Omdat dit inmiddels nu toch al enkele weken aan de gang is zou ik graag wat advies willen hebben.
Het zit namelijk zo:
Ik ben nu iets meer dan 3 jaar in het bezit van mijn pony (afgelopen weekend 19 geworden). "Vroeger" was het met springen wel altijd al duidelijk dat ze redelijk gevoelig was id les, want als ik alleen of met z'n 2en ofzo in de bak reed was ze echt harstikke braaf, wel voorwaarts maar dat zit er gewoon in, maar als ik dan een poging waagde in de groepsles was ze bijna niet meer te houden. Na verloop van tijd ging dit wel beter en kon ik wel met een redelijke ontspanning springen, maar ze bleef wel erg gevoelig voor wat de andere paarden deden.
Inmiddels is het echter zo dat ze over het algemeen niet meer te houden is. Ze heeft van ca eind december tot eind januari/begin februari niet/vrijwel niet gereden ivm gevoelige plekken bij haar singel, wat later van dat neopreen bleek te komen. Toen ik daarna weer in de les ging rijden ging het eigenlijk fout.
In de andere bak is ze echt harstikke braaf en loopt beter dan ooit tevoren, maar in de les is het enige wat ik heb een opgefokt paard. Iets van drie weken geleden was het zelfs zo erg dat ze er echt constant al bokkend van door ging en ook een keertje steigerde, terwijl ze dit anders echt nooit doet (ook als ze schrikt rent ze normaliter alleen, dit naderde meer rodeo). Toen ik vervolgens maar de les uit was gegaan omdat het zo echt niet meer ging was ze in die andere bak al direct een stuk rustiger. Wel nog redelijk schrikkerig, maar ik kon tenminste fatsoenlijk rijden. Ook daarna op stal leek zo nog echt even van slag.
Dat hele erge is gelukkig niet meer voorgekomen, maar nogsteeds is het enige waar ik mee bezig ben tijdens de les remmen en kalmeren. En als ze dan ontspanning heeft in een zeldzaam momentje hoeft er maar een paard langs te rijden en direct is alles weer weg.
Ik probeer haar nu steeds gewoon bezig te houden, veel voltes en dergelijke rijden, dit maakt dat ik haar enigszins in toom kan houden, maar zodra ik weer rechtuit ga (wel gewoon 'rijdend' dus niet dat ik alles direct losgooi) wil ze weer alleen maar hard. Er hoeft zeg maar maar een iemand boe te roepen en ze vliegt al weg zoveel spanning als ze opbouwd.
De les is overigens vrij druk en er rijden ook veel manege pony's mee, maar voor die blessure ging het eigenlijk ook gewoon wel goed, in iedergeval stukken beter.
Dat brengt mij eigenlijk op mijn vraag: zijn er dingen die ik kan doen om weer ontspannen in de les te kunnen rijden? Bepaalde tips/trucs. Of is het beter dan maar te stoppen met de les?
Overigens sprak ik eergister m'n verzorgster nog even en die had juist ook een keer in de andere bak gereden en die merkte ook echt een wereld van verschil. Ik denk dus dat het niet volledig door mijn rijden komt (al denk ik dat ik t wel enigszins versterk, want ik word vaak ook wel een beetje gefrustreerd als zij dan zo raar gaat doen en ik vervolgens ook niet de ruimte heb die ik zou willen hebben om haar even flink uit te laten razen) maar ik denk dat de oorsprong toch wel een beetje bij haar ligt in hoe ze de les opvat als het ware.
Hopelijk kunnen jullie er wat mee

Alvast heel erg bedankt!