achterhand goed ondertreed en niet te diep in de bocht willen gaan maar het paard wel voldoende buigen :) Klopt dit ?

Volgens mij snap je de bedoeling niet helemaal. Snap je wat lengtebuiging inhoudt?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:55

Ja maar let erop dat ie niet teveel in de hals buigt, maar wél in het lichaam. Als je namelijk teveel stelling vraagt, en er is in het lichaam geen buiging komt ie nog niet in balans. Probeer ook dat je voor je de bocht neemt een juist tempo te hebben, niet dat ie in de bocht nog wat moet afremmen ofzo. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:56

Roodvos schreef:
Jouw 2 situaties komen voort uit 1 probleem: je paard blijft in de wending te weinig gesloten en te weinig op het achterbeen en te weinig actief met het achterbeen, dit wordt ook sprongverlies genoemd. Zeer waarschijnlijk is het paard op dat moment ook te weinig aan jouw been.

In plaats van eindeloos deze diagonaal te proberen zou ik dus gaan werken aan de oorzaak. Mijn advies is om eerst te beginnen kleine voltes te rijden in galop. Om goed de diagonaal op te kunnen komen in galop moet je minimaal een volte 10 mtr goed door kunnen komen.

Heb je erg veel moeite met de kleine(re) voltes, begin dan met het sluiten van een grote volte, dan voel je beter wanneer je paard sprong verliest.

Zorg er ook voor dat je zelf soepel blijft zitten en niet met je zit het paard blokkeert.

Hier gaan nog wel wat uurtjes zweet in zitten! Succes met je rijden en je examen!

Hele fijne oefeningen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:57

Air schreef:
Welke instructeursopleiding volg je? :=

denk ORUN

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 11:58

Ben ik dan zo dom dat ik jullie blijkbaar niet begrijp ?
Ik vraag ook maar hulp hoor mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:59

Morrow_Less schreef:
Ben ik dan zo dom dat ik jullie niet begrijp ?

Ik denk dat je onderschat hoeveel kennis er nodig is om goed les te kunnen geven :) Als je dit niet begrijpt vraag ik me af hoe je dit in je eigen les aan wilt gaan pakken :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:02

Morrow_Less schreef:

Je mist gewoon wat kennis (denk ik)
Het maakt niks uit dat je het niet weet maar het is wel erg belangrijk!
Vooral als je zelf les wilt gaan geven.

Doe je de orun cursus?
Als je iets niet snapt zeg het gewoon eerlijk in het topic.
Er zijn ook bokkers die je het dan uitleggen.
We zijn nooit te oud om te leren.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 13-03-14 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:02

Morrow_Less schreef:

Ik begrijp niet wat jij niet begrijpt. Er worden hele duidelijke, bruikbare tips gegeven. En er is niemand die zegt dat je dom bent.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:03

Ik vind het eerder een groot gebrek van je opleiding....
Want hoe kun je als instructeur iets uitleggen wat je zelf niet begrijpt of niet weet?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:03

Of plaats hier een filmpje dan zien wij ook wat er nou echt verkeerd gaat en op welk moment....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:35

Neeeee dit klopt helemaal niet nee.
Het betreft hier geen snelle fix
even terug naar de basis en weer alles even op een rijtje zetten.
Zoals al gezegd werd het zal nog even bloed zweet en tranen kosten.

Morrow_Less schreef:

Proefje is L niveau.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:41

Ook ik ben wel benieuwd naar welke opleiding je volgt, en wie dan je cursusleider is.

De tips die gegeven worden zijn erg bruikbaar, en het wordt ook erg goed en duidelijk uitgelegd. Als je moeite hebt om dat te snappen, en het zelf te zien bij een paard dat je moet lesgeven, ga je het nog lastig krijgen in de lessen die je moet gaan geven. In principe is het gewoon basiswerk waar je altijd mee bezig bent. Rechtrichten en in balans laten lopen, galop sluiten en verruimen, en dit soort wendingen, het hoort allemaal bij een goede opleiding van een paard.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 15:58

Mensen kijk, het is van 2008 geleden dat ik nog in een bak heb gereden en de 3x maal met een nieuw paard. Ik kom daarbij nog eens uit een ander land voor jullie, ik hoor hier termen waar ik me af vraag hoe ze ze bij ons worden verwoord.

En btw ik start pas in augustus en ik ben me nu aan het voorbereiden. Jullie doen meteen zo aanvallend, niet iedereen is een anky². Het lijkt net alsof als je hier iets vraagt om bij te leren of tips je zo de grond in geboord wordt dat je beter kan stoppen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:02

Het is niet aanvallend bedoeld, maar je geeft ook niet echt antwoord op de vragen die je gesteld worden. Als je dat nou eerst doet, wordt het misschien veen duidelijker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:03

Morrow_Less schreef:
Mensen kijk, het is van 2008 geleden dat ik nog in een bak heb gereden en de 3x maal met een nieuw paard. Ik kom daarbij nog eens uit een ander land voor jullie, ik hoor hier termen waar ik me af vraag hoe ze ze bij ons worden verwoord.

En btw ik start pas in augustus en ik ben me nu aan het voorbereiden. Jullie doen meteen zo aanvallend, niet iedereen is een anky². Het lijkt net alsof als je hier iets vraagt om bij te leren of tips je zo de grond in geboord wordt dat je beter kan stoppen.

Dat wordt niet bedoeld, maar wat je je wel moet realiseren is dat je als je de opleiding wilt gaan doen dit eigenlijk al moet weten. Wat je dus beter kunt doen is niet aanklooien met de eigenaar van het paard maar goed les nemen.

Als jij namelijk les wilt gaan geven moet je weten waar je mee bezig bent en goed onderlegd zijn. Zoek evt een instructeur/trice met wie je eens mee kan kijken bij andere lessen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 16:04

Ik moest dringend weg ivm meedeling resultaten van mijn medisch onderzoek naar mijn afwijking. Die helaas zeer zwaar tegengevallen is.

Ik ga morgen alles nalezen, heb momenteel even wat aan mijn hoofd.