Niet actief en impuls verlies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RomyNeron

Niet actief en impuls verlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 07:14

Beste bokkers,
Ik rijd M dressuur met mijn paardje Neron. De training gaat vaak super, hij is ook heel erg actief met trainen. Zodra ik mijn proef binnen kom in Neron ook nog super actief maar wanneer er word voor gelezen 'A X binnenkomen in arbeidsdraf' voel ik hem gelijk terug komen, hij weet dat ik geen zweep meer heb. Ik kan mijn handen naar voren gooien, been geven, HC starten met zweep maar niks helpt. Ik baal hier wel een beetje heel erg van want ik wil wel graag verder in de sport komen, het lijkt wel alsof mijn paardje niet wilt. Hij word mei 7 jaar, Neron is hellaas altijd al wat trager en braver geweest, is er geen middeltje dat je paard heet maakt ofzo? Of bepaald soort voer? Neron krijgt 2x per dag een half kilo en na het rijden een kilo haver en granen gemixt. Het is echt hopeloos, het ligt totaal niet aan mijn rij stijl want als ik op een ander paard rijd zijn ze altijd druk en actief, soms iets te druk... Ook in proeven zijn deze paarden actief. Als neron dus niet meer actief is, is hij ook niet meer aan mijn been, zo kan ik mijn oefeningen ook niet meer rijden. Ik blijf al stiller zitten met mijn benen, als hij terug komt geef ik been maar dan gaat hij nog langzamer en reageerd niet, hiermee maak ik hem 'boos' ik geef gewoon zachtjes been dus ik snap het ook niet meer, kan het zo zijn dat mijn paard faalangst heb ofzo? Ik heb namelijk ze
F totaal geen spanning of zenuwen... Alstublieft help mij?

Groetjes, Romy Borghouts

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 07:29

RomyNeron schreef:
als hij terug komt geef ik been maar dan gaat hij nog langzamer en reageerd niet, hiermee maak ik hem 'boos' ik geef gewoon zachtjes been

Dan is je paard dus echt niet aan je been/aan de hulpen!! Gewoon TEGEN het been }>
Heel consequent zijn, desnoods 1x flink doorkomen en dan bedoel ik ook flink :7
Zorg dat je paard zo scherp aan de hulpen staat, dat hij thuis zonder been zelf loopt.
voel dat hij zelf van achter naar voor in je hand loopt! De energiebaan moet je voelen....

Verder NOOIT meer met zweep rijden, ook niet thuis of met losrijden!
Thuis zeer botte miniimpulsspoortjes gebruiken, in de ring wat scherpere aan.

Ben bewust van jezelf, in de ring gaan de meeste mensen toch anders/afwachtender rijden, bang om te fouten maken of dat het niet gaat.
Paard voelt dit, ook al denkt de ruiter dat hij niet anders gaat rijden, maar dit gebeurd wel degelijk!
Zit muisstil maar blijf goed bewust denken/rijden!

Verder kan voer/supplementen helpen:
- Equifyt Sport + (hier worden ze flink scherp van, zitten ook veel supplementen in en olie)
of zet hem op Draversbrok + KENTUCKY LITE E van Havens werkt ook goed voor het energielevel
- Granen mix + van Subli (6 granenmix)!
- NAF EnerG of RED-Cell

Overigens weet ik niet hoeveel je paard weegt/groot is, maar wat hij krijgt is niet veel :o hier gaat er flink wat meer in....
ze hebben wel brandstof nodig!

anoukwendy

Re: Niet actief en impuls verlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 07:48

Misschien af en toe een ritje in het bos/strand voor de afwisseling? Misschien 'verveelt' ie zich wel gewoon..

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 07:53

Ik herken je probleem.
Ik rij nooit met zweepje en zeker niet op concours. Want als je hem dan weg doet valt de batterij er helemaal uit.
Ik rij op concours met sporen met een bot wieltje
Sinsdien is mijn gehele proef rustiger en heb ik vaak een zeven op impuls :)

RomyNeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 09:30

listiglistje schreef:
RomyNeron schreef:
als hij terug komt geef ik been maar dan gaat hij nog langzamer en reageerd niet, hiermee maak ik hem 'boos' ik geef gewoon zachtjes been

Verder kan voer/supplementen helpen:
- Equifyt Sport + (hier worden ze flink scherp van, zitten ook veel supplementen in en olie)
of zet hem op Draversbrok + KENTUCKY LITE E van Havens werkt ook goed voor het energielevel
- Granen mix + van Subli (6 granenmix)!
- NAF EnerG of RED-Cell

Overigens weet ik niet hoeveel je paard weegt/groot is, maar wat hij krijgt is niet veel :o hier gaat er flink wat meer in....
ze hebben wel brandstof nodig!
ik heb de equifyt sport + opgezocht en hij klinkt super ! Weet jij toevallig ook waar je deze kan kopen? Mijn paardje is trouwens 1.60 hoog en weegt ongeveer 3 a 400 kilo haha groetjes

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:10

Op deze site staan de verkooppunten http://www.magics-spirit.nl/index1.html

Let wel dat het meerendeel van je probleem rijtechnisch is ;) ga daarmee flink aan de slag, zodat je paard scherp aan de hulpen komt te staan!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:58

Leer je paard te werken op positieve bevestiging en bewondering i.p.v. met druk en de zweep.
Het vraagt wat meer intelligentie en tijd, dat is alles.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:04

3 a 400 kilo??? mijn D-pony van 1.45 weegt dat al. Met een paard van 1.60 zou je toch wat hoger mogen zitten in kilo's gewicht.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:21

RomyNeron schreef:
Beste bokkers,
Ik rijd M dressuur met mijn paardje Neron. De training gaat vaak super, hij is ook heel erg actief met trainen. Zodra ik mijn proef binnen kom in Neron ook nog super actief maar wanneer er word voor gelezen 'A X binnenkomen in arbeidsdraf' voel ik hem gelijk terug komen, hij weet dat ik geen zweep meer heb. Ik kan mijn handen naar voren gooien, been geven, HC starten met zweep maar niks helpt. Ik baal hier wel een beetje heel erg van want ik wil wel graag verder in de sport komen, het lijkt wel alsof mijn paardje niet wilt. Hij word mei 7 jaar, Neron is hellaas altijd al wat trager en braver geweest, is er geen middeltje dat je paard heet maakt ofzo? Of bepaald soort voer? Neron krijgt 2x per dag een half kilo en na het rijden een kilo haver en granen gemixt. Het is echt hopeloos, het ligt totaal niet aan mijn rij stijl want als ik op een ander paard rijd zijn ze altijd druk en actief, soms iets te druk... Ook in proeven zijn deze paarden actief. Als neron dus niet meer actief is, is hij ook niet meer aan mijn been, zo kan ik mijn oefeningen ook niet meer rijden. Ik blijf al stiller zitten met mijn benen, als hij terug komt geef ik been maar dan gaat hij nog langzamer en reageerd niet, hiermee maak ik hem 'boos' ik geef gewoon zachtjes been dus ik snap het ook niet meer, kan het zo zijn dat mijn paard faalangst heb ofzo? Ik heb namelijk ze

Groetjes, Romy Borghouts

De dikgedrukte stukken zou ik snel overboord gooien.
Helaas voor de ruiter ligt bijna alles altijd aan jezelf.
Je zegt dat hij thuis actief is. HC starten met zweep helpt ook niet. Het gaat er dus niet om dat je paard niet actief is, maar dat hij kennelijk negatieve associatie met de wedstrijden heeft.
Het eerste dikgedrukte kan daar mee te maken hebben. Jij wil graag verder in de sport en je denkt dat hij niet wilt. Als je met dit in je achterhoofd aan een wedstrijd begint, zal het een cirkeltje worden waarin je beland of al bent beland.
Het kan zijn dat hij een keer (of misschien voor dat hij bij jou was) een negatieve ervaring op heeft gedaan op wedstrijd en dit nu telkens weer heeft. Als jij dan denkt: oh nee he, daar gaat hij weer!! Hij doet het weer!! Zit je de proef gefrustreerd te zijn (is heel logisch menselijk gedrag hoor) en hij voelt dat ook weer. Waarop hij denkt zie je wel er is helemaal niets aan zo'n wedstrijd. En de volgende keer begint hij er alweer zo aan, waarop jij weer denkt: ja hoor, zie je wel, hij wil gewoon niet. En zo is het cirkeltje rond.
Op andere paarden heb jij die ervaring niet, dus die zullen inderdaad niet stilvallen onder jou.
Jouw paard moet gewoon positieve ervaring opdoen op wedstrijd.
Daar kun jij zelf bij helpen. Ga zonder te denken dat je perse verder wilt komen in de sport op wedstrijd. Denk niet dat hij niet wil. Denk positief en vooruit. Beloon hem uitbundig als hij wel 1 sec. voorwaarts gaat. Maak er geen gedoe van als je eens een proef verknalt. Ga voor de positieve uitstraling naar je paard. Als je aan je proef begint, denk dan niet oh jee daar gaat hij weer, bekijk elk figuur opnieuw en positief. Een figuur mislukt, jammer dan...op volle goede voorwaartse positieve moed naar het volgende figuur.
Al loopt hij de laatste vijf seconden naar het afgroeten voorwaarts, belonen en nog eens belonen!
Eens met Simpelman, paard moet positieve ervaring krijgen met wedstrijd.
Daarnaast zou je nog eens kunnen proberen een proef uit je hoofd te rijden, want dan is zijn associatie met het voorlezen en vervelende wedstrijd misschien weg.

RomyNeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 21:10

Def schreef:
RomyNeron schreef:
Beste bokkers,

Groetjes, Romy Borghouts

De dikgedrukte stukken zou ik snel overboord gooien.
Helaas voor de ruiter ligt bijna alles altijd aan jezelf.
Je zegt dat hij thuis actief is. HC starten met zweep helpt ook niet. Het gaat er dus niet om dat je paard niet actief is, maar dat hij kennelijk negatieve associatie met de wedstrijden heeft.
Het eerste dikgedrukte kan daar mee te maken hebben. Jij wil graag verder in de sport en je denkt dat hij niet wilt. Als je met dit in je achterhoofd aan een wedstrijd begint, zal het een cirkeltje worden waarin je beland of al bent beland.
Het kan zijn dat hij een keer (of misschien voor dat hij bij jou was) een negatieve ervaring op heeft gedaan op wedstrijd en dit nu telkens weer heeft. Als jij dan denkt: oh nee he, daar gaat hij weer!! Hij doet het weer!! Zit je de proef gefrustreerd te zijn (is heel logisch menselijk gedrag hoor) en hij voelt dat ook weer. Waarop hij denkt zie je wel er is helemaal niets aan zo'n wedstrijd. En de volgende keer begint hij er alweer zo aan, waarop jij weer denkt: ja hoor, zie je wel, hij wil gewoon niet. En zo is het cirkeltje rond.
Op andere paarden heb jij die ervaring niet, dus die zullen inderdaad niet stilvallen onder jou.
Jouw paard moet gewoon positieve ervaring opdoen op wedstrijd.
Daar kun jij zelf bij helpen. Ga zonder te denken dat je perse verder wilt komen in de sport op wedstrijd. Denk niet dat hij niet wil. Denk positief en vooruit. Beloon hem uitbundig als hij wel 1 sec. voorwaarts gaat. Maak er geen gedoe van als je eens een proef verknalt. Ga voor de positieve uitstraling naar je paard. Als je aan je proef begint, denk dan niet oh jee daar gaat hij weer, bekijk elk figuur opnieuw en positief. Een figuur mislukt, jammer dan...op volle goede voorwaartse positieve moed naar het volgende figuur.
Al loopt hij de laatste vijf seconden naar het afgroeten voorwaarts, belonen en nog eens belonen!
Eens met Simpelman, paard moet positieve ervaring krijgen met wedstrijd.
Daarnaast zou je nog eens kunnen proberen een proef uit je hoofd te rijden, want dan is zijn associatie met het voorlezen en vervelende wedstrijd misschien weg.

Nee, ik accepteer zelf ook wel iets te veel ik vind het altijd leuk om een proef te rijden maar het is gewoon toch jammer dat hij zo is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:15

Thuis nog scherper maken en ook het losrijden helemaal richten op reactie op je been, zelfs nog net voor je de ring ingaat scherper zetten. Zo ben ik van 'paard doet alsof ie gek is als ik been geef in de proef' gegaan naar het commentaar 'te loperig' :+ (het blijft wat :Y) :P )

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:58

Proefje uit je hoofd leren, proefgericht trainen. Toch nog beter aan de hulpen krijgen, want dat is hij toch niet als ik je verhaal zo lees. Meer voer? Fjord waar ik M2 mee rij krijgt 2x 1 kilo biks en daarnaast 2x 1/4 muesli. Meer voer doet wonderen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:08

Sommige paarden zijn heel sensibel en daardoor onwijs slim. Ik ken wel meer mensen waarbij het thuis superduper gaat en op de wedstrijd wanneer mams of vriendin begint voor te lezen het paard zoiets heeft van koekoek loop het rondje zelf maar!
Ze weten wat ze moeten doen, kennen de riedels, de wedstrijd spanningen en wat het meebrengt.
De oplossing hoorde ik dan vaak; proef uit je hoofd leren zodat het paard niet hoort wat de bedoeling is.
Heb je dat al eens geprobeerd ? ;)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:27

Het probleem dat je omschrijft heb ik ook (gehad), het gaat nu al stukken beter! En de eerste winstpunten zijn al binnen :)

Ik heb de knop bij mijzelf moeten omzetten door extra consequent te worden. Sylvester is een hele slimme pony, en heeft alles door. Na een kleine beenhulp zonder reactie direct een 'schop' totdat hij in een snelle draf zit. Dan weer terug naar stap, en weer die kleine beenhulp, geen reactie? Weer naar die snelle draf. Net zolang totdat het goed gaat. Dan ga ik bezig met het schakelen in draf, en op den duur ging het steeds beter! Heb ik deze 3 maanden nog geen een keer weer met zweep gereden :)

Ik heb voor wedstrijd ook andere sporen als 'geheim wapen' namelijk stompe sporen van 30 mm, terwijl ik thuis train met knopjes van 10mm. Syl reageert er goed op, heel erg fijn!

En ook niet meer met zweep rijden dus!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:37

Je zegt het zelf al: JIJ wilt verder in de sport, maar je paard niet.
Je slaat de spijker op zn kop.
Als ik dit lees, heb ik het idee dat het paard het geweldig vindt om met jou samen als team te werken, totdat jij iets van hem verwacht. Dan zakt hij af en verdwijnt zijn motivatie.
Dus ik denk dat het weldegelijk ook deels aan jou ligt.

Zeker als je moet gaan zoeken naar middeltjes die hem heet moeten maken, tja, je kunt je afvragen, is dat ethisch verantwoordt?
Is dat voor je eigen heiltje? of is het goed voor het paard?
Is dit wel het juiste paard voor jou?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:46

Hij doet het overal goed, behalve als je aan je proef begint als de voorlezer begint met lezen. Duidelijke zaak lijkt mij. Het ligt aan iets wat je doet (of niet doet). Mogelijk is het nu al echt ingesleten gedrag. Rij thuis eens de proef zoals op wedstrijd. Kijk of het daar ook mis gaat en los het daar op. Je zou echt nog beter moeten kijken naar je eigen (onbewuste) gedrag als je de ring inrijdt.

Verder is 2 kilo krachtvoer niet zo gek. Al helemaal niet als ie verder super actief loopt. Ligt aan welke energiewaarden er in zitten.