sterk en stug paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

sterk en stug paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 13:55

Hallo,

Sinds een maand of 2/3 rij ik een wat oudere kwpn ruin.
super leuk paard, en kent ook al wel wat, alleen het probleem is dat het paard ontzettend stug en sterk is.
hij is eigenlijk altijd al op een africhtings bitje gereden, en is daardoor alleen maar lastiger geworden.
nu probeer ik hem weer wat makkelijker te krijgen.
ik heb er nu een ongebroken watertrensje in.
het gaat al wel iets makkelijker, maar nog steeds niet zoals het hoort.
ik krijg 1 keer per week/per 2 weken les van een zeer goede instructeur en dan gaat het wel.

hij laat zich niet op 2 teugels rijden, maar door continu stelling links/rechts te vragen zakt hij er wel iets meer in.
ook aan de longe geeft hij zich niet helemaal.

tandarts komt regelmatig ( is pas geleden geweest)
er is een nieuw zadel die 100% goed ligt en is laatst ook los gemasseerd.

nu is mijn vraag, hoe lossen jullie dit op?

wat ik veel doe is overgangen, veel figuren, zijwaartse gangen( SB travers wijken appuyeren)
het word wel iets beter maar niet veel.
het is de bedoeling dat ik hem dit jaar uitbreng in de sport..

KimS_1990

Re: sterk en stug paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:11

Fijn om te lezen dat je al verder hebt gekeken dan alleen het rijden (tandarts, zadel & massage).

Misschien al eens gekeken naar het rechtrichten aan de hand? Hierdoor wordt je paard soepel en sterk, ontwikkeld hij de juiste spieren en belast hij zijn lichaam gelijk.

Een behandeling van een goede osteopaat zou misschien ook wat duidelijkheid kunnen geven.

Op www.paardenbegrijpen.nl vindt je veel informatie over het rechtrichten aan de hand, longe en onder de ruiter.

Succes!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 18:07

Daar zijn we inderdaad heel erg mee bezig. Het is niet mijn paard, en de eigenaresse houd alles ook goed bij qua die dingen dus dat is echt heel fijn

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:21

Heeft het paard stil gestaan voordat jij hem ging rijden? En hoe oud is het paard? Je bent al met goede oefeningen bezig denk ik. Soms duurt het soepel worden met een ouder paard gewoon langer dan met een jong paard. Als je verder zeker weet dat het paard gezond is dan moet het met de oefeningen die je al doet beter worden. Geef het alleen de tijd.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 21:39

9 van de 10 keer is hij al buiten geweest. Paard is al richting de 20 maar is eigenlijk altijd al zo geweest

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 21:40

En hij is voor mij ook gewoon 5 keer per week gereden

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:35

Wat zegt je instructeur ervan? Je zegt in de op dat het in de les wel gaat. Wat doen jullie in de les anders dan wanneer je alleen met je paard bezig bent? Heeft je instructeur geen tips voor je om tussen de lessen door verder te trainen? Misschien een mogelijkheid om vaker te lessen? Lastig als het paard al 20 is en eigenlijk al altijd zo geweest is. Succes!

Forecast18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:49

Heb je al aan de longe met pessoa geprobeerd? Bij mijn paarden helpt dit echt om mooi door de rug heen te komen. Ik had vroeger ook een pony die wat harder was, en kwam daardoor heel erg los. Ook LDR rijden bij het losrijden, hielp voor mij ook veel. Er is ook een ostheopaat lans gekomen om zijn rug en nekwervels te kraken, dat ging ook al een stap in de goede richting. Veel succes allesinds :)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 21:51

Paard word hier inderdaad regelmatig mee gelongeerd. Dinsdag liep hij best fijn :) eens kijken hoe die morgen loopt

Forecast18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:03

Ik hoop dat het verder goed gaat ! :)

pc_cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:31

Let er ook goed op dat je zelf niet te sterk wordt. Plaats hier anders wat foto's, dan kunnen wij misschien ook het beeld zien :)?
Succes

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 09:32

ik zal eens kijken of iemand foto's wil maken binnenkort :)