Actief en ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyvogel

Actief en ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 16:06

Ik vraag me af hoe je nou precies een paard actief kan krijgen zodat hij over de rug gaat lopen en nagefelijk wordt :).
Op de manege waar ik rijd wordt daar niet echt aandacht aan besteed. Toen ging ik hier een beetje rondkijken en ik rijd volgens mij helemaal niet goed! Ik heb eigenlijk nooit geleerd hoe je ontspanning krijgt enzo, en ik 'zaag' eigenlijk ook altijd om een pony aan de teugel te krijgen.

Anoniem

Re: Actief en ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:15

Ik ga straks voor je een heel verhaal typen, maar kan je alvast wel vertellen dat dat je niet gaat lukken zonder goede (klassieke) instructie.
Dus mijn tip: zoek een bijrijdpaard, en een goede instructie. Wel wat duurder als manegelessen, maar je verspilt iig geen geld.

Don2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:17

wat ik veel met de mijne doe is: buitenteugel en binnenbeen en binnenteugel af en toe kneden, veel contact houden met de teugels en zorg dat het paard op jou blijft letten, opgeve moment zal die van zelf omlaag gaan. als die te diep loopt geef je het paard wat meer ruimte maar hou dan wel contact met de teugels! eerst de motor van achter eraan voordat je pas omlaag kan werken, vergeet dat niet ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:30

1) Het paard goed aan de hulpen zetten, voorwaarts is voorwaarts, met een direct actief achterbeen wat je eigenlijk onder je billen voelt intrekken bij het rijden.
2) Het paard met impuls door de baan rijden. Impuls betekent niet hard of snel rijden, maar met dat actieve achterbeen. Jij beheerst het tempo.
3) Het paard soepel en recht maken op twee kanten, zodat hij op beide kanten even gemakkelijk buigt, zonder over de schouder weg te vallen, de achterhand uit te zwaaien of een been onder de massa uit te zetten.

Als je dit voor elkaar hebt en je zit er zelf ook goed, niet storend, mooi verend, op, dan kun je het paard 'in verbinding' rijden. Je rijdt het paard van achteren naar voren, door de activiteit van het achterbeen voel je dat het paard met zijn mond contact gaat zoeken met jouw hand.
Door het paard op dat moment niet te storen en zijn vertrouwen in je hand te beledigen, maar juist de momenten dat hij, hoe minimaal ook, iets zakt, te belonen door je hand extra te ontspannen, zul je het paard leren dat dat is wat je wilt. Door die beloning zal het paard vaker proberen 'in je hand te zakken' en zal hij dus uiteindelijk nageeflijk gaan lopen.

Het nadeel wat je hebt met een manegepaard is dat:
- andere ruiters hem afstompen voor de reactie op het been
- andere ruiter hem storen in de mond waardoor het paard wantrouwiger wordt om naar je hand te zoeken
- andere ruiters hem storen in de rug waardoor hij zijn rug vast zal zetten om de spieren daar te sparen
- het moeilijk is als je het paard soepel wilt rijden en misschien wel de enige ruiter bent die daarmee bewust aan de gang gaat.

xSanneE_98O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:33

Zagen werkt wel, maar is niet de juiste methode. veel mensen zeggen dat je druk moet houden tot hij zakt, dat is niet waar. Dan word de hals wel rond maar blijft de rug hol. De bedoeling is dat je het paard vanuit het lijf naar beneden rijdt, dus, actieve achterhand, bolle rug en ronde hals.. En ja, hoe doe je dat??
Begin met een wat langer teugeltje en rijd zo al heel veel bochten, dit is namelijk dé manier om de hals-/ en rug spieren lekker uit te rekken. Ook in draf doe je dit zeker de eerste 10 minuten. Vervolgens kan je je paard wat oppakken en ga je heel veel overgangen, wendingen, volte's, tempowisselingen en schijnovergangen maken, dit is ontzettend belangrijk en moet je ook zeker een 10 minuten doen om die achterhand er actief onder te krijgen (bij ieder paard anders. Sommige hebben van nature al een wat actievere achterhand). Ook in galop blijf je dit volhouden. Zodra de achterhand actief onder de massa treedt kan je volte's gaan openen en sluiten voor je been. Dit doe je ook een aantal keer en wissel dit af met de overgangen en tempowisselingen. Zodra je merkt dat je paard helemaal soepel en los is zal hij vrijwel vanzelf al op lichte tegeldruk. zodra hij zakt is het ook belangrijk dat je ontspant en pas weer vraagt als hij zich er wat uit duwt. Let er wel op dat je ook met de buitenteugel wat vraagt. Veel mensen vergeten dit en dat is nu juist nét belangrijk.
Niet ieder paard gaat van de ene op de andere dag netjes aan de teugel lopen, er is veel oefening voor nodig. In het begin kan je het beste iets ronder/lager/dieper rijden, dit is voor paard en ruiter wel veel fijner, later kan je hem in de oprichting netjes aan de loodlijn laten lopen.

In een manegeles kan je, zoals hierboven al gezegd is, dit waarschijnlijk ook niet allemaal uitvoeren.